Hva skal det koste å selge sine mynter?

Her kan du diskutere online auksjoner.
User avatar
KreativProgrammerer
Posts: 65
Joined: 05 Jun 2012 16:48
Location: Norge og Nederland
Contact:

Hva skal det koste å selge sine mynter?

Post by KreativProgrammerer »

Jeg tenker på å legge en salgsfunksjon inn i mitt program, og tenkte derfor å spørre hva dere på forumet som selger mynter mener om prisen på dette.
Spørsmålseksempler:

Bør det koste forskjellig i forhold til hvilken mynt det er, eventuelt hva bør det koste?
Bør det være en pris uansett mynt?
Bør det være gratis uansett?
Hvis du skulle selge alle dine dubletter. Hvordan vil du at det skulle vært satt opp slik at det hadde gagnet deg best mulig?
Begrunn gjerne også svaret, slik at jeg kan lære litt :)

-Min personlige mening er at ny teknologi bør åpne for nye ideer, for eksempel å legge det til rette for å selge alle sine dubletter GRATIS.

-Realiteten er at de koster for trafikken (i Byte) å legge ut tekst og bilder av mynter for salg, men det trenger ikke gjøre det umulig å gjøre selve utlegging av mynter for salg gratis.

-Husk at programmet ikke lages for å gagne de kommersielle i bransjen, men for å gagne de som samler på mynter (Dere) i første omgang, så her er jeg åpen for ALLE ideer.

Om dette er helt feil sted for dette så beklager jeg, men fant ikke noe annet sted å legge det inn.
Mvh
Lars
http://icoinsapp.com
Tlf: +47 46 47 20 74
e-post: lars@icoinsapp.com
Ta også kontakt via PM om du vil meg noe.
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Hva skal det koste å selge sine mynter?

Post by Olav K »

Jeg vet ikke om jeg skjønner spørsmålet ditt.
Hvis jeg selger en mynt er jeg interessert i hvilket beløp som tilsist havner på min konto. Jeg vil sette en pris og be om å få dekket porto og andre direkte kostnader i tillegg. Det vil aldri falle meg inn å legge ut en mynt til kr. 100 + 10 kr i fortjeneste, jeg vil be om 110 - punktum. Om ingen vil betale det, må jeg senke prisen, eller la være å selge. Det har ingen hensikt å splitte prisen, det gir en risiko ( om enn meget beskjeden) for ubehagelige brev fra onkel Skatt: Salg av mynter i beskjedent omfang fra egen samling er skattefritt - et påslag ut over "myntverdi" er i prinsippet skattepliktig inntekt i den grad det ikke kan dokumenteres som inndekning av konkrete utgifter.
Det er mulig det jeg sier samsvarer med det du kaller "gratis" m.a.o. - salg uten påslag (for annet enn porto/forsikring o.l.).
Kjøper du en mynt over disk har den én pris, fakturaen vil ikke vise påslag for fortjeneste - selvom handleren høyst sannsynlig selger for mer en ren inntakskost.
Et auksjonshus må regne salær, fordi de normalt ikke eier de objekter som selges (om de gjør skal det flagges tydelig) - så det er et annet regime, som samlere som selger av egen samling ikke har noen grunn til å etterligne.
Det er mulig ditt spørsmål bygger på forestillingen om at alle mynter har en objektivt verifiserbar verdi,og at pengekrav ut over dette må begrunnes som fortjeneste eller dekning av konkrete utgifter. Jeg utelukker ikke at det kan være tilfellet for enkelte valører av årgangsmynter i kurante årganger, men jeg tror at disse vil være unntaket heller en regelen. Myntkatalogene prøver å sette en pris basert på kjente salg i året som gikk, men de er foreldet den dagen de går i trykken, og ingen klarer å fange opp alle salg. Dernest gir de utrykk for hva handlerne håper å få ved salg over disk, ikke hva de er villig til å betale for kjøp av vedkommende mynt. Selvom man skulle monitorere alt som skjer på QXL o.l. i tillegg til auksjonshus og disksalg hos handlerne - så fanger man ikke opp privatsalg mellom samlere, som f.eks skjer i ikke liten utstrekning i myntklubbene ( iallfall skjer det private transaksjoner mellom medlemmene i NNF på våre møter, som ikke registreres av noen.) Myntmarkedet er volatilt, det er få samlere. Skulle ti årgangsamlere finne ut at de er lei av norske kroner og ører og samtidig legge seg ut til salg i alle kanaler vil vi se et dramtisk prisfall - og motsatt, skulle det dukke opp ti nye som gjerne vil ha "alt" i beste kvalitet - viø det bratt løfte prisen. I begge tilfelle vil spørsmålet om "påslag" for fortjeneste være uinteressant.
User avatar
bengt
Posts: 1772
Joined: 08 Jul 2008 13:30

