skilling 1553 qxl

Her kan du diskutere online auksjoner.
Post Reply
diatonix
Posts: 198
Joined: 28 Feb 2013 16:39

skilling 1553 qxl

Post by diatonix »

KrsMynthandel har lagt ut en skilling dat. 1553 (hertug Christian). Jeg er interessert i å høre andres meninger ang. utropsprisen på Kr. 110.000,- og hvor realistisk denne måtte være.
User avatar
attenfjorten
Posts: 330
Joined: 23 Jul 2009 11:51

Re: skilling 1553 qxl

Post by attenfjorten »

1535:)
User avatar
Stein Knutsen
Posts: 791
Joined: 27 Jan 2010 10:28
Location: Høvåg

Re: skilling 1553 qxl

Post by Stein Knutsen »

Da mynten ble solgt høsten 2011 gikk den for 88500 kr inkludert 18% prov.
Så gitt dette er vel ikke prisen helt urealistisk skulle jeg mene.
Om det dreier seg om verdens beste exemplar har jeg ingen formening om,men det er meget mulig det
aller beste tilgjengelige exemplar i det private marked.
Som sagt preget i Oslo anno 1535 og i eldre tider ofte betegnet som Firehvid.
Hobby numismatiker på evig jakt etter ny kunnskap og viten
diatonix
Posts: 198
Joined: 28 Feb 2013 16:39

Re: skilling 1553 qxl

Post by diatonix »

Takk for informasjonen. Ikke totalt urealistisk altså, men noe optimistisk, muligens...
KrsMynthandel
Posts: 426
Joined: 02 Dec 2009 19:12

Re: skilling 1553 qxl

Post by KrsMynthandel »

Skillingen 1535 er definitivt bla. de beste eks. i verden og 110.000,- er ingen overpris. Sjeldenhetsanalysen er RR på denne ekstreme mynten :!:. Vi snakker om 4-6 kjente eks. i privat eie og under 1/2 parten av "massevaren" 20 kr 1883 som det sannsynligvis er 50-100 stk. av. Mynten ble solgt, som riktig nevnt, på OM som kval. 1+. Det er strengt og den har t.o.m. noe myntglans. Snakket med Gunnar Thesen på myntmessen i Oslo og han sa tilslaget var latterlig lavt. Det er klasseforskjell på denne mynten og den som ble solgt på Om nr. 62 i 2009 for 77.880,- med kantskader (forøvrig også kval. bestemt til 1+). Min veier 1,99 gr. den andre med kantskade 1,80 gr.
Når man sammenligner pris på denne ekstreme mynten mot 20 kr 1883, 2 kr 1885-88, 1 kr 1878 og enkelte andre, så er det ingen av disse som kommer opp mot denne i sjeldenhet. Nå er riktignok int. for perioden 1874 og nyere større og det skulle da bare mangle da Norge før 1600 sjeldent er utbydt. Nå er det jo gledelig at flere og flere får øynene opp for eldre Norge og føre var prinsippet kan være lurt å følge om lommeboken strekker til. Billigere blir det neppe :wink:
User avatar
madsemann
Posts: 2612
Joined: 09 Apr 2010 01:52
Location: Jørpeland

Re: skilling 1553 qxl

Post by madsemann »

Jeg vil bare komme med litt tillegsopplysninger om denne skillingen.
At den er verdens beste, synes jeg at i beste fall er subjektivt. Skillingen som ble solgt på OMH 62, ble igjen solgt på Numismas auksjon over Hellebust samlingen. Der fikk den ett hammerslag, inkludert salær på 59303,- Denne var også gradert til kv 1+. Så til det subjektive. Jeg skal til dels være enig med Krsmynthandel, at hans mynt er bra, han som meg har også sett begge håndholdt, men vi er uenige om hvilken som er best. Pregemåten på 1500 tallet er spesiell, det er håndslåtte mynter, som det er vanskelig å se hva som er svakt preg, eller slitasje. Jeg mener, fortsat helt subjektivt, at Omh 62 er den beste. Det jeg begrunner dette med er følgende: Det er klart mer mynskjær, sist men ikke minst er Omh 62 fullpreget på 2 viktige områder. Den har klart og tydelig "Heres" og årstall.
Det som gjør denne mynten så interessant, er nettopp "Heres". Dett viste at Christian ikke var konge over Norge, men skulle arve Norge. Dette er en interregnum mynt som ble preget mens Christian fortsatt kun var hertug. På mynten som nå er til salgs, så er ikke "Heres" leselig. Ei heller er det enkelt å lese årstallet.

