Kinesiske mynter

Vis oss myntsamlingen din i showroomet - Forumet for bilder av mynt og seddel
Post Reply
User avatar
ZZzzz
Militant Numismatiker
Posts: 2832
Joined: 29 Aug 2008 08:51

Kinesiske mynter

Post by ZZzzz »

Kinesisk cash mynt:

Ming Dynasty - 1368-1644
Yung Lo - 1408-1424
Attachments
ming_cash_yung_lo_1408_1424_lite.jpg
ming_cash_yung_lo_1408_1424_lite.jpg (364.9 KiB) Viewed 3947 times
User avatar
Kjetil Kvist
Veteran
Posts: 5286
Joined: 29 Jul 2008 12:44
Location: Oslo
Contact:

Re: Kinesiske mynter

Post by Kjetil Kvist »

Hsin-dynastiet, keiser Wang Mang 9-23 e.Kr.
Femte myntreform 14 e.Kr.
Hou Pu-spade, pålydende 25 wu shu, eller 125 shu.

(Gammelt bilde tatt med en Leica kompaktkamera).
3023.jpg
3023.jpg (85.4 KiB) Viewed 3926 times
Kjetil Kvist
Hjemmeside Academia-profil | Blogg: Rosabloggen | Sverdsluking Facebookside
Medlem av Norsk Numismatisk Forening | Jobb All Verdens Mynter
User avatar
ZZzzz
Militant Numismatiker
Posts: 2832
Joined: 29 Aug 2008 08:51

Re: Kinesiske mynter

Post by ZZzzz »

Jeg synes disse spade og knivmyntene er svært "kule". Men jeg synes ofte at patinaen flere av de har ser litt falsk ut, da spesielt de som er på ebay. Kan vi stole på at de er ekte?
User avatar
ZZzzz
Militant Numismatiker
Posts: 2832
Joined: 29 Aug 2008 08:51

Re: Kinesiske mynter

Post by ZZzzz »

Det har og er mye snakk om de falske norske speciene fra Kina. Der forfalsker de uvanlige vestlige mynter i stor stil. Ingen nåde sålenge det er penger å tjene. Selv ikke deres egne mynter er noe de vil la være å tjene penger på. Det er så mye forfalskning i Kina nå, at jeg leste en plass, at man må anse alt som kommer ut av kinesiske mynter fra Kina nå, er falske! Men med forbehold.

Hva synes dere om denne mynten, som er kjøpt i Kina for noen år siden:

Falsk eller ekte?
Attachments
templecoin_china_fake_lite.jpg
templecoin_china_fake_lite.jpg (370.6 KiB) Viewed 3846 times
User avatar
Kjetil Kvist
Veteran
Posts: 5286
Joined: 29 Jul 2008 12:44
Location: Oslo
Contact:

Re: Kinesiske mynter

Post by Kjetil Kvist »

Nei, stort sett kan du ikke stole på at kniv- og spademyntene på eBay er ekte. Likevel, det er en god del ærlige myntselgere fra Kina på eBay. Jeg kjøper gjerne kinesiske mynter, og jeg kjøper flere eksemplarer av samme type fra ulike kilder, både på og utenfor eBay.Særlig har jeg vært opptatt av mynter fra keiser Wang Mang, og fra Qin og Han-dynastiene. Jeg holder meg unna de som er kjent som dyre og sjeldne, og kjøper heller flere av de vanlige og rimelige. Da får jeg mulighet til å sammenligne patina og andre karakteristiske trekk ved myntene. Jeg er faktisk sikker på at de myntene jeg legger i samlinge er ekte. Så lenge man holder seg til billige mynter (altså under 100 kr) og ikke perfekt kvalitet, så er det størst sannsynlighet du finner mynter som er ekte. Det er vanskelig å forfalske 2000 år gammel patina! Dessuten er mange av de gamle myntene veldig vanlige fortsatt.

