Nye kategorier på Qxl.no

Her kan du diskutere online auksjoner.
Locked
User avatar
AMO Berg
Proveniensentusiast
Posts: 2777
Joined: 29 Mar 2009 21:24
Location: Stjørdal

Re: Nye kategorier på Qxl.no

Post by AMO Berg »

Gir herved min tilslutning til "før 1588", hvis det kan bidra til å minske forvirringen. :wink:
hertervig
Posts: 1394
Joined: 03 Sep 2009 22:00

Re: Nye kategorier på Qxl.no

Post by hertervig »

"Myntsamleren" har lagt seg på en linje som Tradera har fulgt på svensk mynt i mange år. Et oppsett jeg som bruker alltid har følt er helt riktig. Nå kan det nok innvendes at det er betydelig mer mynt fra perioden før 1874 i Sverige enn tilsvarende norsk mynt. Til gjengjeld har Tradera i en periode nå ført en prispolitikk som har minsket utbudet betydelig, f.eks på bøker med mer enn 75 %, og det minsker stadig.
Uansett bør det være en mulighet for å sortere ut alle norske mynter før 1874 som en (hoved)underkategori som så i sin tur fordeles videre, slik at de som er interessert i alt som er produsert inntil 1873 kan ha en mulighet til å se dette, mens de som er interessert i den enkelte konge kan sortere ut disse. (pose og sekk-syndromet)
Tor_qxl
Posts: 112
Joined: 21 Jun 2010 09:18

Re: Nye kategorier på Qxl.no

Post by Tor_qxl »

Hm, så vidt jeg kan se er det fortsatt hovedgrunnlaget til Stig som regjerer, vi kommer til å ta endringene i forumt til etterrettning å endre det slik dere vil. Men før dette gjøres må vi bli enige. Jeg ser det har kommet en del nye forslag som igjen må diskuteres. Om ca 2 uker forsvinner jeg på ferie, men vil være innom innimellom. Jeg ser ikke for meg noen endringer før etter ferien, føler litt at alle da har fått muligheten til ytre sin mening.

Har man ikke komme til enighet når jeg er tilbake fra ferie går vi for Stig sitt forslag.
vivavegas
Posts: 1590
Joined: 01 Oct 2008 20:45
Location: Krokstadelva (Mjøndalen)
Contact:

Re: Nye kategorier på Qxl.no

Post by vivavegas »

Ta gjerne og skriv opp det som nå er forslaget. Slike tråder har en tendens til å bli litt uoversiktlige å følge med etterhvert.

Skriv forslaget også med overskriftene. Altså mest mulig lik denne inndelingen:
http://www.qxl.no/pris/mynter-sedler/c/cn11383/
Letti
Posts: 139
Joined: 07 Jun 2010 15:26

Re: Nye kategorier på Qxl.no

Post by Letti »

A. M. O. Berg wrote:Helt enig med Elgen, inndeling etter konge er det beste.

Hvis man skal ha inndeling i "skilling" og "speciedalere", så blir det mye tilfeldigheter hvor enkelte valører havner, for eksempel 1/3 og 1/5 speciedalere.

Nei det er jo det som er poenget, det blir ikke tilfeldig i det hele tatt, det kan jo nesten ikke bli mer oversiktlig. Èn kategori for hver type, og da selvfølgelig èn kategori for 1/3 specie og èn kategori for 1/5 specie. Hver myntype får sin kategori, ser ikke noen enklere måte å gjøre det på, da kan jeg gå rett til den aktuelle kategorien og se etter mynt. På de fleste forslagene til nå vil folk dele det opp i år og konger og gud vet, hvorfor det? Vi har allerede forskjellige mynttyper så hvorfor ikke bare bruke de da? Hvorfor gjøre det mer vanskelig og innviklet? En kategori som kalles Før 1588? Hvorfor det? Hadde ikke myntene navn da som vi kan bruke? Er det mynter som skal kjøpes og selges eller er det konger og historiske fakta? Det er vel mynter er det ikke? Jeg tviler på at noen går inn på qxl for å lære historie, de er der for å kjøpe og selge så la oss da få kategorier som er tilpasset kjøp og salg.