Så den er muligens bedre rent gradsmessig, men når de to viktigste tingene med mynten er svagt preget, så foretrekker jeg Omh 62 forran Omh 67.
Det er også verdt å merke seg at det kun kom et bud på Omh 67, som var Krs mynthandel, og at den på Omh 62 falt nesten 20K i verdi fra Omh 62 til Hellebust solgte den.

For ordens skyld så eide jeg tidligere Hellebust sin, men den har nå fått nytt hjem grunnet huskjøp. Jeg solgte den videre til selvkost.
KrsMynthandel
Posts: 426
Joined: 02 Dec 2009 19:12

Re: skilling 1553 qxl

Post by KrsMynthandel »

:?: :?: Madsemann: Jeg skrev verdens beste? Det står et spørsmålstegn der for de som ikke kan lese. Det å hevde at ditt eks. er bedre enn mitt eller like pent, er direkte latterlig. Mitt eks. har betydelig bedre flater og god glans. Ditt har stort kanthakk og rufsete flate, dessuten er detaljene mye dårligere. På side 33 obj. 23 i Numismas kat. over Hellebust sin samling kan ALLE her se og vurdere hvilken som er best, nemlig mitt eks. Dette er en typemynt og på side 53 i Norges Mynter (gamle grønne) er det også bilde av en. Den er heller ikke så pen som min.
Når det gjelder den siste prisen madsemann henviser til, er den riktig og den gikk ikke høyere fordi mynten ikke er særlig tiltalende og fordi jeg visste at madsemann ville ha den (så mye får jeg igjen for å være snill) Det vet jeg fordi jeg har håndholdt den og direkte sammenlignet den med min.
Om du hevder at ditt tidligere eks. er bedre fordi noen få bokstaver kommer bedre frem på enkelte steder, samtidig med at ditt eks. har kantskade/sprekk, vesentlig dårligere preg og rufsete overflate, ja da rister jeg oppgitt på hode :shock:
På side 57 i OM kat. nr. 62 objekt 470 er det bilde av eks. din og på side 45 i OM nr. 67 objekt 339 er mitt eks.

Jeg ser frem til videre kommentarer og sist men IKKE MINST: Kan noen her inne finne frem et bedre eks. enn mitt :?:
KrsMynthandel
Posts: 426
Joined: 02 Dec 2009 19:12

Re: skilling 1553 qxl

Post by KrsMynthandel »

Madsemann: Dessuten sees deler av Heres og hele årstallet kan leses. Så flere av dine påstander faller i grus eller skal jeg si at 1 tallet på din eks. mynt er dårlig....Ville jo vært latterlig...
Løven på ditt tidliger eks. er dårligere, flaten og likeledes andre siden med skjoldet. Faktisk så er Heres det eneste som kommer tydeligere frem på din mynt.
Men nok engang, ser frem til videre kommentarer og da forhåpentligvis av den saklige sorten :wink:
User avatar
madsemann
Posts: 2612
Joined: 09 Apr 2010 01:52
Location: Jørpeland

Re: skilling 1553 qxl

Post by madsemann »

