Skanfils-auksjoner

Her kan du diskutere online auksjoner.
donroar
Posts: 50
Joined: 03 Jun 2013 14:06

Skanfils-auksjoner

Post by donroar »

Har kikket litt på skanfils online-auksjoner, og har vært med i budrunde på noen lot'er derfra. Har blitt utbydd hver gang da det har blitt ganske dyrt da prisen har økt noe VELDIG mot slutten hver gang :P

Det er dog en ting jeg lurer på når jeg leser i vilkårene der.. må JEG betale et salær på 20% i tillegg til kjøpesummen? På en online auksjon? Har lest teksten dems flere ganger, og klarer ikke forstå det på en annen måte.

http://skanfil.no/info.aspx?id=72&Shop=False

Er det noen som i såfall vet bakgrunnen for at et slikt salære tillegges kjøper? Burde ikke dette tillegges en evnt. selger? Hadde det ikke vært mer naturlig å ta et salære for å selge et objekt av personen som ønsker dette solgt?
User avatar
losset
Veteran
Posts: 1234
Joined: 02 Nov 2008 10:36
Location: Skedsmokorset

Re: Skanfils-auksjoner

Post by losset »

Det er helt normalt med salær på auksjoner, det pleier å variere på 10 - 20%.

Så du må alltid påregne dette på sluttsummen.
donroar
Posts: 50
Joined: 03 Jun 2013 14:06

Re: Skanfils-auksjoner

Post by donroar »

Det MÅ jo nødvendigvis være et salære inne i bildet for at salgskanalen skal tjene penger. Noe annet ville jo være rart. Dette har man jo på QXL og Ebay osv. også.

Det er derimot nytt for meg at KJØPER betaler for salget i stedet for selgeren. Om jeg selger huset eller leiligheten må jeg betale megleren for annonsering, budrunden osv. Samme med annonsering på finn... i avisa.. qxl.. ebay osv. osv. Dette er første gangen jeg opplever at kjøper skal stå for kostnadene ved et salg.

I TVserier om auksjoner på discovery osv. kommer det også frem at selger betaler en prosentandel av salget, så for meg så virker dette litt bakvendtland. Jeg holdt på å bli seriøst lurt, fant det kun ut fordi jeg gikk inn for å se hva de tar i porto osv, ville aldri tenkt på det ellers.

De burde i det minste hatt en advarsel om det i det man legger inn bud? Hvor mye budet man legger inn EGENTLIG koste deg? Det burde være en smal sak å få til...
User avatar
mynt01
Veteran
Posts: 1513
Joined: 15 Nov 2008 12:24

Re: Skanfils-auksjoner

Post by mynt01 »

donroar wrote:Har kikket litt på skanfils online-auksjoner, og har vært med i budrunde på noen lot'er derfra. Har blitt utbydd hver gang da det har blitt ganske dyrt da prisen har økt noe VELDIG mot slutten hver gang :P

Det er dog en ting jeg lurer på når jeg leser i vilkårene der.. må JEG betale et salær på 20% i tillegg til kjøpesummen? På en online auksjon? Har lest teksten dems flere ganger, og klarer ikke forstå det på en annen måte.

http://skanfil.no/info.aspx?id=72&Shop=False

Er det noen som i såfall vet bakgrunnen for at et slikt salære tillegges kjøper? Burde ikke dette tillegges en evnt. selger? Hadde det ikke vært mer naturlig å ta et salære for å selge et objekt av personen som ønsker dette solgt?
De tar vel salær av både selger og kjøper. Dersom du som kjøper betaler 1500kr. får vel selger ca 1000kr. I tillegg ta de vel for forsikring av forsendelser.
User avatar
Arve
Posts: 3062
Joined: 25 Sep 2009 15:35
Location: Sandvika

Re: Skanfils-auksjoner

Post by Arve »

De tar 20% av selger og 20% av kjøper. Alle auksjonsfirmaer jeg har vært borte i opererer på den måten, men prosentandelen varierer fra firma til firma. Det er bare å lese vilkårene før du byr. Rene nettauksjoner som f. eks. QXL og Ebay er noe annet, men de garanterer heller ikke varene de selger slik et seriøst auksjonsfirma gjør.
Arve

Interesser:
Romerske republikanske mynter
Italia under Vittorio Emanuele III
User avatar
bengt
Posts: 1772
Joined: 08 Jul 2008 13:30

Re: Skanfils-auksjoner

Post by bengt »

Forskjellen er at på qxl så er det selger som gjør all jobben, tar bilder, skriver tekst, pakker, sender osv. (Som en annonse i Aftenposten eller på finn.no.) Hos et auksjonsfirma, som Skanfil, er det de som gjør jobben - også på en nettauksjon.

Men har du aldri prøvd dette før kan man selvsagt få en overraskelse hvis varen blir 20% dyrere enn du hadde planlagt :-)
donroar
Posts: 50
Joined: 03 Jun 2013 14:06

Re: Skanfils-auksjoner

Post by donroar »

Oi.. Jeg mener ikke å være frekk på noen måte, for det virker jo som at alle synes dette er helt naturlig og vanlig, men for meg som kommer ny inn i miljøet virker dette nærmest absurd.

