Moderne tider og dems auksjoner - Facebook!

Her kan du diskutere online auksjoner.
samler607
Posts: 1064
Joined: 20 Jan 2012 16:31

Re: Moderne tider og dems auksjoner - Facebook!

Post by samler607 »

Først fikk jeg ikke lagt inn linken til den siste auksjonen jeg snakker om : http://www.qxl.no/pris/mynter-sedler/my ... 800531116/

+ på et par hundre kr. så kan du handle en 2 øre 1917 ds i en mye høyere kv. hos seriøse handlere.

http://roschberg.no/product/2-oere-1917 ... trek-6095/
https://www.numisma.no/ FREDAGSMYNTEN 2 øre
Årgang: 1917, dbl strek
Kvalitet: 01, flekk

For det andre ble jeg veldig provosert når trygghandel ( mynthuset ) anbefaler og går god for graderingene til maxlimit. ( men her er jeg tydelig uenig med han )
En ærlig og grei sak, som jeg overdrev i mine beskyldninger og innlegget.
Jeg ble nok vel useriøs og det må jeg bare beklage.

En av mine små agendaer her inne er å prøve å hjelpe folk, hvor jeg kan klare å hjelpe.

Det ene er at jeg titt og ofte poster når jeg ser falske mynter selges som ekte. ( ikke den helt store tilbakemeldingen på dette, men det må da være til gode for noen!? )
Sluttet litt med dette senere tid, rett og slett fordi det er 1-2-3 svar og 425 lesere.

Det er utrolig mange som bruker samlerforum til info - hjelp, men aldri deler.

Det andre har vært nå at jeg har prøvd å få blikket på overgraderinger, og tildels "lure" annonser.

Men jeg ble usaklig i mitt siste innlegg og det må jeg bare beklage!

Jeg bør nok ta meg en liten ferie fra forumet, for har blitt vel mye frustrasjon som har kommet rett ut på samlerforum uten noen form for filter, fra min side.
hertervig
Posts: 1394
Joined: 03 Sep 2009 22:00

Re: Moderne tider og dems auksjoner - Facebook!

Post by hertervig »

Å, de tåler nok såpass. Du får da fortsette, det er jo aktive medlemmer forumet trenger. Skal du ha ferie, så får du i hvert fall skaffe vikar. :lol: :lol:
User avatar
arnetech
Posts: 630
Joined: 25 Dec 2011 13:36
Location: Kristiansund.N

Re: Moderne tider og dems auksjoner - Facebook!

Post by arnetech »

svar til samler607: Jeg må si meg enig i at det er veldig mange som leser uten å stille opp med noe som helst (untatt når de selv spør om noe) og slikt er veldig kjedelig.
Live long & prosper
donroar
Posts: 50
Joined: 03 Jun 2013 14:06

Re: Moderne tider og dems auksjoner - Facebook!

Post by donroar »

Vel, etter å ha lest denne tråden kan jeg bidra med at dette forumet snart kan kalles Krangleforum i stedet for samlerforum. evnt. hengutforum.

Jeg synes at enkelte av debattene her ikke alltid har en konstruktiv tone, og at enkelte brukere her fort blir hakkekyllinger. Egentlig kvier jeg meg nesten for å skrive mine meninger om ting i frykt for at jeg skal bli en hakkekylling selv. Det er god underholdning å lese slikt, men det ligger jo litt i bakhodet når man vurderer å poste noe. "man kan alltids plage andre, trenger ikke være snill, hvertfall ikke la folk gjøre som dem vil".

Jeg er også med i denne facebook-gruppen. Jeg må helt ærlig si at jeg aldri har den følelsen der. Aktivt og positivt miljø. Det er som folk sier, kjøp mynten og ikke graderingen, og det gjelder både på facebook gruppen, QXL og andre steder. Synes man mynten ikke holder verken gradering eller pris så byr man ikke.
User avatar
svessien
Numismatograf
Posts: 2426
Joined: 22 Oct 2008 16:36
Location: Stavanger
Contact:

Re: Moderne tider og dems auksjoner - Facebook!

