Kv. 0 vs Kv. 0/01

Her kan du diskutere online auksjoner.
Post Reply
JL81
Posts: 34
Joined: 21 Apr 2017 23:02

Kv. 0 vs Kv. 0/01

Post by JL81 »

Hei

Som nybegynner innen mynt/seddel-samling må jeg si at jeg sliter litt med å se når en mynt er å anse som kv. 0. Jeg synes det er mistenkelig lite Kv. 0/01 til tider. Teller ikke hakk osv. inn? se på for eksempel på denne 5Kr på Skanfil, er dette virkelig Kv. 0? hva er i såfall Kv. 0/01 da...? Eller er jeg for kresen?

https://www.skanfil.no/LotDetail?l=LOT/1758478
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Kv. 0 vs Kv. 0/01

Post by Olav K »

Kv 0 til 2- er utrykk for slitasje. Kanthakk/riper o.l. skal bemerkes i tillegg. Så i teorien kan en 0 mynt ha kanthakk. Nå som Skanfil har mistet Eirik Myge, har de ingen myntkyndige, men jeg har ingen mening om mynten du viser. Gradering på basis av foto er en risikosport.
JL81
Posts: 34
Joined: 21 Apr 2017 23:02

Re: Kv. 0 vs Kv. 0/01

Post by JL81 »

Hei Olav

Takker for svar. Neida, jeg skal ikke be deg vurdere den mynten spesifikt. Jeg bare synes 0 vs 0/01 er veldig vanskelig for meg som amatør. Du sier jo at graden skal være et uttrykk for slitasje, men på 0 og 0/01 skal vel slitasjen være lik vel? da begge grader er usirkulert. Dermed synes jeg det er vanskelig å vite hva som anses som produksjonsfeil, bagmarks osv. I dette spesifikke tilfellet så jeg bare at det var riper på den siden Olav er avbildet på foran fjeset hans, og at det var et saftig hakk i løven på andre siden samt en del andre hakk også på den siden, men dette er kanskje det en kaller "bag-marks". Kanthakk er ok, det er en av de få tingene jeg klarer å se :)
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Kv. 0 vs Kv. 0/01

Post by Olav K »

Siden du ikke har fått svar, får jeg prøve på periferien av min kunnskap. 0 er den perfekte, urørte mynt, og de ivrigste opererer med begreper som "praktnull" o.l. I USA har man graderinger for "Mint State" - MS, som vi ikke har. 0/01 er fortsatt usirkulert, eller nesten - det kan skyldes slitasje i produksjonsprosessen, myntene spys ut i et samlekar eller hva vi skal kalle det det før de samles i rekker for å bli pakket i myntruller, alt dette kan sette spor, slik at den perfekte 0, ikke er helt perfekt lenger. Hvis noen årgangssamlere finner dette upresist håper jeg at de korrigerer meg.
User avatar
kråkerøy
Posts: 741
Joined: 12 Nov 2008 20:25

Re: Kv. 0 vs Kv. 0/01

Post by kråkerøy »

Helt enig i at det er litt vel mange "0" mynter, og desto færre 0/01 mynter i handelen.
Det skyldes nok at det er ekstrem prisforskjell på de beste kvalitetene, og det blir litt for
lønnsomt for noen å kjøpe 0/01 mynter, og videreselge dem som kv 0......

På mange mynter er det jo også til dels vanskelig å avgjøre forskjellen på 0 og 0/01.
Da er det jo mest lønsomt å vippe mot 0 når det selges.

Man må uansett bedømme myntene selv når man kjøper.
Kjøp mynten, og ikke beskrivelsen til selger, er ofte et godt utgangspunkt.
User avatar
Kjetil Kvist
Veteran
Posts: 5286
Joined: 29 Jul 2008 12:44
Location: Oslo
Contact:

Re: Kv. 0 vs Kv. 0/01

Post by Kjetil Kvist »

Både 0 og 0/01 skal være usirkulerte mynter. Dersom det er tegn til slitasje, så må du ned på 01. Det som ofte skiller en 0 og 0/01 i handelen er at den sistnevnte gjerne har noe mer skjemmende bagmarks, eller merker fra samlebåndstransport og slikt fra produksjonen.

All myntgradering handler om skjønn, og de som har mest erfaring med mynt, har sett flest mynter, kjenner hemmelighetene til noen årganger osv, de vil alltid gradere bedre enn de som ikke har denne kunnskapen. Kjøp av anerkjente handlere og erfarne samlere, det er mitt råd.
Kjetil Kvist
Hjemmeside Academia-profil | Blogg: Rosabloggen | Sverdsluking Facebookside
Medlem av Norsk Numismatisk Forening | Jobb All Verdens Mynter
JL81
Posts: 34
Joined: 21 Apr 2017 23:02

Re: Kv. 0 vs Kv. 0/01

Post by JL81 »

Hei

Takker for svar/opplæring :) Ja, jeg har etter hvert funnet ut at nøkkelen er å se på mynten selv. Jeg har for øvrig begynt å legge igjen en del penger hos mynthandlerne i Oslo :) har gode erfaringer med det. De er også åpne for kritiske spørsmål om en skulle være uenig i vurderingen, og en har alltid muligheten til å angre en netthandel etc. Jeg har stort sett kuttet ut å handle på finn etc. Har til gode å angre en handel hos forhandlere.

Tilbake til spørsmålet, så må jeg nok fortsatt si at jeg synes det er vrient, men det handler vel om å være så kresen en selv vil. At hvis en vil ha perfekt 0 så får jeg for eksempel la være å kjøpe en mynt som er satt til kv.0 hvis jeg synes den har for mye bagmarks eller riper. Av og til kunne en ønske det fantes flere grader for UNC-mynter ala det de har i USA.
Post Reply

Return to “Auksjoner”