2 skilling 1676 Gull ?

Her kan du diskutere online auksjoner.
User avatar
kråkerøy
Posts: 741
Joined: 12 Nov 2008 20:25

Re: 2 skilling 1676 Gull ?

Post by kråkerøy »

Og så har den fått hedersplass på forsiden av katalogen!

Dette er flaut for TH.

Se også på forbeina til løven/fabeldyret eller hva det nå skal være.
Ser ut som om en 10 åring har tegnet dem. I hvertfall ikke løveføtter.

Ellers er det jo mye spennende og bra i katalogen.
Jeg har reagert litt på en del kvalitetsvurderinger.
De virker ikke like konservative som tidligere.
User avatar
ZZzzz
Militant Numismatiker
Posts: 2832
Joined: 29 Aug 2008 08:51

Re: 2 skilling 1676 Gull ?

Post by ZZzzz »

Jeg synes rett og slett at situasjonen nå er uholdbar. Mynten burde ha vært trukket for lenge siden. Det finnes ingen tvil her i Norge om at den er falsk/en fantasi. Og så skal TH komme her og fotelle oss alle sammen at vi ikke har peiling på mynter. Det blir og er for dumt.

Vi har hatt disse personene som har prøvd å selge kopier og forfalskninger som ekte mynter, men dette anser jeg for et par hakk verre. Dette er et velrenomert auksjonshus, som ikke er i stand til å ta til seg kritikk. Om de har tabbet seg ut, så må de være stolte nok til å kunne ta støyten.

Om de skulle trekke denne om en tid, så vil allikevel ikke TH gå ut av dette med æren i behold. Flere på forumet her tok omgående kontakt med TH, inkludert meg (og de har vært så ekstremt arrogante, at de ikke har svart på min henvendelse en gang), og fortalte dem at dette var en forfalskning/en fantasi. Men ingenting skjedde. At de ikke hører på oss samlere, som faktisk har mer peiling enn TH på norske mynter, vil alltid bli husket.

Hvilket rabalder ble det ikke da en godt kjent norsk samler ikke ville innrømme at han solgte en falsk mynt? Og hva med de som prøvde å selge kopier som ekte. Som sagt, TH gjør her en enda større tabbe!
rega65
Posts: 987
Joined: 01 Dec 2009 14:13
Location: stavanger

Re: 2 skilling 1676 Gull ?

Post by rega65 »

Enig med deg ZZzzz,dette er en veldig stygg sak allerede.Hadde de nå lagt seg langflate og trukket dette objektet så hadde de ialfall kommet ut med æren sånn noenlunde i behold,men ser ut som de velger å kjøre løpet ut.Hadde sett meg ut noen gode objekter på denne auksjonen,men velger å stå over denne gang og kanskje for alltid,vil ikke handle der jeg ikke kan stole på selgeren.
Medlem av Norsk Numismatisk Forening og Stavanger&Rogaland Myntklubb.
Knugen
Posts: 1167
Joined: 09 Aug 2009 19:58
Location: Oljehovedstaden i Europa

Re: 2 skilling 1676 Gull ?

Post by Knugen »

Kjempestor honnør til Stein Knutsen for å ha lagt denne ut, Gard (ZZzzz) og Valkendorf for å avsløre forfalskningen med sin kunnskap og skarpe syn samt seuk for å illustrere flere momenter.
Stein Knutsen wrote: Så enten finnes det ingen dokumentasjon for denne påstanden eller
så er dette arbeidet for tidskrevende og avansert for Firma T.Høiland
Meget mulig at begge deler er tilfelle
De er ikke noe barnehage på statstøtte for oppbevaring av mynter, de er et auksjonshus som tjener penger på å selge mynter.

Det har ingen dokumentasjon som underbygger at det er et gullavslag det har de sagt per telefon, samtidig som de kategorisk avslo alle tingene som ikke stemte i forhold til sølv skillingen. Har ikke hele samtaleloggen i hodet men husker dette spesielt:

Jeg: Denne veier for lite til å være rent gull.
Svar: Det avhenger av blanketten.
Jeg: Men den er like stor som sølvskilling 1676?
Svar: Ja, det er den.
Jeg: Men da burde den veie dobbelt så mye?
Svar: Det avhenger som sagt av blanketten.