Post by svessien »

Jeg så gjennom innleggene dine, donroar, og merker meg at du har fått hyggelige, ordentlige svar på alt det du har brukt dette forumet til.
Håper det er en erfaring som gjør at du fortsetter å delta.
There's always a bigger fool

The Perma Bear of Numismatics
donroar
Posts: 50
Joined: 03 Jun 2013 14:06

Re: Moderne tider og dems auksjoner - Facebook!

Post by donroar »

Jeg fortsetter så absolutt å delta, men jeg tenker meg nok om en gang eller ti før jeg kommenterer noe andre sier. Noe ligger i mangel på kompetanse, og noe ligger i frykt for å bli uthengt om jeg sier noe "den harde kjerne" sier er feil. Jeg har alltid blitt godt behandlet her og har fått hyggelige svar, men føler meg nok tryggere på å stille spørsmål enn å kommentere andres meninger selv om det også har skjedd :)
User avatar
svessien
Numismatograf
Posts: 2426
Joined: 22 Oct 2008 16:36
Location: Stavanger
Contact:

Re: Moderne tider og dems auksjoner - Facebook!

Post by svessien »

donroar wrote:Jeg fortsetter så absolutt å delta, men jeg tenker meg nok om en gang eller ti før jeg kommenterer noe andre sier. Noe ligger i mangel på kompetanse, og noe ligger i frykt for å bli uthengt om jeg sier noe "den harde kjerne" sier er feil. Jeg har alltid blitt godt behandlet her og har fått hyggelige svar, men føler meg nok tryggere på å stille spørsmål enn å kommentere andres meninger selv om det også har skjedd :)
Jeg håper du kommer med meningene dine og utfordrer "den harde kjernen" ;) , fordi det er den eneste måten å unngå at noens meninger blir for dominante, og oppleves som ekskluderende.
Selv er jeg ikke alltid like flink til å være hyggelig, og kan sikkert oppfattes både som arrogant og sur på det verste, men jeg synes et diskusjonsforum er meningsfullt å delta i når man har utvekslinger av ulike meninger med saklige argumenter bak. Ingen av oss er perfekte, men jeg tror det skal være mulig å ha et forum som fungerer etter de retningslinjene Samlerforum har satt opp.
There's always a bigger fool

The Perma Bear of Numismatics
User avatar
Myge
Veteran
Posts: 3732
Joined: 28 Aug 2008 20:38
Location: Haugesund

Re: Moderne tider og dems auksjoner - Facebook!

Post by Myge »

donroar wrote:Jeg fortsetter så absolutt å delta, men jeg tenker meg nok om en gang eller ti før jeg kommenterer noe andre sier. Noe ligger i mangel på kompetanse, og noe ligger i frykt for å bli uthengt om jeg sier noe "den harde kjerne" sier er feil. Jeg har alltid blitt godt behandlet her og har fått hyggelige svar, men føler meg nok tryggere på å stille spørsmål enn å kommentere andres meninger selv om det også har skjedd :)
Så lenge man oppfører seg, og kommuniserer tydelig det man lurer på fordi man lurer på noe, og bidrar til å gjøre forumet bedre, vil man oftest få positive svar og tilbakemeldinger.

Forumet har hatt en ganske mild moderering i forhold til svært mange andre forum. Mange av trådene som i etterkant er fjernet, har omhandlet personer som føler seg som "hakkekyllinger" veldig ofte, men av og til må man stikke fingeren i jorda, og innse at når majoriteten av brukerne og en del av storsamlerne begynner å skygge banen fra å handle eller kommentere positivt, så har man gjort et par brølere for mange.
donroar
Posts: 50
Joined: 03 Jun 2013 14:06

Re: Moderne tider og dems auksjoner - Facebook!

Post by donroar »

Nå tenker ikke jeg nødvendigvis på enkeltpersoner, men men på generell basis. Beste måten å ikke gjøre brølere på er jo å holde en lav profil.

