Moderne tider og dems auksjoner - Facebook!

Her kan du diskutere online auksjoner.
User avatar
trygghandel
Posts: 1058
Joined: 08 Sep 2009 17:20
Location: Oslo

Re: Moderne tider og dems auksjoner - Facebook!

Post by trygghandel »

Jeg er veldig enig med deg Svessien, det er fornuftig sagt. Men de som mener at facebook gruppen er så teit, bør melde seg ut, det mener jeg.
Samlerforum kunne vært det som facebook gruppen er, en mulighet for vanlige å selge, bytte objekter. Det burde det ha vært! Se nå hvor populært facebook gruppen er!? hvorfor ?! Samlerforum er altfor rigid! Spør du om en mynt, og du skal selge den blir du utestengt eller tråden blir slettet... Viser du bilder av en flott mynt du senere skal selge, så kan du bli utestengt. . .

Av de forum som jeg er medlem på i utlandet, er det helt annerledes. Samlerforumene bør være ment for samlerne. At det er mulig å drive med bytting av objekt, salg. Hva om noen tjener, sånn er det. Om jeg investerer 100`i mynt og selger det om 1 år, så vil jeg ha avkastning på pengene mine, dersom det ikke er mulig, så investerer jeg i noe annet. Jeg trur ikke det er unikt.
User avatar
svessien
Numismatograf
Posts: 2426
Joined: 22 Oct 2008 16:36
Location: Stavanger
Contact:

Re: Moderne tider og dems auksjoner - Facebook!

Post by svessien »

trygghandel wrote:Jeg er veldig enig med deg Svessien, det er fornuftig sagt. Men de som mener at facebook gruppen er så teit, bør melde seg ut, det mener jeg.
Samlerforum kunne vært det som facebook gruppen er, en mulighet for vanlige å selge, bytte objekter. Det burde det ha vært! Se nå hvor populært facebook gruppen er!? hvorfor ?! Samlerforum er altfor rigid! Spør du om en mynt, og du skal selge den blir du utestengt eller tråden blir slettet... Viser du bilder av en flott mynt du senere skal selge, så kan du bli utestengt. . .

Av de forum som jeg er medlem på i utlandet, er det helt annerledes. Samlerforumene bør være ment for samlerne. At det er mulig å drive med bytting av objekt, salg. Hva om noen tjener, sånn er det. Om jeg investerer 100`i mynt og selger det om 1 år, så vil jeg ha avkastning på pengene mine, dersom det ikke er mulig, så investerer jeg i noe annet. Jeg trur ikke det er unikt.
Det er du fullt berettiget til. Andre forum har andre regler, men alle de jeg har brukt, har hatt en del for diskusjon og en del for salg, og forsøkt å holde disse atskilt. Det har noe med hvordan diskusjonene forløper, tenker jeg. På Samlerforum ble det besluttet å ha denne praksisen. Dere som hele tiden har ønsket noe annet, har fått det, og da bør vel alle være fornøyde.

En ting jeg ikke klarer å slå meg til ro med, er graderingsstandarder som flyter i alle retninger, men dette er et kjent problem for alle som samler mynter. Gjennom årene har jeg funnet de selgerne jeg opplever har samme standard som meg, og bruker dem. Det er den erfaringen jeg kan dele.
There's always a bigger fool

The Perma Bear of Numismatics
User avatar
Myge
Veteran
Posts: 3732
Joined: 28 Aug 2008 20:38
Location: Haugesund

Re: Moderne tider og dems auksjoner - Facebook!

Post by Myge »

Alle har mulighet for å drive med kjøp og salg på Samlerforum, men ettersom det ikke er helt gratis å drifte et nettsted, ble det bestemt at private aktører måtte donere en liten sum, mens proffe aktører (slik du opptrer Gard) må ut med litt mer.

Gruppene jeg er med i på Facebook er interessante, og mange samlere deltar aktivt der, men det er vesensforskjell på et par av gruppene, det merkes raskt.
User avatar
trygghandel
Posts: 1058
Joined: 08 Sep 2009 17:20
Location: Oslo

Re: Moderne tider og dems auksjoner - Facebook!

