Nye kategorier på Qxl.no

Her kan du diskutere online auksjoner.
Locked
User avatar
holofire
Posts: 828
Joined: 07 Nov 2008 15:17
Location: Larvik
Contact:

Re: Nye kategorier på Qxl.no

Post by holofire »

A. M. O. Berg wrote:Jeg har forlengst skjønt hvor dette bærer hen ramazotti. Det spiller egentlig ingen rolle for meg hvordan Qxl.no ønsker å fremstå. Jeg har aldri handlet mynter der før, og kommer heller ikke til å gjøre det i fremtiden.
Da har du faktisk gått glipp av mye bra....
User avatar
trygghandel
Posts: 1058
Joined: 08 Sep 2009 17:20
Location: Oslo

Re: Nye kategorier på Qxl.no

Post by trygghandel »

holofire wrote:
A. M. O. Berg wrote:Jeg har forlengst skjønt hvor dette bærer hen ramazotti. Det spiller egentlig ingen rolle for meg hvordan Qxl.no ønsker å fremstå. Jeg har aldri handlet mynter der før, og kommer heller ikke til å gjøre det i fremtiden.
Da har du faktisk gått glipp av mye bra....

Enig, han har gått glipp av veldig mye bra.

Jeg er ikke så sikker at han klarer å holde det han lover der, men vi får se :)
Tor_qxl
Posts: 112
Joined: 21 Jun 2010 09:18

Re: Nye kategorier på Qxl.no

Post by Tor_qxl »

Er i gang med endringene utifra denne listen, men noen ting lurer jeg på.


• Antikke mynter (19)
• Gullmynter (59)
• Norske
• Utenlandske
• Medaljer/Pokaler/polletter (43) - NY
• Norden NY
• Utland NY Hva blir forskjellen mellom utland og utenlandske
• Minnemynter (150)
• Norske - NY
• Utenlandske - NY Hva blir forskjellen mellom utlang og utenlandske
• Mynter - resten av verden (51)
• Mynter - Norske 1874 - 1920 (278) stemmer det at denne endres til 1919 fremfor 1920?
• 1 øre
• 2 øre
• 5 øre
• 10 øre
• 25 øre
• 50 øre
• 1 kroner
• 2 kroner
(20 kr under denne utgår da den finnes kun i gull. Og derfor hører hjemme under ”Gullmynter”))

• Myntsett (197)
• Mynter - Norske før 1874 (57)
• Skillinger - NY
• Speciedalere - NY
• Andre - NY Har også delt opp skillinger i kobber og sølv etter myntsamleren sitt ønske samt lagt til større sølvmynter er dette riktig?


• Mynter i rull (18)
• Mynter - Norske fra 1921 (514) endres til 1920?
• 1 øre
• 2 øre
• 5 øre
• 10 øre
• 25 øre
• 50 øre
• 1 kroner
• 5 kroner
• 10 kroner
• 20 kroner

• Mynter - Europa (125)
• Belgia
• England
• Frankrike
• Italia
• Nederland
• Russland
• Tyskland
• Danmark – flyttet til Mynter – Norden
• Sverige – flyttet til mynter norden
• Portugal – flyttet til øvrig land
• Sveits – flyttet til øvrig land
• Øvrige land
• • • Mynter - Norden – endret navn
• Danmark før 1920 - NY
• Danmark 1920 og etter - NY
• Finland før 1920 - NY
• Finland 1920 og etter - NY
• Island - NY
• Sverige før 1920 - NY
• Sverige 1920 og etter - NY

• Mynter - USA (68)
• Mynter - Asia (13)
• Myntbrev (80)
• Myntsamlinger (89)
• Mynter - Euro (15)
• Mynter - Norden <- -1920 (16)UTGÅR Samlet i kategorien ”Mynter – Norden”
• Mynter - Russland (12) UTGÅR (Flyttet til ”Europa”
• Replica/minigullmynter - NY
• Sedler - Norge (206)
• 1 krone
• 2 kroner
• 5 kroner
• 10 kroner
• 50 kroner
• 100 kroner
• 200 kroner (NY)
• 500 kroner
• 1000 kroner
• Sedler før 1877
• Nødsedler, lokalsedler og kredittmerker
• Svalbard, Bjørnøya & Kings Bay
• Kuriosa sedler – (Kan fjernes?)
• Øvrig – (Kan fjernes?endres til andre?) skal disse fjernes? eller endres?