I denne diskusjonen, som omhandler facebookgrupper, så vil jeg si at facebook gruppen tilfører noe man ikke får andre steder. Sosial budgivning, og det med å bli kjent med mennesker samtidig som man driver kjøp og salg. Man handler med mennesker man samtidig snakker med og diskuterer med. Man blir kjent med folk og skaper kontakter.

Jeg får ikke den følelsen når jeg handler på QXL, og heller ikke når jeg har handlet på skanfil. De som bare avskriver denne måten å handle på uten å engang gjøre et fullverdig forsøk fordi man synes det er teit, eller at facebook er teit, eller at man misliker det ene eller det andre... Ja, de kan kanskje ikke helt ta innover seg at forumet her har et potensiale man ikke utnytter til det fulle.

Selvsagt er det ikke bra at man plutselig får tilbud i øst og vest om man poster et bilde av en mynt f.eks.. Men at man kan be om kvalitetvurdering på en mynt man skal selge vil jo skape mer aktivitet her. Og kanskje åpne kjøp/salg forumet for alle og ikke bare for betalende.. amt holde kjøp og salg kun der. Det hadde vært gode tiltak som både hadde økt aktiviteten og kunnet sporet de som er skjevt ute på kvalitetsvurdering osv. Inn på mer rett spor. Jeg tror ikke alle feilvurderinger er gjort med dårlige hensikter.
User avatar
trygghandel
Posts: 1058
Joined: 08 Sep 2009 17:20
Location: Oslo

Re: Moderne tider og dems auksjoner - Facebook!

Post by trygghandel »

Jeg er så enig med deg Donrorar.

Jeg trur det at brukerne skygger forumet har vel så mye å si på at brukere fritt får uttale seg grovt om andre brukere, og ikke minst stygt om andre brukere. Se hvor lenge utsagn som er totalt useriøse får lov til å stå. I Denne tråden har brukeren beklaget å dra utsagn litt langt, og har bedt forumet adm å slette det, så lar moderatorene det stå. Det må da være flaut for brukeren, og ikke minst lite positivt for de som blir omtalt med kvasse ordlag som er helt på kanten av seriøsitet. En kan jo undre hvorfor det blir slik og hvem som har utbytte av at slikt blir stående. Men det for den vanlige leser gjøre seg opp sin egen mening om.

Samlerforumet bør være slik at alle har lik rett til å forsvare seg på en saklig måte, at alle har lik rett til å bli skjermet for useriøse utsagn som er ment for å skade rykte og renome til brukere, slike utsagn som de Asbjørn kom med for noen dager siden ( Ramazotti).

Håper og trur at et slikt forum som MYGE omtaler, og som tåler at en sier det en mener og at det blir på saklige nivå også tåler at de som alltid kritiserer og viser pekefingeren til andre tåler at de blir kritisert.

Vi har sett oversikter over useriøse auksjoner ( som er bra). Men hva med en tråd med oversikt over useriøse forum brukere, de som henger andre ut med navn, med useriøse utsagn, som gjør hva de kan for å ødelegge for andre. Fortjener dem som er skikkelig stygg i kjefen å være annonym, å være bak et bruker navn på forumet som ingen vet hvem er, eller bør det være kjent hvem dem er slik at de må tenke seg om to ganger før de offenliggjør andre mennesker og egenskaper med dem ?

Håper flere vil bidra til å komme med utspill på et saklig nivå. For dette er et viktig spørsmål.
donroar
Posts: 50
Joined: 03 Jun 2013 14:06

Re: Moderne tider og dems auksjoner - Facebook!

Post by donroar »

trygghandel wrote:Jeg er så enig med deg Donrorar.

Jeg trur det at brukerne skygger forumet har vel så mye å si på at brukere fritt får uttale seg grovt om andre brukere, og ikke minst stygt om andre brukere. Se hvor lenge utsagn som er totalt useriøse får lov til å stå. I Denne tråden har brukeren beklaget å dra utsagn litt langt, og har bedt forumet adm å slette det, så lar moderatorene det stå. Det må da være flaut for brukeren, og ikke minst lite positivt for de som blir omtalt med kvasse ordlag som er helt på kanten av seriøsitet. En kan jo undre hvorfor det blir slik og hvem som har utbytte av at slikt blir stående. Men det for den vanlige leser gjøre seg opp sin egen mening om.