Post by trygghandel »

Jeg er veldig enig Svessien. Men jeg trur at forumledelsen må ta grep for å sikre fremtiden til dette forumet. Når facebook gruppen har 240 medlemmer, og masse aktivitet, mens samlerforum er dødt, så er det noe som skjer.

Jeg vet hva som skjer for min del. På facebook gruppen kan en legge ut bildet av en mynt, som en eier, som er fin, også kan en annen samler spørre om du vil selge den uten at man blir slettet. På gruppen kan man legge ut objekter for salg, man kan stille spørsmål om gradering selv om mynt skal selges, man kan være saklige ( fordi fu operer med fult navn).

Jeg for min del har ikke vært aktiv på samlerforum på evigheter, men på facebook gruppen er jeg daglig :) Samlerforum ble altfor rigid, altfor redd for at enkelte skulle tjene penger på mynt og seddel, slik at man valgte å lage et regime på forumet som er altfor strengt.
User avatar
svessien
Numismatograf
Posts: 2426
Joined: 22 Oct 2008 16:36
Location: Stavanger
Contact:

Re: Moderne tider og dems auksjoner - Facebook!

Post by svessien »

trygghandel wrote:Jeg er veldig enig Svessien. Men jeg trur at forumledelsen må ta grep for å sikre fremtiden til dette forumet. Når facebook gruppen har 240 medlemmer, og masse aktivitet, mens samlerforum er dødt, så er det noe som skjer.

Jeg vet hva som skjer for min del. På facebook gruppen kan en legge ut bildet av en mynt, som en eier, som er fin, også kan en annen samler spørre om du vil selge den uten at man blir slettet. På gruppen kan man legge ut objekter for salg, man kan stille spørsmål om gradering selv om mynt skal selges, man kan være saklige ( fordi fu operer med fult navn).

Jeg for min del har ikke vært aktiv på samlerforum på evigheter, men på facebook gruppen er jeg daglig :) Samlerforum ble altfor rigid, altfor redd for at enkelte skulle tjene penger på mynt og seddel, slik at man valgte å lage et regime på forumet som er altfor strengt.
Det er for strengt ut i fra hvordan DU ønsker det skal være, men i tråd med hvordan andre ønsker forumet, det er en viktig forskjell. Nå har dere facebook-gruppen hvor alt handler om kjøp og salg, og så kan vi diskutere andre forhold ved hobbyen her.
Da Samlerforum startet opp var det fantastisk aktivitet her i mange år. Det er ikke gitt at facebook-gruppen er "bedre" enn samlerforum fordi den har suksess nå i starten.
There's always a bigger fool

The Perma Bear of Numismatics
User avatar
trygghandel
Posts: 1058
Joined: 08 Sep 2009 17:20
Location: Oslo

Re: Moderne tider og dems auksjoner - Facebook!

Post by trygghandel »

Nei, det er sant Svessien. Men det kan være at det er lurt av samlerforum å se litt på hvordan de har det, hva er rutinene her, hva har brukerne etterspurt. Jeg mener dette kun godt. Det er et godt signal når aktiviteten er slik som den er.
Jeg har ikke fasit, men stiller bare noen spørsmål.
User avatar
svessien
Numismatograf
Posts: 2426
Joined: 22 Oct 2008 16:36
Location: Stavanger
Contact:

Re: Moderne tider og dems auksjoner - Facebook!

Post by svessien »

trygghandel wrote:Nei, det er sant Svessien. Men det kan være at det er lurt av samlerforum å se litt på hvordan de har det, hva er rutinene her, hva har brukerne etterspurt. Jeg mener dette kun godt. Det er et godt signal når aktiviteten er slik som den er.
Jeg har ikke fasit, men stiller bare noen spørsmål.
Det finnes ingen fasit, for det handler om ulike ønsker om hva man kan bruke et slikt forum til. Noen brukere har etterspurt mer kjøp og salg, andre ber om moderering når noen stadig vekk føler behov for å komme med innspill om at de har en mynt til salgs på qxl, slik Kristiansand Mynthandel har gjort mye av i det siste, for eksempel. Jeg synes det er helt topp at han er deltaker på forumet, men jeg forstår ikke hvorfor han og andre ikke kan akseptere de reglene som er satt for akkurat dette på akkurat dette forumet. Det er jo en egen kategori for det her, og man har alternativt facebook-gruppen. Da burde vel mulighetene ligge til rette?
There's always a bigger fool

The Perma Bear of Numismatics
User avatar
maxlimit
Posts: 435
Joined: 07 Nov 2008 21:07
Location: Kristiansand
Contact:

Re: Moderne tider og dems auksjoner - Facebook!