Re: Hva skal det koste å selge sine mynter?

Post by bengt »

Antar at Lars spør om hva brukeren hadde vært villig til å betale ham hvis programmet hans hadde solgt mynten for deg?

For meg er det umulig å svare på. Spørs hvilken sum salgsmetoden hadde gitt meg, skjønner? ;-)
User avatar
losset
Veteran
Posts: 1234
Joined: 02 Nov 2008 10:36
Location: Skedsmokorset

Re: Hva skal det koste å selge sine mynter?

Post by losset »

QXL har et flott system, men altfor dyrt! Profilering av objektet bør koste mere. MEN det kunne vært absolutt litt over middels deilig å kunne slippe å manøvrere seg igjennom "jungelen" med 1+ mynt føre du fant et objekt i toppklasse. Men da faller jo faktoren med "skattejakt" bort igjen. Det er mange faktorer som spiller inn her. Flott at man kan sjekke ut de nyeste objektene som er lagt ut, da slipper man å manøvrere seg igjennom helle "jungelen" igjen.

Jeg er villig til å betale litt mere for bedre profilering og for at dette skal nå frem til de rette kjøperne.

QXL har vært flinke, men altfor dyre.

Jeg er spent på hva Lars kommer med her, han har virkelig lagt seg i kast på et et ellevilt prosjekt :D

Men er ikke i tvil om at han har kompetansen til dette og at dette blir spennende.
User avatar
KreativProgrammerer
Posts: 65
Joined: 05 Jun 2012 16:48
Location: Norge og Nederland
Contact:

Re: Hva skal det koste å selge sine mynter?

Post by KreativProgrammerer »

Takk for tilbakemeldingene så langt.
Skjønner at jeg har vært lit vag i min forklaring her.

Altså, siden jeg ikke har verdens største salgskanal fra starten, er det uaktuelt for meg å ta betalt for noe som helst før det skulle skje. Det vil si at jeg regner med å la det være gratis å legge ut sine mynter til salgs i den første tiden programmet er på markedet. Det jeg tenker på her er etter at den har vært på markedet, og eventuelt fått en god del brukere, noe jeg selvfølgelig håper at den vil få.

Jeg kommer ikke i første omgang til å lage noen auksjonskanal, siden det finns så mye av det fra før, og fordi det er en del ekstra jobb å lage. Jeg ønsker heller ikke å ha noen prosent av hva din mynt er verdt. Det er din mynt, ikke min.
Jeg ønsker heller ikke egentlig å ta noen pris for å legge en mynt til salgs, når det ikke trenger å bety at den blir solgt. Vet at firmaer som qxl tar betalt både for å legge inn en mynt til salgs og for selve salget, noe jeg ønsker å unngå.

Det jeg tenkte var en salgsfunksjon som gjør det mulig for alle andre brukere av programmet å se hvilke mynter de andre brukerne har lagt ut for salg til enhver tid.

