QXL øker sukseprovisjonen

Her kan du diskutere online auksjoner.
User avatar
karstkri
Veteran
Posts: 2206
Joined: 01 Nov 2008 19:13

QXL øker sukseprovisjonen

Post by karstkri »

Nå øker QXL provisjonen på salg til å ha bare et nivå på 8% .Sikkert flere som har fått mail fra QXL om dette
.Sakset fra mail :
Vi vil gjøre deg oppmerksom på at suksessprovisjonen endres d. 21. juni 2014 på QXL.no.

Suksessprovisjon i dag

I dag er det slik at de varer som blir solgt til den høyeste pris blir pålagt den laveste suksessprovisjon:

Salgspris 1-300 NOK = 8% suksessprovisjon
Salgspris >300 og <3000 NOK = 4% suksessprovisjon
Salgspris >3000 NOK = 2% suksessprovisjon

Selger du f.eks. en vare til 500 NOK, blir suksessprovisjonen beregnet slik:

8% av 300 NOK = 24 NOK
4% av 200 NOK = 8 NOK
Suksessprovisjon i alt = 32 NOK

Suksessprovisjon fra d. 21. juni 2014

I våre forsøk på å gjøre QXL til en enklere og mere rentabel forretning, forenkler vi nå suksessprovisjonen. I stedet for å fortsette med denne provisjonen i flere steg som beskrevet, vil det framover være likt for alle:

Alle salgspriser = 8% suksessprovisjon

Det betyr med andre ord at gebyrendringen kun berører de varer, som selges til over 300 NOK. Beregningen av suksessprovisjon ved salg av en vare til 500 NOK blir fra d. 21. juni 2014.

8% av 500 NOK = 40 NOK

Rabattavtaler

Det er viktig å presisere at gebyrendringen ikke vil ha konsekvenser for nåværende faste avtaler. Er du i tvil eller ønsker du mer informasjon om rabatt- og spesialavtaler, kan du kontakte oss på salg@qxl.no.


Med vennlig hilsen
QXL
karstkri
User avatar
svessien
Numismatograf
Posts: 2426
Joined: 22 Oct 2008 16:36
Location: Stavanger
Contact:

Re: QXL øker sukseprovisjonen

Post by svessien »

"Forenkler"?

Den var ny.

La oss håpe politikerne ikke blir inspirert til en lignende "forenkling" av skattesystemet.
Last edited by svessien on 05 Jun 2014 20:21, edited 1 time in total.
There's always a bigger fool

The Perma Bear of Numismatics
User avatar
Myge
Veteran
Posts: 3732
Joined: 28 Aug 2008 20:38
Location: Haugesund

Re: QXL øker sukseprovisjonen

Post by Myge »

Jeg synes ikke dette er en forenkling, men enda et skritt mot stupet for en aktør jeg har likt i mange mange år. Verden går fremover, og da overlever ikke alle. Finn.no kjører nå gratis på Torget en stund, men kommer garantert til å gå tilbake til betaling så snart de har fått Qxl til å bukke under.
User avatar
Espen
Administrator
Posts: 2327
Joined: 10 Sep 2007 02:10

Re: QXL øker sukseprovisjonen

Post by Espen »

Samme språket som ebay har benyttet det. Skulle jo tro at dette hammerslagsgebyret gjorde nytten mtp behovet for økte inntekter.
User avatar
Kjetil Kvist
Veteran
Posts: 5286
Joined: 29 Jul 2008 12:44
Location: Oslo
Contact:

Re: QXL øker sukseprovisjonen

Post by Kjetil Kvist »

Som profesjonell aktør er jeg mer fornøyd med QXL enn Finn.
Kjetil Kvist
Hjemmeside Academia-profil | Blogg: Rosabloggen | Sverdsluking Facebookside
Medlem av Norsk Numismatisk Forening | Jobb All Verdens Mynter
User avatar
karstkri
Veteran
Posts: 2206
Joined: 01 Nov 2008 19:13

Re: QXL øker sukseprovisjonen

Post by karstkri »

Med denne endringen blir det mindre aktuelt å selge dyre mynter på QXL, da frister auksjon.no mer-de er på vei til å prise seg ut av markedet.Dumt for jeg har brukt QXL mye-håper de leser dette og tar det til etterretning.
karstkri
stigulv
Posts: 384
Joined: 15 Jan 2013 20:25

Re: QXL øker sukseprovisjonen

Post by stigulv »

Nå skulle jo dette hammerslaget få bort de billige auksjonene. og på myntsiden er det nå bare 1/3 igjen av auksjoner.
og nå blir det jo alt fordyrt og selge dyre ting på qxl synes jeg :-)

Synd for jeg hadde sansen for qxl, men dette er nok den siste spikeren i kista :-(

Skal sende en mail til QXL nå for og få ut mine innestående 600 kroner på kontoen til de, kommer ikke til og benytte qxl lengere.
samler607
Posts: 1064
Joined: 20 Jan 2012 16:31

Re: QXL øker sukseprovisjonen

Post by samler607 »

Kan en qxl nedgang påvirke myntsamlerne på noen måte, tanker rundt det?
At den generelle interessen, priser eller lignende synker pga. av dette?
User avatar
Myge
Veteran
Posts: 3732
Joined: 28 Aug 2008 20:38
Location: Haugesund

