2 skilling 1676 Gull ?

Her kan du diskutere online auksjoner.
User avatar
ZZzzz
Militant Numismatiker
Posts: 2832
Joined: 29 Aug 2008 08:51

Re: 2 skilling 1676 Gull ?

Post by ZZzzz »

Da er det jo bare å begynne å skjære egne stempler i garasjen og begynne å utmynte slike ukjente mynter! Sørger man for åpenbare feil (lanse istedenfor øks mm), så kommer man ikke på kant med loven!
Bernt B
Posts: 157
Joined: 19 Jan 2009 23:00

Re: 2 skilling 1676 Gull ?

Post by Bernt B »

ZZzzz wrote:Da er det jo bare å begynne å skjære egne stempler i garasjen og begynne å utmynte slike ukjente mynter! Sørger man for åpenbare feil (lanse istedenfor øks mm), så kommer man ikke på kant med loven!
Og det var ikke engang tatt med myntmestermerke på denne. Tre-fire slike i året, og man har en høvelig inntekt...
MarkusLømo
Veteran
Posts: 2003
Joined: 06 Nov 2008 21:42
Location: Fredrikstad

Re: 2 skilling 1676 Gull ?

Post by MarkusLømo »

Bernt B wrote:Brukbar business å lage slike, hammerpris EUR. 15.000,- + provisjon:
Du verden! Men kanskje det ikke er en myntsamler som har kjøpt denne? Kanskje noen aner den neste Picasso og vil ha et tidlig kunstverk? :lol:
User avatar
Kjetil Kvist
Veteran
Posts: 5287
Joined: 29 Jul 2008 12:44
Location: Oslo
Contact:

Re: 2 skilling 1676 Gull ?

Post by Kjetil Kvist »

Jeg er svært overrasket. Dette er en en sak jeg vanskelig kan tenke meg er norskprodusert, og så oppnår den et såpass svimlende tilslag! :shock:
Kjetil Kvist
Hjemmeside Academia-profil | Blogg: Rosabloggen | Sverdsluking Facebookside
Medlem av Norsk Numismatisk Forening | Jobb All Verdens Mynter
User avatar
ZZzzz
Militant Numismatiker
Posts: 2832
Joined: 29 Aug 2008 08:51

Re: 2 skilling 1676 Gull ?

Post by ZZzzz »

Da prøver Thomas Høiland å prøve å selge denne fantasimynten som ekte!

http://www.tha.dk/default.aspx?doc=WWW. ... s=&c1=1001

Jeg synes det er merkelig at de ikke har fanget opp det som har blitt sagt om mynten av Samlerforums eksperter...
User avatar
kråkerøy
Posts: 741
Joined: 12 Nov 2008 20:25

Re: 2 skilling 1676 Gull ?

Post by kråkerøy »

15000 € + omkostninger (ca NOK 144.000) den 25 juni, og 180.000 DKK i utrop her.
Det er vel litt for lett-tjente penger eller?

Jeg kan ikke se at "noe som helst" stemmer overens med stemplene på min ekte og slitte 2 skilling 1676 i sølv.
Stjernene på siden er i hvertfall avslørende, eller?
Kan ikke helt forstå at dette er et spennende objekt.
Det er vel heller en gullsmedlærling som har lekt seg en gang.
MarkusLømo
Veteran
Posts: 2003
Joined: 06 Nov 2008 21:42
Location: Fredrikstad

Re: 2 skilling 1676 Gull ?

Post by MarkusLømo »

ZZzzz wrote:Da prøver Thomas Høiland å prøve å selge denne fantasimynten som ekte!
Du verden! Dårlig reklame for Høiland. Om de mener den er ekte må de i alle fall komme med noen form for dokumentasjon på dette.

De beregner seg hyggelig profitt allerede i utropet, ser jeg, så de er nok engstelige for at det ikke blir veldig mange budgivere på den.
MarkusLømo
Veteran
Posts: 2003
Joined: 06 Nov 2008 21:42
Location: Fredrikstad

Re: 2 skilling 1676 Gull ?

Post by MarkusLømo »

kråkerøy wrote:15000 € + omkostninger (ca NOK 144.000) den 25 juni, og 180.000 DKK i utrop her.
Det er vel litt for lett-tjente penger eller?
Du kom meg i forkjøpet :)

Selv ville jeg ikke gitt DKK 1800 for denne. DKK 180 000? Blir spennende å se om de får noen til å bite på kroken. Og om objektet "varer" hele veien frem til november eller om det blir trukket.
User avatar
ZZzzz
Militant Numismatiker
Posts: 2832
Joined: 29 Aug 2008 08:51

Re: 2 skilling 1676 Gull ?

Post by ZZzzz »

Det er ikke uvanlig at norske mynter blir kjøpt på utenlandske auksjoner, for så å dukke etter kort tid opp på norske. Men det ville på ingen måte ha vært mulig for denne mynten. Alle handlere kjenner til denne gjennom forumet, og vet at den er falsk/fantasi.