Å sette det opp etter konger blir desverrre ofte gjort, for meg blir det veldig rotete da jeg ikke har noen som helst interesse av konger, det er myntene jeg er interessert i, hvem som regjerte da de ble laget er for meg totalt uvesentlig og nå i 2010 er konger og kongehus noe som henger igjen fra fortiden, det er en utdøende rase, det er rett og slett ikke interessant hvem som er eller var konge. For eksempel Norges Mynter katalogen kunne ikke vært mer rotete å bruke, man må hoppe frem og tilbake og det er bare konger og tull. Vil jeg lese om konger kjøper jeg noen historie bøker, ikke en myntkatalog. Er jeg på utkikk etter en 1 krone mynt vil jeg gjerne kunne gå til kategorien for 1 krone mynter, vil jeg ha en 1/3 specie vil jeg gjerne kunne gå til den kategorien, siden det er det jeg er på utikkk etter, hvordan noen kan synes dette er innviklet forstår jeg ikke, enklere enn det er det vanskelig å få det.
User avatar
Elgen
Posts: 306
Joined: 29 Oct 2009 17:18

Re: Nye kategorier på Qxl.no

Post by Elgen »

Letti wrote:
A. M. O. Berg wrote:Helt enig med Elgen, inndeling etter konge er det beste.

Hvis man skal ha inndeling i "skilling" og "speciedalere", så blir det mye tilfeldigheter hvor enkelte valører havner, for eksempel 1/3 og 1/5 speciedalere.

Nei det er jo det som er poenget, det kan nesten ikke bli mer oversiktlig. Èn kategori for hver type, og da selvfølgelig èn kategori for 1/3 specie og èn kategori for 1/5 specie. Hver myntype får sin kategori, ser ikke noen enklere måte å gjøre det på, da kan jeg gå rett til den aktuelle aktuelle kategorien og se etter mynt.

Å sette det opp etter konger blir desverrre ofte gjort, for meg blir det veldig rotete da jeg ikke har noen som helst interesse av konger, det er myntene jeg er interessert i, hvem som regjerte da de ble laget er for meg totalt uvesentlig og nå i 2010 er konger og kongehus noe som henger igjen fra fortiden, det er en utdøende rase, det er rett og slett ikke interresant hvem som er eller var konge. Er jeg på utkikk etter en 1 krone mynt vil jeg gjerne kunne gå til kategorien for 1 krone mynter, enklere enn det er det vanskelig å få det.
For dem som samler moderne mynter kan kanskje dette benyttes, men hvis man kun er interessert i de gamle sølvmyntene, vil man fort drukne i moderne massevare. Jeg gjentar gjerne: Se på hvordan det er organisert for danske mynter og medaljer på qxl.dk. Det er oversiktelig og ryddig. Selv har jeg benyttet qxl.no relativt lite nettop på grunn av det rotete oppsettet. Spesielt kategorien "medaljer/pokaler" syntes jeg oser av uvitenhet. Skal pokaler nevnes, må det være i sammenheng med øvrige premier. Jeg savner forøvrig et filter hvor man kan legge inn selgere man ikke ønsker å se. Dem begynner det å bli mange av, og det hadde vært en stor befrielse å slippe å bli bombardert med deres tvilsomme beskrivelser og uinteressante objekter.
Letti
Posts: 139
Joined: 07 Jun 2010 15:26

Re: Nye kategorier på Qxl.no

Post by Letti »

