Statistikk over tvilsomme auksjoner

Her kan du diskutere online auksjoner.
User avatar
kråketoppen
Posts: 2436
Joined: 14 Sep 2009 18:12

Re: Statistikk over tvilsomme auksjoner

Post by kråketoppen »

Hvor blir det av de spørsmål som denne selger mottar, blir de slettet? Ellers er jeg temmelig lei av at folk selger en dansk 50 øre 2000
for 3.- osv. slitte gangbare mynter til overpris.
User avatar
leif009
Posts: 192
Joined: 04 Aug 2009 20:15
Location: Hønefoss

Re: Statistikk over tvilsomme auksjoner

Post by leif009 »

Var inne på qxl og såg på denne auksjonen
https://www.qxl.no/pris/mynter-sedler/m ... 803243864/
Der skriver han dette: Nesten BARE kabinettsliyasje...Dette er nå ikke det jeg forbinder med kabinettsliyasje
Så eg lure rett og slett på hva kabinettsliyasje er...
User avatar
mynt01
Veteran
Posts: 1511
Joined: 15 Nov 2008 12:24

Re: Statistikk over tvilsomme auksjoner

Post by mynt01 »

leif009 wrote:Var inne på qxl og såg på denne auksjonen
https://www.qxl.no/pris/mynter-sedler/m ... 803243864/
Der skriver han dette: Nesten BARE kabinettsliyasje...Dette er nå ikke det jeg forbinder med kabinettsliyasje
Så eg lure rett og slett på hva kabinettsliyasje er...

Det er vel bare en skrivefeil. Noen har vel aldri skrevet feil.
User avatar
kråketoppen
Posts: 2436
Joined: 14 Sep 2009 18:12

Re: Statistikk over tvilsomme auksjoner

Post by kråketoppen »

Ja, skrivefeil kan oppstå, men kan rettes så lenge auksjonen ikke har fått bud (overskriften). Men hva er kabinettslitasje?
Har kun hørt om kabinett eksemplarer. :)
User avatar
Kjetil Kvist
Veteran
Posts: 5286
Joined: 29 Jul 2008 12:44
Location: Oslo
Contact:

Re: Statistikk over tvilsomme auksjoner

Post by Kjetil Kvist »

"Kabinettslitasje" har ikke noe med kvalitetsvurdering å gjøre. Det ble lenge brukt for å skille 0 og 0/01, men selv en 0/01-mynt skal være usirkulert og da er bruk av ordet "slitasje" misvisende.

Det man kaller "kabinettslitasje" er den effekten som er på pent tonede eksemplarer, der de høyeste punktene er noe lysere. I gamle dager la man jo myntene på brett med filt, og den lille bevegelsen hver mynt opplevde når skuffene ble dratt fram og tilbake skapte kanskje litt lyse punkter på relieffets absoultte høydepunkter.

Men det er klart at mynten i denne auksjonen har ligget i en skuff foret med sandpapir istedenfor filt, og da kan det jo føre til ganske mye slitasje.
Kjetil Kvist
Hjemmeside Academia-profil | Blogg: Rosabloggen | Sverdsluking Facebookside
Medlem av Norsk Numismatisk Forening | Jobb All Verdens Mynter
User avatar
kråketoppen
Posts: 2436
Joined: 14 Sep 2009 18:12

Re: Statistikk over tvilsomme auksjoner

Post by kråketoppen »

:lol:
Savner litt mere info. i din katalog over norske mynter 1767 - 2014, ta med myntdirektører og stempelgravører (har ikke fått i hånd 2014)
men kanskje det står der denne gang?
User avatar
Kjetil Kvist
Veteran
Posts: 5286
Joined: 29 Jul 2008 12:44
Location: Oslo
Contact:

Re: Statistikk over tvilsomme auksjoner

Post by Kjetil Kvist »

Kom gjerne med innspill til Handlerkatalogen, send en mail. Det er mye som kan gjøres, og innspill fra brukere er helt nødvendig.
Kjetil Kvist
Hjemmeside Academia-profil | Blogg: Rosabloggen | Sverdsluking Facebookside
Medlem av Norsk Numismatisk Forening | Jobb All Verdens Mynter
User avatar
vemod
Veteran
Posts: 1991
Joined: 14 Oct 2008 13:14
Location: Kongsvinger

Re: Statistikk over tvilsomme auksjoner

Post by vemod »

leif009 wrote:Var inne på qxl og såg på denne auksjonen
https://www.qxl.no/pris/mynter-sedler/m ... 803243864/
Der skriver han dette: Nesten BARE kabinettsliyasje...Dette er nå ikke det jeg forbinder med kabinettsliyasje
Så eg lure rett og slett på hva kabinettsliyasje er...

Selgers vurderinger ligger faktisk respektable 2 til 2,5 hele grader over myntenes egentlige konserveringsgrad:

http://www.qxl.no/pris/mynter-sedler/my ... 803246848/

http://www.qxl.no/pris/mynter-sedler/my ... 803226334/
janpetter
Posts: 636
Joined: 08 Feb 2009 14:14
Location: Verdens navle

Re: Statistikk over tvilsomme auksjoner

Post by janpetter »

"En helt utrolig pen 2 krone 1878 "
Kvalitet; 01-0/01|!!!!!
http://www.qxl.no/pris/mynter-sedler/my ... 803243864/

-----
Jeg døper herved denne dumsleipe selger til "nord-og-nedcoins"
User avatar
karstkri
Veteran
Posts: 2206
Joined: 01 Nov 2008 19:13

Re: Statistikk over tvilsomme auksjoner

Post by karstkri »

karstkri wrote:Fy f.... han der er en reinspikka svindler .Sendte han et spørsmål på 1877kr hvor jeg antydet 1-.

