RIP QXL

Her kan du diskutere online auksjoner.
Post Reply
vivavegas
Posts: 1590
Joined: 01 Oct 2008 20:45
Location: Krokstadelva (Mjøndalen)
Contact:

Re: RIP QXL

Post by vivavegas »

Spennende hvis noen tør og satse på noe nytt. F.eks. en avtale med ebay. Hadde jeg vært yngre og med bedre helse så hadde det vært artig og vært med på et team dom hadde gjort noe slikt. Bedre kategoriinndelinger. Selvsagt ikke noe hammerslagagebyr. Gratis listepris, men i min businessmodell høye suksessprovisjoner (10%). Pga. gratis listepris mange spandere, men det kan man enkelt selektert bort. For og unngå gebyrhaier må forsendelseskostnad kun være betalt porto. Kontormateriell som konvolutter må selger betale og da evne. ta det med i utropsprisen
vivavegas
Posts: 1590
Joined: 01 Oct 2008 20:45
Location: Krokstadelva (Mjøndalen)
Contact:

Re: RIP QXL

Post by vivavegas »

For litt følelse av og forsvare qxl her. Men endel funksjoner fungerer jo nogenlunde. Feks. Bedre på nettbrett og mobil. Mange bruker det, men sikkert litt flere konservative (som meg selv) innen samlekategoriene. Det gikk fint på mobil og bare skade seg mellom bildene på annonsen. Ønsket man og se den neste trykket man bare neste og man måtte ikke angiver seg frem/tilbake for og finne denne
User avatar
ramazotti
Posts: 2786
Joined: 23 Mar 2009 23:43
Location: Norge

Re: RIP QXL

Post by ramazotti »

Du må jammen være bra børst for å finne på så mye tøv.....
User avatar
PENGEBINGEN
Posts: 545
Joined: 27 Aug 2010 02:30
Location: Molde

Re: RIP QXL

Post by PENGEBINGEN »

Frem til et eventuelt comeback fra QXL har jeg måttet ty til gibud.no foreløpig. Der er det ettersom jeg forstår fortsatt kategorier som man kan bla gjennom og det er gratis å legge ut en annonse. Selgeren blir belastet 3% av salgssummen ved salg. Kjøper belastes ingenting, bare porto fra selgere. Nå minker det med objekter på QXL for hver dag. Jeg tror nok ikke at dette er lønnsomt. De taper penger for hver time som går. Det er vel ingen grunn til å ikke se om gresset er grønnere et annet sted. Slik det er nå er QXL ubrukelig for en selger som meg med mange objekter med liten verdi pr. objekt. Jeg har prøvd å få oversikt, men det er komplett umulig. Det blir dødt på denne siden innen en uke eller to er min klarsynte spådom. De som selger der nå har noen få objekter, ikke flere hundre. Da er QXL fortsatt mulig å bruke, men ikke for de som selger ''på samlebånd'' for å si det slik. Så de store mengdene vil forsvinne. Kanskje QXL vil få veldig få objekter med en bedre gjennomsnittskvalitet. Fortsatt mangler en hel del for at man kan drive ''kiosk-salg'' på QXL. Hehe. :mrgreen:
Steinar fra Molde.
Noe over middels interessert i mynter og alle slags betalingsmidler.
vivavegas
Posts: 1590
Joined: 01 Oct 2008 20:45
Location: Krokstadelva (Mjøndalen)
Contact:

Re: RIP QXL

Post by vivavegas »

10 dager og ingenting skjedd! Qxl tause som graven. Nesten så jeg begynner og lure på om de går konk. Trur også dette kan bli dramatisk for samkermarkedet på sikt og at mange mister interessen. Mange gode kjøp fremover på finn, skanfil.no m.fl.?
User avatar
tho
Posts: 3854
Joined: 08 Sep 2010 15:23
Location: Norge

Re: RIP QXL

Post by tho »

http://www.qxl.no eksisterer ikke lenger. Der betyr nok at nettstedet er avviklet.

Godt er det :mrgreen:

http://www.qxl.com viser kun auksjoner fra Danmark, og selvfølgelig reklame for Lauritz.com.

