Sikker på at dine forhåndsbud blir håndtert anonymt ??

Her kan du diskutere online auksjoner.
Postmannen Patrick
Posts: 39
Joined: 10 Nov 2008 21:48

Re: Sikker på at dine forhåndsbud blir håndtert anonymt ??

Post by Postmannen Patrick »

Ta en titt på filatelist.no/gammel/falsk/Falsk_Nft2009_skjerm.pdf.
Her er en fortsatt usikker på identitet , men forfalskninger kan nå trygt kalles kanaliseres til Askermannen.
User avatar
Mineline
Posts: 1055
Joined: 08 Sep 2009 20:10
Location: Bergen

Re: Sikker på at dine forhåndsbud blir håndtert anonymt ??

Post by Mineline »

Olav K wrote:Coin 123:Jeg ser det poenget, og stiller meg gjerne bak et krav om at auksjonshus må gjøre som Oslo Myntgalleri gjorde på sin første auksjon - markere hvilke mynter som er eiet av husets eiere (og selvfølgelig av også huset selv).
Men at dét er poenget har ikke kommet frem før i siste innlegg.
Først får vi vage skumlerier om forhåndsbud som manipuleres på bred basis. Så en historie om et vervingsforsøk (som ikke er fulgt opp tross konkrete spørsmål til trådstarter) - mystiske menn som får kontanter og lar vitner observere at han byr forgjeves ut fra en katalog hvor objektene er huket av, og så til sist det forskrekkelige at mynthandleren får kjøpt en billig mynt og selger den til markedsverdi (og enda verre - han har en kompanjong i utlandet! Det var ikke så mange som hadde det på begynnelsen av 2000-tallet.) For meg er det likegyldig hvor meget mynthandleren har betalt, og om det er kompanjongen i utlandet som har funnet den.
Disse kompromiterende opplysninger har Mineline sittet inne med i 10 -12 eller 15 år (kronologien er litt vanskelig å få tak i) uten å si noe. Ikke den gang da et stort antall forumbrukere mente seg (med rette eller urette) misbrukt nettopp med forhåndsbud hos et hus i Danmark, så han grunn til å rope at noe lignende skjer i Norge: Han er blitt forsøkt vervet, han har sett skumle menn og han vet at en mynthandler med utenlandsk kompanjong har presset opp prisen på en mynt som endog var billig i innkjøp. Men han sier ingenting. Før nå. Hvorfor?
Mynthandlere/auksjonshus er interessert i høy pris - selger av mynt likeså. Kjøpere vil gjerne gjøre "kupp", men er forberedt på å betale markedspris. Hvis de føler at det har betalt mer enn markedspris blir de sure, men har bare grunn til å klage hvis de er blitt lurt til det. For meg er det viktig poeng at de som selger en mynt i dag, gjerne vil være kjøper av mynt i morgen. De er ikke interessert i lureri hvis det neste gang kan ramme dem selv.

Jeg er ikke så naiv at jeg ikke kan tro at noen mynthandler, noen gang, ikke har vært litt for fiks i salgsmetodene. Men jeg har vanskelig for å tro at det er noe stort problem - og om det har vært det tror jeg det er vanskeligere å være fiks i dagens transparente samfunn, enn det var før alle auksjoner lar seg kontrollere på nettet. Jeg er også varm tilhenger av at om man ser noe - skal man si fra. I første omgang til den det gjelder (typisk katalogfeil). Har man noe konkret, og vedkommende ikke vil rette opp klare feil eller uredelig praksis - så kan det være betimelig å gå ut i forum som dette. Men da igjen dønn konkret - slik at vedkommende kan ta til motmæle.
Generell mistenkeliggjøring reagerer jeg sterkt på, derfor er jeg også pågående nå - særlig fordi Mineline ikke synes å være villig til å konkretisere sine anklager, men i stedet vil holde tråden gående ved å love nye "hint".
Tillegg: Jeg ser nå at Mineline er mer konkret, vi snakker altså om en frimerkesvindler i Asker på 2000-tallet. Jeg har trodd at vi snakket om mynter og mynthandlere. Hvis så ikke er tilfelle Mineline, synes jeg du kan si det nå.
Vær litt tolmodig Olav K .. dette er også litt vanskelig for meg , jeg startet tråden litt for tidlig .. forde den ble etterlyst ... jeg varslet at jeg jobbet med riktig dokumentasjon , dette kommer på plass etterhvert , jeg er den som velger vekk informasjon , eller offentliggjør den i denne tråden
Det jeg etterhvert ønsker er å dempe den tilsynelatende fordømmelsen av enkeltpersoner fra de som representanter etablerte mynthandlere og andre som ikke kjenner sin egen bakgård .... I dette tilfelle er tiltalte min venn Mynt og Seddelbørsen og aktor er Myge ... Samt at dette er et emne jeg vet svært mange samlere vil ha nytte av videre i sin kariere som samlere .. Hadde jeg hatt Samlerforum 10 år tidligere ... Går det an å drømme .... og hvor mange kjenner seg igjen .. idag :)
Hovedsamleområde :
Norden før 1920
Gullmynter hele verden
User avatar
Mineline
Posts: 1055
Joined: 08 Sep 2009 20:10
Location: Bergen