• Sedler - Øvrig (12)
• Sedler - Europa (315)
• Sedler - Norden (6)
• Danmark
• Finaland
• Island
• Sverige
• Sedler - USA (17)
• Sedler - Asia (311)
• Sedler - Euro (7)
• Skillinger (20) UTGÅR (flyttet til ”Norske før 1873”)
• Speciedalere (10) UTGÅR (flyttet til ”Norske før 1873”)
• Sedler - Afrika (212)
• Sedler - Midtøsten (42)
• Sedler - Sør/Mellom Amerika (124)
• Sedler - Australia (13)
• Sølv-, Gullbarrer & Bullions (8)
• Sølvmynter (48)
• Sedler – Nord Amerika (3) UTGÅR (Kategori, ”Sedler – USA” Finnes alt.)
• Litteratur (NY)
• Tilbehør (47)
• Varianter (3)
• Øvrig (32)

Endring 22.06.2010 – lagt til Falske mynter, sedler og kopimynter. Med underkategorier - 1. Gamle forfalskninger fra før 1940. - 2. Moderne kopier og forfalskninger. - 3. Pseudomynter (Fantasimynter). (takk til samlefrans)

lagt til polletter sammen med medaljer/pokaler – (?)

Lagt til litteratur (takk til saccoman)
1.07.2010 – lagt til replica/minigull mynter i egen kategori

***********************************
Noen issues vi må diskutere videre er følgende forslag:
1. Endre dagens deling på mynter sverige, danmark og finnland til kun to underkategorier. Norske og utenlandske.
2. Det er ikke behov for sølvmyntersom en egen kategori (fjernes)?
3. Flytte euro mynter under Europa
4. Egen kategori for kobbermynter, event legge til shillinger - kobber og shilling - sølv
5. putte speciedaler, reisedalere og mark i en ny kategori "større sølvmynter?
6. Mynter resten av verden
7. Mynter norske før 1873 endret til 1874
8. Større sølvmynter ser ut som utgår.
Last edited by Tor_qxl on 09 Aug 2010 13:01, edited 1 time in total.
rega65
Posts: 987
Joined: 01 Dec 2009 14:13
Location: stavanger

Re: Nye kategorier på Qxl.no

Post by rega65 »

Hei,lurte på mener du med kategorien fantasimynter,nyere kopimynter at dere skal tillate disse kinamynt dritten?????? :roll:
Medlem av Norsk Numismatisk Forening og Stavanger&Rogaland Myntklubb.
Tor_qxl
Posts: 112
Joined: 21 Jun 2010 09:18

Re: Nye kategorier på Qxl.no

Post by Tor_qxl »

Det er et godt spm, hva som er tenkt her vet jeg ikke helt da jeg ikke er en racer på mynt, men det har blitt lagt ut som forslag uten noen motstridende argumenter mot før jeg nå har satt igang prosedyren. Men det er nå slik at vi har flere muligheter. Vil kina kopene være like irriterende hvis de får en egen kategori?

Kategorien som er satt opp skal vel egentlig dekke alskens kopier og andre duppeditter.
rega65
Posts: 987
Joined: 01 Dec 2009 14:13
Location: stavanger

Re: Nye kategorier på Qxl.no

Post by rega65 »

Jeg tror nesten jeg har hele forumet i ryggen når jeg sier at disse "kinamyntene" ikke er ønsket.Trodde dere hadde tatt et standpunkt,og at det står ved lag om vi får et annet oppsett på sidene...
Medlem av Norsk Numismatisk Forening og Stavanger&Rogaland Myntklubb.
User avatar
Lagrinn
Numismatograf
Posts: 1551
Joined: 10 Mar 2009 08:35
Location: Buskerud

Re: Nye kategorier på Qxl.no

Post by Lagrinn »

