Moderne tider og dems auksjoner - Facebook!

Her kan du diskutere online auksjoner.
samler607
Posts: 1064
Joined: 20 Jan 2012 16:31

Moderne tider og dems auksjoner - Facebook!

Post by samler607 »

I de nyere tider har det blitt auksjoner på facebook.
Her er det mye rart og prisene + graderinger = snodige. ( etter mine meninger )

Man kan vel holde på i evigheten og kommentarer når det kommer til selgers graderinger + priser.

Men her vil jeg gjerne ta noen eksempler, og om noen er uenige i mine eksempler tar jeg gjerne i mot k.kritikk. og tilbakemeldinger!

Flere av dere selgere på facebook gruppene er på foruemt, så gi meg gjerne kritiske tilbakemeldinger om dere vil, bare greit det. Men her kommer jeg med mine meninger!

https://www.facebook.com/photo.php?fbid ... =1&theater

2 kr 1906, oppgitt til å være kv. 0/01 - med anm. om inriss. - utrop 750 kr. Jeg vil bare si at dette er komisk - kjøp en kv. 0 flott mynt fra seriøs handler, som det finnes i 100 talls. for. mellom 900 - 1500. varier enormt fra auksjon til auksjon men. hallo - utrolig lett mynt og komme over i kv. 0 for tilnærmet lik utriops pris. Ikke la dere blir lurt!!!!!!!

50 øre 1898 : https://www.facebook.com/photo.php?fbid ... =1&theater
Opgitt først til å være 01/1+ ( ny type gradering ?? ) med utrop 500 kr.

deretter 1+/1?? Ny type dette også????

Men beklagelig nok, jeg har sieg her foran meg, dessverre ikke HK eller NM, men Sieg har 150 kr i kv. 1 + 425 i kv 1+.

Med denne utrop er det vel ikke vanskelig å se hva selger mener selv?

Sorry maxlimit. Du prøver i mine øyne å tjene på andres feil ved gjenntatte ganger, og det gjør meg litt trist, og lei. derfor jeg lager jeg denne tråden, men du har jo holdt på i årevis så du kommer nok til å holde på i flere år videre!

Jeg kommer nok ikke til å få alt for mange kommentarer på denne tråden, men f.håpentligvis. mange lesere, så dere kan bli oppmerksomme på dette jeg har observert i over 2 år. ( disse facebook salgene gikk litt over min smerte grense som gjorde at jeg følte for å si ifra )
User avatar
svessien
Numismatograf
Posts: 2426
Joined: 22 Oct 2008 16:36
Location: Stavanger
Contact:

Re: Moderne tider og dems auksjoner - Facebook!

Post by svessien »

Jeg synes det er bra du tar opp disse forholdene, samler607.
Personlig holdt jeg ut i to dager med facebook-oppdateringer fra gruppen det er snakk om. Det får være måte på hvor mye spam og dårlige forsøk på lureri man skal bli konfrontert med på sosiale medier.
I likhet med deg har jeg i lengre tid sett på qxl og auction.no, hvordan grådigheten rår. En kjip, patetisk grådighet som dreier seg om å ikke klare å leve med at man risikerer å selge en mynt for mindre enn det man kjøpte den for selv. Stort sett dreier det seg om å gjøre seg til fant for noen hundrelapper. I de mest ekstreme tilfellene dreier det seg om metodisk svindel over mange år.
Siden samlerforum ble startet opp, har moderatorene gjort så godt de kan for å holde denne mørke siden av hobbyen vekke fra forumet, ved å stoppe postere som bare kommer her for å promotere salgene sine. Verdt å hedre dette, synes jeg. Hverken for eksempel Kristiansand Mynthandel, Maxlimit eller Trygghandel (eller norsk mynthandel eller et eller annet nå) har fått drive på i den grad de har ønsket, og bra er det. Noen driver med mynt med profittmotivet som høyeste motivasjon, og det får man vel prøve å respektere, men det må jo befinne seg innenfor anstendige rammer. Dessverre ser det ut til at "astendighet" er et svært relativt begrep.
There's always a bigger fool

The Perma Bear of Numismatics
User avatar
svessien
Numismatograf
Posts: 2426
Joined: 22 Oct 2008 16:36
Location: Stavanger
Contact:

Re: Moderne tider og dems auksjoner - Facebook!

