skilling 1553 qxl

Her kan du diskutere online auksjoner.
hertervig
Posts: 1394
Joined: 03 Sep 2009 22:00

Re: skilling 1553 qxl

Post by hertervig »

Fint å se deg tilbake ZZzzz, behagelige innlegg fra din side, og gode å lese. For øvrig mange fine innlegg i denne tråden, de har klargjort endel rundt slitasje kontra pregesvakheter, og hvordan forskjellige personer forholder seg til dette. Det kan kanskje trekkes sammenligningslinjer til jernmyntene fra 1. verdenskrig der enkelte eksemplarer i 1+ kvalitet kan ha flere detaljer bevart enn andre som ikke har vært i sirkulasjon overhodet.
KrsMynthandel
Posts: 426
Joined: 02 Dec 2009 19:12

Re: skilling 1553 qxl

Post by KrsMynthandel »

Nå er det viktig å påpeke at min mynt har i sin helhet mye finere flater, nærmest ripefri og i hovedsak et mye bedre preg enn ex. madsemanns og ja, som også ZZzzz påpeker, der er glans. "Heres"/bokstavene og noe av årstallet kommer bedre frem på den andre, men det er også det eneste. Min har heller ikke kantskade/manglende bit. Når det er sagt så vil jeg si at 1+ på min mynt er veldig strengt da flatene/detaljene/glansen er så god som den er. Men som madsemann skriver: "Håkons mynt er muligens bedre kval. messig" selv om ZZzzz er uenig dette.

Jeg har stilt madsemann endel spørsmål som leserne har fått med seg, men svarene uteblir :?
User avatar
ZZzzz
Militant Numismatiker
Posts: 2832
Joined: 29 Aug 2008 08:51

Re: skilling 1553 qxl

Post by ZZzzz »

hertervig wrote:Fint å se deg tilbake ZZzzz, behagelige innlegg fra din side, og gode å lese. For øvrig mange fine innlegg i denne tråden, de har klargjort endel rundt slitasje kontra pregesvakheter, og hvordan forskjellige personer forholder seg til dette. Det kan kanskje trekkes sammenligningslinjer til jernmyntene fra 1. verdenskrig der enkelte eksemplarer i 1+ kvalitet kan ha flere detaljer bevart enn andre som ikke har vært i sirkulasjon overhodet.
Det er riktig at man kan trekke paralleller. Men det er også andre faktorer som spiller inn, som ikke var tilstede ved preging av jernmyntene fra 1. verdenskrig.
2rhaug
Posts: 674
Joined: 09 May 2009 16:02

Re: skilling 1553 qxl

Post by 2rhaug »

Synes Z-en har vektige og viktige innspill.
Myntene fra denne tiden er få og vil være vanskelige å vurdere. Her er det nok lurt å se/holde myntene.
Og det må være lov å være subjektiv uten å oppfattes som kranglete.
Spennennde og flott skilling fra dette korte interregnum rett før reformasjonen og middelalderens slutt!
User avatar
madsemann
Posts: 2612
Joined: 09 Apr 2010 01:52
Location: Jørpeland

Re: skilling 1553 qxl

Post by madsemann »

Det var da fælt til mas Håkon! Jeg sitter ikke på samlerforum 24/7 lengre, jeg er innom knapt en gang i uken.
Jeg gidder heller ikke sitte å sitere dide usakligheter, dersom du ikke ser det selv, så er det ditt problem ikke mitt. Det er ikke bare jeg som sier det heller som du ser.

Jeg vil nå tilbake til graderingen av disse myntene. Til tross for at det er helt umulig for Håkon å forstå at ikke tar hans hellige ord for at han selvfølgelig har rett, så tar jeg her et bilde av begge myntene sammen. Jeg vil igjen poengtere at Håkon sin mynt er bra, og blandt de aller beste. Jeg synes bare at den jeg hadde var bedre. Og der trenger ikke håkon være enig, men han trenger ikke gå i skyttergraven bare for at noen er uenig med ham.