Re: Sikker på at dine forhåndsbud blir håndtert anonymt ??

Post by Mineline »

Postmannen Patrick wrote:Ta en titt på filatelist.no/gammel/falsk/Falsk_Nft2009_skjerm.pdf.
Her er en fortsatt usikker på identitet , men forfalskninger kan nå trygt kalles kanaliseres til Askermannen.
Identifikasjon vil vil komme etterhvert .. I dette tilfelle handler det om " Jan O Sæter " fra Asker
Det er faktisk mange år siden jeg hørte det sist , da heller ikke positivt :(
Hovedsamleområde :
Norden før 1920
Gullmynter hele verden
User avatar
Mineline
Posts: 1055
Joined: 08 Sep 2009 20:10
Location: Bergen

Re: Sikker på at dine forhåndsbud blir håndtert anonymt ??

Post by Mineline »

Mineline wrote:
Postmannen Patrick wrote:Forfalskneren fra Asker , og hans ulike forfalskninger , Mineline omtaler har vært kjent i frimerkesamlermiljøet i flere år. Blant annet er hans " arbeider " behørig omtalt i Norsk Filatelistisk Tidsskrift. I utgangspunktet synes det som om han hadde forkjærlighet for å falskstemple billige merker slik at verdien økte fra en femkroning til noen tiere og i enkelte tilfeller noen hundrelapper. Skal jeg tolke Mineline dithen at Askermannen har manipulert virkelig dyre merker med et anerkjent auksjonshus vitende som så har omsatt disse som ekte og at dette skal ha fortsatt etter avsløringene i NFT ? I så fall er dette " rystende " informasjon. Jeg hadde selv tidlig gjennom samlervenner kjennskap til denne karen og " sikret " meg en av hans forfalskninger or en tier , og merket som er stemplet ENGESLAND står i albumet behørig stempel FALSKT på baksiden.
Følg denne tråden Patrick , Jeg vil komme med innlegg som kan være av interesse for deg og dine bekjente :)
Jeg kjenner forøvrig ingenting til omtale av denne person som du omtaler , men mye tyder på at dette er samme person .. Har ikke lest Norsk Filatelistisk Tidsskrift Kan du legge en link . eller referere litt tydligere ?
Hovedsamleområde :
Norden før 1920
Gullmynter hele verden
Lord Flash
Posts: 168
Joined: 08 Mar 2009 22:29

Re: Sikker på at dine forhåndsbud blir håndtert anonymt ??

Post by Lord Flash »

spørsmål til Olav K, du er fagmannen her. Er myntauksjoner underlagt auksjonsloven? Ser at §7 i auksjonsloven er interessant i denne trådens sammenheng:
"§ 7. Ved løsøreauktioner skal det av kundgjørelsen og auktionsvilkaarene tydelig fremgaa, om tingene tilhører samme eier eller ikke. Den, som gjør sig en næring av at holde auktion for andre, kan ikke under en auktion over andenmands gods sælge noget for egen regning." Hva sier du?
User avatar
Mineline
Posts: 1055
Joined: 08 Sep 2009 20:10
Location: Bergen

Re: Sikker på at dine forhåndsbud blir håndtert anonymt ??