Post by svessien »

Har du forresten fått med deg denne lekkerbiskenen? Kvalitet 0 med "delvis speilflater" (host):
https://www.facebook.com/photo.php?fbid ... =1&theater
https://www.facebook.com/photo.php?fbid ... =1&theater

Anmerkning for rust "på kant" (lol), men katalogverdien sies å være 5000 kroner.

Bare 300 for denne korroderte jernklumpen. Løp og kjøp. Tommelen opp, og ingen sure miner!

Når blir en auksjonsbeskrivelse så villedende at det ikke lengre er snakk om ulike vurderinger, men rent lureri?
There's always a bigger fool

The Perma Bear of Numismatics
User avatar
Ragnvald E.
Posts: 553
Joined: 05 Jul 2010 21:47
Location: Averøy

Re: Moderne tider og dems auksjoner - Facebook!

Post by Ragnvald E. »

Jeg er for så vidt enig i mye av dette dere skriver her i prinsippet, men man må faktisk erkjenne at mynter er en ren handelsvare og investeringsobjekt på lik linje med mye annet rundt oss...og grådigheten...ja den går nok begge veier! Ingen kjøpere betaler vel heller mer enn de må - og helst langt under liste- og markedspriser....det "ranes" derfor til seg mye mynt også - ikke glem det!: lol: :lol:
User avatar
svessien
Numismatograf
Posts: 2426
Joined: 22 Oct 2008 16:36
Location: Stavanger
Contact:

Re: Moderne tider og dems auksjoner - Facebook!

Post by svessien »

Ragnvald E. wrote:Jeg er for så vidt enig i mye av dette dere skriver her i prinsippet, men man må faktisk erkjenne at mynter er en ren handelsvare og investeringsobjekt på lik linje med mye annet rundt oss...og grådigheten...ja den går nok begge veier! Ingen kjøpere betaler vel heller mer enn de må - og helst langt under liste- og markedspriser....det "ranes" derfor til seg mye mynt også - ikke glem det!: lol: :lol:
Alle samlere ønsker best mulig mynt til lavest mulig pris. Om man får en mynt billigere enn forventet på en auksjon har man vært god eller heldig, og man har ikke lurt noen. Reiser man rundt til enker etter samlere og fallbyr objektene, er det noe helt annet.
Grådighet er en menneskelig svakhet, men i "rette" proposjoner er viktig drivkraft for økonomien og samfunnet. Men grådigheten må holdes i tømme, ellers går det galt. Vi har sett det i finanssektoren, og vi ser det daglig i samlerverden.

Å ønske best mulig pris når man kjøper og selger er helt ok. Å gi objekter feil beskrivelse for å oppnå dette er ikke ok.

[youtube]alP0WiL2P0g[/youtube]
There's always a bigger fool

The Perma Bear of Numismatics
User avatar
Arve
Posts: 3062
Joined: 25 Sep 2009 15:35
Location: Sandvika

Re: Moderne tider og dems auksjoner - Facebook!

Post by Arve »

Nok et argument mot å selge seg til Facebook. :wink:
Arve

Interesser:
Romerske republikanske mynter
Italia under Vittorio Emanuele III
stigulv
Posts: 384
Joined: 15 Jan 2013 20:25

Re: Moderne tider og dems auksjoner - Facebook!

Post by stigulv »

Den myntsiden jeg er medlem i på facebook kunne ikke blitt linket til på denne siden, da den er lukket og en må være medlem for og kunne se eventuelle objekter.
Men om en sier mynten er i 0 kvalitet og den er 1+ står den nok ikke mange minutter på denne siden iallefall før kommetarene ryr inn :-)
Er mange seriøse samlere på siden til Norsk Brukthandel

Ser om noen bruker skjeldehetsbegrepet feil blir det også rimelig fort kommentert.

Og få vil vel med fullt navn bli hengt ut som en mulig luring?

Hær er siden jeg er medlem av

https://www.facebook.com/groups/nbh.mynt/

Har faktisk gjort flere røverkjøp hær ;-)
User avatar
svessien
Numismatograf
Posts: 2426
Joined: 22 Oct 2008 16:36
Location: Stavanger
Contact:

Re: Moderne tider og dems auksjoner - Facebook!

Post by svessien »

stigulv wrote:Den myntsiden jeg er medlem i på facebook kunne ikke blitt linket til på denne siden, da den er lukket og en må være medlem for og kunne se eventuelle objekter.
Men om en sier mynten er i 0 kvalitet og den er 1+ står den nok ikke mange minutter på denne siden iallefall før kommetarene ryr inn :-)
Er mange seriøse samlere på siden til Norsk Brukthandel

Ser om noen bruker skjeldehetsbegrepet feil blir det også rimelig fort kommentert.