Se på ytterringen, den er helt slitt bort hos Håkon sin mynt, og flatene er langt høyere på de høyeste hos Omh 62 enn 67. Dette burde ikke være vanskelig å se, men jeg har satt ring rundt deler av det. Det er dette som gjør at ZZzzz mener at omh 62 nermest er usirkulert.
User avatar
madsemann
Posts: 2612
Joined: 09 Apr 2010 01:52
Location: Jørpeland

Re: skilling 1553 qxl

Post by madsemann »

Og her er forhåpentligvis bildet
Attachments
skilling 1535 s.jpg
skilling 1535 s.jpg (246.74 KiB) Viewed 1285 times
KrsMynthandel
Posts: 426
Joined: 02 Dec 2009 19:12

Re: skilling 1553 qxl

Post by KrsMynthandel »

"Ytteringen er helt slitt bort på Håkons mynt og flatene er langt høyere på de høyeste hos omh 62 enn 67", sitat madsemann. Meget beleilig at du kun henviser til de få punktene på din ex. mynt som er tydeligere enn på min. Min mynt er altså slitt hvis enkelte detaljer er vanskelige å se/borte, mens din mynt har bare svakere preg. Hva med at nærmest halve løven på din mynt er borte, våpenskjoldet er betydelig svakere, ringene rundt svakere, pregesvakhet på tvers av hele løvesiden, kanthakk og sprekk og langt idfra så hele og rene flater. Er det ikke pussig at "ytterringen skal være helt slitt på min mynt "ifl. deg, mens løven, våpenskjoldet osv. som jo er opplagte, opphøyde detaljer er mye bedre på min mynt :!:

Sitat madsemann: "Håkon trenger ikke å være enig, men han trenger ikke å gå i skyttergraven bare fordi at noen er uenig i ham". Jeg forsvarer meg mot vrøvlete/usakelige/personhets påstander ifra deg, madsemann :!: Det er du som kommer med karakeristikk som : "ikke baller, hellige ord, mr. hersketeknikk og verdensmester, ikke forståelse for etikk, ikke selvinnsikt" osv. Skal dette være saklig, madsemann :?: Dette oppfattes som langt under beltestedet, og ikke verdig på noe forum :evil:

Som gren.har klokelig skrev: "Man må gå etter ballen, ikke spilleren"

Det er ingen andre enn deg, madsemann som har skrevet at jeg er usakelig. Det var bengt som skrev at det grenser opp mot usakelig og usømmelig.

Diskusjon omkring mynten er topp og viktige innspill verdsettes. Det setter jeg stor pris og sikkert andre også. Men å komme med personhets og usakligheter ang. min person vitner om lavmål ifra din side.
KrsMynthandel
Posts: 426
Joined: 02 Dec 2009 19:12

Re: skilling 1553 qxl

Post by KrsMynthandel »

Sitat madsemann: "Ytteringen er helt slitt på Håkons mynt og flatene er langt høyere på de høyeste hos omh. 62 enn omh. 67" men madsemann har jo også skrevet "Håkons mynt er muligens bedre kvalitetsmessig" . På de gamle myntene, er selvfølgelig kantene svært utsatte, de er tynne og pregemåten var annerledes før. Rart at min mynt er slitt langs med kantene men så flott på løven og våpenskjoldet og sist men ikke minst nærmest ripefri på alle flater....dette henger ikke på greip :!:
Så her kan vi gjerne diskutere høye punkter på myntene og da er det naturlig å nevne de største og fremtredende punktene, nemlig løven og våpenskjoldet og ikke bare Heres og årstall. At Heres var viktig for deg er selvfølgelig greit. For meg så teller de andre hoveddetaljene mer, betydelig mer og hadde min mynt vært " så slitt i kanten" som madsemann uttrykker det, er det da ikke rart at flatene er nærmest ripefrie.... :?: Kanskje vi snakker om svakt preg på min........Jeg nevner nok engang også at min mynt er 10% tyngre enn ex. madsemanns.

