RIP QXL

Her kan du diskutere online auksjoner.
User avatar
tho
Posts: 3854
Joined: 08 Sep 2010 15:23
Location: Norge

Re: RIP QXL

Post by tho »

Det finnes ingen norske arbeidsplasser hos QXL v/Lauritz. Det er ikke noe jeg har bestemt.
La det være klart. Det er de nye eierne som har bestemt at virksomheten i Norge skulle
avvikles. Den som tror QXL skal bli en populær norsk nettauksjon igjen, tror altså feil.
Jeg vil heller ikke kalle QXL noen nettauksjon, det ser mest ut som en reklamebanner for
Lauritz.com.
Flash
Posts: 884
Joined: 15 Aug 2008 17:25

Re: RIP QXL

Post by Flash »

Da har jeg gjort et forsøk på å handle via Finn. Det gikk til h...... Penger er overført ingenting mottatt. Personen svarer ikke. Skuffende...
User avatar
Samler
Posts: 402
Joined: 22 Jul 2010 17:39

Re: RIP QXL

Post by Samler »

tho wrote:Det finnes ingen norske arbeidsplasser hos QXL v/Lauritz. Det er ikke noe jeg har bestemt.
La det være klart. Det er de nye eierne som har bestemt at virksomheten i Norge skulle
avvikles. Den som tror QXL skal bli en populær norsk nettauksjon igjen, tror altså feil.
Jeg vil heller ikke kalle QXL noen nettauksjon, det ser mest ut som en reklamebanner for
Lauritz.com.
Tho kan gjerne konkludere -men det blir ikke rettere av den grunn. Jeg sitter på
inside imformasjon som ikke samsvarer med det du nå sier.

God jul -selv om det er noget tid frem.
User avatar
Espen
Administrator
Posts: 2327
Joined: 10 Sep 2007 02:10

Re: RIP QXL

Post by Espen »

Flash wrote:Da har jeg gjort et forsøk på å handle via Finn. Det gikk til h...... Penger er overført ingenting mottatt. Personen svarer ikke. Skuffende...
Samme erfaring som jeg gjorde meg for sånn 6 år siden. Gjør ikke saken bedre at svindleren som gjorde dette har drevet på i storstilt skala siden den gang og fortsatt legger ut annonser. Vet ikke hvem det reflekteres verst på, finn.no eller rettsvesenet.
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: RIP QXL

Post by Olav K »

Nå har jeg aldri hverken kjøpt eller solgt en mynt på qxl, men det jeg registrerer er at tho og andre refererer faktum. qxl har p.t. ingen norske ansatte. Sidene oppfattes som ubrukelige/vanskelige/uhensiktsmessige - og tross lovnader om forbedringer har intet skjedd. Jeg kan ikke se at tho har sagt noe uriktig.
QXL har åpenbart en gang fyllt en funksjon. For meg som bare leser denne tråden fra "utsiden", synes det åpenbart at denne funksjonen ikke fylles lenger.
Om Samler sitter på informasjon fra "innsiden" som gjør mine observasjoner til skamme, synes jeg at han burde konkretisere det. Er han "nye QXLs " første norske ansatte? Har han tilgang til betaversjon med et nytt brukervennlig grensesnitt?
Nå ser vel alle registrerte brukere av dette forum fanen øverst på siden "Samlerforum sparker i gang egen markedsplass med auksjoner...", så er kanskje det er løsningen?
For meg ser det ut som om qxl (dvs. lauritz) har skutt seg selv i foten, og nå hamrer fast en nagle i skuddsåret. Men jeg unner jo dem som driver handel med rimelige objekter en kanal. Om det så blir Samlerforums eller Gibud har jeg ingen følelser for, det viktige er jo at man får en kanal som virker og til en overkommelig pris. Det siste krever volum. Kr. 5 i provisjon på 100 salg i året er en sikker død for en slik kanal. Blir det 100.000 salg vil det være liv laga.
User avatar
Lagrinn
Numismatograf
Posts: 1551
Joined: 10 Mar 2009 08:35
Location: Buskerud

Re: RIP QXL

Post by Lagrinn »

Synd og høre Espen og Flash, jeg gjorde en handel på finn i dag, men som tidligere skrevet pleier jeg kun å handle med personen direkte :-)
SamleStian
Posts: 116
Joined: 03 Jun 2015 21:15

Re: RIP QXL

Post by SamleStian »

Så spørs det hva som skjer. Fikk akkurat en e-post fra QXL om at de gjenoppretter gammel platform.
User avatar
tho
Posts: 3854
Joined: 08 Sep 2010 15:23
Location: Norge

Re: RIP QXL

Post by tho »

SamleStian wrote:Så spørs det hva som skjer. Fikk akkurat en e-post fra QXL om at de gjenoppretter gammel platform.
Det er desverre ikke nok. De fleste som brukte QXL gjorde det fordi QXL var norsk og gjenstandene
befant seg hovedsakelig i Norge. På QXL.Com er det hovedsakelig selgere som befinner seg i Danmark.
Jeg ser ingen grunn til at budgiverne vil strømme til QXL for å handle fra Danmark. Skal de først
handle fra utlandet kan de likeså godt by på Tradera eller Ebay. Ved å handle på QXL kan de
risikere å måtte betale tollgebyrer. Det var også stort kundefrafall på QXL i tiden ny plattform.
Mange likte ikke dette hammeslagsgebyret. Skal de også måttre legge fra seg kredittkortet sitt
til dette selskapet, er det nok desverre kroken på døren. Si til dem at de må skru tiden 10 år
tilbake skal de ha nloen sjanse :D
User avatar
Arve
Posts: 3062
Joined: 25 Sep 2009 15:35
Location: Sandvika