Så argumentet er at det blir for mange mynter i listene? Så istedet for å ha en enkel oversikt så vil man gjøre det mer innviklet så noen kan slippe å se annet enn akkurat de myntene de vil ha? Javel. Selv så ser jeg med glede gjennom listene, både det gamle og nye og forstår ikke problemet. Hvis jeg må velge mellom hundre små lister med stort sett samme innhold eller èn liste med alt i velger jeg selvfølgelig den ene listen og jeg står på mitt,

den enkleste måten for kjøpere og selgere på qxl å finne frem er hvis man har kategorier som heter det samme som myntene, enkelt og greit, noe annet vil være unødvendig, det gjør det bare mer innviklet å finne frem. Tror ikke qxl trenger noe hjelp fra noen her, det eneste de trenger å gjøre er å finne noen myntbøker, sette seg ned og sette opp en liste over hver type mynt som har blitt laget i norge også bruke den listen som kategorier.
User avatar
AMO Berg
Proveniensentusiast
Posts: 2777
Joined: 29 Mar 2009 21:24
Location: Stjørdal

Re: Nye kategorier på Qxl.no

Post by AMO Berg »

Hvis man skal gi alle valører en egen kategori, blir det veldig mange kategorier som inneholder få eller ingen mynter. Det som var snakk om her var å ha kun to kategorier for eldre mynter, skillinger og speciedalere. Da vil det bli mye tilfeldigheter som avgjør hvor enkelte mynter havner. Tror jeg oppretter en avstemning og så ser vi hva flertallet ønsker?

Avstemning her:

http://samlerforum.no/viewtopic.php?f=6&t=4367
Tor_qxl
Posts: 112
Joined: 21 Jun 2010 09:18

Re: Nye kategorier på Qxl.no

Post by Tor_qxl »

A. M. O. Berg wrote:Hvis man skal gi alle valører en egen kategori, blir det veldig mange kategorier som inneholder få eller ingen mynter. Det som var snakk om her var å ha kun to kategorier for eldre mynter, skillinger og speciedalere. Da vil det bli mye tilfeldigheter som avgjør hvor enkelte mynter havner. Tror jeg oppretter en avstemning og så ser vi hva flertallet ønsker?

Avstemning her:

http://samlerforum.no/viewtopic.php?f=6&t=4367
Bra tiltak
Tor_qxl
Posts: 112
Joined: 21 Jun 2010 09:18

Re: Nye kategorier på Qxl.no

Post by Tor_qxl »

Elgen wrote:
Letti wrote:
A. M. O. Berg wrote:Helt enig med Elgen, inndeling etter konge er det beste.

Hvis man skal ha inndeling i "skilling" og "speciedalere", så blir det mye tilfeldigheter hvor enkelte valører havner, for eksempel 1/3 og 1/5 speciedalere.

Nei det er jo det som er poenget, det kan nesten ikke bli mer oversiktlig. Èn kategori for hver type, og da selvfølgelig èn kategori for 1/3 specie og èn kategori for 1/5 specie. Hver myntype får sin kategori, ser ikke noen enklere måte å gjøre det på, da kan jeg gå rett til den aktuelle aktuelle kategorien og se etter mynt.

Å sette det opp etter konger blir desverrre ofte gjort, for meg blir det veldig rotete da jeg ikke har noen som helst interesse av konger, det er myntene jeg er interessert i, hvem som regjerte da de ble laget er for meg totalt uvesentlig og nå i 2010 er konger og kongehus noe som henger igjen fra fortiden, det er en utdøende rase, det er rett og slett ikke interresant hvem som er eller var konge. Er jeg på utkikk etter en 1 krone mynt vil jeg gjerne kunne gå til kategorien for 1 krone mynter, enklere enn det er det vanskelig å få det.
For dem som samler moderne mynter kan kanskje dette benyttes, men hvis man kun er interessert i de gamle sølvmyntene, vil man fort drukne i moderne massevare. Jeg gjentar gjerne: Se på hvordan det er organisert for danske mynter og medaljer på qxl.dk. Det er oversiktelig og ryddig. Selv har jeg benyttet qxl.no relativt lite nettop på grunn av det rotete oppsettet. Spesielt kategorien "medaljer/pokaler" syntes jeg oser av uvitenhet. Skal pokaler nevnes, må det være i sammenheng med øvrige premier. Jeg savner forøvrig et filter hvor man kan legge inn selgere man ikke ønsker å se. Dem begynner det å bli mange av, og det hadde vært en stor befrielse å slippe å bli bombardert med deres tvilsomme beskrivelser og uinteressante objekter.
Du kan svarteliste selgere slik at du slipper å se objektene deres.
User avatar
svessien
Numismatograf
Posts: 2426
Joined: 22 Oct 2008 16:36
Location: Stavanger
Contact:

Re: Nye kategorier på Qxl.no

Post by svessien »

Du kan svarteliste selgere slik at du slipper å se objektene deres.