Jeg diskuterer gjerne med deg madsemann, men vennligst utelat personhets, det gagner ingen :!:
User avatar
arnetech
Posts: 630
Joined: 25 Dec 2011 13:36
Location: Kristiansund.N

Re: skilling 1553 qxl

Post by arnetech »

jeg personlig ville valgt den øverste mynten på dette bildet som den beste, men den nederste har vel mer "helhetlig" bilde
Live long & prosper
SaccoMan
Posts: 629
Joined: 06 Nov 2008 23:29

Re: skilling 1553 qxl

Post by SaccoMan »

Nå, med myntene presentert ved siden av hverandre faller jeg nok mest for madsemann's forenværende mynt. Men selvfølgelig, smaken er som baken :)
KrsMynthandel
Posts: 426
Joined: 02 Dec 2009 19:12

Re: skilling 1553 qxl

Post by KrsMynthandel »

Hva med å ta en titt på de 6 nye bildene som er lagt ut på qxl under krsmynthandel? Her kommer virkelig mynten til sin rett eller hva med å ta en titt i Hellebustkat. Da har man enda litt mer sammenligningsgrunnlag.

Artig med debatt ang. hvilken er finest, best graderingsmessig, helhetsinntrykk osv. Håper mange flere hiver seg på etter å ha sett div. bilder :D
Jokerman
Posts: 117
Joined: 06 Jun 2009 14:06

Re: skilling 1553 qxl

Post by Jokerman »

Fint å se bilde av begge.

Hadde jeg hatt dette som samleområde er det ikke tvil: Den øverste går utenpå den under!

Og ja, jeg har sett bildene på QXL.
KrsMynthandel
Posts: 426
Joined: 02 Dec 2009 19:12

Re: skilling 1553 qxl

Post by KrsMynthandel »

Gode bilder av mynter er viktige og min mynt finnes det betydelig bedre bilder av enn dette madsemann legger frem, som bedre får frem flatene, myntglans, god løve, godt våpenskjold og helhetlig inntrykk som jeg tidligere har påpekt er viktig for meg. Bilde i Omh kat. og Hellebustkat. kan jo alle se av hans tidl. eks., likeledes min mynt i Omh. kat.

Når man ser på Qxl bildene, får man et helt annet og betydelig mer positivt inntrykk av en "levende mynt". Ta forstår man muligens at bilde madsemann legger ut ikke rettferdigjør min mynt til fulle, langt derifra. Men ja, smaken er delt!
User avatar
bengt
Posts: 1772
Joined: 08 Jul 2008 13:30

Re: skilling 1553 qxl

Post by bengt »

Da har jeg også satt meg ned og studert bildene på qxl.

Mynten fra KrsMynthandel fremstår for meg som pent preget, men med en normal og jevn slitasje. Jeg hadde protestert hvis noen hadde skrevet 1+ på den, men hadde ikke reagert på 1/1+ heller...

Menten ex-madsemann derimot fremstår for meg som et ujevnere preg med et dårlig stempel. Men hvis man studerer de detaljene som er fullpreget så er de så skarpe at jeg ikke kan forstå at den har sirkulert. Jeg hadde ikke reagert hvis den hadde vært solgt som 01. (Og da dårlig preg virker som regelen på middelalder ville ikke preget vært anmerket...)

Jeg ville kjøpt sistnevnte hvis prisen hadde vært den samme.
KrsMynthandel
Posts: 426
Joined: 02 Dec 2009 19:12

Re: skilling 1553 qxl

Post by KrsMynthandel »

Bengt skriver: "Hvis man studerer de detaljene som er fullpreget så er de så skarpe at jeg ikke kan forstå at den har sirkulert" Ja, det finnes skarpe detaljer som jeg tidligere har nevnt( Heres og 1535). Men se på disse enkeltdetaljene på min mynt: Løvens fremre bein er sylskarpt, glimrende krone på løven samt bokstavene "NORVE" kommer særdeles tydelig frem, mye tydeligere frem enn på madsemanns . Nettopp disse skarpe detaljene hadde ikke vært der om mynten hadde vært så slitt som 1/1+ ei heller hadde flatene vært MED glans og nærmest ripefrie og da disse detaljene er så skarpe blir det nærmest utrolig å kalle ytterkanten som slitt ned (madsemanns uttalelse.). Hva med løvens nedre halvdel, hele løven, våpenskjoldet, flatene, kantskaden og sprekken som er nevnt uttallige ganger. Rettferdiggjør alt dette at min mynt skal vike for tydeligere Heres og tydeligere årstall :?: Jeg synes definitivt ikke det og ja jeg ser på helheten også.
Post Reply

Return to “Auksjoner”