Samlerforumet bør være slik at alle har lik rett til å forsvare seg på en saklig måte, at alle har lik rett til å bli skjermet for useriøse utsagn som er ment for å skade rykte og renome til brukere, slike utsagn som de Asbjørn kom med for noen dager siden ( Ramazotti).

Håper og trur at et slikt forum som MYGE omtaler, og som tåler at en sier det en mener og at det blir på saklige nivå også tåler at de som alltid kritiserer og viser pekefingeren til andre tåler at de blir kritisert.

Vi har sett oversikter over useriøse auksjoner ( som er bra). Men hva med en tråd med oversikt over useriøse forum brukere, de som henger andre ut med navn, med useriøse utsagn, som gjør hva de kan for å ødelegge for andre. Fortjener dem som er skikkelig stygg i kjefen å være annonym, å være bak et bruker navn på forumet som ingen vet hvem er, eller bør det være kjent hvem dem er slik at de må tenke seg om to ganger før de offenliggjør andre mennesker og egenskaper med dem ?

Håper flere vil bidra til å komme med utspill på et saklig nivå. For dette er et viktig spørsmål.
Jeg tror at aktiviteten kan ha fallt fordi facebook-gruppene gir en mel helhetlig samleropplevelse, og en sosial måte å kjøpe/selge mynt på. I tillegg er nok ikke kranglingen en positiv ting. I så måte ser jeg ikke at en tråd om useriøse forumbrukere skal bedre på dette eller føre til mindre krangling. Tvert i mot. Jeg er rimlig sikker på at noen hadde plassert deg der... Så hadde du plassert dem der osv osv.hehe. God underholdning kanskje men.. :-p
User avatar
trygghandel
Posts: 1058
Joined: 08 Sep 2009 17:20
Location: Oslo

Re: Moderne tider og dems auksjoner - Facebook!

Post by trygghandel »

Fornuftig sagt Danroar. Du har rett.
Jeg ville bare ha opp diskusjonen rundt om det er greit å gå så personlig til verks. Men ser at det ikke hadde gjort det noe bedre.
User avatar
Kjetil Kvist
Veteran
Posts: 5286
Joined: 29 Jul 2008 12:44
Location: Oslo
Contact:

Re: Moderne tider og dems auksjoner - Facebook!

Post by Kjetil Kvist »

Det som er greit med mynt-, medalje- og seddelauksjoner er at man stort sett finner fram til de auksjonsstedene man trives med og som har de objektene man er på jakt etter. Det kan være veldig sosiale arenaer som klubbauksjoner, eller tradisjonelle salauksjoner. Nå er det mange samlere som er gode kompiser, til tross for at de ofte byr mot hverandre, og noen av dem gjør selv nettauksjoner til sosiale happenings.

Det som er viktig i denne sammenhengen er å se at internett endret norske myntsamleres vaner en gang for alle. Mot slutten av 1990-tallet var det noen toneangivende mynthandlere som seriøst mente at ingen ville noen sinne kjøpe en 0-mynt på nettet. Det var også de i bokbransjen som mente at ingen heller ville kjøpe bøker via nettbutikker. Og det var de som trodde at det å bestille fly- og feriereiser over nettet aldri ville bli virkelighet. Internett endret alt dette. Det gjorde samlermiljøet større på en måte. Det var ikke lenger bare de i klubben du kjøpte mynter av. Du ble kjent med folk på andre siden av verden. Det ble mye, mye enklere å spesialisere seg og lete etter mynter man virkelig ville ha.

I dag er myntsamling uten internett ganske utenkelig. De som ikke er på nettet, de sakker akterut både i forhold til valgmuligheter og priser.

Jeg er ganske overrasket over at det tok så lang tid før det dukket opp flere salgsmuligheter på Facebook. Jeg har vært med på Facebook siden 14 dager før det slo gjennom, og har sett enkelte grupper komme og gå. Det er klart det er et marked for å selge mynter på Facebook. Det fine med internett er at alle kan selge sine egne ting, dersom de synes det er greit å åpne opp for at villt fremmede skal få vite hva du har og hvor du bor.