Og få vil vel med fullt navn bli hengt ut som en mulig luring?

Hær er siden jeg er medlem av

https://www.facebook.com/groups/nbh.mynt/

Har faktisk gjort flere røverkjøp hær ;-)
Vær så snill og ikke ta dette som arroganse eller som en fornærmelse, stigulv, men hvordan vet du at du har gjort et røverkjøp når du ennå har vist behov for hjelp fra forumet for å gradere en mynt?
Jeg gjorde også mange røverkjøp da jeg begynte å samle mynt. Jeg trodde de var røverkjøp helt til jeg skulle selge dem igjen.
There's always a bigger fool

The Perma Bear of Numismatics
User avatar
Alex R
Posts: 2093
Joined: 09 Sep 2008 21:34
Location: Askim

Re: Moderne tider og dems auksjoner - Facebook!

Post by Alex R »

Jeg har sluttet å kommentere på alle disse salgsannonsene, for stortsett er kvalitetene feil.
men det virker til at folket lever i sin egen lille igorante verden, og ikke hører på de som faktisk jobber med mynter daglig, samt har en viss erfaring når det gjelder kvalitetsvurdering.

Jeg er enig i alt som blir skrevet over her.
Folk spør hele tiden om "hvilken grad er dette?" Jeg svarer etter beste evne, men ingen hører på det. Ei heller om mynten er renset.
Nei, jeg sier hele siden er sprøyt. Godt initiativ, men helt ubrukelig når selgerene ikke vet hva de driver med.
ja, det finnes selgere der som har riktige vurderinger, og selgere som selger uten vurderinger. Dog er ikke prisene så gode som du skal ha det til. Mange av tingene får du rimeligere fra en mynthandler.

Det virker også til å være slik at det er en slags myte om at alt er dyrere hos en mynthandler, enn hos en privatperson.
Det kan jeg si med engang, at er feil.

De aller fleste myntene og sedlene som er på facebook, ville blitt solgt for en lavere pris, gjerne i lotter.
stigulv
Posts: 384
Joined: 15 Jan 2013 20:25

Re: Moderne tider og dems auksjoner - Facebook!

Post by stigulv »

De gangene jeg spør om kvalitet gjør jeg det for og vite hvordan kvalitet mynten min er, ikke for og selge den men for og ha en og se på når jeg prøver og gradere selv.

Også prøver jeg og gradere en selv, og da legger jeg pånytt ut ett bilde og ser om jeg har tatt feil eller ikke.
Så jeg er iallefall utrolig taknemmelige for dere som har stor peiling på dette og vil dele kunskap.

Er faktisk veldig fornøyd med den hjelp jeg har fått hær inne og kommer nok til og spørre flere ganger om graderinger og annet :-)
User avatar
Myge
Veteran
Posts: 3732
Joined: 28 Aug 2008 20:38
Location: Haugesund

Re: Moderne tider og dems auksjoner - Facebook!

Post by Myge »

Det er veldig mye god kompetanse her inne, og de fleste ønsker å hjelpe til, men noen forumbrukere "misbruker" dette kun til egen vinning ved videresalg. Hvis man er ærlig fra starten av, og sier at man har tenkt å selge, men er usikker på kvalitet, har man i det minste opptrått korrekt i forhold til hva man egentlig søker hjelp til.
User avatar
svessien
Numismatograf
Posts: 2426
Joined: 22 Oct 2008 16:36
Location: Stavanger
Contact:

Re: Moderne tider og dems auksjoner - Facebook!

Post by svessien »

Helt topp det, og fint du opplever å få hjelp her, både med å gradere mynter og å finne ut om de er norske eller danske. Det er det forumet er så bra for :)
Men det var ikke svar på spørsmålet. Spørsmålet er hvordan du kan være så sikker på at du har gjort "røverkjøp", i følge deg selv, når du anbefaler denne fb-gruppen så gjennomgående.
Jeg var medlem der i to dager, og gjorde de samme observasjonene som Alex: Et stort antall norske myntsamlere lever totalt i sin egen verden mht markedsverdier og gradering, og nekter å så mye som å vurdere et annet synspunkt.