Dette må feires. Spretter champagnen nå :mrgreen:
vivavegas
Posts: 1590
Joined: 01 Oct 2008 20:45
Location: Krokstadelva (Mjøndalen)
Contact:

Re: RIP QXL

Post by vivavegas »

Oj. Det var dramatisk utvikling....
Selv om du har vært skeptisk og fikk rett!!! så er det vel ingen grunn til og fryde seg over tusenvis (for ikke og snakke om titusenvis) som nå mister en viktig markedsplass.
vivavegas
Posts: 1590
Joined: 01 Oct 2008 20:45
Location: Krokstadelva (Mjøndalen)
Contact:

Re: RIP QXL

Post by vivavegas »

Trekker litt tilbake at det var så dramatisk. Finner flere auksjoner fra Norge. Hvis man først skal slå det sammen så kan det vel være naturlig at man tar bort .no og konsentrerer seg om .com

Ser ut som https://www.qxl.com/no og https://www.qxl.com/dk er de nye nettsidene. Dvs. i praksis er det vel ikke så mye forskjell siden man får opp begge lands auksjoner fra begge sidene.
Leilai
Posts: 6
Joined: 14 Jul 2015 13:51

Re: RIP QXL

Post by Leilai »

Du far sprette din sjampanje og feire. Slik at du kan selge sine objekter son du har kjopt online og selge dem
online. Eller kjoper du dine objekter offline(live) og selger dem online?

Det QXL har gjort er a integrere 2 databaser i 1 database. Den danske og den norske, da QXL er et dansk moder firma, er det logisk. Videre da som DU sikkert har notert deg, ble QXL solgt. Hvorfor?
Dersom de ma foreta et valg, hva mener du er logisk, sett utifra eiers stasted? Legge ned danske donemet og
overfore det til Norge? Det er helt ok a vare kritisk, men litt realistiske tankebaner er ogsa ok a ha.

Dette valget de har tatt er helt sikkert basert pa kostnadsreduksjon. De har nok ikke tjent mye penger pa QXL siden de kjopte nettstedet fra en norsk eier. Og dersom dette nettstedet skal fortsette er den eneste faktoren for fortsatt liv, at kostnadene blir redusert (les lonninger). Ga inn pa deres regnskap, og se stillingsreduksjoner
de har foretatt. Ingen driver business uten a tjene penger, selv ikke du thor.

Dersom QXL hadde hatt et norsk moderselskap, ville det helt sikkert idag vart norsk QXL. Men vi Nordmenn var lure og solgte dette underskuddsforetaket til danskene (ikke svenskene).

Det a legge sammen de 2 databasene til en er helt sikkert gjort fordi det er kostandsbesparende.
FORDI lonninger er en vesentlig stor kostnad i enhver drift, bortsett fra selvstendig naringsdrivende og privat personer. Videre er ogsa skatter og avgifter og moms en stor post pa ethverts firmas regnskap.

Slik at si at a sammenligne facebook med QXL det er helt feil.
Jeg er ikke tilhenger av det ene eller det andre, QXL etc, men jeg mener at noen ma sta frem a fortelle en annen historie.

Eller vil du, mener du det er best at Skanfil kjoper opp alle sjappene som er i Norge?
De har na monopol i Bergen, eller finnes det andre samlerbutikker der? Jeg mistenker nesten at du er ansatt av noen for a skrive det du gjor. Fordi resultatet kan i hverstefall bli at det kun er Skanfil som opererer i Norge med sin hoyt elskede auksjonsform so ikke i det hele tatt er online. Men hvor du som selger helt sikker kan pavirke utropsprisen.

Hvorfor? Fordi ogsa de profesjonelle trenger en salgskanal.
Det er ikke bare snakk om 100 kroners salgskanaler men det finnes andre firmaere som benyttet(er) QXL.
Kristiansand Mynthandel, Roschberg Mynthandel, Trondheimsfirmaet, som pa deres siste auksjon solgte
for over 1MM kroner i lopet av 14 dager. Hvor mange mynter til 100 kroner skal selges i lopet 14 dager for
a oppna det volumet.

