1 krone

Vis oss myntsamlingen din i showroomet - Forumet for bilder av mynt og seddel
User avatar
Hunter73
Posts: 122
Joined: 08 Nov 2008 09:37

1 krone

Post by Hunter73 »

Legger ut bilde av en grei 1 krone 1890 :D
Den er desverre renset, men jeg tenkte jeg skulle la den ligge uten hartberger noen år for å se om det hjelper :D
Attachments
Mynter 099.jpg
Mynter 099.jpg (308.31 KiB) Viewed 2338 times
Mynter 102.jpg
Mynter 102.jpg (299.73 KiB) Viewed 2336 times
User avatar
Kjetil Kvist
Veteran
Posts: 5287
Joined: 29 Jul 2008 12:44
Location: Oslo
Contact:

Re: 1 krone

Post by Kjetil Kvist »

Joda, sikkert renset, men det ser ikke ut til å være noen skade på myntglansen. Flott mynt. Gi den noen år så blir den mindre "hvit".
Kjetil Kvist
Hjemmeside Academia-profil | Blogg: Rosabloggen | Sverdsluking Facebookside
Medlem av Norsk Numismatisk Forening | Jobb All Verdens Mynter
User avatar
ZZzzz
Militant Numismatiker
Posts: 2832
Joined: 29 Aug 2008 08:51

Re: 1 krone

Post by ZZzzz »

Veldig veldig pen mynt :) Kanskje litt solys også, om du vil at den skal bli litt gulfarget? Burde vi opprette en egen tråd for "sminking" av mynter? :wink:
User avatar
ZZzzz
Militant Numismatiker
Posts: 2832
Joined: 29 Aug 2008 08:51

Re: 1 krone

Post by ZZzzz »

Jeg lagde fotoene av denne mynten før jul, men ventet på anledningen til å publisere dem :D

Kvalitetsmessig ikke like bra som hunter73 sin. Men jeg liker glansen og patinaen. Brukte en del tid på å fange den!

Mynten er kjøpt som 01. Hva sier dere om det?
Attachments
1kr1908ppnorway_lite.jpg
1kr1908ppnorway_lite.jpg (318.77 KiB) Viewed 2307 times
User avatar
Kjetil Kvist
Veteran
Posts: 5287
Joined: 29 Jul 2008 12:44
Location: Oslo
Contact:

Re: 1 krone

Post by Kjetil Kvist »

Til Oscar: Jeg har jo et par oppskrifter, men jeg vil ikke anbefale noen på denne mynten. Jeg tror egentlig det vil holde å legge den på et brett (for eksempel Lindner, Leuchtturm eller Safe) et års tid. Jo mer forurenset lufta er, jo raskere vil den få farge.

Til Haakon: Flott 01.
Kjetil Kvist
Hjemmeside Academia-profil | Blogg: Rosabloggen | Sverdsluking Facebookside
Medlem av Norsk Numismatisk Forening | Jobb All Verdens Mynter
Gunnar Berg
Posts: 84
Joined: 05 Oct 2008 17:40

Re: 1 krone

Post by Gunnar Berg »

Denne 1-kronen fra 1908 med myntmerket på plate er et godt eksempel på ujevn slitasje; portrettet synes jeg holder 0/01 mens revers er mer slitt (svak 01), så i alt synes jeg dette er en god 01-mynt.
User avatar
ha-rob
Posts: 299
Joined: 04 Aug 2008 18:06
Location: Buskerud

Re: 1 krone

Post by ha-rob »

Når portrettsiden er så fin og de høyeste punktene i kronen såpass svak, hvis jeg kan si det, så tror jeg det må være svakt preg og ikke ujevn slitasje, eller?
User avatar
ZZzzz
Militant Numismatiker
Posts: 2832
Joined: 29 Aug 2008 08:51

Re: 1 krone

Post by ZZzzz »

Gunnar Berg wrote:Denne 1-kronen fra 1908 med myntmerket på plate er et godt eksempel på ujevn slitasje; portrettet synes jeg holder 0/01 mens revers er mer slitt (svak 01), så i alt synes jeg dette er en god 01-mynt.
Jeg tror du vil få en helt anne oppfatning av denne mynten om du ville holdt i hendene selv. Advers er nok som du sier, kanskje litt svakere. Mens revers er helt, og da mener jeg faktisk helt, uten noen form for riss eller slitasje. Den svake løven skyldes i kun svakt preg :D