Denne 2kr hans i 01/1+ er også totalt overvurdert : https://www.qxl.no/pris/mynter-sedler/m ... 803226560/

Han har også en negativ karakter og den sier sitt : det var ikke en 01 mønt men en -1 jeg fik tilsendt 2 KRONE 1875 Danmark kv 01
Fikk svar på spørsmålet om 1kr 1877 : Svar: Hei. Ta no å moderer deg med uttalelsene dine. Har gjort en feil og forvekslet to mynter!!! Driver seriøst!

Men med de andre auksjonene hans , bl.a de som Vemod viste nå er han langt fra seriøs.
karstkri
User avatar
maxlimit
Posts: 435
Joined: 07 Nov 2008 21:07
Location: Kristiansand
Contact:

Re: Statistikk over tvilsomme auksjoner

Post by maxlimit »

stilte han også spørsmål
ser nå at han har forandret teksten på auksjonen :roll: :roll:


Spørsmål fra 12.12.2013 17:32:00
maxlimit(4710) Kjøper noen denne mynten av deg for utrop må han være blind. Eller totalt uvitende på gradering. hvor du får lett slitage til er et mysterium . Oscar ser jo nybarbert og ny klipt ut. mynten er i kval 1- og er verdt ca 250.- Hvor i all verden har du det fra at dette er kval 01 ??? Jeg vil gjerne vite hvem som har satt kvaliteten på denne.

Svar fra 12.12.2013 17:54:00
nordcoins(212) Om du har lest litt så vil du se at jeg har forklart at jeg har 2 stk fra 1877 og hadde lagt ut feil mynt fordi at jeg var sliten pga at jeg hadde lagt ut så mange auksjoner. Dessuten har jeg ikke satt den til 01 men 1+!! Han som takserer myntene mine som jeg legger ut har drevet med mynter og sedler i over 45 år så kan trygt si at han vet hva han gjør!
User avatar
maxlimit
Posts: 435
Joined: 07 Nov 2008 21:07
Location: Kristiansand
Contact:

Re: Statistikk over tvilsomme auksjoner

Post by maxlimit »

fikk nå spm fra han på flere av mine auksjoner. nå er han svartelistet av meg

En kjøper har stilt deg et spørsmål vedrørende:

MYNTSETT 1971 MYKPLAST

Spørsmål: Mener du at du har et startbud på 600,- når katalogpris er 1100,- Alt av minnemynter og sett stiger i takt med inflasjonen(stiger nesten ALDRI) så den som kjøper denne gjør et dårlig kjøp..

For å svare: klikk her!


Gjenstandsnummer: 803274106
User avatar
leif009
Posts: 192
Joined: 04 Aug 2009 20:15
Location: Hønefoss

Re: Statistikk over tvilsomme auksjoner

Post by leif009 »

janpetter wrote:"En helt utrolig pen 2 krone 1878 "
Kvalitet; 01-0/01|!!!!!
http://www.qxl.no/pris/mynter-sedler/my ... 803243864/

-----
Jeg døper herved denne dumsleipe selger til "nord-og-nedcoins"

Jeg stilte han et spørsmål om hvilke kvalitet den holdt og fekk til svar dette : nordcoins(212) Den står i 1+-01...
Hvor jeg svar at jeg tror den knapt holder -1 og fekk til svar igjen dette: nordcoins(212) Hvorfor spør du først hvilken katagori den ligger i, åsså etterpå skriver du at den IKKE står i det den er taksert til??? Kan opplyse at jeg har en kamerat som driver Myntbutikk og har drevet med mynter og sedler i over 45 år. Han har hjulpet meg å taksere mine auksjoner og kan trygt kalle han for spesialist når det gjelder dette, så bare avslutt denne diskusjonen du holder på med. ALLE mine auksjoner er RIKTIG taksert!! Eneste var en Dansk 1 krone han sleit med (men dette er rettet) + en 1 krone Norsk fra 1877 som jeg hadde tatt feil mynt pga at jeg har to fra 1877 og hadde lagt ut så mange auksjoner at jeg klarte å forveksle disse to... (Dette er også rettet opp) Håper med dette at du kutter ut å være spesialist som du IKKE er!

Så jeg lure på om noen vet hvilke myntbutikk de har og er det så lett å bare starte en myntbutikk uten å ha noen form for kompetanse i det en skal drive med...Kansje et dumt spørsmål men jeg spør alikevel..
User avatar
vemod
Veteran
Posts: 1991
Joined: 14 Oct 2008 13:14
Location: Kongsvinger

Re: Statistikk over tvilsomme auksjoner

Post by vemod »

Tviler på om dette er en selger det er noen vits i å diskutere med, så lenge han alltid graderer riktig... Da må 99,99 % av oss andre bare bøye oss i støvet, og innrømme vår utilstrekkelighet.
Post Reply

Return to “Auksjoner”