OMG auksjon 2

Her kan du diskutere online auksjoner.
User avatar
numis
Posts: 139
Joined: 11 Nov 2009 18:35

Re: OMG auksjon 2

Post by numis »

Hei. noen som har tilslag på følgende mynter idag?
899, 960,1089,1103,1104,1114

Mvh numis
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: OMG auksjon 2

Post by Olav K »

"Hvordan gikk det med gullet"? Jeg kom først på utenlandske mynter, men svenske og danske 20-kr. gikk for mellom 2.100 og 1.900. Samlerhuset kjøpte vel 90+ prosent. De skal jo ikke smelte ned, men selge til sakesløse enker og faderløse, så de kan kjøpe for nær gullprisen ( 2100 + 18% er vel omtrent der). Samlerhuset kjøpte forøvrig også danske skillinger i varierende kvaliteter. Vi venter bare på serien "myntene som soldatene på Akerhus brukte på øl i kneipene i Vika".
Fyldigere reportasje kommer i augustnummeret av NNT.
User avatar
trygghandel
Posts: 1058
Joined: 08 Sep 2009 17:20
Location: Oslo

Re: OMG auksjon 2

Post by trygghandel »

899: 10.000 kr + salær.
960: 11.500 kr + salær.
1089: 3400 kr + salær.
1103: 2400 kr + salær.
1104: 1350 + salær.
1114: 900 + salær.

Dette skal være riktig, var noen ganger jeg ikke oppdaterte når det kom noen bud etter klubbeslag.
User avatar
grenl.har
Posts: 589
Joined: 11 May 2010 20:29

Re: OMG auksjon 2

Post by grenl.har »

Ang.Samlerhuset.
På lørdagens auksjon satt jeg bak «investorene» fra samlerhuset. De bød endel på markmynter fra 16-1700 tallet, de «rimelige» Speciene og Lot´er med skillinger. De var tydelige prisbevisste.

For min egen del, drømte jeg om Specie av Chr.4. For under 20k. Det kunne jeg bare glemme. :(
Fikk isteden alt fra brakteat 0,07gram, 4skilling Fr.6., diverse greske Antikke, elektrum asprom trachy fra Byzant, og ikke minst medalje på 190 gram. :)
Jærbuen
Posts: 124
Joined: 25 Feb 2009 07:59
Location: Jæren

Re: OMG auksjon 2

Post by Jærbuen »

Hvor blir resultatene av ?
Di var raske med di i går ,venter i spenning
supersamler
Posts: 333
Joined: 05 Dec 2008 10:16

Re: OMG auksjon 2

Post by supersamler »

[quote="grenl.har"]Ang.Samlerhuset.
På lørdagens auksjon satt jeg bak «investorene» fra samlerhuset.
--------------------
Var de i flertall denne gangen?
Oslo Myntgalleri
Posts: 67
Joined: 06 Jun 2012 12:55

Re: OMG auksjon 2

Post by Oslo Myntgalleri »

Hei,

Da ligger hammerpriser ute. Vi takker alle budgivere på nett og i salen for en uforglemmelig helg.

Mvh
OMG

http://oslomyntgalleri.no/Portals/0/OMGAUKSJON2.pdf
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: OMG auksjon 2

Post by Olav K »

Denne resultattjenesten er veldig bra. I tillegg - takk for en hyggelig og vel gjennomført auksjon. Og litt koselig at auksjonen gjennomføres ikke bare av eierne selv, mens også med disses ektefeller og barn - her var det full mobilisering. Og da er det lett å tilgi at det av og til (sjelden!) skrubber litt.
Vel blåst!
User avatar
grenl.har
Posts: 589
Joined: 11 May 2010 20:29

Re: OMG auksjon 2

Post by grenl.har »

supersamler wrote:
grenl.har wrote:Ang.Samlerhuset.
På lørdagens auksjon satt jeg bak «investorene» fra samlerhuset.
--------------------
Var de i flertall denne gangen?
Jeg registrert 2 budgivere fra S.H. Det er flertall. Ikke flertall i salen :wink:
Posthornet
Posts: 408
Joined: 28 Feb 2013 08:53
Location: Sverige

Re: OMG auksjon 2

Post by Posthornet »

Hvordan gikk det med gullet?
Danske 20 kr med en pris på 2100.- + 18% = 2478.-
Det var da litt mye å gi av en mynthandler, men det kommer da an på kvaliteten, og i visse fall årstallet.

Tavex selger danske 20 kroner uspesifisert årstall for ca 2390.- Jeg har foreløpig ikke kjøpt noen av disse mynter, men kvaliteten bruker å være bra. Man vet jo aldri?
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: OMG auksjon 2

Post by Olav K »

Danske gullkroner etter 1926 er en saga for seg, men før første verdenskrig er de særdeles alminnelige i alle årganger og prisen styres av gullprisen - med ett unntak: Samlerhusets (SH) salgspris - som baserer seg på at kjøperne hverken følger med på myntmarkedet eller sjekker dagens gullpris. SH selger serier, det være seg "om gullstandarden", skandinavisk myntunion, "da gullet regjerte Europa" eller hva de nå kan finne på - kundene abonnerer, får fine esker (verd kr. 500 - gratis for deg hvis du kjøper fler enn 3 mynter), "ekthetssertifikat" m.m. Prisen pr. mynt er vel ca 2 x SHs kostpris (unntatt den første som er "spesialpris til deg" hvis du svarer inne 14 dager). Kvaliteten bryr de seg ikke om - du vil ikke se 1+, 01 e.l. hos dem - istedet "god samlerverdi" til "sjeldent vakkert eksemplar".Det er utrolig at de fortsatt har en kundekrets, tross negativ omtale i TV og presse. De har riktignok sluttet med å hevde at kjøp hos dem er en "sikker investering" - det holder med av " vi selger samlerglede" - i abonnement.
M.a.o. ingen grunn til å forbauses over at betaler mer enn smelteverdi, de skal ikke smelte - de skal selge.
Doyh
Posts: 6
Joined: 04 Apr 2013 13:01

Re: OMG auksjon 2

Post by Doyh »

""kundene abonnerer, får fine esker (verd kr. 500 - gratis for deg hvis du kjøper fler enn 3 mynter), "ekthetssertifikat" m.m.""

Har noen forresten sjekket hvor mye disse eskene til Samlerhuset koster? De ser jo dyre ut, fint treverk og blank messing, kvalitet skulle man tro. Vel, kjøper du noen pappesker rett fra produsentene koster de ca. 15.- pr. stk. :)
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: OMG auksjon 2

Post by Olav K »

Ja, og jeg trodde at annenhåndsverdien (uten mynt) var null. Inntil jeg møtte en loppemarkedsgeneral som gjerne tok dem: De ble solgt som smykkeskrin med "hulrommene sikrer at smykkene ikke lager riper på hverandre, syrefri filt holder sølvet blankt". 50 for små, 100 for store, 250 for dem i to etasjer.
Antagelig bare på loppis sånt går, men gjenbruk er bra!
Post Reply

Return to “Auksjoner”