Selvfølgelig kan det være avik i blanketten men vekten er 32% mindre enn hva den burde være om det var et gullavslag med tanke på at den er like stor som en 2sk 1676.

Med denne utropen så får de minst 36 000 DKK i kjøpersalær (tar de noe av selger også?), da er det ikke for mye å be om å gjøre noen timers research. Det er faktisk lov å se etter ekspertise utforbi sine egne vegger på dyrere objekter, bare å se på flotte researchen/analysen gjort av MEM og Thesen på 1 mark 1543 som skal på OMH sin auksjon.

Dette skader TH omdømme stygt hvis det fortsetter mot auksjonen og den blir faktisk solgt.
MarkusLømo
Veteran
Posts: 2003
Joined: 06 Nov 2008 21:42
Location: Fredrikstad

Re: 2 skilling 1676 Gull ?

Post by MarkusLømo »

Knugen wrote:Med denne utropen så får de minst 36 000 DKK i kjøpersalær (tar de noe av selger også?), da er det ikke for mye å be om å gjøre noen timers research.
Vel, om de foretar noen timers research på denne så får de nok ikke lengre de DKK 36 000 - mulig det virker demotiverende.

Nå regner jeg sannsynligheten som liten for at de får noe salær her uansett, men i valget mellom ingenting og arbeid for ingenting er jo fortsatt det første alternativet best. Og en vet aldri om det kommer et bud. Det finnes samlere med store penger som ikke leser på Samlerforum og sikkert tar Høilands ord for god fisk.
User avatar
Stein Knutsen
Posts: 791
Joined: 27 Jan 2010 10:28
Location: Høvåg

Re: 2 skilling 1676 Gull ?

Post by Stein Knutsen »

Hvorfor burde det vært gjort en omfattende undersøkelse når det gjelder
denne mynten ?
1.Den er ikke beskrevet i litteraturen meg bekjent.
2.Preget er tidligere ukjent og virker amatørmessig utført.
3.Kjente Norske gullavslag fra 1600 tallet er meg bekjent kun
av specievalør.(Aggerhusspecien, 1665,1668,1669)
4. Vekten er også et problem,jamført med 2 Skilling 1720 Gullavslag
som i følge Schou veier 2,4 Gram altså nær det dobbelte av hva denne
typen i sølv normalt veier(1,299 Gram)2 Skilling 1720
5. Tidligste kjente Gullavslag av en Norsk 2 skilling er slik jeg forstår
fra 1715 Schou14 a
6.Det faktum at så mange norske samlere sterkt mistenker at det
dreier seg om et falsum/fantasimynt eller lignende
7.Er mynten faktisk av Gull, er den blitt testet ?
Hobby numismatiker på evig jakt etter ny kunnskap og viten
User avatar
AMO Berg
Proveniensentusiast
Posts: 2776
Joined: 29 Mar 2009 21:24
Location: Stjørdal

Re: 2 skilling 1676 Gull ?

Post by AMO Berg »

ZZzzz wrote:Da prøver Thomas Høiland å prøve å selge denne fantasimynten som ekte!

http://www.tha.dk/default.aspx?doc=WWW. ... s=&c1=1001

Jeg synes det er merkelig at de ikke har fanget opp det som har blitt sagt om mynten av Samlerforums eksperter...
Det er ikke sikkert de er klar over hvilken kompetanse og innflytelse forumet besitter. De norske mynthandlerene har forstått dette, men jeg mistenker at danskene tror vi er en gjeng amatørsamlere og tenåringsgutter som sitter her og synser. :wink:
User avatar
jenskr
Numismatiker
Posts: 1095
Joined: 10 Jun 2009 21:36

Re: 2 skilling 1676 Gull ?

Post by jenskr »

Kan komme med ytterligere kommentarer vedr. vekten som er et problem med Høilands utbudte mynt. Gullavslagene er som tidligere nevnt tyngre en de originale sølvmyntene. Et annet eksempel på dette er gullavslag av 2 sk 1807. Dette gullavslaget finnes i 2 eksemplarer - et i privat eie (sist utbudt på OMH 63 lot 310), og et i offentlig eie. 2 skillingen i sølv veier jf. Rønning 1,50 gram. Gullavslaget veier 3,34 gram.
User avatar
Stein Knutsen
Posts: 791
Joined: 27 Jan 2010 10:28
Location: Høvåg

Re: 2 skilling 1676 Gull ?

