RIP QXL

Her kan du diskutere online auksjoner.
Askeladd
Posts: 873
Joined: 23 Nov 2009 20:05
Location: Hamar

Re: RIP QXL

Post by Askeladd »

Jeg har betalt alle mine hammerslag, tho. Sistegang 19. juni. Dette har jeg sendt til QXL, så får vi se hva de svarer, hvis de svarer.
User avatar
tho
Posts: 3854
Joined: 08 Sep 2010 15:23
Location: Norge

Re: RIP QXL

Post by tho »

Askeladd wrote:Jeg har betalt alle mine hammerslag, tho. Sistegang 19. juni. Dette har jeg sendt til QXL, så får vi se hva de svarer, hvis de svarer.
Du får be om et bokettersyn. Har de slikt i det gebyrkåte Danmark?
NoBrain
Posts: 21
Joined: 20 Jan 2015 23:29

Re: RIP QXL

Post by NoBrain »

Fra Facebook-siden til QXL (anonymisert navnet på personen):
XXX Den bedste nyhed fra dem på længe. Så er det bare at håbe de ikke finder på at prøve på at lave den om en anden gang :)
September 1 at 3:08am

QXL.DK Hej XXX. Det gør vi! :wink: Forhåbentlig med bedre held næste gang.
Yesterday at 1:05am
Så nyt gamle QXL mens dere kan før det går til H..... igjen :mrgreen:
User avatar
tho
Posts: 3854
Joined: 08 Sep 2010 15:23
Location: Norge

Re: RIP QXL

Post by tho »

NoBrain wrote:Fra Facebook-siden til QXL (anonymisert navnet på personen):
XXX Den bedste nyhed fra dem på længe. Så er det bare at håbe de ikke finder på at prøve på at lave den om en anden gang :)
September 1 at 3:08am

QXL.DK Hej XXX. Det gør vi! :wink: Forhåbentlig med bedre held næste gang.
Yesterday at 1:05am
Så nyt gamle QXL mens dere kan før det går til H..... igjen :mrgreen:
Det betyr vel at siste spadetak i graven ikke er tatt? Et spadetak til, så senkes kisten.

Eierne er jo ikke fornøyd med gammel plattform, de vi ha tilbake reklamebanneret for Lauritz.com. :lol:
User avatar
G.Ravn
Posts: 253
Joined: 06 Sep 2010 16:35
Location: Askøy

Re: RIP QXL

Post by G.Ravn »

Alle mottatte regninger er betalt, så om det er kluss i systemet eller annet får QXL svare meg på. Får alltid mail med krav om betaling og lagrer disse mailene, etter en liten sjekk så er samtlige mail qxl har sendt betalt....men da qxl gikk ned så hadde jeg en drøss med auksjoner jeg ledet, kan være noe der???
Samler: Kina(inkludert Taiwan,Tibet,Macau og Hong Kong)
For gøy: Fransk Indo-China og landene etter splitten..
User avatar
PENGEBINGEN
Posts: 545
Joined: 27 Aug 2010 02:30
Location: Molde

Re: RIP QXL

Post by PENGEBINGEN »

QXL var rimelig greit frem til ''oppgraderingen'', en grei kvalitet 1 opp mot 1+ kanskje. Men nå når kvaliteten falt ned til 1-/2 var det ikke lengre samlervennlig. I et desperat forsøk på å ordne opp i rotet setter QXL gammel plattform tilbake. Jeg har avsluttet all kontakt med QXL. De slettet karakterer, de slettet annonser, de ødela en hel dags jobb. Slikt glemmer ikke jeg så lett. De sier jo selv at dette kun er en midlertidig løsning. Risikoen for en ny fadese er absolutt tilstede. Informasjon om fremgang og/eller tenkt tidspunkt for den nye katastrofen får man jo heller ikke vite. Det blir en overraskelse for kjøpere og selgere. Men for all del: LYKKE TIL QXL! Det siste mirakel har vel ennå ikke skjedd. Her går det i utforbakke selv om den gamle plattformen blir en liten dump på veien ned. Det eksisterer jo ihvertfall 2-3 andre bedre muligheter for kjøp og salg på nettet nå, og flere vil kanskje komme alt etter behov. :mrgreen:
Steinar fra Molde.
Noe over middels interessert i mynter og alle slags betalingsmidler.
vivavegas
Posts: 1590
Joined: 01 Oct 2008 20:45
Location: Krokstadelva (Mjøndalen)
Contact:

Re: RIP QXL

Post by vivavegas »

Ser ganske bra ut på gibud!
Ca. 1350+ bud i frimerkekategorien (kjøp nå annonser forsvinner vel fortløpende).

Nå er det ut av nesten 40.000 auksjoner. Men slike store forholdstall hadde man jo også på QXL, uten at jeg i farten husker om det var større/mindre på QXL.
I tillegg skal det ikke mange titalls "spam-selgere" som da trekker dette forhåndstallet betydelig ned. Dvs. det er ikke utenkelig at det her ligger inne f.eks. 20.000 annonser som blir lastet opp gang-på-gang-på-gang og hvor det er veldig få som får inn bud på. Slik at da forhåndstallet f.eks. skal regnes ut fra 1350/20.000.

Men 20.000 var her ett tilfeldig valgt eksempel. Kanskje det tallet er større, kanskje det er mindre!
vivavegas
Posts: 1590
Joined: 01 Oct 2008 20:45
Location: Krokstadelva (Mjøndalen)
Contact:

Re: RIP QXL

Post by vivavegas »

Sjekket litt nærmere og fant ganske raskt en med veldig mange annonser (Follo Frimerkehandel).
17.500 annonser og under 200 bud.

Bare man tar ut denne selgeren så har man da altså ca. 22.500 annonser og 1150 bud og da har man plutselig 5% bud bare man luker ut denne selgeren alene. Og det er sikkert også mange andre med tusenvis av auksjoner.
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: RIP QXL

Post by Olav K »

Nå har jeg sett innom qxl på det området jeg vet litt om, antikke mynter, Her finner jeg en slabbet drakme fra Alexander den store, meget pen mynt, men etter mitt skjønn sterkt overpriset, og slabbeselskapet har ikke sett noen grunn til å referere til til katalognummer ( Price) og har gitt en garanti for "lifetime issue" som jeg jeg tviler på at de har dekning for. Uansett - heftig pris. Hederlig unntak, en slabbet republikkdenar fra Roma, snill utropspris,
Resten, ræl. Det verste en "må ha" senromersk mynt. Slike mynter får du i 01 kvalitet til 100 kroner. Hva som forbauser meg er referansene til karakterer, 1000+ fornøyde kjøpere. Har disse kjøpt tilsvarende mynter og har vært fornøyd, må de enten ha kjøpt dem for 1 krone eller ha vært totalt bevisstløse eller ukyndige. Dette styrker mitt inntrykk av qxl - også før lauritz tok kommandoen - her har du de beste muligheter for å bli rævpult, ordentlig selgere står opp som søylehelgener i ørkenen, mesteparten vil utnytte din uvitenhet. I og for seg samme forretningside som Samlerhuset: Jo mindre du vet, dessto flere penger får de sokket ut av deg, men her i småskala. Med denaren fra Karstkri som et hederlig unntak, ser jeg resten som grov utnyttelse av generell uvitenhet. Jeg har vondt for å se at dette er et bevaringsverdig marked. Men hvis folk synes det er gøy å bli lurt, gang etter gang etter gang (karakterene tyder jo på det) så gjerne for meg.
User avatar
Samler
Posts: 402
Joined: 22 Jul 2010 17:39

Re: RIP QXL

Post by Samler »

Gi dette en ny sjanse og la oss håpe at danskene innser/innså tabben.Flere store aktører har kommet tilbake og
budene vil komme. Fadesen ble innsett -men dog noe sent - men dette vil gå seg til.Skulle jeg ta feil i dette -da
er det hele finito.
User avatar
Samler
Posts: 402
Joined: 22 Jul 2010 17:39