Det har jeg gjort, men jeg får fortsatt opp de overgraderte, oppskrytte myntene deres.
Dette er jeg glad for, så jeg kan følge med på hva fienden foretar seg.

Jeg synes Qxl fungerer veldig bra som den er. Mynter før 1873/skillinger/speciedalere er litt rotete.
I tillegg kunne det ha vært underkategorier under "Mynter resten av verden", og inndeling etter denominasjon (dollar til cent) på USA mynt.
There's always a bigger fool

The Perma Bear of Numismatics
Tor_qxl
Posts: 112
Joined: 21 Jun 2010 09:18

Re: Nye kategorier på Qxl.no - Oppdeling

Post by Tor_qxl »

Nå har jeg hatt en gjennomgang over endel enringer som er ønsket. Jeg registrerer at det er en relativt grei interesse for å dele opp i konger. Her må jeg bare beklage å si at det betyr en komplett endring av hele mynter og sedler kategorien. Dette ble ikke godt mottatt av de som styrer plattformen.

Her er foreløpig utkast av Stig Westerhus sitt forslag med e ndringer nederst.

• Antikke mynter (19)
• Replica/minigullmynter - NY
• Gullmynter (59)
• Norske
• Utenlandske
• Medaljer/Pokaler/polletter (43) - NY
• Minnemynter (150)
• Norske - NY
• Utenlandske - NY
• Mynter - resten av verden (51)
• Mynter - Norske 1874 - 1920 (278)
• 1 øre
• 2 øre
• 5 øre
• 10 øre
• 25 øre
• 50 øre
• 1 kroner
• 2 kroner
(20 kr under denne utgår da den finnes kun i gull. Og derfor hører hjemme under ”Gullmynter”))

• Myntsett (197)
• Mynter - Norske før 1874 (57)
• Skillinger - NY
• Speciedalere - NY
• Andre - NY

• Mynter i rull (18)
• Mynter - Norske fra 1921 (514)
• 1 øre
• 2 øre
• 5 øre
• 10 øre
• 25 øre
• 50 øre
• 1 kroner
• 5 kroner
• 10 kroner
• 20 kroner

• Mynter - Europa (125)
• Belgia
• England
• Frankrike
• Italia
• Nederland
• Russland
• Tyskland
• Danmark – flyttet til Mynter – Norden
• Sverige – flyttet til mynter norden
• Portugal – flyttet til øvrig land
• Sveits – flyttet til øvrig land
• Øvrige land
• • • Mynter - Norden – endret navn
• Danmark før 1920 - NY
• Danmark 1920 og etter - NY
• Finland før 1920 - NY
• Finland 1920 og etter - NY
• Island - NY
• Sverige før 1920 - NY
• Sverige 1920 og etter - NY