Re: QXL øker sukseprovisjonen

Post by Myge »

Nei. Jeg tror ikke det. Mange som bruker Facebook, og der jeg jobber kommer det ukentlig mange titalls nye kunder. Jeg tror det er flere myntsamlere nå enn noen gang tidligere.
samler607
Posts: 1064
Joined: 20 Jan 2012 16:31

Re: QXL øker sukseprovisjonen

Post by samler607 »

Myge wrote:Nei. Jeg tror ikke det. Mange som bruker Facebook, og der jeg jobber kommer det ukentlig mange titalls nye kunder. Jeg tror det er flere myntsamlere nå enn noen gang tidligere.
Er nok riktig det du skriver, men tror samlermarkedet trenger en felles salgskanal, hvor samlere kan omsette mynter privat, raskt og forholdvis enkelt. ( facebook, kan kanskje dekke en liten del av markedet, men tror ikke den vil dekke den største delen.
Det blir spennede å følge utviklingen, har likt qxl, men til og med jeg syntes de graver sin egen grav nå! Til tross for at jeg ikke var så negativ til hamerslagsgebyret :-)
User avatar
Myge
Veteran
Posts: 3732
Joined: 28 Aug 2008 20:38
Location: Haugesund

Re: QXL øker sukseprovisjonen

Post by Myge »

Det har aldri vært ETT sted for samlere å kjøpe gjenstander. Da får man monopol, og det er ikke gunstig. Qxl har tapt nettkampen, eBay kommer nok til å ta et jafs, mens Finn skyter seg selv i foten med en flom av rot og ræl en stund.
samler607
Posts: 1064
Joined: 20 Jan 2012 16:31

Re: QXL øker sukseprovisjonen

Post by samler607 »

Myge wrote:Det har aldri vært ETT sted for samlere å kjøpe gjenstander. Da får man monopol, og det er ikke gunstig. Qxl har tapt nettkampen, eBay kommer nok til å ta et jafs, mens Finn skyter seg selv i foten med en flom av rot og ræl en stund.
Nei nei, ikke ett sted for samler å kjøpe mynt. Men i Norge, har det så å si bare vært et sted for private å selge mynt via auksjon og der har qxl vært.
Krona1
Posts: 3
Joined: 25 Feb 2011 16:19

Re: QXL øker sukseprovisjonen

Post by Krona1 »

Jeg personlig har avsluttet mitt engasjement på QXL etter at det ble innført "hammerslagsgebyr" fra 20 februar i år. Det var for å få bort de såkalte billigauksjonene fikk jeg beskjed om fra QXL. Nå når de har skremt bort de fleste, må de skaffe seg ekstrainntekter. Da har de innført 8% i suksessprovisjon for hele beløpet uansett størrelse på salgssummen. Da skremmer de bort de som selger dyre objekter også.
Begge alternativene rammer selgere, da de oppnår mindre for objektene da kjøper tar stilling til "hammerslagsgebyret" og byr mindre. Samt at selgerne blir straffet med et flatt "suksessprovisjon" på 8% fra første krone til det beløpet objektet blir solgt for.

QXL er til fordel for kjøper, ikke selger!

Det var en som uttalte seg om at QXL var et bedre arena enn Finn.no. Da vil jeg nevne at det ikke selges så mye søppel på samlerobjekt på Finn.no som det selges på mynter og sedler på QXL. Der selges alt i en lot som bl.a. samling med binders, tomme teipruller, tøfler, noen ubrukelige mynter og alt det som selgeren ikke vil ha. Kanskje det er for lang vei til restavfallsdunken som gjør at selgeren vil sende det rundt om i landet? :lol:

QXL ble fort et unikt arena for en myntsamler da det startet opp, men det kan fort falle til avgrunnen.
Ser at objekter på mynter og sedler har halvert etter hammerslagsgebyret ble innført. Det blir spennende å se hvordan det økte gebyret vil gi utslag på de gode objektene som selges 8)

QXL kan være et godt arena for å få ned prisene på verdien av Norske mynter og sedler og andre ting. Det finnes utallige arenaer å kjøpe mynter og sedler. Vi har mange gode mynthandlere rundt om i landet og myntforeninger. Oppsøk de, så får man både se og vurdere det man skal kjøpe :D
User avatar
mynt01
Veteran
Posts: 1513
Joined: 15 Nov 2008 12:24

Re: QXL øker sukseprovisjonen

Post by mynt01 »

Selger du en mynt for 100 kroner på Qxl. Så får vel selger 92 kroner. Kjøper må ut med minst 115 inklusive porto.
Selger du en mynt på nettauksjon hos Skanfil, 100kr. Så får du vel 80 kroner og kjøper må ut med minst 170 kroner inklusive porto.
rega65
Posts: 987
Joined: 01 Dec 2009 14:13
Location: stavanger

Re: QXL øker sukseprovisjonen

Post by rega65 »

Og SAS(auction) er gratis.... :wink:
Medlem av Norsk Numismatisk Forening og Stavanger&Rogaland Myntklubb.
Post Reply

Return to “Auksjoner”