Re: RIP QXL

Post by Samler »

Det ligger mye pent ute nå.
vivavegas
Posts: 1590
Joined: 01 Oct 2008 20:45
Location: Krokstadelva (Mjøndalen)
Contact:

Re: RIP QXL

Post by vivavegas »

Olav K wrote:Nå har jeg sett innom qxl på det området jeg vet litt om, antikke mynter, Her finner jeg en slabbet drakme fra Alexander den store, meget pen mynt, men etter mitt skjønn sterkt overpriset, og slabbeselskapet har ikke sett noen grunn til å referere til til katalognummer ( Price) og har gitt en garanti for "lifetime issue" som jeg jeg tviler på at de har dekning for. Uansett - heftig pris. Hederlig unntak, en slabbet republikkdenar fra Roma, snill utropspris,
Resten, ræl. Det verste en "må ha" senromersk mynt. Slike mynter får du i 01 kvalitet til 100 kroner. Hva som forbauser meg er referansene til karakterer, 1000+ fornøyde kjøpere. Har disse kjøpt tilsvarende mynter og har vært fornøyd, må de enten ha kjøpt dem for 1 krone eller ha vært totalt bevisstløse eller ukyndige. Dette styrker mitt inntrykk av qxl - også før lauritz tok kommandoen - her har du de beste muligheter for å bli rævpult, ordentlig selgere står opp som søylehelgener i ørkenen, mesteparten vil utnytte din uvitenhet. I og for seg samme forretningside som Samlerhuset: Jo mindre du vet, dessto flere penger får de sokket ut av deg, men her i småskala. Med denaren fra Karstkri som et hederlig unntak, ser jeg resten som grov utnyttelse av generell uvitenhet. Jeg har vondt for å se at dette er et bevaringsverdig marked. Men hvis folk synes det er gøy å bli lurt, gang etter gang etter gang (karakterene tyder jo på det) så gjerne for meg.
Det er jo ikke mange timene siden QXL kom tilbake med gamle plattform, så tar nok uker/måneder før det forhåpentligvis blir tilnærmet det samme som før. Nå er det nok mye annonser som tidligere ikke har blitt solgt som blir gjenopplastet. Det er vel også litt lite utvalg (8 annonser?) til og konkludere og det har vel aldri vært det helt store innen den kategorien??? (har ikke fulgt så mye med).

Men igjen. Ser ikke så aller galt ut på gibud, selv om det delvis ser ut som den fungerer som "butikk" for mange. Men det gjelder jo også QXL.

Men jeg savner fremdeles god informasjon fra QXL. De burde f.eks. sagt at man vil få en måned varsel ved neste omlegging slik at annonser plutselig ikke forsvinner over natta pga. omlegging av ny plattform. De kunne f.eks. også satt at denne gamle utgaven vil være der til f.eks. minst 1. januar 2016.

Nå har QXL gjort feil engang, og vil si at det vil være sensjonellt hvis de klarer og gjøre samme feilen engang til. Dvs. hvis de først har ubrukelige folk, kan vel alt skje. Omlegging av slike sider skjer jo nesten 2-3-4 år som regel og selv om det er mye støy, så venner folk seg til det nye i løpet av dager/uker/måneder og så er det ingen som tenker på hvordan det var før.

Dvs. på QXL så har man jo også andre ting som hammerslagsgebyret. Men med unntak av enkelte produkter så ser det også ut som folk har vendt seg til det.
User avatar
tho
Posts: 3854
Joined: 08 Sep 2010 15:23
Location: Norge

Re: RIP QXL

Post by tho »

Jeg jeg forstår det så er det bare visse type samlere som bruker QXL. Det er mange ivrige selgere,
men få budgivere. I myntkategorien er det en viss aktivitet, men i de fleste andre kategoriene
tilnærmet helt dødt. Hvorfor er det da slik?