Dette kaller jeg god gammel vurdering. 01 har den fått pga av svak løve, og ikke slitasje!
Gunnar Berg
Posts: 84
Joined: 05 Oct 2008 17:40

Re: 1 krone

Post by Gunnar Berg »

ZZzzz wrote:Jeg tror du vil få en helt anne oppfatning av denne mynten om du ville holdt i hendene selv. Advers er nok som du sier, kanskje litt svakere. Mens revers er helt, og da mener jeg faktisk helt, uten noen form for riss eller slitasje. Den svake løven skyldes i kun svakt preg :D

Dette kaller jeg god gammel vurdering. 01 har den fått pga av svak løve, og ikke slitasje!
Dårlig preg skal vurderes forskjellig fra slitasje; en 0-mynt kan godt være svakt preget, men noen praktmynt blir det aldri. Du kan ha helt rett i at advers er dårlig preget, i såfall kan dette godt trekke mynten opp til 0/01. Det er heller ikke usannsynlig at jeg ville ha gitt bedre gradering med mynten i hånden, men ut fra bildene og de opplysningen du gir stopper jeg her på 0/01 (har hatt en streng læremester av den gamle skolen :) ).
User avatar
ZZzzz
Militant Numismatiker
Posts: 2832
Joined: 29 Aug 2008 08:51

Re: 1 krone

Post by ZZzzz »

Min læremester satte mynter i toppskiktet med svake løvemanker ned en halv kvalitet :D Selvom myntene i virkeligheten er bedre!
User avatar
Hunter73
Posts: 122
Joined: 08 Nov 2008 09:37

Re: 1 krone

Post by Hunter73 »

Krona mi fra 1890 kjøpte jeg på auction tidligere i år.
Selgeren hadde flere Oscar mynter i god kv, alle var veldig blanke, jeg fikk mynten og fant ikke
slitasje så jeg tok den med til b.m.s og fikk bekreftet kv 0, men renset.
jeg betalte kr 2810,- så selv med trekk for rensing har jeg ikke betalt mer enn halvparten av katalogpris. Mitt beste kjøp så langt :D
Har ett par andre kr i kv 0, men ingen har helt det skarpe preget som denne.
Man får vel ikke så mye bedre preg heller da, hvis ikke mynten har vært i pepco besittelse :lol: :lol:
User avatar
Hunter73
Posts: 122
Joined: 08 Nov 2008 09:37

Re: 1 krone

Post by Hunter73 »

Meget pen 01 mynt ZZzzz :D
User avatar
brafin
Posts: 1688
Joined: 15 Nov 2008 21:58

Re: 1 krone

Post by brafin »

Synes selv at Oscar kroner er flotte slik som den over, men har også de som er nesten helt "svart" patinert. Samme gjelder også tokroner. Tror ikke nødvendigvis at alle slike er renset, men har ingen god forklaring på evnt. hvorfor de holder seg som " nypregede".

Har også en tokroner Oscar som nesten ser ut som 1887 "restrike" uten forklaring på hvorfor/hvordan.

Vedr. 1 kr. Haakon så har jeg et par stykker kjøpt på OM auksjon som 0 uten anmerkninger, men hvor løven er mye flatere i pregingen enn på andre av årgangene. Ser ut som dette kjennetegner noen få årganger.
På disse er også patineringen/eller manglende sådan, ofte som beskrevet ovenfor.
User avatar
Hunter73
Posts: 122
Joined: 08 Nov 2008 09:37

Re: 1 krone

Post by Hunter73 »

Tror nok det er mange mynter med nydelig platina som har vært renset for smuss og skitt en gang i tiden, ligger de uten hartberger vil de få platinaen igjen etter noen år.
Har en samlerkompis som kjøpte en 2 kr 1906 helt unaturlig blank, selvfølgelig renset, den har ligget løst i myntboks i 7-8 år nå og fått en nydelig platina, men stortsett bare på advers for han har glemt å snu på den :lol: :lol:
User avatar
Hunter73
Posts: 122
Joined: 08 Nov 2008 09:37

Re: 1 krone

Post by Hunter73 »

Lurer på hva som styrer fargen på patineringen, man har jo rødlig, blålig og som du sier ned mot svart.
Er selv spesielt svak for den dyp blålige patinaen.
Er det bare forurensing i luften som gjør det eller er det andre faktorer også :?:
Post Reply

Return to “SHOWROOM”