skilling 1553 qxl

Her kan du diskutere online auksjoner.
KrsMynthandel
Posts: 426
Joined: 02 Dec 2009 19:12

Re: skilling 1553 qxl

Post by KrsMynthandel »

Arnetec: Mynten er tynn, preget ifra våpenskjoldet går igjennom
KrsMynthandel
Posts: 426
Joined: 02 Dec 2009 19:12

Re: skilling 1553 qxl

Post by KrsMynthandel »

Sjekk gjerne også "det innerste våpenskjoldet", vannrette streken med TYDELIG MØNSTER. Dette er også mye tydeligere på min mynt enn ex. madsemann. Der er det ikke mønster i det hele tatt :shock: Slike detaljer som dette og løveføttene ,flott våpenskjold, mange av bokstavene, løven, flatene etc. hadde aldri fremkommet på en slik detaljrik måte på en 1/1+ mynt av denne typen. Derfor er også min mynt stedvis svakt preget og ikke slitt på denne måten. Vi ville isåfall aldri sett disse opphøyde detaljene så tydelig om så hadde vært et faktum :!: Sjekk gjerne også nederste halvdelen på ex. madsemann mynt. Denne løven er jaggu ikke så detaljrik, ikke på noen annen måte enn krona. Beina på løven, ja det kommer SOLEKLART frem hvilken mynt som har de beste detaljene der, min :D Ja, madsemann tidligere mynt har tydeligere årstall og Heres, men mine bilder viser at min mynt har betydelig mer tydelige detaljer i løven, skjoldet osv. Ca. halve randskriften på min mynt er flott og tydelig, resten er svak gr. preget. Hadde det vært slitasje som noen påpeker, hvorfor er da ikke all randskriften borte :shock: og hvorfor er resten av mynten og de opphøyde detaljene så tydelige... :?:

Jeg ønsker kommentarer ifra leserne på dette :D
User avatar
bengt
Posts: 1772
Joined: 08 Jul 2008 13:30

Re: skilling 1553 qxl

Post by bengt »

Enig i at den mynten som KrsMynthandel selger også er stedvis svakt preget (trodde det var inneforstått), men jeg synes fortsatt ex-madsemann er penere. Jeg studerte alle bildene som KrsMynthandel har lagt opp på QXL før jeg svarte sist.

Du får lov til å mene hva du vil, selv om det er naturlig å tenke at du er veldig optimistisk på egen-mynts-vegne :-) Tror du bare må innse at flere mener ex-madsemann er en penere mynt, og det er ikke nødvendig at du skal forsøke å diskutere for å overbevise alle om det motsatte?

"Arguing on the internet is like being in the special olympics, you may win - but you are still retarded..."
User avatar
maxlimit
Posts: 435
Joined: 07 Nov 2008 21:07
Location: Kristiansand
Contact:

Re: skilling 1553 qxl

Post by maxlimit »

Denne mynten har jeg håndhålt på tirsdag,Håkon har med all tydlighet påpekt alle svakheter nog styrker på denne mynten. synes ikke bildene retferdiggjør denne flotte mynten. bildet madsemann la ut 0g har fått kommentar på at denne er 01 kval til 0 fra zzz. det er helt på tryne. fagmenneskene sier 1+ på dennne (omh. numisma )mynten som noen mener er i o . hva mener de om kanthakk, flekker ,pregesprekk , svakt preget løve,osv... :lol: .. skulle jeg invistert nermere 100 laken er der IKKE tvil om at jeg hadde tatt Håkons ex. da dette er en nydelig mynt helhetligsmessig, . jeg driter i om 2 ord er tydligere kort og greit !!!! Håper fortsettelsen av denne tråden dreieier seg om kvalitet ikke hvor flott og flinke og påstålige innlegerene er f.ex madsemann. :D
User avatar
madsemann
Posts: 2612
Joined: 09 Apr 2010 01:52
Location: Jørpeland

Re: skilling 1553 qxl

Post by madsemann »

maxlimit wrote: fagmenneskene sier 1+ på dennne (omh. numisma )mynten som noen mener er i o . hva mener de om kanthakk, flekker ,pregesprekk , svakt preget løve
Nå vet vi jo meget godt at fagmenneskene du prater om, har gradert feil før også! Fagmennesker hevdet jo på et tidspunkt at jorden var flat også, er det også riktig? Det er også hundrevis av eksempler der feks Gunnar Thesen har oppgradert og nedgradert mynter han tidligere har gradert. Kanthakk, pregesprekk, flekker og svakt preg, har ingenting med kvaliteten mynten har. Det skulle man tro at en aktiv samler som deg viste.

Men, nok en gang. Dette er subjektivt. Jeg har ingen økonomiske interesser i om Håkon sin mynt er kv 1/1+ eller 0, men det har Håkon! Så jeg forstår at han forsøker å snakke opp sin egen mynt. Men han må kunne tåle at noen er uenige, men det gjør han ikke.