En oversikt over eBay-handlere finner du hos: http://chinesecoins.lyq.dk/eBaydealers.html

Den siste mynten du viser er faktisk ikke ekte, men heller ikke falsk. Det er en kopi av en kjent forside fra keiser Mu Tsung (1861-1875), og innskriften lyder noe slikt som: "Lov og orden-mynt". Baksiden er hentet fra I Ching, men det er noe jeg ikke har en oversettelse av. Det er nok en s.k. "charm", eller lykkemynt med en lykkeinnskrift. Sikkert gammel, men altså hverken mynt eller forfalskning. Folk samler jo på charms også.
Kjetil Kvist
Hjemmeside Academia-profil | Blogg: Rosabloggen | Sverdsluking Facebookside
Medlem av Norsk Numismatisk Forening | Jobb All Verdens Mynter
User avatar
ZZzzz
Militant Numismatiker
Posts: 2832
Joined: 29 Aug 2008 08:51

Re: Kinesiske mynter

Post by ZZzzz »

Hva med denne da?
birthdaycoin_china_fake_lite.jpg
birthdaycoin_china_fake_lite.jpg (256.31 KiB) Viewed 3835 times
Men når jeg holder begge disse myntene å hendene mine, så skriker de - falsk, hehe :)

Fargen og patinaen er heelt feil, detaljene er for avrunnede og metallet virker til å være feil. I Krause (-85 utgaven) er disse listet opp til å være litt dyre "mynter".

Lurer på hva slags "møkk" de har ligget i for å få den fargen :wink: Bør vel kanskje vaske hendene?
User avatar
Kjetil Kvist
Veteran
Posts: 5286
Joined: 29 Jul 2008 12:44
Location: Oslo
Contact:

Re: Kinesiske mynter

Post by Kjetil Kvist »

Først av alt så ville jeg ikke bekymret meg for detaljene: Alle kinesiske mynter ble støpt, og selv om mange har flotte og skarpe skrifttegn, så er det en god del som er ganske svake. Den kan være ekte, men selvsagt også falsk, enten en samtidig eller senere forfalskning. Deretter ville jeg ikke bekymret meg for patinaen: Denne ser faktisk ekte ut med tykk grønn patina.

Det er såvidt jeg kan se en av Ming-dynastiets første mynter: Keiser Shih Tsu (1643-1661). Innskriften på forsiden betyr noe slikt som: "Det lydige herredømmets mynt" (jeg er ikke i det poetiske hjørnet i kveld). Baksiden viser at mynten er fra Fu chien-provinsen. Jeg har ikke så mye erfaring med mynter fra Ming-dynastiets første periode, men det ble laget nok mynter til at det er en god del i omløp. Verdien er vel rundt 10-15 dollar i denne kvaliteten, så det er ikke snakk om dyre mynter. (Katalogprisene for 25 år sida var svært mye høyere enn markedsprisene idag; Kina har åpnet seg siden den gang).

Forresten: Det ryktes at kinesiske forfalskere klarer å lage svært god patina. Det er selvsagt en forholdsvis kostbar prosess, og det er nok forbeholdt dyre forfalskninger, men jeg kan garantere deg at metoden er kjemisk. De graver ikke ned mynter i møkk. Du kan også vaske mynten forsiktig med en bløt tannbørste og Zalo om du er redd for bakterier...
Kjetil Kvist
Hjemmeside Academia-profil | Blogg: Rosabloggen | Sverdsluking Facebookside
Medlem av Norsk Numismatisk Forening | Jobb All Verdens Mynter
User avatar
ZZzzz
Militant Numismatiker
Posts: 2832
Joined: 29 Aug 2008 08:51

Re: Kinesiske mynter

Post by ZZzzz »

Jeg tror det er første gang på samlerforum at eieren av noen mynter påstår at de er falske, mens noen andre ikke er sikre på om han har rett!!

Du mener vel Qing dynastiet. Ming var fra 1368 - 1644.

http://www.zeno.ru/showgallery.php?cat=936

Hvis du kommer til Stavanger en gang, så kan du få se disse. Hva sier du om at hvis de er falske, så kjøper du ei øl til meg. Hvis de er ekte, så kjøper jeg :D Vi kan jo ta det på Cardinal (godt utvalg!).

Sistnevnte har ingenting med mynter å gjøre. Håper du ikke sensurer siste setning, da den egentlig handler om alkohol? :twisted:
User avatar
svessien
Numismatograf
Posts: 2426
Joined: 22 Oct 2008 16:36
Location: Stavanger
Contact:

Re: Kinesiske mynter

Post by svessien »

Du kan også vaske mynten forsiktig med en bløt tannbørste og Zalo om du er redd for bakterier...

