eBay og deres kjøpsgaranti

Her kan du diskutere online auksjoner.
Post Reply
vivavegas
Posts: 1590
Joined: 01 Oct 2008 20:45
Location: Krokstadelva (Mjøndalen)
Contact:

eBay og deres kjøpsgaranti

Post by vivavegas »

Noen som har vært borte i ebay og deres kjøpsgaranti? Her gjelder det ikke mynter, men er jo uansett relevant både for selgere/kjøpe på ebay. Er nok mange som ikke er klar over det og jo mindre man selger på ebay og jo dyrere objekter og ikke rekommandert jo mer utsatt blir man!

Jeg selger endel fotballkort på ebay og rekommandert fra Norge er jo veldig dyrt, så nesten alt blir sendt ikke rekommandert. Problemet er jo at alle kjøperne jo bare kan si at de ikke har fått kortene og så får de refundert beløpet fra ebay som blir trukket fra min konto.

Litt googling og mange skriver jo at de har sluttet å selge på ebay etter det ble innført for noen år siden.

Jeg trudde det ihvertfall ble opprettet en "sak" og man fikk uttalt seg, men her fikk jeg beskjed om at kjøper har opprettet sak og 16 minutter senere var avgjørelsen tatt og pengene trukket fra min konto.

Nå var jeg forsåvidt klar over denne regelen og selger såpass mye at forhåpentligvis så "merker" jeg ikke de £20 det her er snakk om, men det skal jo ikke alt for mange slike også for meg til at jeg nok må revurdere om det lar seg gjøre å selge på ebay uten for høy risiko.

Har også en annen sak hvor jeg frivillig ga penger tilbake. Og med totalt 80 salg så er det jo klart at man merker litt til at man ikke får penger får 1/40 salg.
User avatar
Espen
Administrator
Posts: 2327
Joined: 10 Sep 2007 02:10

Re: eBay og deres kjøpsgaranti

Post by Espen »

Det er en automatisert prosess uten menneskelig gjennomsyn. Å ikke sende med sporing på ebay er det samme som å be om å bli svindlet. Når man kombinerer dette med at man som selger ikke har lov til å gi negativ karakter til kjøpere så har man et miljø hvor slikt skjer relativt ofte.

Ebay/paypal legger jo det også frem som om at det er de som gir tilbake pengene når de i realiteten tar de fra selgers konto og gir de tilbake til kjøper no questions asked.

Om du selger mange objekter som har relativt lav verdi og grei fortjeneste så er det vel verdt risken, bare husk å blokker de brukerne som hevder de ikke mottar noe.

Skal du sende rekomandert så må du vel bruke "ustemplede/limløse" frimerker da ingen i snart hele verden er villige til å betale postens satser for rekomanderte brev.
vivavegas
Posts: 1590
Joined: 01 Oct 2008 20:45
Location: Krokstadelva (Mjøndalen)
Contact:

Re: eBay og deres kjøpsgaranti

Post by vivavegas »

Takker for innspill. Var vel omtrent som jeg trudde. Ja, har blokkert de fra å kjøpe. Trur vel forsåvidt ihvertfall på han ene og egentlig er det jo ganske bra at 78 ut av 80 brev kommer frem!!!

Heldigvis fungerer det som jeg skrev både 9 og kanskje 95 ut av 100 ganger.

Angående nevnte fotballkort så driver jeg også å bytter fotballkort. Man har forsåvidt en karakterbok å se på, men ellers ingen sanksjoner på at kort blir sendt og man er ærlig og sier man har mottatt de eller ikke. Men også der fungerer 95-98% av handelene.
User avatar
tho
Posts: 3854
Joined: 08 Sep 2010 15:23
Location: Norge

Re: eBay og deres kjøpsgaranti

Post by tho »

Send samlerkortet rekomandert da vel. Koster kun 185 kr til utland :wink:
Det er jo kjøper som betaler.

Jeg trodde forresten det var Gibud.no som var arenaen for samlerkort,
men der tok jeg feil?
Post Reply

Return to “Auksjoner”