Jeg tenkte å legge inn en mulighet for at du som bruker skal kunne legge inn en mynt for salg rett fra dublettsamlingen din med bare et par trykk.

Deretter tenkte jeg at det kunne være fint om du f.eks kunne legge inn en link til der du eventuelt har mynten på auksjon eller salg. Link til qxl, ebay, tradera osv.

Jeg ønsker egentlig å kunne gjøre dette GRATIS for all fremtid, rett og slett fordi jeg syns gratis høres bra ut, men jeg lurer litt på hvordan jeg skal få til det i virkeligheten, (i det lange løp). Derfor legger jeg inn mine tanker her, som en direkte markedsføringssjekk.

Jeg tenker på muligheten for at det å legge inn en mynt i salgsfunksjonen er gratis, men at man tar en liten sum for å legge inn en link til selve auksjonen, eller liknende.
Kanskje en engangssum for å bruke dette systemet. Alt er egentlig åpent.
Kanskje det bare burde være gratis, enkelt og greit, slik at det blir flere brukere, også yngre folk, som ikke har så mye penger. Lite tilstrømning av yngre myntsamlere har jeg fått med meg.

Fint å høre litt tilbakemeldinger på dette.

Det kunne sett ut slik:

1 krone 1915 (25) --> klikk for oversikt Du klikker...
1 krone 1915 (5) (Nye siden sist du sjekket) klikk for oversikt

1 krone 1915 gradering 0 (2) --> klikk for oversikt
1 krone 1915 gradering 0/01 (2) --> klikk for oversikt Du klikker...
1 krone 1915 gradering 01 (2) --> klikk for oversikt
1 krone 1915 gradering 1+ (1) --> klikk for oversikt
1 krone 1915 gradering 1 (2) --> klikk for oversikt
1 krone 1915 gradering 1- (2) --> klikk for oversikt
1 krone 1915 Uten gradering (14) --> klikk for oversikt "Her kommer skattejakten din losset :) "

1 krone 1915 gradering 0/01 Selges av (brukernavn klikkbarlink til brukeren for å se hva vedkommende har av mynter til salgs) http:// link-til-auksjon
1 krone 1915 gradering 0/01 Selges av (brukernavn klikkbarlink til brukeren for å se hva vedkommende har av mynter til salgs) http:// link-til-auksjon

Ok, det kommer til å være en litt bedre grafikk i selve programmet, men hva syns dere?
Mvh
Lars
http://icoinsapp.com
Tlf: +47 46 47 20 74
e-post: lars@icoinsapp.com
Ta også kontakt via PM om du vil meg noe.
User avatar
bengt
Posts: 1772
Joined: 08 Jul 2008 13:30

Re: Hva skal det koste å selge sine mynter?

Post by bengt »

Jobber som C utvikler selv, og må si at dette prosjektet begynner å høres både spennende og ambisiøst ut :-)

Gleder meg til å teste det ut.
User avatar
KreativProgrammerer
Posts: 65
Joined: 05 Jun 2012 16:48
Location: Norge og Nederland
Contact:

Re: Hva skal det koste å selge sine mynter?

Post by KreativProgrammerer »

bengt wrote:Jobber som C utvikler selv, og må si at dette prosjektet begynner å høres både spennende og ambisiøst ut :-)

Gleder meg til å teste det ut.
Takk for det Bengt.

Hyggelig med slike tilbakemeldinger :)

Du er hjertelig velkommen til å joine prosjektet om du har lyst eller mulighet.

Blir nok brukerne her på forumet som blir de første som får høre når det er ferdig til release, eller før for de som ønsker å være med å teste programmet
Mvh
Lars
http://icoinsapp.com
Tlf: +47 46 47 20 74
e-post: lars@icoinsapp.com
Ta også kontakt via PM om du vil meg noe.
User avatar
bengt
Posts: 1772
Joined: 08 Jul 2008 13:30

Re: Hva skal det koste å selge sine mynter?

