Kuenker erfaringer?

Her kan du diskutere online auksjoner.
Post Reply
Posthornet
Posts: 408
Joined: 28 Feb 2013 08:53
Location: Sverige

Kuenker erfaringer?

Post by Posthornet »

Jeg utvider mitt samle område og finner en del mynter på auksjon hos Kuenker intressante. Sist søndag søkte jeg om å bli godkjent som budgiver men har ikke fått noe resonse. To tre av de store skandinaviske auksjonsfirma hvor jeg har vært kjøper de 20+ år er oppgitt som referanser. Muligens er det vanlig å vente da Kuenker skal sjekke mitt renome?

Kuenker (London) tar et påslag på 20% og et momstillegg på toppen med ytterligere 20%. som alle må betale, selv ved forsendelse til Norge. Momsen skal visstnok trekkes fra av myndigheter før den forlater Storbritannia. Har jeg oppfattet riktig? Går dette greit?
MarkusLømo
Veteran
Posts: 2003
Joined: 06 Nov 2008 21:42
Location: Fredrikstad

Re: Kuenker erfaringer?

Post by MarkusLømo »

Jeg har vært kunde hos F.W. Künker siden 2009 og kan anbefale dem. Dønn seriøst firma med masse flotte og sjeldne mynter. Eneste ulempen er at det er mye kamp om tingene - så det har ikke blitt mange tilslag der for meg. De har aldri lagt moms på de myntene jeg har kjøpt så ingen erfaring med momsrefusjon.

Det tok fem dager før jeg fikk svar på min registrering tilbake i 2009. Mine referanser var omtrent som dine. Det var mer enn godt nok sa de.
User avatar
Arve
Posts: 3062
Joined: 25 Sep 2009 15:35
Location: Sandvika

Re: Kuenker erfaringer?

Post by Arve »

Kuenker er seriøse og de svarer nok snart. Moms blir ikke fakturert på sendinger ut av EU bare innenfor.
Arve

Interesser:
Romerske republikanske mynter
Italia under Vittorio Emanuele III
Ask
Posts: 1224
Joined: 27 Oct 2009 13:59
Location: Huttaheiti

Re: Kuenker erfaringer?

Post by Ask »

Bare gode erfaringer, bortsett fra at de er dyre. I Tyskland snakker man om den såkalte " Künker - bonus ". Kvalitetene stemmer som regel, har ihvertfall ikke opplevd det motsatte på auksjonene deres enda ( litt mer blandet i nettbutikken ). Fra andre bestilling av leverer Künker mot faktura uten forhåndsbetaling, hvilket jeg synes er svært sympatisk.
Her en filmsnutt fra en av deres auksjoner : https://www.youtube.com/watch?v=a_PxXyy1N-w
User avatar
Arve
Posts: 3062
Joined: 25 Sep 2009 15:35
Location: Sandvika

Re: Kuenker erfaringer?

Post by Arve »

Posthornet wrote:......Kuenker (London) tar et påslag på 20% og et momstillegg på toppen med ytterligere 20%. som alle må betale, selv ved forsendelse til Norge. Momsen skal visstnok trekkes fra av myndigheter før den forlater Storbritannia. Har jeg oppfattet riktig? Går dette greit?
Du har bare delvis oppfattet dette riktig. Du må bare betale VAT i UK hvis du selv tar med deg myntene og da får du beløpet refundert på flyplassen. Hvis de sender myntene ut av EU skal det ikke betales VAT. Les auksjonsbetingelsene:

"For buyers from abroad (non EU members) the following applies: In so far as those buyers export the good(s) in person or a third person, the relevant VAT will be charged but refunded by presentation of the legally required export certificate. In case LCG export these goods, the relevant VAT will not be charged."
Arve

Interesser:
Romerske republikanske mynter
Italia under Vittorio Emanuele III
Posthornet
Posts: 408
Joined: 28 Feb 2013 08:53
Location: Sverige

Re: Kuenker erfaringer?

Post by Posthornet »

Det er godt å høre at dere er fornøyde. Youtube filmen gir meg lyst til engang å være tilstede i salen. Nå blir den auksjonen som jeg spesielt sikter til i første omgang avholdt I London den 1. november. Hadde det ikke vært for de altfor store forberedelsen og ekstra overnattinger før en eventuell flyturen til London kan starte så hadd jeg hoppet på flyet. Den gang jeg bodde på vestlandet var det bare en halv times kjøretur til avgang London. Likevel kanskje jeg fatter mot og kjører den 11 timer lange turen til Stavanger hvor jeg har noe familie. Om jeg kjøper via webben så må jeg fortsatt få sendt objektene til Norge for senere avhenting. Jeg er for nåværende skreven og bosatt i Sverige, men Norge du Norge . . . . .

Myntene jeg har fattet interesse for har merkelige lavt utrop. Her er det ekte auksjoner og ikke som jeg er vant til såkalte salgsauksjoner.