Nå har jeg ikke noe stort mer å tilføre denne diskusjonen, så får Håkon ta det siste ordet som vanlig :-) Jeg må til slutt kommentere hvem som har sagt at de synes at Håkon sin er best, og alle ser ut til å bo i samme fylke/område. Om det er tilfeldig, det vites ikke :-)
User avatar
bengt
Posts: 1772
Joined: 08 Jul 2008 13:30

Re: skilling 1553 qxl

Post by bengt »

madsemann wrote:Jeg må til slutt kommentere hvem som har sagt at de synes at Håkon sin er best, og alle ser ut til å bo i samme fylke/område. Om det er tilfeldig, det vites ikke :-)
Eller det er fordi de har hatt muligheten til å studere den håndholdt, ikke alt er en konspirasjon ;-)
User avatar
madsemann
Posts: 2612
Joined: 09 Apr 2010 01:52
Location: Jørpeland

Re: skilling 1553 qxl

Post by madsemann »

bengt wrote:
madsemann wrote:Jeg må til slutt kommentere hvem som har sagt at de synes at Håkon sin er best, og alle ser ut til å bo i samme fylke/område. Om det er tilfeldig, det vites ikke :-)
Eller det er fordi de har hatt muligheten til å studere den håndholdt, ikke alt er en konspirasjon ;-)
Det er helt riktig, men det er også mulig at de ikke er objektive :-)
User avatar
maxlimit
Posts: 435
Joined: 07 Nov 2008 21:07
Location: Kristiansand
Contact:

Re: skilling 1553 qxl

Post by maxlimit »

bengt wrote:
madsemann wrote:Jeg må til slutt kommentere hvem som har sagt at de synes at Håkon sin er best, og alle ser ut til å bo i samme fylke/område. Om det er tilfeldig, det vites ikke :-)


her er det vel flere utenfor fylket som har kommentert mynten som den beste helhetsmessig !! . Påstår du jeg ikke er objektiv !!! hva med deg og zzz. dere er jo gode kompiser. og besservissere på omtrent vært område dere kommenterer !!! proffe handlere skal skal rakkes ned på av dere . det gleder dere tydligvis :lol: :lol: og jeg bor i krs og har da mulighet til og se flotte mynter før de blir til salg på qxl. det kan jeg f.ex ikke gjøre med omh . eller andre da hadde jeg flydd Norge runt .så jeg har muligheten her til og håndholde flott mynt. og avgjøre min budsum utifra det :D ...
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: skilling 1553 qxl

Post by Olav K »

Jeg synes dette er en litt meningsløs diskusjon. Vi har to eksemplarer av en sjelden, og historisk interessant mynt. Den ene er svakt preget ( hvordan vet vi det?) men mulig slitasje er jevnt fordelt, den andre har sterkere preg (må vi tro) men slitasjen er ujevn og har særlig rammet omskriften. Noen liker den ene, noen den andre. Prakteksemplarer er ingen av dem. Myntenes verdi avhenger av hva Noen er villig til å betale for dem. En "Noen" kan foretrekke ex. Madsemanns, andre "Noen" Kristiansandsmynten - noen "riktig" katalogpris finnes ikke for noen av dem - og jeg har problemer med å plassere noen av dem i en graderingskala. Om jeg skulle ha brukt samme vurderinger som for antikk mynt ville jeg ha trodd begge sto til 1 eller F(ine) - selv om Madsemynten har svakt preg har jeg vondt for å tro at den er tilnærmet uberørt av menneskehender ( "almost uncirculated", som normalt oversettes med 01). Men igjen - hva så?
En som er villig til å betale 60 til 110.000 for en av våre siste middelaldermynter, vil nok legge mer vekt på egne vurderinger enn stemningsmåling på Samlerforum. Hadde det vært snakk om feil hadde det vært annerledes, men her er om hva man liker - riktignok innpakket noen steder graderingstermer som iallfall jeg ikke kjenner meg helt igjen i - iallfall ikke når jeg ser bilde av myntene.
Og igjen - hvis noen er villig til å betale 110.000 - så er det det den er verd akkurat nå. I morgen kan den være verd mindre - eller mer, alt avhengig av hvilken "Noen" som vil kjøpe - eller la være til den prisen.
User avatar
arnetech
Posts: 630
Joined: 25 Dec 2011 13:36
Location: Kristiansund.N

Re: skilling 1553 qxl

Post by arnetech »

Olav K wrote:Jeg synes dette er en litt meningsløs diskusjon. Vi har to eksemplarer av en sjelden, og historisk interessant mynt. Den ene er svakt preget ( hvordan vet vi det?) men mulig slitasje er jevnt fordelt, den andre har sterkere preg (må vi tro) men slitasjen er ujevn og har særlig rammet omskriften. Noen liker den ene, noen den andre. Prakteksemplarer er ingen av dem. Myntenes verdi avhenger av hva Noen er villig til å betale for dem. En "Noen" kan foretrekke ex. Madsemanns, andre "Noen" Kristiansandsmynten - noen "riktig" katalogpris finnes ikke for noen av dem - og jeg har problemer med å plassere noen av dem i en graderingskala. Om jeg skulle ha brukt samme vurderinger som for antikk mynt ville jeg ha trodd begge sto til 1 eller F(ine) - selv om Madsemynten har svakt preg har jeg vondt for å tro at den er tilnærmet uberørt av menneskehender ( "almost uncirculated", som normalt oversettes med 01). Men igjen - hva så?
En som er villig til å betale 60 til 110.000 for en av våre siste middelaldermynter, vil nok legge mer vekt på egne vurderinger enn stemningsmåling på Samlerforum. Hadde det vært snakk om feil hadde det vært annerledes, men her er om hva man liker - riktignok innpakket noen steder graderingstermer som iallfall jeg ikke kjenner meg helt igjen i - iallfall ikke når jeg ser bilde av myntene.
Og igjen - hvis noen er villig til å betale 110.000 - så er det det den er verd akkurat nå. I morgen kan den være verd mindre - eller mer, alt avhengig av hvilken "Noen" som vil kjøpe - eller la være til den prisen.