Post by Stein Knutsen »

jenskr wrote:Kan komme med ytterligere kommentarer vedr. vekten som er et problem med Høilands utbudte mynt. Gullavslagene er som tidligere nevnt tyngre en de originale sølvmyntene. Et annet eksempel på dette er gullavslag av 2 sk 1807. Dette gullavslaget finnes i 2 eksemplarer - et i privat eie (sist utbudt på OMH 63 lot 310), og et i offentlig eie. 2 skillingen i sølv veier jf. Rønning 1,50 gram. Gullavslaget veier 3,34 gram.
Rønning har en god oversikt over kjente Norske Gullavslag,verd å merke seg er den
forholdsvis lave vekten på de fleste gullavslagene av 24 skillingene som stort sett
ligger på mellom 8 og 8,5 Gram i følge Rønning
24 skilling 1735 avslag i gull er derimot oppført med vekt på ca 13,60 Gram så
her er det noen betydlige forskjeller.
I tillegg til De mynter Rønning nevner som gullavslag skal det visstnok existere et
avslag av 24 Skilling 1754 med anngitt vekt 4 dukater
I følge Schou så skal det ha existert et avslag i gull av Speciedaler 1695
registrert som 13 a men denne kjennes ikke nå lenger
Hobby numismatiker på evig jakt etter ny kunnskap og viten
User avatar
Stig Westerhus
Veteran
Posts: 1274
Joined: 24 Aug 2008 11:34
Location: Trondheim

Re: 2 skilling 1676 Gull ?

Post by Stig Westerhus »

Et auksjonshus som TH burde vite bedre. Når de viser slik mangel på kunnskap så ser jeg meg nødt til å unngå å handle der i fremtiden. Jeg må vite at jeg kan stole på de når jeg handler der. Om de ikke tar til fornuft tror jeg renomeet deres er vesentlig redusert i lang tid fremover.
Stig Westerhus
Hovedområder; Norge, Både årgangsmynter, varianter, forfalskninger og kopier.
Andre områder; Danmark, Sverige, Island, Grønland og Tranquebar.
Nye samleområder; US Silver eagle og US Philippines

Formann i Trøndelag Numismatisk Forening
Følg Trøndelag Numismatisk Forening på Facebook
User avatar
ZZzzz
Militant Numismatiker
Posts: 2832
Joined: 29 Aug 2008 08:51

Re: 2 skilling 1676 Gull ?

Post by ZZzzz »

Da har jeg sendt enda en henvendelse til TH.....

Så får vi se hva de sier, hvis de i det hele tatt tar seg tid og flid å svare!
User avatar
kråketoppen
Posts: 2436
Joined: 14 Sep 2009 18:12

Re: 2 skilling 1676 Gull ?

Post by kråketoppen »

Jo mere jeg studerer bildene mindre skjønner jeg, at dette er ett gullavslag. Det er så mange mangler fra orginalen. Hvor er stjernen mellom Rex og Christian, 5 tallet ligner mere en S.
Løvens hale svinger nedover. Kan det være en 1800/1900 års forfalskning for å lure samlere?
Salget bør stoppes og mynten må få en grundigere studie. Utropspris er jo skyhøy tatt i betrakning at ingen vet en dritt om denne.
User avatar
vemod
Veteran
Posts: 1991
Joined: 14 Oct 2008 13:14
Location: Kongsvinger

Re: 2 skilling 1676 Gull ?

Post by vemod »

Jeg kan heller ikke huske å ha sett - på noen av Chr. V`s mynter - en krysning av en frosk og en hare.
User avatar
ZZzzz
Militant Numismatiker
Posts: 2832
Joined: 29 Aug 2008 08:51

Re: 2 skilling 1676 Gull ?

Post by ZZzzz »

Jeg har fått svar fra Thomas, og han skal undersøke saken. Jeg har blitt lovet svar senest mandag.
User avatar
ZZzzz
Militant Numismatiker
Posts: 2832
Joined: 29 Aug 2008 08:51

Re: 2 skilling 1676 Gull ?

Post by ZZzzz »

Jeg fikk nettopp en ny mail fra Thomas.

Mynten utgår!
Post Reply

Return to “Auksjoner”