Post by Mineline »

Mineline wrote:Nå er dette tilbake i tid , litt tåkete sier vi årtusenskiftet .. jeg ble værvet til å legge bud på auksjoner jeg ikke hadde ønsker om å vinne ...
Men , litt tidligere .. et par år ? ble jeg vitne til noe jeg først fikk svar på et par år senere . Jeg var veldig aktiv på den tiden , og kjøpte for syvsifrede beløp . Jeg var sjelden tilstede de første årene , men hadde budgivere i salen jeg trodde jeg kunne stole på .
Men en vinterdag var jeg i Oslo på en storauksjon , kjente få eller ingen , men studerte de tilstedeværende med interesse da dette var en av de første gangene jeg traff andre samlere . Jeg la spesielt merke til en eldre kar som kom sent , litt forde han lignet veldig på en tidligere bekjent av meg . Ved annkomst fikk han utlevert en auksjonskatalog av en som tydeligvis jobbet der siden han ble sittende med ansiktet mot budgiverne under auksjonen . Tilfeldigvis ble jeg sittende skrått bak denne karen , og da han åpnet katalogen så jeg at han hadde fått en katalog som var brukt . Det var notert i margen på katalogen noen tall ved enkelte auksjoner .. Han var ivrig budgiver og var med på 10-12 auksjoner ..de som var avmerket , jeg husker også at han bød for store summer sammenlagt , men vant ingen auksjoner . Da auksjonen var over holdt jeg øye med mannen , og vurderte å spørre om han faktisk var en gammel arbeidskolega .. men han gikk for fort , leverte kun fra seg katalogen og fikk det som så ut for meg noen sedler anonymt i hånden . Jeg kunne ikke glemme denne episoden ..
Men for å fortsette , så slo jeg meg til ro med at dette sikkert hadde en naturlig forklaring . Jeg fortsatte mine kjøp ,to år til ? men hadde nok begynt å tenke litt .. Jeg begynte å benytte meg av tilbudet om å bli oppringt under auksjonen .. Jeg hadde på dette tidspunkt sett litt på tilslagene på tidligere auksjoner , og sett at urovekkende mange fikk tilslag på mitt maxbud eller tett optil . Etter tre telefoner og tre vunnede auksjoner på min limit var ikke min uro mindre . Jeg allierte meg med en mynthandler fra en annen kant av landet som jeg kjente litt fra før ,og jeg husker jeg lå i sanden på Grand Canaria og hadde auksjonen på telefonen og fremdeles ble dette dyrt ... Jeg kjøpte i denne perioden både frimerker - mynter - og andre samlerobjekter .. Men Jeg slo meg nok en gang tilro med at vinnerbudene mine var markedspris på kvalitet . Så dukket det opp et objekt jeg bare måtte ha .. og reiste selv til Oslo for å delta på auksjonen . Jeg ble tatt godt imot , mange håndtrykk , og mynthandleren jeg hadde brukt tidligere virket veldig interesert i hva jeg skulle by på . Jeg sa det som det var , og han nikket annerkjennende , skrøt av meg for å være en med god innsikt i kvalitet og verdi av objekter . Han lurte på hva jeg trodde dette ville oppnå , og jeg sa at jeg ville ikke ta ned skiltet før vi paserte 30K . Litt senere når auksjonen hadde startet , gikk jeg inn for å finne meg en stol , og ser at mannen med den brukte katalogen akkurat reiser seg og går ut . Jeg hadde virkelig glemt han , men nå går han ut , igjen ligger auksjonskatalogen , et skjal og hansker .. stolen ved siden av er ledig .. Jeg tenkte Faaan .. Jeg har reist fra Bergen til Oslo for å by på et objekt .. Jeg satte meg raskt ned på stolen ved siden av , tok opp katalogen , bladde raskt frem til mitt objekt og ser at det står 29 i margen .. Jeg forflyttet meg raskt bak i salen . Jeg vet at eneste som vet hva jeg skule by på og hvor mye , var denne mynthandleren . Jeg måtte ta en bitter avgjørelse , og da auksjonen gikk hadde jeg 28K og mannen med katalogen vant med 29K (Summene er bare ca) Først nå ser jeg at flere ting begynner å falle på plass
Hovedsamleområde :
Norden før 1920
Gullmynter hele verden
User avatar
vemod
Veteran
Posts: 1992
Joined: 14 Oct 2008 13:14
Location: Kongsvinger

Re: Sikker på at dine forhåndsbud blir håndtert anonymt ??

