2 skilling 1676 Gull ?

Her kan du diskutere online auksjoner.
MarkusLømo
Veteran
Posts: 2003
Joined: 06 Nov 2008 21:42
Location: Fredrikstad

Re: 2 skilling 1676 Gull ?

Post by MarkusLømo »

ZZzzz wrote:Jeg fikk nettopp en ny mail fra Thomas.

Mynten utgår!
Bra! Da har de tatt saken på alvor. Det har ikke kommet noen internettbud på den, så sånn sett er det greit.

Må innrømme at jeg er spent på "myntens" videre skjebne. Dukker den opp på en nettauksjon i nærheten, tro?
User avatar
kråketoppen
Posts: 2436
Joined: 14 Sep 2009 18:12

Re: 2 skilling 1676 Gull ?

Post by kråketoppen »

Veldig bra jobba :D :D :D
User avatar
madsemann
Posts: 2612
Joined: 09 Apr 2010 01:52
Location: Jørpeland

Re: 2 skilling 1676 Gull ?

Post by madsemann »

Jeg må barehenge meg på. Meget godt jobbet av de som har brukt markedskreftene til å få denne fjernet!
User avatar
AMO Berg
Proveniensentusiast
Posts: 2777
Joined: 29 Mar 2009 21:24
Location: Stjørdal

Re: 2 skilling 1676 Gull ?

Post by AMO Berg »

Bra! Skal vi gjette på at våre danske venner besøker Samlerforum regelmessig i fremtiden? :wink:
rega65
Posts: 987
Joined: 01 Dec 2009 14:13
Location: stavanger

Re: 2 skilling 1676 Gull ?

Post by rega65 »

Veldig bra jobba,syntes TH brukte vel lang tid før de trakk denne,men bedre sent enn aldri :wink:
Medlem av Norsk Numismatisk Forening og Stavanger&Rogaland Myntklubb.
User avatar
vemod
Veteran
Posts: 1992
Joined: 14 Oct 2008 13:14
Location: Kongsvinger

Re: 2 skilling 1676 Gull ?

Post by vemod »

Fjær i hatten til de observante, kunnskapsrike og påståelige forumdeltagerne. Det er vel mulig at eieren av mynten (som ga 15 000 Euro for den) hadde visse innvendinger mot at den skulle trekkes. Hvis det da ikke er noen innad hos Høiland som er i besittelse av den, slik at det derfor satt langt inne.

Kanskje Pepco har videreutviklet finmotorikken sin ytterligere? Hadde vært spennende om mynten ble utsatt for nærmere etterforskning.
User avatar
ZZzzz
Militant Numismatiker
Posts: 2832
Joined: 29 Aug 2008 08:51

Re: 2 skilling 1676 Gull ?

Post by ZZzzz »

Det skulle ikke forundre meg om mynten "forsvinner". Kjøperen vil vel ikke ønske å bli assosiert med den som prøvde å selge en falsk mynt som ekte?

Men en gang i fremtiden kommer den nok på markedet igjen. Jeg tror det kan ta noen tiår før den dukker opp igjen av forskjellige grunner.
User avatar
madsemann
Posts: 2612
Joined: 09 Apr 2010 01:52
Location: Jørpeland

Re: 2 skilling 1676 Gull ?

Post by madsemann »

ZZzzz wrote:Det skulle ikke forundre meg om mynten "forsvinner". Kjøperen vil vel ikke ønske å bli assosiert med den som prøvde å selge en falsk mynt som ekte?

Men en gang i fremtiden kommer den nok på markedet igjen. Jeg tror det kan ta noen tiår før den dukker opp igjen av forskjellige grunner.
Får håpe den ikke "forsvinner" før det er foretatt litt undersøkelser på mynten. Uansett om det er ekte,samtidig forfalskning eller annet så er det jo en spennende mynt som det hadde vært gøy å vite litt mer om.
User avatar
Kjetil Kvist
Veteran
Posts: 5286
Joined: 29 Jul 2008 12:44
Location: Oslo
Contact:

Re: 2 skilling 1676 Gull ?