Poenget mitt er at Du mener at QXL skal boikottes, slik at det leges ned, og da igjen vil man fa en situasjon
hvor Skanfil kjoper opp resten av mynthusene rundt forbi i Norge.

Har du tenkt over dette?
Leilai
Posts: 6
Joined: 14 Jul 2015 13:51

Re: RIP QXL

Post by Leilai »

Myge wrote:Det kan virke som om programmererne hos Qxl/Lauritztror hashtags er tingen. De som har laget sidene er neppe samlere, men hipstere som tror at alt som er nytt og spennende er bra. Denne gangen har de bommet igjen.
Myge, du snakker utifra din erfaring og ditt fagomrade.
Hipstere, mainstream, upstaires, downstairs, offstream, downtown, uptown.....

Har ingenting med utfordringen QXL star ovenfor. Og det burde ihvertfall du vite.

Jeg snakker om 100 prosent integrerte systemer som avgir og mottar data som kan automatisk leses inn
i ethvert regnskapssystem, i tillegg til interne reskontro.

Avleverer dere data som i det hele tatt automatisk kan integrerers i ethvert regnskapssystem SAP etc?

Videre: Leverer dere filer til Iphone, Ipad, etc????

Videre, eksisterer ordet onskeliste hos dere?

Dersom jeg unikt soker 1000 kroner 1958, vil dere gi meg beskjed?
Og nar jeg far beskjeden, ma jeg foreta forhandsbud, eller batale 10 prosent til "mellommann"?

Har aldri kjopt sedler fra dere, da jeg syntes dere har det mest antikke systemet/ledelse som finnes i Norge,
tatt i betraktning av at dere mener noe annet. Dere er hippe.

Hvorfor deler dere ikke inn deres auskjoner i flere deler, men online? Istedet for a kjore 500.000 objekter i lopete av en overtidsweekend. Dere er ikke hipstre eller hippe. Utopia, men som liker a selge seg som hippe.

Og jeg er ikke lili, jeg er tor.

En bekjent er SAP system manager, og han sa til meg at ha foretrakk a betal mye, men mye mere for en god
programmerer enn en uten erfaring. Og da snakker jeg om mange 1000 kroner pr. time.

Selv har jeg erfaring fra betalibgssystemer. Hvor integrererin av input og utput i et datasystem skal vare kostandsbesparende og effektivt.

Hvis ikke kan man jo sette seg pa ekebergssletta a kjope det ene aret og det andre aret kan man selge det man kjopte aret forut. Det er hipt?
User avatar
Myge
Veteran
Posts: 3732
Joined: 28 Aug 2008 20:38
Location: Haugesund

Re: RIP QXL

Post by Myge »

Leilai wrote:
Myge wrote:Det kan virke som om programmererne hos Qxl/Lauritztror hashtags er tingen. De som har laget sidene er neppe samlere, men hipstere som tror at alt som er nytt og spennende er bra. Denne gangen har de bommet igjen.
Myge, du snakker utifra din erfaring og ditt fagomrade.
Hipstere, mainstream, upstaires, downstairs, offstream, downtown, uptown.....

Har ingenting med utfordringen QXL star ovenfor. Og det burde ihvertfall du vite.

Jeg snakker om 100 prosent integrerte systemer som avgir og mottar data som kan automatisk leses inn
i ethvert regnskapssystem, i tillegg til interne reskontro.Det var ikke dumt. Det er nettopp det vårt system gjør :)

Avleverer dere data som i det hele tatt automatisk kan integrerers i ethvert regnskapssystem SAP etc? Jepp, det gjør vi :)

Videre: Leverer dere filer til Iphone, Ipad, etc????Usikker på hva du mener, men sidene våre fungerer fint på smartphones og tablets ja :)

Videre, eksisterer ordet onskeliste hos dere?Igjen usikker på hva du mener, men ja, vi har en søkemulighet, som gjør at du får en mail med en gang et objekt som tilsvarer dine søkeord kommer på auksjon, det er allerede en del kunder som benytter dette i dag for å få opp nettopp sine samleområder på mail på en kjapp og enkel måte :)