APPLAUS. så enig. trist å se slike bemerkninger fram og tilbake og hist og pist, vær enig om å være uenig, jeg ville vært så meget glad om jeg hadde eid hvilken som helst av disse jeg. åkke som
Live long & prosper
User avatar
madsemann
Posts: 2612
Joined: 09 Apr 2010 01:52
Location: Jørpeland

Re: skilling 1553 qxl

Post by madsemann »

Jeg beklager at jeg har lagd en diskusjon her inne. Jeg har sett innom en gang i uken de siste månedene, og det har vært dødt som i graven, så jeg tenkte vi skulle sprite det litt opp. Fikk til og med "lurt" ZZzzz på banen. Men jeg kan gå tilbake i dvalen min, så får dere fortsette å gradere 5 ører fra 1972.
User avatar
ramazotti
Posts: 2786
Joined: 23 Mar 2009 23:43
Location: Norge

Re: skilling 1553 qxl

Post by ramazotti »

Det er snakk om to mynter ,slått med samme stempler,men på forskjellig blankett.Krs.Mynthandel har den med penest blankett,
madsemann hadde tidligere den med best preg.

Stempelsprekken mellom NORVE/ CRIST... forteller at Madsemann satt med det tidligst slåtte eksemplaret,derfor også de skarpere
detaljene.Jeg vil fortsatt hevde at Krs.Mynthandels eksemplar har vert renset,uten å ha sett den "live".Om det skjedde for 2-3 eller 4 hundre år siden er ikke lett å avgjøre basert på bilder,men jeg hadde ikke vurdert denne som 1+ uansett hva anerkjente handlere måtte mene.

Vanskelige mynter av denne typen har (desverre) en tendens til å stige i gradene etterhvert som profitten øker for hvert salg.Jeg vil tro
omdiskuterte mynt fikk benevnelsen 1 på 1800-tallet,men jag etter fortjeneste vipper den stadig opp,opp,opp....

Det er et fåtall av samlere som kan betale drøye 100.000 for en mynt,men om den blir solgt har vedkommende fått et godt stykke norsk historie.
Selv den eldste laksen tar agnet,en gang i blant....
User avatar
AMO Berg
Proveniensentusiast
Posts: 2777
Joined: 29 Mar 2009 21:24
Location: Stjørdal

Re: skilling 1553 qxl

Post by AMO Berg »

Jeg tror jeg går litt i mot strømmen og sier at jeg helst ville hatt KrsMynthandels eksemplar. Jeg synes den er mest behagelig å hvile øynene på.
User avatar
Ragnvald E.
Posts: 553
Joined: 05 Jul 2010 21:47
Location: Averøy

Re: skilling 1553 qxl

Post by Ragnvald E. »

madsemann wrote:Jeg beklager at jeg har lagd en diskusjon her inne. Jeg har sett innom en gang i uken de siste månedene, og det har vært dødt som i graven, så jeg tenkte vi skulle sprite det litt opp. Fikk til og med "lurt" ZZzzz på banen. Men jeg kan gå tilbake i dvalen min, så får dere fortsette å gradere 5 ører fra 1972.
Har du blitt hårsår på dine eldre dager. madsemann? :o Har piffen gått helt ut av Jørpelands-mafiaen? :wink: Tror det er mange som tåler slike diskusjoner her - om det ikke har kommet til uttrykk enda! :D
KrsMynthandel
Posts: 426
Joined: 02 Dec 2009 19:12

Re: skilling 1553 qxl

Post by KrsMynthandel »

AMO Berg wrote:Jeg tror jeg går litt i mot strømmen og sier at jeg helst ville hatt KrsMynthandels eksemplar. Jeg synes den er mest behagelig å hvile øynene på.
Helhetsinntrykket som jeg til stadighet har påpekt :D

:D
ramazotti wrote:Det er snakk om to mynter ,slått med samme stempler,men på forskjellig blankett.Krs.Mynthandel har den med penest blankett,
madsemann hadde tidligere den med best preg.

Mener du da at løven, løveføttene og våpenskjoldet er BEDRE preget på madsemanns :?: Eller forholder du deg til 1537 og Heres samt deler av kanten :?: Jeg ser da vitterlig mye tydeligere løve, føtter og våpenskjold på min, men selvsagt tydeligere årstall og Heres på den andre....Dette er meget int. :shock:
Post Reply

Return to “Auksjoner”