Post by vemod »

Kanskje mannen som fikk tilslaget på 29K også hadde god innsikt i kvalitet og verdi på objekter?
User avatar
Mineline
Posts: 1055
Joined: 08 Sep 2009 20:10
Location: Bergen

Re: Sikker på at dine forhåndsbud blir håndtert anonymt ??

Post by Mineline »

vemod wrote:Kanskje mannen som fikk tilslaget på 29K også hadde god innsikt i kvalitet og verdi på objekter?
Objektet kom for salg året etter , utrop 15K et bud "mitt" det ble opplyst at forrige kjøper ikke hadde penger . Ble solgt av meg for to år siden for 5-6K
Hovedsamleområde :
Norden før 1920
Gullmynter hele verden
User avatar
Mineline
Posts: 1055
Joined: 08 Sep 2009 20:10
Location: Bergen

Re: Sikker på at dine forhåndsbud blir håndtert anonymt ??

Post by Mineline »

Men for å fortsette : Jeg stakk fra auksjonen , ventet utenfor , og var nesten sikker på at dette var en arbeidskolega fra den tiden jeg bodde i Oslo . Jeg husket navnet , og da han kom ut spurte jeg om det var han .. det var det . Han var alene og uførestrygdet , og synes mitt forslag til barrunde spandert av meg for gammelt vennskaps skyld , var en glimrende ide`
Det satt langt inne , men etter noen konjakker og pils letnet det . Jeg hadde jo begynt å forstå , og det hjalp da jeg kunne fremlegge dette . Imidlertid hadde han en klar oppfatning av at det han bidro med ikke var galt ... Jeg måtte love at det han sa ikke var noe han fikk høre igjen , og det lovet jeg han . Han gikk bort ifjor , kreft i bukspyttkjertelen . Han fortalte slik jeg oppfattet det , at han hadde vært med i flere år .. og han fikk fra 400.- til 1000.- pr auksjon , og det var det lille som gjorde at ting gikk rundt økonomisk .
Han var ikke samler , hadde ikke greie på dise tingene . Hadde samme kontaktperson , og skulle ikke kontakte andre under auksjonene , kun inn og ut . Han var også med på budgiving hos andre auksjonsfirmaer , men samme kontaktperson . Når han annkom fikk han utlevert en katalog , inni var hans maxbud notert sammen med et budskilt som var ferdig registrert . De gangene han var med på andre aktørers auksjoner , måtte han selv registrere seg inn , på vanlig måte .
Jeg spurte om han var alene , om han kjente til budgiving over telefon ? Det var vanligvis tre tilstede i salen , to hadde katalog , en tredie var reserve . Det var viktig at det var flere budgivere , og de vekslet på å følge auksjonene til topps . Reserven ga bud på signal fra auksjonarius etter avtale . Signaler ble byttet fra auksjon til auksjon . Å be om bud kunne for eks. være å reise kulepennen på høykant samtidig som blikkontakt . Var det telefon bud , noe han hadde vært med på et par ganger , men ikke fikset ... var det egne signaler . Det som var hovedjobben var å finne ut hvor langt en kunde ville være med , og det var ofte måten budskiltet ble holdt , som viste auksjonarius om kunden var med eller maxbud nærmet seg . Jeg spurte han om han kjente til om annen informasjon , fra for eks. tystere .. med tanke på min venn mynthandleren .. men det var han ikke kjent med . Når jeg spurte hvordan dagens auksjon hadde gått fikk jeg til svar at noe hadde gått galt , for han skulle ikke ende opp med vinnerbud , men at dette skjedde av og til uten at han hørte mer om det . På andres auksjoner hadde dette aldri hendt ...
Hovedsamleområde :
Norden før 1920
Gullmynter hele verden
User avatar
Mineline
Posts: 1055
Joined: 08 Sep 2009 20:10
Location: Bergen

Re: Sikker på at dine forhåndsbud blir håndtert anonymt ??