Dersom jeg unikt soker 1000 kroner 1958, vil dere gi meg beskjed? Nja, ikke helt sikker at jeg vil gi deg beskjed, men vårt automatiserte auksjonssystem vil muligens sende deg en epost ;)
Og nar jeg far beskjeden, ma jeg foreta forhandsbud, eller batale 10 prosent til "mellommann"?Du vil få mailen samme dag objektet blir aktivisert for budgivning på nettsidene hos oss, det koster ingenting ekstra å få en slik beskjed. Om du ønsker å betale 10% til en mellommann for å lese opp mailen til deg får være noe mellom deg og din mellommann i så fall. :)

Har aldri kjopt sedler fra dere, da jeg syntes dere har det mest antikke systemet/ledelse som finnes i Norge,Takk for den hyggelige tilbakemeldingen, kjekt å høre at du aldri har kjøpt noe fra oss, og dermed kan si noe om systemet og ledelsen vår :)
tatt i betraktning av at dere mener noe annet. Dere er hippe.

Hvorfor deler dere ikke inn deres auskjoner i flere deler, men online?Her er jeg også usikker på hva du mener, vi avholder 4 storauksjoner i året med ca 8000 objekter på hver auksjon, som alle er kategorisert, og ligger i rekkefølge. Istedet for a kjore 500.000 objekter i lopete av en overtidsweekend. 500000 objekter er det vi selger på litt mindre enn fire år, det ville vært idioti å forsøke å selge så mye i løpet av en helg, selv om du hadde hatt søk inne hos oss tror jeg ikke det ville vært praktisk for noen av oss :) Dere er ikke hipstre eller hippe. Utopia, men som liker a selge seg som hippe.

Og jeg er ikke lili, jeg er tor.Hei Tor

En bekjent er SAP system manager, og han sa til meg at ha foretrakk a betal mye, men mye mere for en god
programmerer enn en uten erfaring. Og da snakker jeg om mange 1000 kroner pr. time.Så bra, det synes jeg han skal fortsette med :)

Selv har jeg erfaring fra betalibgssystemer. Hvor integrererin av input og utput i et datasystem skal vare kostandsbesparende og effektivt.

Hvis ikke kan man jo sette seg pa ekebergssletta a kjope det ene aret og det andre aret kan man selge det man kjopte aret forut. Det er hipt?
User avatar
Myge
Veteran
Posts: 3732
Joined: 28 Aug 2008 20:38
Location: Haugesund

Re: RIP QXL

Post by Myge »

Leilai wrote:
Eller vil du, mener du det er best at Skanfil kjoper opp alle sjappene som er i Norge?
De har na monopol i Bergen, eller finnes det andre samlerbutikker der? Jeg mistenker nesten at du er ansatt av noen for a skrive det du gjor. Fordi resultatet kan i hverstefall bli at det kun er Skanfil som opererer i Norge med sin hoyt elskede auksjonsform so ikke i det hele tatt er online. Men hvor du som selger helt sikker kan pavirke utropsprisen.Jeg ville synes det er en trist tanke om Skanfil skulle kjøpe opp alle sjappene i Norge, det er rimelig uaktuelt. Auksjonsformen vår er Online, det er mye av det som gjør at vi tjener penger, anslagsvis 80% av budene vi mottar kommer via online budgivning. Utropsprisen har svært lite å si for hva en ting blir solgt for, det lærer man seg etterhvert å innse :)

Hvorfor? Fordi ogsa de profesjonelle trenger en salgskanal.
Det er ikke bare snakk om 100 kroners salgskanaler men det finnes andre firmaere som benyttet(er) QXL.
Kristiansand Mynthandel, Roschberg Mynthandel, Trondheimsfirmaet, som pa deres siste auksjon solgte
for over 1MM kroner i lopet av 14 dager. Hvor mange mynter til 100 kroner skal selges i lopet 14 dager for
a oppna det volumet.