Men jeg tror alle internettforum har sin egen dynamikk, og det kan være veldig spennende og interessant til å begynne med, så starter man med litt kiving og krangling, og så dabber det av litt igjen og noe nytt oppstår. Samlerforum er et godt eksempel på det; nettopp et forum som er et ektefødt barn av Facebook. Vi var der først, og så trakk vi hit fordi dette var en bedre plattform. Noen tusen debatter senere, så er det de som er litt coole som er igjen - og mange har falt av. Det er faktisk helt greit.

Det er også helt greit å ha et kritisk syn på hva som selges, hvordan det selges og hvor det selges. De objektene som dukker opp på Facebook vil være slik og sånn, og de objektene som dukker opp på auksjonene til anerkjente mynthandlere vil være sånn og slik. Regelen er at de beste objektene vil finne veien til de arenaene der de oppnår best pris. En krøllete Vinje-seddel vil nok alltid oppnå mer penger på Facebook enn hos en mynthandler i Oslo (det er faktisk mer enn nok slike sedler).

Jeg vil uansett oppfordre de som synes negative ting om auksjoner om å bare ta det helt med ro. Samlere vil uansett søke mer informasjon, og de vil ikke fortsette å gjøre dårlige kjøp dersom de finner den informasjonen. For all del må man påpeke grove feil, men det går an å snakke positivt om hvilke mynter man selv samler og på den måten bidra til at det finnes positiv, nyttig og lett tilgjengelig informasjon for nye samlere på internett.
Kjetil Kvist
Hjemmeside Academia-profil | Blogg: Rosabloggen | Sverdsluking Facebookside
Medlem av Norsk Numismatisk Forening | Jobb All Verdens Mynter
User avatar
svessien
Numismatograf
Posts: 2426
Joined: 22 Oct 2008 16:36
Location: Stavanger
Contact:

Re: Moderne tider og dems auksjoner - Facebook!

Post by svessien »

Kjetil Kvist wrote: Jeg vil uansett oppfordre de som synes negative ting om auksjoner om å bare ta det helt med ro. Samlere vil uansett søke mer informasjon, og de vil ikke fortsette å gjøre dårlige kjøp dersom de finner den informasjonen. For all del må man påpeke grove feil, men det går an å snakke positivt om hvilke mynter man selv samler og på den måten bidra til at det finnes positiv, nyttig og lett tilgjengelig informasjon for nye samlere på internett.
Som vanlig fornuftige ord, Kjetil. Men jeg lurer litt på hva du mener med det siste? Skal vi "ta det med ro" i den forstand at vi skal la være å ta opp til debatt salgsframstøt som vi vet vil først og fremst ramme folk som er nye i hobbyen? De må jo ha en plass å finne denne informasjonen du omtaler, f.eks her. Samlerforum var stedet hvor informasjon om forfalskninger først ble utgitt, og vi bidro med dette til at færre ble lurt. Kanskje ikke tilfeldig at det var i nettopp denne perioden forumet var på høyden heller.
(Jeg anser det for sannsynlig at jeg har misforstått hva du mente, men sånn går det når man uttrykker seg krøkkete :p)
There's always a bigger fool

The Perma Bear of Numismatics
User avatar
Kjetil Kvist
Veteran
Posts: 5286
Joined: 29 Jul 2008 12:44
Location: Oslo
Contact:

Re: Moderne tider og dems auksjoner - Facebook!

Post by Kjetil Kvist »

Nei, man må for all del ta opp feil og tull.

Det å ta det med ro handler om å ikke lage voldsomme krangler av det. Da er det bedre å bare gå over på å skrive positive ting om ting man liker. Bedre for helsa.
Kjetil Kvist
Hjemmeside Academia-profil | Blogg: Rosabloggen | Sverdsluking Facebookside
Medlem av Norsk Numismatisk Forening | Jobb All Verdens Mynter
Post Reply

Return to “Auksjoner”