Nå mr hersketeknikk og verdensmester! Det er strengt tatt du som ikke kan lese! Jeg skriver jo at gradsmessig, er din muligens bedre. Jeg skriver at min subjektive mening er at jeg heller vil ha Omh 62 grunnet Heres. En annen helt subjektiv mening fra forumbruker ZZzzz, som også har holdt Omh 62 i hånden var at Omh 62 er nermest usirkulert. Og at det som andre trekker den ned for, er pregesvakheter. Mye rart kan sies om ZZzzz, men han har satt seg inn i pregeteknikker på den tiden. Han har sågar lagd sitt eget pregeverksted der han prøver ut teoriene sine, og publiserte nylig en artikkel i NNUM om pregning av mynter i middelalderen. Så han må kunne anses som en kapasitet på dette området. Han har også sett din, og mener at omh 62 er bedre.

Uansett. Dette er subjektivt! Og det var det jeg ville få frem.
Du er en selger som liker store bokstaver og utropstegn, jeg er en samler som liker fine mynter. Og det er både Omh 67 og Omh 62.

Jeg kan også si at før Omh 62 eksemplaret gikk under hammeren, så hadde jeg ikke stusset over å gi 110000 for ditt eksemplar. Men sett i ettertid hva den gikk for, så synes jeg at den prisen du selv ga, er mer riktig. Husk, du var eneste som bydde på den, og andre potensielle kjøpere syntes allerede da at den var dyr.
For ordens skyld kan jeg fortelle en hel del mer om proveniensen om mynten din.

At du i det heletatt kan sitte å lire utav deg at du var grei som ikke bydde meg opp, og så hoppet av, forteller en ting Håkon, du er ikke snau!
Når du fra før hadde samme mynt, som du selv syntes var bedre, og så byr opp en annen er helt greit. Men å si at du var grei som ikke bydde den opp enda mer, det er bare frekt! Hadde du ikke bydd, hadde jeg fått den billigere, da hadde du vert grei. Men at du byr opp dine egne kunder, bare for å presse priser, er ikke greit i det heletatt i min bok.
User avatar
Kristiansand
Posts: 392
Joined: 16 Jan 2009 16:31
Location: Søgne

Re: skilling 1553 qxl

Post by Kristiansand »

For det første må jeg jo si at jeg mye heller hadde kjøpt KrsMynthandel sin i steden for eks Madsemanns, uten å blunke. Øyne har mann fått til å bruke, og dem virker ikke veldig bra hvis man stiller disse 2 myntene opp mot hverandre og betviler hvilken som er klart best. Det som er synd er at jeg selv hadde nok sikkert kjøpt denne om midlene hadde strukket til, men har bundet meg opp med ting for en stund fremover. Og 110000,- er en pris ikke alle kan bruke sånn uten videre, men uten tvil så er denne verdt det. Slike sjeldenheter vokser ikke på trær, det kan gå lenge til neste gang denne er på markedet igjen. Spørsmålet er heller om QXL er rette plass for slike overklasse godbiter..... men moro å se at slikt kommer der også.
KrsMynthandel
Posts: 426
Joined: 02 Dec 2009 19:12

Re: skilling 1553 qxl

Post by KrsMynthandel »

Nå må du skjerpe deg, madsemann!

Dine uttalelser: "Hans mynt er bra, men vi er uenige i hvilken som er best. Jeg mener OM 62 er den beste....Det begrunner jeg med følgende..."

Lenger nede skriver du at min muligens er bedre rent gradmessig....og at ZZZ sier at DIN er nærmest usirkulert... hva i huleste mener du/dere?

Når det gjelder budgivingen på skillingen, var det flere som gikk over meg. Jeg gav meg tidlig selv om jeg godt kunne hatt 1 eks. til. Jeg stod fritt til å by på hva jeg ville, men du fikk en konkurrent mindre. Det var tydeligvis feil det og :evil:
Om det tidligere var en del store bokstaver og utropstegn, er det totalt irrelevant og vitner om manglende/flåsete argumenter ifra din side.