Post by bengt »

KreativProgrammerer wrote:Du er hjertelig velkommen til å joine prosjektet om du har lyst eller mulighet.
Antar at dette er laget i et høyere språk enn C. Jeg jobber som kernel utvikler, så jeg tror ikke jeg har så mye å bidra med når det gjelder programmering på prosjektet ditt :-)
User avatar
Espen2308
Posts: 109
Joined: 28 Jun 2012 12:44
Location: Oslo

Re: Hva skal det koste å selge sine mynter?

Post by Espen2308 »

Et forslag kan vel være at et bestemt antall auksjoner er gratis å legge ut i starten for hver enkelt bruker, til det nås en grense hvor man må betale en engangssum for å fortsette. Kanskje et "in-app purchase" på noen få kroner. Et annet alternativ kan være inntekter fra iAds, men så vet jeg ikke om reklame rundt omkring på appen er særlig ønsket blant myntsamlere. For meg vil det være avhengig av hvor påtrengende reklamen blir.
- Espen
User avatar
KreativProgrammerer
Posts: 65
Joined: 05 Jun 2012 16:48
Location: Norge og Nederland
Contact:

Re: Hva skal det koste å selge sine mynter?

Post by KreativProgrammerer »

Til Bengt:
SIden du er C programmerer så er det egentlig ganske interessant.
C er jo bunnspråket til objective C, som er det vi bruker på iPhone iPad og Mac.
Når det skal lages kernel/core programmer i appen bruker vi også C siden det da blir mye raskere. eksempel er med bildegjenkjenning o.l. hvor prosessen skal ta minst mulig tid og være lite ressurskrevende. Så det er faktisk midt i blinken. Men om du har tid eller lyst er noe annet da.

Til Espen:
Reklame kan jeg garantere at det ikke kommer til å bli på denne appen, Uansett.
-Eneste formen for reklame blir eventuelt inne på en egen side som vil liste opp hvem som har vært bidragsytere til prosjektet.
-Link til mynter som som ligger på en auksjon, som beskrever over.
Personlig skyr jeg reklame som pesten. Mister lysten til å bruke en app når det er reklame på den. Dårlig nok plass fra før liksom.

Et antall gratis salg høres ut som et bra forslag. In-app purchase er helt klart noe vi vil benytte i appen uten at jeg vet eksagt hvor nå.

Kanskje jeg er litt slem hvis jeg sier at jeg har tenkt over ideen med at firmaer kan betale og privatpersoner får det gratis. Også en tanke jeg har. Firmaer er jo basert på å tjene penger på salg mens privatpersoner ikke nødvendigvis har den drivkraften.

Mye fine forslag her syns jeg.
Mvh
Lars
http://icoinsapp.com
Tlf: +47 46 47 20 74
e-post: lars@icoinsapp.com
Ta også kontakt via PM om du vil meg noe.
Evil_Ed
Posts: 531
Joined: 04 Jan 2009 09:04

Re: Hva skal det koste å selge sine mynter?

Post by Evil_Ed »

Hørtes ut som et spennende konsept, men så kom ordet "app" frem, og da falt jeg straks fra. Er av typen som liker å ha en TELEFON som man kan bruke til å ringe og sende meldinger med, kanskje legge kabal, og ikke allverdens annet. Så min bruk av apper er på nullstadiet.
User avatar
KreativProgrammerer
Posts: 65
Joined: 05 Jun 2012 16:48
Location: Norge og Nederland
Contact:

Re: Hva skal det koste å selge sine mynter?

Post by KreativProgrammerer »

Evil_Ed wrote:Hørtes ut som et spennende konsept, men så kom ordet "app" frem, og da falt jeg straks fra. Er av typen som liker å ha en TELEFON som man kan bruke til å ringe og sende meldinger med, kanskje legge kabal, og ikke allverdens annet. Så min bruk av apper er på nullstadiet.
Hei Ed,

Det som er viktigst med prosjektet, er at du kan velge Ditt Eget Brukergrensesnitt.