• Mynter - USA (68)
• Mynter - Asia (13)
• Myntbrev (80)
• Myntsamlinger (89)
• Mynter - Euro (15)
• Mynter - Norden <- -1920 (16)UTGÅR Samlet i kategorien ”Mynter – Norden”
• Mynter - Russland (12) UTGÅR (Flyttet til ”Europa”
• Sedler - Norge (206)
• 1 krone
• 2 kroner
• 5 kroner
• 10 kroner
• 50 kroner
• 100 kroner
• 200 kroner (NY)
• 500 kroner
• 1000 kroner
• Sedler før 1877
• Nødsedler, lokalsedler og kredittmerker
• Svalbard, Bjørnøya & Kings Bay
• Kuriosa sedler – (Kan fjernes?)
• Øvrig – (Kan fjernes?endres til andre?)
• Sedler - Øvrig (12)
• Sedler - Europa (315)
• Sedler - Norden (6)
• Danmark
• Finaland
• Island
• Sverige
• Sedler - USA (17)
• Sedler - Asia (311)
• Sedler - Euro (7)
• Skillinger (20) UTGÅR (flyttet til ”Norske før 1873”)
• Speciedalere (10) UTGÅR (flyttet til ”Norske før 1873”)
• Sedler - Afrika (212)
• Sedler - Midtøsten (42)
• Sedler - Sør/Mellom Amerika (124)
• Sedler - Australia (13)
• Sølv-, Gullbarrer & Bullions (8)
• Sølvmynter (48)
• Sedler – Nord Amerika (3) UTGÅR (Kategori, ”Sedler – USA” Finnes alt.)
• Litteratur (NY)
• Tilbehør (47)
• Varianter (3)
• Øvrig (32)

Endring 22.06.2010 – lagt til Falske mynter, sedler og kopimynter. Med underkategorier - 1. Gamle forfalskninger fra før 1940. - 2. Moderne kopier og forfalskninger. - 3. Pseudomynter (Fantasimynter). (takk til samlefrans)

lagt til polletter sammen med medaljer/pokaler – (?)

Lagt til litteratur (takk til saccoman)
1.07.2010 – lagt til replica/minigull mynter i egen kategori

***********************************
Noen issues vi må diskutere videre er følgende forslag:
1. Endre dagens deling på mynter sverige, danmark og finnland til kun to underkategorier. Norske og utenlandske.
2. Det er ikke behov for sølvmyntersom en egen kategori (fjernes)?
3. Flytte euro mynter under Europa
4. Egen kategori for kobbermynter, event legge til shillinger - kobber og shilling - sølv
5. putte speciedaler, reisedalere og mark i en ny kategori "større sølvmynter?
6. Mynter resten av verden
7. Mynter norske før 1873 endret til 1874
8. Større sølvmynter ser ut som utgår.

Har jeg glemt noe eller surra med postene må jeg bare korrigeres.
Last edited by Tor_qxl on 05 Jul 2010 12:40, edited 1 time in total.
User avatar
svessien
Numismatograf
Posts: 2426
Joined: 22 Oct 2008 16:36
Location: Stavanger
Contact:

Re: Nye kategorier på Qxl.no

Post by svessien »

Mynter resten av verden er en veldig uoversiktlig kategori, og bør deles inn i:

Afrika
Asia
Australia og Oceania
Sør-Amerika
Nord-og Mellom Amerika
There's always a bigger fool

The Perma Bear of Numismatics
User avatar
BjørnE
Posts: 33
Joined: 28 Jun 2010 00:29
Location: København
Contact:

Re: Nye kategorier på Qxl.no

Post by BjørnE »

@tor_qxl

Jeg synes listinga ser fin ut.
Dog, er litt skeptisk til å fjerne 'sølvmynter'

Jeg er en av de som samler kun gullmynter, og jeg pleier å hoppe rett på den kategorien.
Jeg vet det finnes mange som bare jakter sølvmynter, uavhengig av av land, valør og/eller årstall, det vil bli et mareritt for dem å gå gjennom alt for å finne noe.
Samlerområde:
Latin Monetary Union, (LMU)
Scandinavian Monetary Union, (SMU)
Min samling
Tor_qxl
Posts: 112
Joined: 21 Jun 2010 09:18

Re: Nye kategorier på Qxl.no

Post by Tor_qxl »

svessien wrote:Mynter resten av verden er en veldig uoversiktlig kategori, og bør deles inn i:

Afrika
Asia
Australia og Oceania
Sør-Amerika
Nord-og Mellom Amerika
Hehe, er jo livsfarlig å legge til forslag da et nytt forslag medfører 5 nye, men litt av hensikten med resten av verden tror jeg er fordi mynter utenom norden kanskje ikke veier så tungt i Qxl miljøet. Eller tar jeg feil?
Locked

Return to “Auksjoner”