Poenget mitt er at Du mener at QXL skal boikottes, slik at det leges ned, og da igjen vil man fa en situasjon
hvor Skanfil kjoper opp resten av mynthusene rundt forbi i Norge.Skanfil kommer ikke til å kjøpe opp resten av mynthusene i Norge, jeg tror ikke Håkon hos Kristiansand Mynthandel er interessert i noe slikt. Du har svært begrenset kunnskap, og ingen innsikt i hvordan en bedrifts ekspansjon har foregått, du sitter på ditt eget rom og tenker egne tanker, og det er ikke alltid at det er like bra, for de kan gjøre at du til slutt maler fanden på veggen. Ta en pustepause, ro litt ned, så finner du nok ut av det, og ta gjerne kontakt, så skal jeg hjelpe deg gjennom vårt antikke system :)

Har du tenkt over dette?Ikke så veldig mye nei, det har jeg ikke hatt tid eller grunn til å gjøre :)
Leilai
Posts: 6
Joined: 14 Jul 2015 13:51

Re: RIP QXL

Post by Leilai »

Ja du har janmmen meg oversikt over eget hus, og i tillegg kommentarer/synspunkte over konkurrentens system/program ansvarlige (eller var det programmreren alene), som er neddopet iflg. deg.

Definitivt er dere nok det beste alternativet til QXL.

Hvor alt er edruelig og hipt moderne. Og deres intensjone er absolutt ikke a oke markedsandelene,
men kun informere objektivt over konkurrentenes "uoverkommelighetsproblemer" pa en noytral mate.

Kommisjoner som er riktig priset ihht til Skanfils kostnadsniva og ikke minst kan vi sammenligne disse kommisjonene mtp konspetet som QXL.

Tipper at din neste kunde blir Kr Sand Mynthandel, na da/dersom QXL legges ned. Og det er jo kjempebra
for alle parter, ikke sant?

Daglige auksjoner er online hos Skanfil, men med realtivt hoye utrop, hovedauskjoner er online for de som tar turen til Oslo. Og utropene er vel ikke akkurat lagt lavt der heller, men utropene er det vel selgerene som bestemmer.

Dersom anledningen kommer, vil jeg selvfolgelig stikke innom for a ikke minst si hei.

Har ikke noe problem med at dere kjopte Bergen, men det blir trist dersom alle norske "uavhengige sma" myntbutikker ma selge pa ebay.com. Og hva fremtiden vil vise...... optimisten og pessimisten har stort sett rett hver andre gang.
User avatar
Myge
Veteran
Posts: 3732
Joined: 28 Aug 2008 20:38
Location: Haugesund

Re: RIP QXL

Post by Myge »

Utropene på norsk mynt og seddel ligger normalt på 60% av katalogpris. Ettersom du kan by 10% under det, nærmer egentlig utrop seg halv katalog. På Onlineauksjonene ropes ofte ting ut til 1,-, innleverer bestemmer ikke utrop, det gjør vi. Vi graderer også. Og garanterer for pengene. Og forsikrer.

Du er nok fortsatt litt ung og uerfaren på dette området, mitt råd er å bruke tid på å sette deg inn i tingene før du går amok på tastaturet, selv om det er litt gøy at du er tilbake på forumet. Men det kan hende jeg bare synes det et par dager til :)
Leilai
Posts: 6
Joined: 14 Jul 2015 13:51

Re: RIP QXL

Post by Leilai »

Ja for forste gang sa er jeg enig med deg, ung og uerfaren, tenker sakte, skriver altfor fort.

Hvorfor jeg gadd a innlemme meg i denne spalten var "egentlig/pa a sett avis/i bunn og grunn" basert pa ditt innlegg om at QXL sitt system var basert pa en "neddopet" gjeng.

Og selvom min ungdommelighet og uerfarenhet preger min tilstedevarelsen i form av en lettlivet omgangsform med tastaturet, sa er det dog slik jeg har valgt det.

Det er alltid opptil moderator a utelukke meg, for min lettsindige naive "kommunikasjonsstil".

Har alltid pris pa dine intelektuelle/pedagogisk riktige kommentarer og ikke minst innspill.
Post Reply

Return to “Auksjoner”