Hvis du vil bruke systemet på din telefon, f.eks. iPhone, så kan du gjøre det, og hvis du vil bruke systemet bare på Internett, så kan du gjøre det.

Ta gjerne en titt på det jeg har hatt tid til å legge opp av informasjon hittil, så ser du hva jeg mener.

For å kunne komme frem til både samlere av "den gamle skolen" og nye og kanskje yngre samlere ønsker jeg å gjøre det litt "kult" å samle på mynter. :)

For å få inn nye og yngre myntsamlere, som kanskje ikke har så god råd har jeg også besluttet å gjøre det gratis å selge sine mynter via systemet. Det vil gjelde for alle personer, og for alle mynter, uansett verdi.
Mvh
Lars
http://icoinsapp.com
Tlf: +47 46 47 20 74
e-post: lars@icoinsapp.com
Ta også kontakt via PM om du vil meg noe.
donroar
Posts: 50
Joined: 03 Jun 2013 14:06

Re: Hva skal det koste å selge sine mynter?

Post by donroar »

Her er det nok flere faktorer du må ta med i betraktning. Dersom denne salgsfunksjonen er 100% vedlikeholdsfri for utvikler bør den jo heller ikke koste noe. Dersom det ender opp med noe administrasjon må du som utvikler ha en liten sum pr. salg for å kunne holde dette gående på sikt.

Brått har "alle" som kommer til å kjøpe tjenesten kjøpt den, pengestrømmen stopper, og du sitter igjen med å fortsatt måtte administrere dette gratis. Da forsvinner nok denne tjenesten fort isåfall. Kanskje man kan betale en liten sum pr. mnd som åpner for kjøp/salg funksjonen? Har ikke leste hva annet du har skrevet om dette, så det er sagt.
foffosilda
Posts: 68
Joined: 06 Feb 2012 16:24

Re: Hva skal det koste å selge sine mynter?

Post by foffosilda »

myntauksjonen jeg hørte med skulle ha 18% av summen mynten ble solgdt for
User avatar
KreativProgrammerer
Posts: 65
Joined: 05 Jun 2012 16:48
Location: Norge og Nederland
Contact:

Re: Hva skal det koste å selge sine mynter?

Post by KreativProgrammerer »

donroar wrote:Her er det nok flere faktorer du må ta med i betraktning. Dersom denne salgsfunksjonen er 100% vedlikeholdsfri for utvikler bør den jo heller ikke koste noe. Dersom det ender opp med noe administrasjon må du som utvikler ha en liten sum pr. salg for å kunne holde dette gående på sikt.

Brått har "alle" som kommer til å kjøpe tjenesten kjøpt den, pengestrømmen stopper, og du sitter igjen med å fortsatt måtte administrere dette gratis. Da forsvinner nok denne tjenesten fort isåfall. Kanskje man kan betale en liten sum pr. mnd som åpner for kjøp/salg funksjonen? Har ikke leste hva annet du har skrevet om dette, så det er sagt.
Jeg prøver å gjøre den 100% vedlikeholdsfri, men det er jo klart at det kan vise seg at det ikke går an. Blir jeg sittende med mange timers arbeide er det jo klart at det blir vanskelig å holde noe slikt gratis, men jeg kommer i hvert fall til å prøve det, da jeg føler for å lage noe som ikke finnes på markedet idag, og noe som jeg tror vil være attraktivt især for de yngre myntsamlerne, som ikke har så mye penger å rutte med.
Prøver heller å legge opp til at det blir mange brukere, så får vi se.

Tusen takk for god konstruktiv kritikk :)
Mvh
Lars
http://icoinsapp.com
Tlf: +47 46 47 20 74
e-post: lars@icoinsapp.com
Ta også kontakt via PM om du vil meg noe.
Post Reply

Return to “Auksjoner”