Pass på å kaste tannbørsten etterpå.........
There's always a bigger fool

The Perma Bear of Numismatics
User avatar
ZZzzz
Militant Numismatiker
Posts: 2832
Joined: 29 Aug 2008 08:51

Re: Kinesiske mynter

Post by ZZzzz »

Litt for SEINT å komme med det nå :?
User avatar
Kjetil Kvist
Veteran
Posts: 5286
Joined: 29 Jul 2008 12:44
Location: Oslo
Contact:

Re: Kinesiske mynter

Post by Kjetil Kvist »

Ja, jeg mente Ching-dynastiet. Jeg skal dobbeltsjekke når jeg kommer hjem fra juleferie og har tilgang til spesiallitteraturen igjen.

Ingen dum idé å ta en tur til Stavanger ved en anledning! Dere får passe på å arrangere et spennende numismatisk møte. Jeg tror bare jeg har vært i Stavanger én gang. Det var under en myntmesse rundt 1996.
Kjetil Kvist
Hjemmeside Academia-profil | Blogg: Rosabloggen | Sverdsluking Facebookside
Medlem av Norsk Numismatisk Forening | Jobb All Verdens Mynter
User avatar
ZZzzz
Militant Numismatiker
Posts: 2832
Joined: 29 Aug 2008 08:51

Re: Kinesiske mynter

Post by ZZzzz »

Det har ikke de siste årene vært noen virkelige arrengement i Stavanger. Og myntmessa du nevner, er vel en av de siste som har vørt i byen! Det er ikke lønnsomt. Men det kunne jo ha vært spennede å arrangert et numismatisk arrangement?
User avatar
ZZzzz
Militant Numismatiker
Posts: 2832
Joined: 29 Aug 2008 08:51

Re: Kinesiske mynter

Post by ZZzzz »

Her er forøvrig bilder av ekte mynter fra de respektive keiserene:

1 cash
cash001.jpg
cash001.jpg (268.02 KiB) Viewed 3732 times

10 cash
10cash001.jpg
10cash001.jpg (372.58 KiB) Viewed 3729 times
Kanskje bildene ble litt lyse....
User avatar
Kjetil Kvist
Veteran
Posts: 5286
Joined: 29 Jul 2008 12:44
Location: Oslo
Contact:

Re: Kinesiske mynter

Post by Kjetil Kvist »

Flotte mynter det også, men laget langt senere enn den grønne. Derfor tror jeg det også er noe forhastet å stemple den som falsk. "Grønne cash" er faktisk et begrep i samlerkretser. "Gule cash" et annet. ("Svarte penger" er nok ikke en kinesisk oppfinnelse ;-))

Når det gjaldt myntmessa på 1990-tallet så var det nok heller ikke lønnsomt å dra dit. Folk kjøpte rett og slett ikke mynt.
Kjetil Kvist
Hjemmeside Academia-profil | Blogg: Rosabloggen | Sverdsluking Facebookside
Medlem av Norsk Numismatisk Forening | Jobb All Verdens Mynter
User avatar
Kjetil Kvist
Veteran
Posts: 5286
Joined: 29 Jul 2008 12:44
Location: Oslo
Contact:

Re: Kinesiske mynter

Post by Kjetil Kvist »

Forøvrig, når det gjelder mistanke til falsknerier av kinesiske cash, så er jeg mest skeptisk til mynter uten patina. Litt dyre mynter, selv det man kaller "mellomgode mynter" til noen hundrelapper, uten noe patina er jeg mest skeptisk til. Særlig hvis de i tillegg er av god kvalitet og er uten feil. Jeg kjøper ingen kinesiske cash som ikke er litt støvete. Eller jeg kjøper dem fra trygge samlere som har kjøpt dem som støvete, og har renset dem selv.

Legger ved et bilde av en Wu Shu fra Han-dynastiet, keiser Hsuan Ti 73 – 43 f.Kr. Den veier ca. 4 gram. Disse myntene er faktisk ganske vanlige, og det blir sagt at det ble laget 28 milliarder av dem over en ganske kort periode. De første myntene av denne typen ble laget i 118 f.Kr. De siste med samme innskrift kom i 617 e.Kr. Denne kan dateres på grunn av at det er funnet støpeformer datert til Hsuan Tis regjering med den samme typen. Det er ikke det beste eksemplaret i samlinga, men jeg har ikke hatt tid til å fotografere de andre eksemplarene ennå.
Attachments
08021.jpg
08021.jpg (140.39 KiB) Viewed 3707 times
Kjetil Kvist
Hjemmeside Academia-profil | Blogg: Rosabloggen | Sverdsluking Facebookside
Medlem av Norsk Numismatisk Forening | Jobb All Verdens Mynter
Post Reply

Return to “SHOWROOM”