Så det eneste valget man har for å selge den nærmest mulig Norge er i Danmark. Jeg stiller meg spørsmålstegn ved om selgeren vet at denne er falsk/fantasi, og prøver å unngå et tap?

Norske mynthandlere vil kanskje kunne si oss noe om selgeren har prøvd å sette den opp på auksjon i Norge eller om selgeren har prøvd å selge den til en mynthandler? Hvis så, så har selvsagt selgeren blitt fortalt at dette er en forfalskning/fantasi. Er det noen mynthandlere som kan avkrefte eller bekrefte dette?
User avatar
AMO Berg
Proveniensentusiast
Posts: 2777
Joined: 29 Mar 2009 21:24
Location: Stjørdal

Re: 2 skilling 1676 Gull ?

Post by AMO Berg »

Har sendt firma Høiland en mail med link til denne tråden, så får vi se hva de gjør...
Knugen
Posts: 1167
Joined: 09 Aug 2009 19:58
Location: Oljehovedstaden i Europa

Re: 2 skilling 1676 Gull ?

Post by Knugen »

Ringte til THA.dk, de mente bastant at det var et gullavslag. Hvis den skulle være falsk måtte man komme med dokumentasjon på at den var falsk. Noen smådetaljer som ikke stemte spiller ikke så stor rolle, slik som at den veier alt for lite for eks....

Hadde dette vært OMH som skulle selge den ville nok Thesen+MEM avslørt ganske raskt om den var ekte eller ei.

Jeg har brukt mange titalls timer å se på gull og andre edelmetaller i ulike former som smykker og medaljer osv. Det som slår meg er desto mer man ser på den desto mindre gullaktig ser den ut og mer forgyllet ser den ut. Ligner på noen gamle mokkaskjeer vi har i stedet for en nederlandsk dukat. Syns ikke dere også det?
MarkusLømo
Veteran
Posts: 2003
Joined: 06 Nov 2008 21:42
Location: Fredrikstad

Re: 2 skilling 1676 Gull ?

Post by MarkusLømo »

Knugen wrote: Jeg har brukt mange titalls timer å se på gull og andre edelmetaller i ulike former som smykker og medaljer osv. Det som slår meg er desto mer man ser på den desto mindre gullaktig ser den ut og mer forgyllet ser den ut. Ligner på noen gamle mokkaskjeer vi har i stedet for en nederlandsk dukat. Syns ikke dere også det?
Joda, min første reaksjon i denne diskusjonen var jo å ønske meg resultatene fra en specific gravity test. Synes absolutt Høiland bør gjennomføre en sånn. De vet utvilsomt hvordan.
PCL
Posts: 589
Joined: 06 Nov 2008 20:59

Re: 2 skilling 1676 Gull ?

Post by PCL »

Bernt B : Tre-fire slike i året, og man har en høvelig inntekt...

Tre-fire slike i året, og man har alt for mange objekter på markedet, og prisen synker som en sten --> stort tap.
:-)
Last edited by PCL on 15 Oct 2010 00:18, edited 1 time in total.
User avatar
ZZzzz
Militant Numismatiker
Posts: 2832
Joined: 29 Aug 2008 08:51

Re: 2 skilling 1676 Gull ?

Post by ZZzzz »

Knugen wrote:Ringte til THA.dk, de mente bastant at det var et gullavslag. Hvis den skulle være falsk måtte man komme med dokumentasjon på at den var falsk. Noen smådetaljer som ikke stemte spiller ikke så stor rolle, slik som at den veier alt for lite for eks....
Bevisbyrden står på TH, siden det synes å ikke være noen som helst uenighet blant norske numismatikere at dette er en forfalskning/fantasi. Det er ren ansvarsfraskriving, når de sier at vi må komme med dokumentasjon. Her har de først fått dokumentasjonen gratis på forumet, og så ber de om at vi skal bruke enda mer tid og kanskje penger på en jobb de ikke selv har gjort. Og allikevel er bevisene på denne tråden. Det er toppen av frekkhet og ekstremt arrogant!

Til TH: Det er deres jobb å bevise at dette er en ekte mynt, og kostnadene og tiden skal tas fra deres budsjett. Men allikevel er ikke det nødvendig. Dokumentasjonen for at den er falsk/ en fantasi ligger her på tråden.
Numismatikk
Posts: 42
Joined: 08 Sep 2010 15:09

Re: 2 skilling 1676 Gull ?

Post by Numismatikk »

Vi hadde ikke ønsket å gjøre dette, men siden Thomas Høiland har opptredt som en blankt avvisende mur, så må vi ut og advare. Vår samvittighet ovenfor samlere tvinger oss til å åpne opp og fortelle om at TH selger en falsk/fantasi som ekte!

http://numismatikk.blogg.no/1287055555_ ... _til_.html
Post Reply

Return to “Auksjoner”