Kan du dele opp medalje kategorien i Medaljer og poletter som forskjellige kategorier, pokaler burde strengt tatt ligge under sportsartikler eller att eller annet, dem har ikke så mye med numismatikk å gjøre mener jeg.
Tor_qxl
Posts: 112
Joined: 21 Jun 2010 09:18

Re: Nye kategorier på Qxl.no

Post by Tor_qxl »

Kinakopier blir ekskludert som vanlig hvis det heller ikke aksepteres at det legges i en egen kategori. Polletter kan fjernes, men det er fint å få vite dette før vi har laget endringen. Skal polletter vekk? Jeg lar meldingen stå i to dager
User avatar
Myge
Veteran
Posts: 3732
Joined: 28 Aug 2008 20:38
Location: Haugesund

Re: Nye kategorier på Qxl.no

Post by Myge »

Tor, er det ingen som har noen som helst kompetanse på mynt o.l hos dere? Selvfølgelig skal dere ha en kategori for poletter, og selvsagt skal derr IKKE ha moderne forfalskninger. Tror ingen andre enn en person her inne ville ha det, jagr/joachim/jschram/samlerfrans eller hva han velger å kalle seg.
Tor_qxl
Posts: 112
Joined: 21 Jun 2010 09:18

Re: Nye kategorier på Qxl.no

Post by Tor_qxl »

Der traff du spikeren på hodet, vi har dessverre ingen kompetanse på mynt eller masse andre samlekategorier. Så lenge polletter er en betalingsform som passer inn lar vi den stå. Det var vel pokaler som noen ikke likte. Om dette bør fjernes vet jeg ikke, men jeg regner med at dere kan trå til litt der.
User avatar
Lagrinn
Numismatograf
Posts: 1551
Joined: 10 Mar 2009 08:35
Location: Buskerud

Re: Nye kategorier på Qxl.no

Post by Lagrinn »

Tor, Pokaler har ingen ting med mynter å sedler å gjøre, det er en premie du får om du vinner ett eller annet, en medalje er mye mere en det, den er delt ut får å hedre viktige begivenheter, personer, kroninger osv, den er ett akseptert samlerområde innenfor numismatikk.

Mitt ønske er: Fjern Pokaler kategorien, også lag en kategori med medaljer og en med poletter.
Tor_qxl
Posts: 112
Joined: 21 Jun 2010 09:18

Re: Nye kategorier på Qxl.no

Post by Tor_qxl »

Lagrinn wrote:Tor, Pokaler har ingen ting med mynter å sedler å gjøre, det er en premie du får om du vinner ett eller annet, en medalje er mye mere en det, den er delt ut får å hedre viktige begivenheter, personer, kroninger osv, den er ett akseptert samlerområde innenfor numismatikk.

Mitt ønske er: Fjern Pokaler kategorien, også lag en kategori med medaljer og en med poletter.
Har vel ikke helt forstått hva pokaler gjør der jeg heller, når det gjelder forfalskninger kommer vi til å fortsette å jobbe mot dette på vanlig vis
User avatar
Stig Westerhus
Veteran
Posts: 1274
Joined: 24 Aug 2008 11:34
Location: Trondheim

Re: Nye kategorier på Qxl.no

Post by Stig Westerhus »

En ting til.

Myntsett kan med hell også deles i 2;
________________________
Myntsett Norske årgangssett
Myntsett Andre
________________________

De fleste samler vel normalt på årgangssett, men det finnes en del andre sett der ute, produsert av div leverandører uten å nevne navn. Disse sammen med utenlandske årsett kan lett legges undergruppen "Myntsett Andre" for å skille det litt.
Stig Westerhus
Hovedområder; Norge, Både årgangsmynter, varianter, forfalskninger og kopier.
Andre områder; Danmark, Sverige, Island, Grønland og Tranquebar.
Nye samleområder; US Silver eagle og US Philippines

Formann i Trøndelag Numismatisk Forening
Følg Trøndelag Numismatisk Forening på Facebook
hertervig
Posts: 1394
Joined: 03 Sep 2009 22:00

Re: Nye kategorier på Qxl.no

Post by hertervig »