Post by maxlimit »

svessien eller samler607 er det ingen av dere som ønsker og kommentere innlegget mitt. dette temaet går på mine auksjoner og ikke andre :shock:
Hadde vert fint med en kommentar fra dere :D
User avatar
trygghandel
Posts: 1058
Joined: 08 Sep 2009 17:20
Location: Oslo

Re: Moderne tider og dems auksjoner - Facebook!

Post by trygghandel »

Joda, det er greit. Men nå synes jeg at vi som "brøt" reglene tidligere er blitt mye flinkere ( kanskje fordi vi ikke deltar her inne mer).
Men, det er viktig å se hva forumet har blitt til. hvor er alle samlerne ? Hvor er alle de gode delingene av bilder, av mynt kunnskap. ? Jeg trur det henger sammen med for rigide regler.
jeg er livredd for å poste et bilde av en flott mynt med patina, for jeg kan bli fristet til å selge den i fremtiden dersom det dukker opp noe annet spennende. Det er uklart om forum ledelsen tåler det. Det virker som om at en får advarsler da.
Og om noen etterspør en mynt de er ute etter i en tråd, så blir hele tråden lukket ( slik jeg forstod losset hadde opplevd): det er ikke et samlerforum.

En balansegang her er viktig, og samtidig full uavhengighet i fra mynthandlerne!
User avatar
svessien
Numismatograf
Posts: 2426
Joined: 22 Oct 2008 16:36
Location: Stavanger
Contact:

Re: Moderne tider og dems auksjoner - Facebook!

Post by svessien »

maxlimit wrote:Hei var det liv :D
kr 1906 den er kval 0/01 og med anm for riss . ingen skjult agenda hær, hva jeg ønsker for mynten har jeg som utrop og om noen vil ha den for det så selger jeg den. Det er en pen mynt som jeg har priset til under 1+ pris grunnet riss.

50 øre 1898 : Gid hvor forferdeligt og skrive feil !! kval er oppgitt til 1+/1 men skal da være 1/1+ skrev feil med 01 .. katalogpris er 225.- i 1 og 475.- i 1+
om jeg ønsker 500 for min mynt er det opp til kjøper og bestemme om man vil legge inn bud,jeg er ikke ute etter og lure noen. portrettsiden er pen på denne men du la jo ikke ut link til den.... om jeg ønsker over katalog er vel det min sak, eller er det slik at om man legger ut en mynt så må den for guds skyld ikke gå over katalogpris da blir det feil :shock:

2 øre 1918 er solgt på qxl som kval 0 og jeg selger den videre som 0 med samme anm om rust og har satt prisen til mellom 1- og 1 . ikke alle kjøper mynt i topp kvalitet det ser man jo på bud på qxl på litt bedre år som rustne 2 ø 17 . gevær 2 kr med Anh spor , så det er et helt klart marked for disse myntene om enn slitte, rustne, Anh myntene som kan kjøpes for en overkommllig pris.

kan ikke se jeg har gitt feil beskrivelse på disse auksjonene her er oppgitt både rust og riss.
og jeg er vel den eneste som ønsker og tjene eller få det samme for en mynt jeg selger som jeg ga for den :lol:
Jeg kommenterte på 2-øren.
Selv om man på en måte kan kalle mynten usirkulert, er det for mye korrosjon på den til å avgjøre om den er 0 eller 0/01. Du oppgir på en måte kvaliteten til 0, fordi det er den katalogverdien du oppgir. Det synes jeg er villedende. Du legger til anmerkning for rust "på kant", men det er rust over mye mer enn kanten. Jeg opplever beskrivelsen som drøy. Jeg har aldri sett en slik beskrivelse fra en handler eller auksjonshus som jeg selv har vurdert som seriøst.
There's always a bigger fool

The Perma Bear of Numismatics
User avatar
Myge
Veteran
Posts: 3732
Joined: 28 Aug 2008 20:38
Location: Haugesund

Re: Moderne tider og dems auksjoner - Facebook!