Jeg tror markedet i Norge er veldig slapt. Svenskene har sitt Tradera, vi har hatt et dårlig QXL.
Svenskene har TV-program som Antikrundan og Engelske antikrundan, og disse går også i reprise.
Vi har ikke noe særlig fokus på slikt. Det må jo være noe som motiverer for samling.

Vi har også et lite problem med tollbarriærer i forhold til det indre markedet i EU.

På QXL finner man stort sett ikke så mye annet enn hva man kan finne på et hvilket
som helst av skolenes loppmarkeder. Det er der folk handler.

Folk flest bruker også finn.no, men det mangler den rette auksjonstemningen. Svenskene
har sitt Blocket.se, men der er det visst ganske dyrt å annonsere. Jeg ville vel heller
bruke Tradera, hvis jeg var svenske.

På QXl er det uforutserbart. Innimellom glimster det til med budgivning som slår alle
rekorder, men det vanlige er at det i beste fall kommer bare ett bud.

Jeg trekker ingen konklusjon, men jeg sitter med en viss følelse at QXL's tilstedeværelse
ikke har vært positivt for samlerinterressen, bortsett fra de aller første årene.
Vi mangler svært mye for å komme opp på et normalt nivå her i landet. Vi er
akterutseilt, akkurat som i fotballen.

Dette forumet "www.samlerforum.no" er dog veldig bra.
vivavegas
Posts: 1590
Joined: 01 Oct 2008 20:45
Location: Krokstadelva (Mjøndalen)
Contact:

Re: RIP QXL

Post by vivavegas »

Syntes du innimellom skriver gode analyser tho. Noen ganger "skeier du kanskje litt ut", med og dømme QXL nedenom og hjem (mulig du får rett) og en ufin kommentar her om dagen, men alt-i-alt er jeg enig i mye av det du skriver.

Nå er det litt tidlig og konkludere etter noen få dager. Det er fullt mulig at mange av de som har begynt og bruke gibud/finn.no sakte men sikkert vil komme tilbake til QXL. Kanskje de ikke gjør det! Tiden vil vise!

Jeg elsker alle disse antikvitetsprogrammene, men også i Sverige utgjør vel antikviteter som blir omtalt i disse programmene promille (eller bare noen få prosenter) av totalt antall auksjoner.

Kjenner meg heller ikke helt igjen i tollbarrierene. Jeg har f.eks. kjøpt fotballkort/lego fra utlandet. Kanskje totalt 100 handler. Noen av de under 200 grensen/noen over, men trur jeg i farten kan huske kun en gang jeg har fått momskrav. Det samme med mynter. Trur jeg har 50+ handler fra utlandet. Engang fikk jeg momskrav og etter ett par telefoner ble det frafallt.

Når det gjelder samleinteressen trur jeg det er litt mer sammensatt og at det i like stor grad er trender som spiller inn og at QXL og andre auksjonssteder ikke er nødvendigvis er det som spiller mest rolle.

Og her snakker jeg bredt om frimerker, postkort, plater etc. etc. og det markedet som omfatter 95% av samlerne og som skjelden gjør handler til mer enn ett par hundre kroner.
NoBrain
Posts: 21
Joined: 20 Jan 2015 23:29

Re: RIP QXL

Post by NoBrain »

Askeladd wrote:Jeg er også utestengt pga krav om innbetaling av kr. 25,- som jeg ikke aner hva er. :evil: Spennende å se om jeg får svar på henvendelse.
Har også samme problem. Når jeg logger inn ser jeg at min kontostatus er "Totalblokkert" og at det ligger et inkassovarsel på 20 kroner i fakturaoversikten. Har tatt kontakt med kundeservice og håper de retter opp i dette. Sannsynligvis blitt noe kluss med ajourføring av kontoene ifm. tilbakerulling til gammel plattform.
Last edited by NoBrain on 04 Sep 2015 13:26, edited 3 times in total.
Post Reply

Return to “Auksjoner”