Post by Mineline »

Jeg får mange henvendelser , og historier som de som sitter på de ikke tør gå ut med , og jeg går ikke videre med opplysninger uten tillatelse . Det blir spurt om jeg husker auksjonsfirma , objektnr. osv. Ja , jeg har bilder datoer objektnummer osv. men vil neppe dele det med dere da jeg ikke kjenner alle som er involvert . Det vil komme bilder av andre objekt som er en del av denne historien etterhvert .
Hovedsamleområde :
Norden før 1920
Gullmynter hele verden
User avatar
bengt
Posts: 1772
Joined: 08 Jul 2008 13:30

Re: Sikker på at dine forhåndsbud blir håndtert anonymt ??

Post by bengt »

Mineline wrote:men vil neppe dele det med dere da jeg ikke kjenner alle som er involvert
Hadde dette kommet fra en tilfeldig person hadde jeg bare avskrevet det som konspirasjonsteorier, men jeg kjenner deg jo litt...

På måten du ordlegger deg på virker det jo som en krim eller thriller hvor du prater med noen om en konspirasjon hvor korrupte politimenn har drept vitner, og du "vet ikke hvem som er involvert så du tør ikke nevne navn enda". Så nettopp Negiotiator med Samuel Jackson og han sier faktisk akkurat det samme et par ganger i løpet av filmen.

Du kommer ikke til å bli drept for det du sier. Det eneste du kan være redd for er at du blir Persona Non Grata på auksjoner fremover - og det er ikke noe problem heller for du finner alltid en annen samler som er villig til å by for deg i salen.

Så: Hvorfor kommer du ikke med alt med en gang? Beskrevet kronologisk og med utfyllende informasjon, og dokumentasjon der det finnes. Og hvorfor sier du det ikke også til Økokrim? Du mener tydeligvis at du her har konkrete bevis på utstrakt svindel - det er straffbart, og Økokrim har nok lyst på noen høyprofilerte saker som dette kunne blitt. Gjør din samfunnstjeneste - få slengt noen folk i fengsel... Måten du legger på dette på et lite forum for noen få nerder, og stykkvis og ustrukturert og mangelfult - det svekker bare troverdigheten i det du skriver...
User avatar
Mineline
Posts: 1055
Joined: 08 Sep 2009 20:10
Location: Bergen

Re: Sikker på at dine forhåndsbud blir håndtert anonymt ??

Post by Mineline »

bengt wrote:
Mineline wrote:men vil neppe dele det med dere da jeg ikke kjenner alle som er involvert
Hadde dette kommet fra en tilfeldig person hadde jeg bare avskrevet det som konspirasjonsteorier, men jeg kjenner deg jo litt...

På måten du ordlegger deg på virker det jo som en krim eller thriller hvor du prater med noen om en konspirasjon hvor korrupte politimenn har drept vitner, og du "vet ikke hvem som er involvert så du tør ikke nevne navn enda". Så nettopp Negiotiator med Samuel Jackson og han sier faktisk akkurat det samme et par ganger i løpet av filmen.

Dette er en mynthandler, utifra beskrivelsen så langt trenger jo ingen en gang gjette på om det er Oslo Mynthandel det er snakk om... Du kommer ikke til å bli drept for det du sier. Det eneste du kan være redd for er at du blir Persona Non Grata på auksjoner fremover - og det er ikke noe problem heller for du finner alltid en annen samler som er villig til å by for deg i salen.