Post by Myge »

Det er ca 10.000 tråder på forumet, de færreste er låst. Noen er fjernet/flyttet. Det er svært trist om mange brukere er redde for å legge ut bilder av myntene sine, men noen brukere gjorde dette veldig mye, kun med tanke på salg. De bør, av hensyn til andre, følge de få, enkle reglene som de som eier forumet har satt.
User avatar
Myge
Veteran
Posts: 3732
Joined: 28 Aug 2008 20:38
Location: Haugesund

Re: Moderne tider og dems auksjoner - Facebook!

Post by Myge »

Når det gjelder kjøp og salg i grupper på fjesboka, så er dette kommet for å bli. Bra med mange kanaler, men man bør kjenne til fordeler og ulemper.
User avatar
maxlimit
Posts: 435
Joined: 07 Nov 2008 21:07
Location: Kristiansand
Contact:

Re: Moderne tider og dems auksjoner - Facebook!

Post by maxlimit »

svessien wrote:Har du forresten fått med deg denne lekkerbiskenen? Kvalitet 0 med "delvis speilflater" (host):
https://www.facebook.com/photo.php?fbid ... =1&theater
https://www.facebook.com/photo.php?fbid ... =1&theater

Anmerkning for rust "på kant" (lol), men katalogverdien sies å være 5000 kroner.

Bare 300 for denne korroderte jernklumpen. Løp og kjøp. Tommelen opp, og ingen sure miner!

Når blir en auksjonsbeskrivelse så villedende at det ikke lengre er snakk om ulike vurderinger, men rent lureri?

Denne mynten er en udiskutabel o mynt . denne stammer fra en papirrull krs mynthandel hadde til salgs på qxl . denne har flere av forumets medlemmer sett både på qxl og i butikken til Håkon og det har IKKE vært diskusjon om kvaliteten . myntene er med speilflater men sterkt angrepet av rust som bemerket av krs mynt og meg .
Villedende og lureri beskjylder du meg for. Katalogverdien på denne 0 mynten er 5000.- !! men selvfølgeligt ikke vært det med rusten som er på mynten derfor er den priset over 16 ganger lavere. Hvorfor prøver du og sverte meg og kalle det lureri og villedende det skjønner jeg ikke ??
User avatar
svessien
Numismatograf
Posts: 2426
Joined: 22 Oct 2008 16:36
Location: Stavanger
Contact:

Re: Moderne tider og dems auksjoner - Facebook!

Post by svessien »

Det jeg gjør er å stille spørsmålet "når er en auksjonsbeskrivelse så villedende at det blir snakk om lureri".
Jeg har allerede begrunnet hvorfor jeg opplever annonsen som villedende.

Ellers kan du spare deg for utropstegnene og martyrkronen. Jeg forstår ikke at det kan være nytt for deg at ikke alle bifaller måten du driver forretning på. Har jeg en forpliktelse til det kanskje?
Last edited by svessien on 27 Jul 2013 21:58, edited 1 time in total.
There's always a bigger fool

The Perma Bear of Numismatics
User avatar
svessien
Numismatograf
Posts: 2426
Joined: 22 Oct 2008 16:36
Location: Stavanger
Contact:

Re: Moderne tider og dems auksjoner - Facebook!

Post by svessien »

Hvordan kan du påstå at en mynt er en udiskutabel 0-mynt når halvparten av den er dekket av rust? Du oppgir ikke noe sted at den kommer fra rull, men det er heller ingen garanti for at en mynt fra rull holder kvalitet 0. Kvalitet 0 er noe vi forbinder med topp kvalitet, her bruker du betegnelsen for å selge en mynt som er i ferd med å ruste bort.
Jeg forstår ikke at du reagerer på at det blir stilt spørsmålstegn ved dette.
There's always a bigger fool

The Perma Bear of Numismatics
Post Reply

Return to “Auksjoner”