Post by Kjetil Kvist »

Jeg kommer til å rive av forsiden på denne auksjonskatalogen og henge den rett framfor meg på pulten. Der skal den minne meg om at selv store mynthandlere gjør alvorlige feil, og at jeg i framtida skal passe meg for å være så sta at jeg ikke innser feilen før den havner på forsida av en katalog.
Kjetil Kvist
Hjemmeside Academia-profil | Blogg: Rosabloggen | Sverdsluking Facebookside
Medlem av Norsk Numismatisk Forening | Jobb All Verdens Mynter
Knugen
Posts: 1167
Joined: 09 Aug 2009 19:58
Location: Oljehovedstaden i Europa

Re: 2 skilling 1676 Gull ?

Post by Knugen »

madsemann wrote:
ZZzzz wrote:Det skulle ikke forundre meg om mynten "forsvinner". Kjøperen vil vel ikke ønske å bli assosiert med den som prøvde å selge en falsk mynt som ekte?

Men en gang i fremtiden kommer den nok på markedet igjen. Jeg tror det kan ta noen tiår før den dukker opp igjen av forskjellige grunner.
Får håpe den ikke "forsvinner" før det er foretatt litt undersøkelser på mynten. Uansett om det er ekte,samtidig forfalskning eller annet så er det jo en spennende mynt som det hadde vært gøy å vite litt mer om.
Håp tro og kjærlighet passer bra i kirken, vi må nok som Gard sier regne med at den er forsvunnet alt.
User avatar
Kjetil Kvist
Veteran
Posts: 5286
Joined: 29 Jul 2008 12:44
Location: Oslo
Contact:

Re: 2 skilling 1676 Gull ?

Post by Kjetil Kvist »

Denne "mynten" ble først solgt hos Helios for 15 000 euroi juni. Jeg tviler på at den forsvinner sånn uten videre etter ett forsøk på salg hos Høiland i oktober.

Det er ikke alle som leser Samlerforum...
Kjetil Kvist
Hjemmeside Academia-profil | Blogg: Rosabloggen | Sverdsluking Facebookside
Medlem av Norsk Numismatisk Forening | Jobb All Verdens Mynter
User avatar
mynt01
Veteran
Posts: 1513
Joined: 15 Nov 2008 12:24

Re: 2 skilling 1676 Gull ?

Post by mynt01 »

Noen som har denne da?

Hvis du har interesse for en norsk 2 skilling 1676 af guld, så vil jeg anbefale fornyet læsning af Poletter & Pengetegn 1. bind side 61.


viewtopic.php?f=6&t=543&p=55234#p55234
User avatar
Spicyspecie
Veteran
Posts: 547
Joined: 22 Nov 2008 11:46
Location: Oslo

Re: 2 skilling 1676 Gull ?

Post by Spicyspecie »

En annen mynt fjernet fra auksjonen;

Lot: 272 - NM 185 4 marck 1691. Var det noen feil på denne også? Jeg hadde bud inne, men nå er den altså fjernet.... :?:
User avatar
jornkris
Posts: 1962
Joined: 14 Aug 2008 19:54

Re: 2 skilling 1676 Gull ?

Post by jornkris »

mynt01 wrote:Noen som har denne da?

Hvis du har interesse for en norsk 2 skilling 1676 af guld, så vil jeg anbefale fornyet læsning af Poletter & Pengetegn 1. bind side 61.


viewtopic.php?f=6&t=543&p=55234#p55234
Ja, jeg har boken. Det Sømod refererer til er en gjennomgang av toskillinger fra 1600tallet som han anser som falske. Denne gulltoskillingen er ikke med fordi ingen hadde hørt om den før i sommer, men begrunnelsen for at de andre er falske og opplistingen av dem er relevant.
User avatar
ajenny
Posts: 79
Joined: 06 Dec 2008 09:18

Re: 2 skilling 1676 Gull ?

Post by ajenny »

Spicyspecie wrote:En annen mynt fjernet fra auksjonen;

Lot: 272 - NM 185 4 marck 1691. Var det noen feil på denne også? Jeg hadde bud inne, men nå er den altså fjernet.... :?:
Ja jeg tror denne var fra 1697 etter mine opplysninger !
Post Reply

Return to “Auksjoner”