Du har jo mang engang lagt deg ut med folk her på nettet, dels grunnet ufinheter. Hva med å stoppe her?
KrsMynthandel
Posts: 426
Joined: 02 Dec 2009 19:12

Re: skilling 1553 qxl

Post by KrsMynthandel »

Madsemann skriver: "muligens er din gradsmessig bedre" og at" ZZZ hevder at din (madsemanns) mynt er nærmest usirkulert". Hvis den er usirkulert hva er min da? Hva mener du egentlig?
User avatar
madsemann
Posts: 2612
Joined: 09 Apr 2010 01:52
Location: Jørpeland

Re: skilling 1553 qxl

Post by madsemann »

Du er så nærtagende att det er rart at du har baller i det heletatt Håkon! Jeg skriver(med et språk du forstår) at det er SUBJEKTIVT!!!!!!!!!!!

Altså, ZZzzz synes den er nermest usirkulert! Jeg er ikke helt enig med ZZzzz der, men det er hans subjektive mening. Og det er det jeg vil ha frem, dette er subjektivt.

At en mynt kan være bedre til tross for at graden er lavere trodde jeg var en kjensgjerning. Det er smak og behag. Jeg ville heller hatt en mynt i kv 1+ enn en i kv 0 dersom den i kv 0 var annhengt. Jeg holdt også på å by på en 8 skilling på Omg2 som var kv 1/1+ når det også var en i kv 1+ (danebrogen) Jeg syntes at den i kv 1/1+ hadde bedre eyeappeal. Som jeg har sagt, jeg synes at din er bedre graderingsmessig, men av grunner tidligere nevnt, ville jeg heller hatt Omh 62, noe jeg også gjorde. Jeg hadde jo tilbudet før Numisma om å kjøpe din, men valgte Numisma sin da Heres var leselig. Og det er det som er det mest spesiele med hele mynten. At du med mikroskop kan skimte at det står der er irrellevant.

Jeg kjøpte nylig en mynt, som inntil da var unik. Den var i en privatsamling i Oslo, og befinner seg ikke på noen museer. Men på bakgrunn av andre kjennetegn kan jeg fastslå at min 1526 skilling, kjøpt på ABR nettauksjon, er samme type som objektet som gikk på Ahl 24 lot 1684 nemlig skilling 1526 med fult årstall. Årstallet er likevel så slitent at det ikke er godt å se. Jeg ville ikke gitt i nerheten av samme pris for denne som en der årstallet var helt leselig, til og med hvis min var mye bedre kv ellers. Da det er noen detaljer jeg synes må være der, og andre er ikke så farlige.

At du ikke forstår hva jeg mener med budgivningen, forteller meg at du har lite forståelse for etikk! At du bydde imot er helt greit. Du kan kjøpe 10 stk om du vil for meg. Men at du syntes du var grei for at du bare bydde meg opp litt, det er merkverdig. Du hadde vært grei dersom du ikke bydde i det heletatt. Men når du byr, uten at du vil ha mynten, utelukkende for å presse prisen, for så og ville ha ett klapp på skulderen for at du ikke presset den opp enda mer, ja da lurer jeg på om det er noe galt med dine sosiale antenner!
KrsMynthandel
Posts: 426
Joined: 02 Dec 2009 19:12

Re: skilling 1553 qxl

Post by KrsMynthandel »

Dette blir bare tragikomisk! Er det noen som er nærtagende, er det deg. Jeg kommer bare med relevante faktaopplysninger og slenger ikke rundt meg med slike ufine påstander som du gjør. Er nok mang en leser som stiller seg undrende til dine sleivspark og usakeligheter.
Det du nå kommer med er direkte lavmål og ikke egnet på forumet som tross alt skal spre glede og viktig informasjon.
User avatar
bengt
Posts: 1772
Joined: 08 Jul 2008 13:30

Re: skilling 1553 qxl

Post by bengt »

Jeg kan avgjøre denne diskusjonen. Dere er BEGGE på grensen til usakelig og usmakelig i de siste postene deres. Slutt nå mens leken er god...
Post Reply

Return to “Auksjoner”