I stor grad er den eneste myntlitteraturen norske samlere leser, den katalogen som Skanfil/Samlerhuset/Mynthandlerforeningen m.fl. utgir årlig. Som regel er argumentet mot å utvide det numismatiske biblioteket at "Jeg liker heller og bruke penger på mynt enn på bøker ;) ;) ". Men dette er ikke tilfellet, for sender man dem en gratis artikkel fra internett, leser de ikke den heller, men fortsetter å vise sin totale forakt for det å opparbeide seg kunnskap med å fortsette å stille de samme spørsmålene i årevis. De andre kan lese bøkene, og så svare på spørsmålene mine, later holdningen til å være. Men er svaret "feil" - at mynten holder lavere kvalitet enn antatt, eller verdt mindre enn man ga for den, blir det svaret ugyldiggjort.
Dette er noe av det jeg får opplevelsen av i grupper som den du anbefaler.

(Det finnes SELVFØLGELIG mange kunnskapsrike og dedikerte norske samlere også. Noen av dem finner du på dette forumet, som Kvist, jenskr, AMO Berg, vemod, jba, jornkr,Stein Knutsen, Arve, Bengt, Markuslømo, PCL, Brafin, Olav K, karstkri, Elgen, og flere andre, bl.a. handlerne som poster her.)
There's always a bigger fool

The Perma Bear of Numismatics
User avatar
maxlimit
Posts: 435
Joined: 07 Nov 2008 21:07
Location: Kristiansand
Contact:

Re: Moderne tider og dems auksjoner - Facebook!

Post by maxlimit »

Hei var det liv :D
kr 1906 den er kval 0/01 og med anm for riss . ingen skjult agenda hær, hva jeg ønsker for mynten har jeg som utrop og om noen vil ha den for det så selger jeg den. Det er en pen mynt som jeg har priset til under 1+ pris grunnet riss.

50 øre 1898 : Gid hvor forferdeligt og skrive feil !! kval er oppgitt til 1+/1 men skal da være 1/1+ skrev feil med 01 .. katalogpris er 225.- i 1 og 475.- i 1+
om jeg ønsker 500 for min mynt er det opp til kjøper og bestemme om man vil legge inn bud,jeg er ikke ute etter og lure noen. portrettsiden er pen på denne men du la jo ikke ut link til den.... om jeg ønsker over katalog er vel det min sak, eller er det slik at om man legger ut en mynt så må den for guds skyld ikke gå over katalogpris da blir det feil :shock:

2 øre 1918 er solgt på qxl som kval 0 og jeg selger den videre som 0 med samme anm om rust og har satt prisen til mellom 1- og 1 . ikke alle kjøper mynt i topp kvalitet det ser man jo på bud på qxl på litt bedre år som rustne 2 ø 17 . gevær 2 kr med Anh spor , så det er et helt klart marked for disse myntene om enn slitte, rustne, Anh myntene som kan kjøpes for en overkommllig pris.

kan ikke se jeg har gitt feil beskrivelse på disse auksjonene her er oppgitt både rust og riss.
og jeg er vel den eneste som ønsker og tjene eller få det samme for en mynt jeg selger som jeg ga for den :lol:
User avatar
trygghandel
Posts: 1058
Joined: 08 Sep 2009 17:20
Location: Oslo

Re: Moderne tider og dems auksjoner - Facebook!

Post by trygghandel »

Støtter deg 100% Maxlimit. Skjønner ikke hvorfor de er medlem av facebook gruppen de som klager, de burde egentlig meldt seg ut. Jeg tipper at gruppen på facebook er fremtiden. Der kan samlere, selv om du selger selv, legge ut ting for salg, uten å møte janteloven. Samlerforum har i lengre tid motarbeidet de som har ønsket å selge selv.

Maxlimit, KRS mynthandel mm er virkelig gode numismatikere og folk som kan stoles på vedrørende gradering.
User avatar
svessien
Numismatograf
Posts: 2426
Joined: 22 Oct 2008 16:36
Location: Stavanger
Contact:

Re: Moderne tider og dems auksjoner - Facebook!

Post by svessien »

Jeg meldte meg ut ganske umiddelbart.

Dere kan mene det dere holder på med er helt topp, men som dere har lest ved flere anledninger her, har andre en annen oppfatning. Dette er et diskusjonsforum hvor blant annet markedsverdier, markedet og graderinger blir diskutert. Vi er like meningsberettighet til å si hva vi mener om ulike aktører i bransjen som dere er til å forsvare det dere holder på med.
Dette er forumet er ikke en popularitetskonkurranse, i hvert fall ikke som jeg ser det, men en mulighet til å ha en åpen debatt om hobbyen.
There's always a bigger fool

The Perma Bear of Numismatics
Post Reply

Return to “Auksjoner”