Et par svenske og danske medaljer

Vis oss myntsamlingen din i showroomet - Forumet for bilder av mynt og seddel
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Et par svenske og danske medaljer

Post by Olav K »

Jeg har prøvd å google Is. Glückstadt, men har ikke funnet annet enn referanser til byen med samme samme navn som i flere hundre år huset et viktig myntsted under danske konger. Byen lå i hertugdømmet Holstein, som ikke var en del av det "egentlige" Danmark, men kongens personlige arvedømme, men mynter fra Glückstadt var gangbare i hele kongeriket - så også i Norge. Jeg tviler på at medaljen feirer byen/myntverket - Jeg vil gjette han er en person, som en gang hr gjort seg fortjent til en medalje, men ikke har satt så dype spor i historien at han er blitt wikipidert. Her får vi håpe at våre danske venner kan kaste lys over medaljen.
Men - ditt forrige innlegg i denne tråden, om Sverker II, har jeg misset før. Og som "history buff" ble jeg trigget. For år siden leste jeg Jan Guillous bøker om korsridderen Arn, og her danner feiden mellom Erikætten og Sverkerætten et bakteppe, og sist høst var jeg på Visingsö i Vätteren hvor Sverkerætten hadde sin borg,og Sverker den eldre (eller var det sønnen Karl) møtte et bedrøvelig endelikt. Google er min venn, og svensk wikipedia har en en gnske nådeløs karakteristikk: En overdrevet from pavetjener som deltok i fire farlige kriger, og møtte sin ulykke fordi han ikke forsto hvor langt det var til Roma (min oversettelse). Men han var den første svenske konge som inngikk avtale med Kirken, og paven prøvde å intervenere på hans vegne i kampen mot Eriksætten. Googler du har norsk wikipedia en ganske god biografi.
1100- tallet var borgerkrigstid i Sverige som i Norge. I slaget ved Gestilren i 1210 ble Sverker II Karlssøn drept sammen med mange danske leiesoldater som var lite vant til vinterkrig. Erik Knutssøn ( av Eriksætt) hadde med seg norske birkebeinere som etter Sverres seier i Norge gjerne påtok seg oppdrag utenlands og (igjen i følge wikipedia: ikke var handicapped av snøføyke). Slaget avsluttet borgerkrigene i Sverige. På din medalje er han avbildet som en renessansekonge fra 1600-tallet, så det er ingen grunn til å tro at det er et troverdig portrett, men det gjør ikke medaljen mindre interessant.
User avatar
Skarsvaag
Posts: 108
Joined: 11 Jun 2012 10:47

Re: Et par svenske og danske medaljer

Post by Skarsvaag »

Tipper det er denne manden:

http://no.wikipedia.org/wiki/Isak_Gl%C3%BCckstadt
Skjermbilde.JPG
Skjermbilde.JPG (85.76 KiB) Viewed 2304 times
Baksiden viser Den Danske Landmandsbanks hovedkvarter i København (i dag Den Danske Bank)
Skjermbbilde.JPG
Skjermbbilde.JPG (124.54 KiB) Viewed 2302 times
User avatar
ZZzzz
Militant Numismatiker
Posts: 2832
Joined: 29 Aug 2008 08:51

Re: Et par svenske og danske medaljer

Post by ZZzzz »

Olav K: På Dansk Mønt finner du en liten notis:

http://www.danskmoent.dk/isak.htm

Trykker man seg videre, så finner du ut at han hadde en myntsamling, som hans sønn arvet. Og leter man videre kan man kanskje finne ut at samlingen , slik den var ved hans sønns død, er omtalt som en av de store myntsamlinger i det 20. århundre.

http://numisbooks.dk/info/1996bfb-norsk ... ringer.htm

Så, så lite viktig som du vil ha det til var han vel ikke.
User avatar
ZZzzz
Militant Numismatiker
Posts: 2832
Joined: 29 Aug 2008 08:51

Re: Et par svenske og danske medaljer

Post by ZZzzz »

Som jeg har nevnt tidligere Olav K: Gjør skikkelig kildearbeid før du kommer med påstander og konklusjoner.
User avatar
Trond i California
Posts: 779
Joined: 19 May 2009 05:17
Location: San Francisco, California

Re: Et par svenske og danske medaljer

Post by Trond i California »

Takk for alle svar...jeg sjekket med en av vaare fremste norske eksperter foer jeg kjoepte den. Han fortalte historien om far og soenn Gluckstadt og hvordan de begge var viktige personer innen dansk numismatikk. Han sa ogsaa at medaljen er sjelden omsatt og sist ble solgt paa auksjon for 4000-5000 NOK eller deromkring. Min medalje har desverre et lite kantslag som dere kan se.

Selger var spesielt interessert i det faktum at Gluckstadt var joede - det er et eget marked for mynter og medaljer med Judaica tilknytning, og prisen ble derfor noe hoeyere enn en "vanlig" ikke-Judaica dansk medalje.

Vennligst ikke legg inn krangel i denne traaden, please...
User avatar
Trond i California
Posts: 779
Joined: 19 May 2009 05:17
Location: San Francisco, California

Re: Et par svenske og danske medaljer

Post by Trond i California »

Neste medalje i denne lille serien er fra Skaanes Numismatiska Forening sitt jubileum av Malmoehus i 1934.
Attachments
Malmoe Numismatiske Red.jpg
Malmoe Numismatiske Red.jpg (197.76 KiB) Viewed 2143 times
Post Reply

Return to “SHOWROOM”