Auksjon hos Myntkompaniet AB

Her kan du diskutere online auksjoner.
Post Reply
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Auksjon hos Myntkompaniet AB

Post by Olav K »

Jeg har fått en katalog i posten fr Myntkompaniet. Der er selvfølgelig mest svensk mynt, men lot 245-400 er norske mynter og medaljer fra middelalder til H 7. Dette er ikke mitt område, men et inntrykk er at utropene er lave. Om jeg husker rett var det samme hus som ropte ut en speciedaler med B fra 1861 for SEK 100.000 ( den gikk for vel 1.8 mill).
Det er på ingen måte gitt at det er tilsvarende kupp her, men det kan være verd å ta en titt: http://www.myntkompaniet.se/auktion
User avatar
Heb
Posts: 590
Joined: 10 May 2009 06:59

Re: Auksjon hos Myntkompaniet AB

Post by Heb »

Re Olav K:

At utropsprisene er lave er dessverre ingen som helst garanti for at hammerslagsprisene også blir lave.
Dessverre er det slik idag at virkelige gode objekter som regel oppdages av minst to ivrige samlere, og da blir jo ofte også prisen deretter.

Var nok bare i "gamle dager" det Olav K, at man kunne være alene om å by på godbiter.........
User avatar
karstkri
Veteran
Posts: 2206
Joined: 01 Nov 2008 19:13

Re: Auksjon hos Myntkompaniet AB

Post by karstkri »

Takker for link Olav K, det var en usedvanlig fin tetradackme fra Syracuse der.Må si som Arve det kommer mye pent fra Sicily.

Antika mynt Ancient Grekiska mynt Sear Sicily, Syracuse, Agathokles (317-289 B.C.), Silver Tetradrachm, 16,84 g. Head of Arethusa facing left, her hair wreathed with grain, and wearing a triple-pendant earring and a necklace, three dolphins swimming around, FI below neck / SYPAKOSION (in exergue), charioteer, wearing a long chiton and holding a kentron in his right hand and the reins in his left, driving a fast quadriga to left, triskeles above, AI monogram in exergue F-VF (Utrop ca € 2175 / $2775)
Attachments
26549.jpg
26549.jpg (272.89 KiB) Viewed 1362 times
karstkri
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Auksjon hos Myntkompaniet AB

Post by Olav K »

Karstkri; Ja det er en fin mynt: HGC 1348. Jeg synes endog Myntkompaniet har vær forsiktig i graderingen F/VF, jeg tror mange mynthus ville satt denne i VF - alle detaljer i behold, pent sentrert, pen toning. Utropet er realistisk (SEK 20.000 i trykt katalog) særlig gitt at dollar og Euro har steget, mens SEK har svekket seg. På "greekcoinvalues.com" har de notert priser på mynter i "mellomklassen" fra $ 1500 til $7000 og denne mener jeg er i den bedre del av "mellomklasse"-myntene. (her opererer de bare med tre "grader", svake mynter, gode mynter og veldig bra mynter - hvor ikke bare konserveringsgrad er med i bildet, men sentrerering, toning, "eye-appeal" m.m.) Denne mynten burde høre hjemme i den bedre delen av mellomklassen. HGC antar at mynten er S(carce) - altså færre enn 200 eksemplarer kjent. Forøvrig synes også graderingen av thasosmynten (lot 2) svært forsiktig, mange av disse hadde svake stempler (eller stemplene ble slitt), men dionysosportrettet er dårlig gravert og advers "off-senter", så den mynten fortjener lavt utrop.
Heb: jeg er pinlig klar over at lavt utrop ikke betyr lavt tilslag :( (egen erfaring). Men siden Myntkompaniet er en relativt ny aktør, og det her var mange norske mynter, ville jeg gjøre forumet oppmerksom på auksjonen. Jeg er så nedrig at jeg ikke unner en tilfeldig svenske en billig mynt som han så flipper til nordmenn.
Jeg er helt enig med deg i at det blir stadig vanskeligere å gjøre "kupp". Spesielt vil jeg tro det gjelder norsk mynt hvor det er få markedsplasser, som alle følges med argusøyne. For antikk mynt er det fortsatt mulig, her er det et voldsomt antall mynthandlere verden rundt, og ikke alle ligger "tett på nett". Dernest, mynthusene vurderer sine lokale markeder, begrenset etterspørsle etter antikk mynt i Norge, har gjort Norge et godt sted for rimelige antikke mynter i høy kvalitet - men det kan være i ferd med å endre seg. Jeg har også gjort gode kjøp i Australia, og så har du bransjens gamle gentlemen som ikke vil være med på "prisgaloppen". Hvem de er vil jeg ikke si...men de kan finnes på nettet, selvom de ikke bruker det selv for å oppdatere priser (eller ikke vil?), og dessuten er det hyggelig å snakke med veteraner i bransjen som er mer opptatt av myntens estetikk enn mulig oppnåelig pris.
Nå gjør jeg et eksperiment. Jeg legger ut 68 romerske mynter på OMG 5, de fleste med utrop til halvparten av kostpris (noen lavere, ingen høyere - og aureusen fra Claudius kommer ikke fra meg). Det er sannsynligvis ikke nok kjøpere i Norge til at jeg får fornufige priser (les: dekket inn kostpris) - men jeg er spent på effekten av ar OMG er medlem av Sixbid - en felles platform for selgere (og derfor kjøpere) av antikk mynt. Blir tapet stort, vet jeg at jeg fremover må til utlandet for å selge - noe vet jeg at jeg må ut av landet med, men det er veldig meget enklere å selge gjennom handler i Norge. (Dessuten mener jeg at mynthandlere i Norge er en bevaringsverdig rase, det numismatiske liv blir fattigere uten lokale fagfolk.)
samler607
Posts: 1064
Joined: 20 Jan 2012 16:31

Re: Auksjon hos Myntkompaniet AB

Post by samler607 »

De fleste utrop hos Mynt. AB. er meget lave, bilder er utrolig gode, graderingene er meget beskjedne. Dette skaper god auksjon. Flere av objektene har slik en ærlig patina som man kan vente lenge med å finne. Jeg håper selv å få et objekt eller 2 derfra, men tviler vel litt :-) Lykke til!
rega65
Posts: 987
Joined: 01 Dec 2009 14:13
Location: stavanger

Re: Auksjon hos Myntkompaniet AB

Post by rega65 »

Skal bli litt interessant å se hva lott 251 oppnår.
Medlem av Norsk Numismatisk Forening og Stavanger&Rogaland Myntklubb.
Post Reply

Return to “Auksjoner”