Re: RIP QXL

Post by Arve »

Det er bare mynter, frimerker og andre varer med totalpris inkludert frakt under NOK 350.- som kan være interessant å kjøpe fra Danmark. Alt annet må en betale moms på og speditørens tollklareringsavgift. Jeg er enig med Tho om at dette ikke har mye for seg .
Arve

Interesser:
Romerske republikanske mynter
Italia under Vittorio Emanuele III
Northridle
Posts: 3
Joined: 17 Aug 2015 20:44

Re: RIP QXL

Post by Northridle »

Jeg har skrevet med kundeservice og de sa at qxl.no vil være oppe igjen i løpet av dagen i dag. Slik sett blir alt som det var før plattformbyttet. Når folk handler på qxl.no, så vil de ikke føle at de handler fra Danmark. Selgerne er jo norske (med få unntak) på qxl.no, så da trenger man vel ikke å bekymre seg for toll og slikt, ikke sant? Qxl.com er nå historie.
User avatar
karstkri
Veteran
Posts: 2206
Joined: 01 Nov 2008 19:13

Re: RIP QXL

Post by karstkri »

Sakset fra mail fra QXL :

Vi har siden lanseringen arbeidet på spreng for å løse utfordringene. Dessverre har vi ikke kunnet løse de enkeltstående problemene i den hastigheten som er nødvendig for å gi våre kunder best mulig service. Vi har derfor valgt å fjerne qxl.com og gjenaktivere de to tidligere plattformene qxl.no og qxl.dk.

QXL har alltid hatt mange og svært engasjerte brukere. Det sier seg derfor selv at når et nettsted som vårt møter utfordringer i lanseringsperioden, så svarer kundene raskt med kritikk. Det har dere også gjort. Det har vi forståelse for. Vi hadde håpet å kunne løse problemene innen utgangen av august. Det var dessverre ikke mulig. Derfor tilbyr vi dere nå den tidligere plattformen, mens vi finner en holdbar langtidsløsning som er tilfredsstillende for alle.

Av logistiske årsaker er alle aktive auksjoner på qxl.com annullert. Det betyr dessverre at de auksjonene du ev. har vært fristet av, er annullert. For å gi bud, skal du gå til qxl.no, som er gjenaktivert. All historikk og informasjon fra qxl.com kan du til enhver tid få fra QXL sin supportavdeling, som er klar til å hjelpe.

Har du lyst til å selge på QXL, gir vi 50 % rabatt på suksessgebyret til og med 13. september. Så skynd deg å aktivere så mange auksjoner som mulig.
karstkri
User avatar
karstkri
Veteran
Posts: 2206
Joined: 01 Nov 2008 19:13

Re: RIP QXL

Post by karstkri »

tho wrote:
SamleStian wrote:Så spørs det hva som skjer. Fikk akkurat en e-post fra QXL om at de gjenoppretter gammel platform.
Det er desverre ikke nok. De fleste som brukte QXL gjorde det fordi QXL var norsk og gjenstandene
befant seg hovedsakelig i Norge. På QXL.Com er det hovedsakelig selgere som befinner seg i Danmark.
Jeg ser ingen grunn til at budgiverne vil strømme til QXL for å handle fra Danmark. Skal de først
handle fra utlandet kan de likeså godt by på Tradera eller Ebay. Ved å handle på QXL kan de
risikere å måtte betale tollgebyrer. Det var også stort kundefrafall på QXL i tiden ny plattform.
Mange likte ikke dette hammeslagsgebyret. Skal de også måttre legge fra seg kredittkortet sitt
til dette selskapet, er det nok desverre kroken på døren. Si til dem at de må skru tiden 10 år
tilbake skal de ha nloen sjanse :D
QXL.com blir lagt død og QXL.no og QXL.dk gjenoppstår :)
karstkri
vivavegas
Posts: 1590
Joined: 01 Oct 2008 20:45
Location: Krokstadelva (Mjøndalen)
Contact:

Re: RIP QXL

Post by vivavegas »

QXL er tilbake :D :D :D :D

Trur 90-95% i løpet av 1-2 måneder vil være tilbake på QXL.

Jeg har vanskelig for og se at det skal bety noe voldsomt om de driver det fra Danmark eller ikke. Der trur jeg du tar veldig feil THO.

Det kan være noe med betaling og slikt det var mye snakk om i en periode som kanskje kan gjøre at færre kommer tilbake til QXL. Men er det så ille som mange påstår vil nok QXL også rette opp i det.
vivavegas
Posts: 1590
Joined: 01 Oct 2008 20:45
Location: Krokstadelva (Mjøndalen)
Contact:

Re: RIP QXL

Post by vivavegas »

1500 auksjoner lastet opp på ett par timer. Mange som tilsynelatende har sittet og ventet på dette.
Dvs. er flest i musikk-kategorien. Min kommentar var jo sånn sett rettet mot QXL som generell markedsarena for postkort, tegneserier, frimerker, musikk etc. etc.

Det er fullt mulig det har skjedd større endringer innen f.eks. mynter enn mange andre kategorier. Men trur også at de fleste der vil komme tilbake!
Flash
Posts: 884
Joined: 15 Aug 2008 17:25

Re: RIP QXL

Post by Flash »

QXL.dk fungerer som før, regner med at QXL.no er oppe snart. Bra!
Post Reply

Return to “Auksjoner”