Så: Hvorfor kommer du ikke med alt med en gang? Beskrevet kronologisk og med utfyllende informasjon, og dokumentasjon der det finnes. Og hvorfor sier du det ikke også til Økokrim? Du mener tydeligvis at du her har konkrete bevis på utstrakt svindel - det er straffbart, og Økokrim har nok lyst på noen høyprofilerte saker som dette kunne blitt. Gjør din samfunnstjeneste - få slengt noen folk i fengsel... Måten du legger på dette på et lite forum for noen få nerder, og stykkvis og ustrukturert og mangelfult - det svekker bare troverdigheten i det du skriver...
Nå er ikke auksjoner noe problem for meg , har ikke deltatt på noen utenom qxl siden 2oo3 ... og har vurdert følgende for meg selv før disse innlegg . Imidlertid er jeg av den oppfatning at informasjon om disse ting er nødvendig . Økokrim og erstatning for svindel er noe jeg avskrev for mange år siden , desuten var det mine bud , min verdivurdering , min feil å stole på mennesker jeg ikke kjente , min vurdering at objekter var ekte og ikke manipulert , noe som blir vidre detaljert i neste innlegg .
Hovedsamleområde :
Norden før 1920
Gullmynter hele verden
User avatar
brafin
Posts: 1688
Joined: 15 Nov 2008 21:58

Re: Sikker på at dine forhåndsbud blir håndtert anonymt ??

Post by brafin »

Støtter Bengt her. Har aldri hørt om det som er beskrevet ovenfor. Vet en del om avtaler som noen av oss samlere har avtalt i forhånd av auksjoner, men det har da vært om hvem av oss som skal by på hvilke objekter etc ,og ikke. Slike avtaler har desverre også desverre blitt fraveket under auksjonens gang, og det har desverre kostet noen meget gode samlervenner dyrt. Slikt kaller jeg svik ! ( Setter ellers pris på de som tar hverandre i hånden før auksjoner og lover å ikke å sitte å overby hverandre til " the bitter end "),

Noen samlervenner kan man stole på, andre ikke. Tenker her spesiellt på Nistad auksjonen. Håper en eller annen føler seg truffet :(

Vurderer etterhvert her på tråden hva jeg skal bidra med, men etter ca 30 års samlerinteresse får vi se hva det blir til !

Er på flyttefot, og bidragene vil minimaliseres etterhvert. Mvh.
User avatar
Mineline
Posts: 1055
Joined: 08 Sep 2009 20:10
Location: Bergen

Re: Sikker på at dine forhåndsbud blir håndtert anonymt ??

Post by Mineline »

brafin wrote:Støtter Bengt her. Har aldri hørt om det som er beskrevet ovenfor. Vet en del om avtaler som noen av oss samlere har avtalt i forhånd av auksjoner, men det har da vært om hvem av oss som skal by på hvilke objekter etc ,og ikke. Slike avtaler har desverre også desverre blitt fraveket under auksjonens gang, og det har desverre kostet noen meget gode samlervenner dyrt. Slikt kaller jeg svik ! ( Setter ellers pris på de som tar hverandre i hånden før auksjoner og lover å ikke å sitte å overby hverandre til " the bitter end "),

Noen samlervenner kan man stole på, andre ikke. Tenker her spesiellt på Nistad auksjonen. Håper en eller annen føler seg truffet :(

Vurderer etterhvert her på tråden hva jeg skal bidra med, men etter ca 30 års samlerinteresse får vi se hva det blir til !

Er på flyttefot, og bidragene vil minimaliseres etterhvert. Mvh.
Siden du kommenterer min tråd , kan jeg si at også ditt navn dukker opp på et senere tidspunkt
Last edited by Mineline on 01 Mar 2013 23:37, edited 1 time in total.
Hovedsamleområde :
Norden før 1920
Gullmynter hele verden
User avatar
brafin
Posts: 1688
Joined: 15 Nov 2008 21:58

Re: Sikker på at dine forhåndsbud blir håndtert anonymt ??

Post by brafin »

Prøver du å komme med trusler til de som støtter andres kommentarer her på forumet Mineline ? Feiging. Tåler du ikke motsigelser. Tror du jeg føler meg truet av deg ? Jeg har god samvittighet for det meste !

Ber moderator om å følge med her ! Mineline synes å bli bare mer og mer bitter etterhvert, og skal hevne seg på de fleste :evil:
Locked

Return to “Auksjoner”