Du har rett Arve. Jeg synes det var meget merkelig slik jeg først oppfattet det.
Hkihle
Posts: 31
Joined: 18 Jul 2015 10:37

Re: Kuenker erfaringer?

Post by Hkihle »

Hei.

Kan bare opplyse om at vurderinger å priser ble satt av London Coin før de kontaktet Kunker om hjelp, da de skjønte at kompetansen på de uvurderlige objektene de har inne denne gangen krevde noe mer samt at min kontakt i London sier selger ønsket bedre priser som normalt oppnås som dere selv sier hos Kunker.

Blir vel som vanlig for dyrt denne gangen også for en vanlig samler :-)
Posthornet
Posts: 408
Joined: 28 Feb 2013 08:53
Location: Sverige

Re: Kuenker erfaringer?

Post by Posthornet »

Interessant. Jeg har lagt inn bud på et par mynter så får jeg håpe på det beste at eventuell gevinst kan sendes til kontaktmann i Norge. Godt å vite ved framtidige kjøp hos Künker.

Litt uvant er det at budene ikke blir oppdatert som hos andre auksjonsfirma som jeg handler med.
Posthornet
Posts: 408
Joined: 28 Feb 2013 08:53
Location: Sverige

Re: Kuenker erfaringer?

Post by Posthornet »

En skal ikke bli lurt av de lave utropspriser. Jeg la inn forhåndsbud på det norske gullet på x 2,5 over utropet. Sett ut ifra norske salgspriser så håpet, men forventet jeg ingen gevinst. Gevinst ble det heller ikke denne gangen men det har gitt lærdom til neste Kunker auksjon.
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Kuenker erfaringer?

Post by Olav K »

Nå er neppe Künker stedet for å gjøre kupp på norsk mynt. Mange nordmenn, samlere som handlere, følger med på hva de har å by på. Om en norsk gullmynt sto i fare for å bli solgt uanstendig billig, ville nok en norsk handler by litt over, i trygg forvissning om at den kan videreselges omtrent straks, og de ikke har en kunde på vent, er Samlerhuset sikker avtager.
Posthornet
Posts: 408
Joined: 28 Feb 2013 08:53
Location: Sverige

Re: Kuenker erfaringer?

Post by Posthornet »

Takk.
Jeg innrømmer at jeg var forsiktig med mine bud selv om jeg lå ca.2,5 ganger over utropsprisene. Dem som fikk 10 kr. Norge gull fra 1902 og fikk momsen fratrukket gjorde likevel et godt kjøp. Denne selges i flere norske mynthandlere for ca 28000.- kroner. klubbet for 1500£ u/salær i London. Det var dessuten de norsk gullmyntene jeg var ute etter denne gangen.
Merkelig er det at i Storbritannia legges det 20% moms på toppen av klubbet og pluss 21% salær. Kunkers Tysklandsauksjoner har bare et påslag på 23% inkl. (brukt)moms. Meget bra for meg som for tiden bor i Sverige.
Duke
Posts: 4
Joined: 11 Jul 2016 23:22

Re: Kuenker erfaringer?

Post by Duke »

Fleste har sikkert fått det med seg, men en usedvanlig vakker dobbelspecie 1646 på Kuenker, Berlin auksjonen, 2 februar 2017..
Posthornet
Posts: 408
Joined: 28 Feb 2013 08:53
Location: Sverige

Re: Kuenker erfaringer?

Post by Posthornet »

Duke wrote:Fleste har sikkert fått det med seg, men en usedvanlig vakker dobbelspecie 1646 på Kuenker, Berlin auksjonen, 2 februar 2017..
En fin Mynt.

Det undrer meg litt at de dyrere mynter av Arne Andreasen`s danske samling er lagt ut hos Kunker. Det må vel tyde på at interessen for disse er større i Tyskland? Bruun Rasmussen har tatt seg av den "billigere" delen ser det ut som.
Ask
Posts: 1224
Joined: 27 Oct 2009 13:59
Location: Huttaheiti

Re: Kuenker erfaringer?

Post by Ask »

Posthornet wrote:
Duke wrote:Fleste har sikkert fått det med seg, men en usedvanlig vakker dobbelspecie 1646 på Kuenker, Berlin auksjonen, 2 februar 2017..
En fin Mynt.

Det undrer meg litt at de dyrere mynter av Arne Andreasen`s danske samling er lagt ut hos Kunker. Det må vel tyde på at interessen for disse er større i Tyskland? Bruun Rasmussen har tatt seg av den "billigere" delen ser det ut som.
Künker velger World Money Fair som ramme for denne auksjonen. Interessen for dyre skandinaviske mynter i Tyskland er liten, tror nok de satser på den internasjonale oppmerksomheten som WMF vil dra med seg.

Mvh. Ask
Post Reply

Return to “Auksjoner”