Tar de virkelig 40(!)% av hvert salg? Når de selger en lot tar de bare et bilde av loten og skriver en beskrivelse, og får det får de 20% av hva det koster, pluss at de får 20% UTOVER selve salget i tillegg? For salg gjort på en nettauksjon?

Altså... et nettauksjonside klarer jeg fint å sette opp i løpet av en helg for en kostnad for under 1000kr både for programvare og serverutgifter for 1 år. Om jeg hadde alliert meg med noen som er gode i graderinger fra en lokal myntklubb kunne jeg tjent 40% pr salg på en nettauksjon, på å selge f.eks. lot'er av sirkulasjonsmynt, og alle hadde syntes det var helt normalt?

Jeg overser helt sikkert et eller annet her... det MÅ jeg jo gjøre... så hadde vært flott om noen kunne utdanne meg på dette. Eller er dette en av grunnene til at norske mynter er "overpriset" som jeg har hørt så mange si?
User avatar
Arve
Posts: 3062
Joined: 25 Sep 2009 15:35
Location: Sandvika

Re: Skanfils-auksjoner

Post by Arve »

Da får vi forsøke å se på hva du har oversett. For det første er dette noe alle auksjonsfirmaer i hele verden gjør, det er ikke noe særnorsk. Prosenten varierer nor fra firma til firma, 20% + 20% ligger i øverste ende av skalaen.
Auksjonsfirmaene har ekspertise som graderer myntene og de garanterer det de selger med returrett. Videre har de en kundebase, noe du vil bruke mange år på å skaffe deg hvis du vil starte opp for deg selv. Hvis jeg f. eks. skal selge romersk mynt velger jeg et firma som har ekspertise og erfaring på dette området. Ingen seriøs antikk-samler bruker QXL eller Ebay hverken til kjøp eller salg. Det samme ville nok gjelde din private nettauksjon uansett hva du ville selge.
Last edited by Arve on 10 Jul 2013 13:25, edited 1 time in total.
Arve

Interesser:
Romerske republikanske mynter
Italia under Vittorio Emanuele III
User avatar
AMO Berg
Proveniensentusiast
Posts: 2777
Joined: 29 Mar 2009 21:24
Location: Stjørdal

Re: Skanfils-auksjoner

Post by AMO Berg »

Jeg mener å huske fra en gammel diskusjon om dette, at forumets matematikere kom frem til at salæret i realiteten er 33,33333333333333333333333% og ikke 40.
User avatar
Arve
Posts: 3062
Joined: 25 Sep 2009 15:35
Location: Sandvika

Re: Skanfils-auksjoner

Post by Arve »

Det stemmer, hvis noen får tilslag på 100 kroner og betaler 120 kroner inkludert salær så får auksjonshuset 40 kroner til sammen fra kjøper og selger, Det blir etter god gammel hoderegning en tredjedel eller 33,33 %. Det er derfor jeg skriver 20 % + 20 % og ikke 40%.
Arve

Interesser:
Romerske republikanske mynter
Italia under Vittorio Emanuele III
donroar
Posts: 50
Joined: 03 Jun 2013 14:06

Re: Skanfils-auksjoner

Post by donroar »

Arve wrote:Da får vi forsøke å se på hva du har oversett. For det første er dette noe alle auksjonsfirmaer i hele verden gjør, det er ikke noe særnorsk. Prosenten varierer nor fra firma til firma, 20% + 20% ligger i øverste ende av skalaen.
Auksjonsfirmaene har ekspertise som graderer myntene og de garanterer det de selger med returrett. Videre har de en kundebase, noe du vil bruke mange år på å skaffe deg hvis du vil starte opp for deg selv. Hvis jeg f. eks. skal selge romersk mynt velger jeg et firma som har ekspertise og erfaring på dette området. Ingen seriøs antikk-samler bruker QXL eller Ebay hverken til kjøp eller salg.
Jeg kan se greia at når det gjelder mynter med en viss skjeldenhetsgrad i en viss prisklasse, så ønsker begge parter en trygghet. Kanskje begge parter også er villig til å betale 20% for dette. Etter hva jeg forstår selges dette på live-auksjoner hvor de må betale for lokaler, auksjonskataloger som de sender ut til den nevnte kundebasen osv. Da gjelder det vel i større grad å få tak i DEN ene kjøperen som vil betale mye. Rett og slett store greier som det koster mye å drive. At auksjonshus gjør dette kan man hvertfall forstå logikken bak.

De tingene jeg har sett på, som nystartet samler, er som nevnt lot'er med sirkulasjonsmynt på en nettauksjon hvor man neppe printer noen kataloger på. Trenger ingen lokaler til live-auksjon, og heller ikke ansatte til å administrere en slik auksjon. Alt går automatisk på nett på samme måte som på QXL. De fleste på QXL tilbyr også pengene tilbake om man dekker porto. Jeg synes stort sett jeg finner de samme tingene på skanfils nettauksjoner som jeg finner på QXL, selv om QXL i tillegg har en del "ræl".