Tor,
Hvorfor knytter dere ikke til dere en ressursperson som kjenner til samlermarkedet? Det er et enormt vekstpotensiale innen de fleste områder, bare innenfor kategorien bøker kunne dere til enhver tid hatt mer enn en halv million enheter for salg. Nå har dere mellom 7 og 20.000. Frimerker er et annet område som sannsynligvis kunne blitt stort, uten at jeg vet riktig hvor stort. + Postkort. ++

Norge produserte skillemynter i sølv frem til og med 1919. Fra og med 1920 ble de samme myntvalørene produsert i kobbernikkel (foruten 2-kronen som forsvant) Skal man dele her, noe som er greit nok, så er det ovennevnte som styrer delingen.
Danmark kan forsvares å deles på samme måte, men ikke Sverige, som delvis fortsatte med sølvmynter helt frem til 1968. Kongeskiftet OII/V-Gustav i 1907 synes å være et bedre valg.

PCL har i en parallell tråd nok truffet spikeren på hodet - én samtalepartner med over- og innsikt hadde vært fruktbart og sannsynligvis tidsbesparende i tillegg.

Mvh.
Anders
vivavegas
Posts: 1590
Joined: 01 Oct 2008 20:45
Location: Krokstadelva (Mjøndalen)
Contact:

Re: Nye kategorier på Qxl.no

Post by vivavegas »

hertervig wrote:Tor,
Hvorfor knytter dere ikke til dere en ressursperson som kjenner til samlermarkedet? Det er et enormt vekstpotensiale innen de fleste områder, bare innenfor kategorien bøker kunne dere til enhver tid hatt mer enn en halv million enheter for salg. Nå har dere mellom 7 og 20.000. Frimerker er et annet område som sannsynligvis kunne blitt stort, uten at jeg vet riktig hvor stort. + Postkort. ++
Veldig bra innlegg. Nå er jeg usikker på de tallene du her oppgir. QXL er vel allerede det viktigste samlermarkedet. Bøker fremstår også litt som "dødt" for meg. Sannsynligvis at det for de fleste bøker er relativt mye i porto forholdsmessig til hva boken koster. Selv med smartpost blir det vel stort sett kr. 45 i porto. Også på LP har man jo problemer med portokostnaden.

Men uansett så er det VELDIG overraskende at man tilsynelatende ikke har ressurspersoner innen forskjellige områder.

Men nå er det jo VELDIG positivt at man poster her inne, men tråden har for min del blitt litt uoversiktlig.

Håper etterhvert man kan ta opp andre ting når det gjelder QXL.
Følte at de ett par år var inne på riktig spor med forumet, ambassadører, seminar (Danmarkstur) etc. Men så kuttet man ut både forumet og ambassadørene og virket som de var mer "innesluttet" i en lengre periode.

Feilpostinger er noe av det som irriterer folk mest og her burde det ha vært ryddes opp for maaange år siden. Gjelder de fleste samlekategorier i større eller mindre grad.

Trur også mange ville hatt ett skille mellom nye auksjoner og tidligere opplastede auksjoner. Jeg benytter selv gjenopplasting ganske mye og med stort hell. Men for mange blir rett og slett QXL så uoversiktlig at de ikke orker å sette seg ned å lese mellom alt det uinteressante for å finne det interessante.

Når man finner enkelte med flere tusen auksjoner og kanskje færre enn 10 bud så er det tilsynelatende ett eller annet feil med satsene deres.

Skjulte og åpne gebyrer er også noe det burde gripes tak i. Burde være unødvendig/ulovlig med eks. gebyr på kr. 29 og slikt tull. Uavhengig om man er næringsdrivende/privatperson. Skal man mot formodning tillate det så burde det inkluderes i auksjonsprisen. Det er fremdeles ALT FOR MANGE gebyrhaier på QXL.

QXL-Danmark innførte jo for 1-2 år siden bedre returrett for forbrukerne, og her burde jo også QXL-Norge følge etter.

I tillegg burde man være strengere på å luke ut de useriøse. At man lukket øynene i flere år for f.eks. QLT.no er tidenes qxl-skandale. Det finnes fremdeles ganske mange slike på QXL.

Dette er forøvrig bare noen punkter. Jeg har mange flere, men kommer ikke på de i farten.
Locked

Return to “Auksjoner”