I slike type auksjoner.. hva er fordelen med å handle på skanfils nettauksjoner kontra qxl? Bortsett fra helt naturlig høyere priser da begge parter må betale gebyrer. Selgeren sitter trolig ikke med mer tilbake enn han hadde gjort på QXL, og kjøperen må betale en høyere pris.
donroar
Posts: 50
Joined: 03 Jun 2013 14:06

Re: Skanfils-auksjoner

Post by donroar »

Glemte å få med det viktigste spørsmålet.. hvilke andre norske nettauksjoner har en slik løsning? Så jeg kan være litt OBS hehe :)
User avatar
Myge
Veteran
Posts: 3732
Joined: 28 Aug 2008 20:38
Location: Haugesund

Re: Skanfils-auksjoner

Post by Myge »

De som selger objekter gjennom oss og andre auksjonshus, gjør det pga tryggheten og at det er en enkel og grei måte å gjøre det på. Jeg regner også med at du har lagt merke til at vi (ja, jeg jobber i Skanfil) også selger mye mer enn mynter.

Mange av de som leverer inn til oss er f.eks. arvinger, og da kan man forestille seg selv om 14 stk skal "hjelpe hverandre" med å selge dette, eller la en aktør ta hele jobben. Ettersom alle samlere dør til slutt, er det noen som ikke rekker å selge dette før de innlosjeres i sin lille hybel med gress på taket.

Hvert år selger vi omtrent 150.000 forskjellige samleobjekter, og vi har 41 ansatte i hele Norden, som får lønn. De jobber i lokaler som vi betaler leie for. Vi har også en nettløsning som koster bortimot 1 million å drifte årlig.

Vi har også mulighet for å f.eks. hente objektene ved en av våre mange avdelinger. Om du f.eks. kjøper en samling som veier 20 kilo, vil det koste deg en god del å få denne tilsendt i posten, men du kan da komme å hente denne portofritt hos oss i våre lokaler i Haugesund, Oslo, Trondheim, Sarpsborg, Århus og Kjøbenhavn. Dette er da en sending vi dekker.

Så har selgeren også en trygghet i at de får betalt. Om en kunde velger å forsøke å snyte oss for betaling, så står vi for innkrevingen. Om den tar lenger tid enn det normalt tar for å få betalt, så vil likevel innleverer få sine penger på konto fra oss, og så tar vi jobben med å kreve inn pengene. I samlerkretser er dette i dag heldigvis et veldig lite problem.

De ansatte hos oss har kompetanse på det de driver med, og graderer og verifiserer samleobjektene. Det er noe som koster. Et hvert objekt hos oss er innom svært mange personer i løpet av sin "levetid" hos oss. Først kommer det til mottak (1), som så deler dette på beskrivere (2 og noen ganger flere avhengig av type samling), så skal det fotograferes (3), så pakkes (4), så sorteres (5), så skal det manuelt skeduleres for auksjon (6), så blir det solgt, og fakturert (7), og sendt (8), og utbetalt til innleverer (9).

På qxl kan du skrive at denne mynten er kjempepen, og si at den er en kvalitet og to over det den er, selge den til overpris, få betalt, og ikke sende mynten. Det er worst case scenario selvsagt, men så koster det heller ingenting for kjøper :)

De andre i landet som opererer med salær til kjøper er : Numisma (10%), Oslo Mynthandel (18%), Oslo Myntgalleri (18%), Skanfil Auksjoner AS (20%), Germeten (18% tror jeg).

Hvis du er nybegynner, ville jeg tatt kontakt med andre samlere, og høre på deres anbefalinger for hvor du skal kjøpe. Du må også lese nøye på karakterbøkene til selgere på qxl, og mest sannsynlig, som de fleste av oss andre, bite i det sure eplet noen ganger ved kjøp eller salg.
User avatar
signum
Posts: 525
Joined: 21 May 2009 11:27

Re: Skanfils-auksjoner

Post by signum »

http://no.wikipedia.org/wiki/Skanfil

Her vil du se at Skanfil er bedrift med over 40 ansatte som skal ha lønn.

Når du handler mynter på auksjon må du som oftest betale salær. Vær obs. på at det også på noen objekter kan bli tillagt (litt) moms.
Les alltid reglementet før du handler.
User avatar
madsemann
Posts: 2612
Joined: 09 Apr 2010 01:52
Location: Jørpeland

Re: Skanfils-auksjoner

Post by madsemann »

Jeg var som trådstarter, meget overrasket over det "høye" salæret som nybegynner. Nå vet jeg en del mer en da, så jeg har ikke den store motstanden som før.
En ting med Skanfil som jeg syntes de burde ta hensyn til, mest for egen del, er at de burde ha differensiert størrelse på salæret om det er salauksjon eller nettauksjon. Dette da andre aktører gjør det samme, og for at ekstrautgifter ifm salauksjon, slik som leie av sal og trykking av katalog ikke tilkommer ved nettauksjon.

Dersom du er innleverer, vil du også ofte kunne forhandle om salæret du som selger betaler. Da kommer det selvsagt an på verdien.
Post Reply

Return to “Auksjoner”