Nye kategorier på Qxl.no

Her kan du diskutere online auksjoner.
Locked
User avatar
Lagrinn
Numismatograf
Posts: 1551
Joined: 10 Mar 2009 08:35
Location: Buskerud

Re: Nye kategorier på Qxl.no

Post by Lagrinn »

Tor_qxl wrote:Litt av dette forespurte jeg i en tidligere tråd jeg også da jeg anså dette som unyttig i mynter og sedler, men det viser seg etter forklaring fra andre at det strengt tatt stammer som betalingsmiddler fra tidligere, men jeg ser ikke problemet med å flytte de hvis det viser seg at det aldri hav vært en form for betalingsmiddel.
Nå må vi skille imellom dem forskjellige objektene, en pokal er noe du som regel vinner i f.eks et skirenn, en polett kan vere så mangt, men det er blandt annet slike mann kan bruke i en handlevogn istedet får mynt også har vi medaljer som blir gitt ut ved diverse begivenheter osv

Pokaler har ingen ting med numismatikken å gjøre, poletter ifra gammelt av er vell brukt til så mangt, medaljer går inn under numismatikken på grunn av at den har litt samme særtrekket, det innvolverer store hendelser, viktige personer, konger osv.

Så, Fjern pokaler, og legg til poletter, da får vi Medaljer/Poletter, del dem så inn i F.eks Medaljer Norge, Medaljer utlang og Poletter som underkattegori.
Muligens litt klønette forklart, så ikke skyt meg om det er litt uklart :wink:
User avatar
Lagrinn
Numismatograf
Posts: 1551
Joined: 10 Mar 2009 08:35
Location: Buskerud

Re: Nye kategorier på Qxl.no

Post by Lagrinn »

Lagrinn wrote:
Tor_qxl wrote:Litt av dette forespurte jeg i en tidligere tråd jeg også da jeg anså dette som unyttig i mynter og sedler, men det viser seg etter forklaring fra andre at det strengt tatt stammer som betalingsmiddler fra tidligere, men jeg ser ikke problemet med å flytte de hvis det viser seg at det aldri hav vært en form for betalingsmiddel.
Nå må vi skille imellom dem forskjellige objektene, en pokal er noe du som regel vinner i f.eks et skirenn, en polett kan vere så mangt, men det er blandt annet slike mann kan bruke i en handlevogn istedet får mynt også har vi medaljer som blir gitt ut ved diverse begivenheter osv

Pokaler har ingen ting med numismatikken å gjøre, poletter ifra gammelt av er vell brukt til så mangt, medaljer går inn under numismatikken på grunn av at den har litt samme særtrekket, det innvolverer store hendelser, viktige personer, konger osv.

Så, Fjern pokaler, og legg til poletter, da får vi Medaljer/Poletter, del dem så inn i F.eks Medaljer Norge, Medaljer verden og Poletter som underkattegori.
Muligens litt klønette forklart, så ikke skyt meg om det er litt uklart :wink:
Tor_qxl
Posts: 112
Joined: 21 Jun 2010 09:18

Re: Nye kategorier på Qxl.no

Post by Tor_qxl »

Hei Alle sammen.

Idag drar jeg på ferie i fjellene å blir borte i minst 3 uker, jeg vil være på innimellom når mitt mobile bredband tillater det, men jeg håper ikke tråden dør ut av den grunn. Når ferien er over vil vi sakte men sikkert starter jobben med å dele opp kategorier hvis vi ser en relativt grei enighet.

En kollega av meg vil fortsette jobben med å se på endringsstukturen å det kan se ut som om oppdeling i konger kan etterhvert bli ett faktum.

God sommer til alle å jeg skal tenke på alle dere på jobb når jeg sitter i solsteika å spretter en kald pils.

Over og ut qxl
Tor_qxl
Posts: 112
Joined: 21 Jun 2010 09:18

Re: Nye kategorier på Qxl.no

Post by Tor_qxl »

Hei alle sammen, da var min ferie ferdig. Noen andre som er tilstedet? Vi nærmer oss en avgjørelse på nye kategorier å det kan se ut som om konge inndeling er favoritten. Det største problemet vi ser pr idag med å opprette konge inndeling er jobben med å skille ut alle aktive auksjoner da vårt kunnskapsområde ikke strekker seg til å kunne skille etter konger.

I tillegg blir det et nytt forslag på oppsett av kongeinndelingen og diskusjonen rundt dette.
User avatar
mynt01
Veteran
Posts: 1513
Joined: 15 Nov 2008 12:24

Re: Nye kategorier på Qxl.no

Post by mynt01 »

Kan ikke skjønne vitsen med å dele opp Norske mynter før 1874 i konger.
Dersom dere fjerner de utenlandske er det ikke mange mynter der. :D
User avatar
holofire
Posts: 828
Joined: 07 Nov 2008 15:17
Location: Larvik
Contact:

Re: Nye kategorier på Qxl.no

Post by holofire »

Garantert nok med å ha skillemynter,speciedaler,andre- forslaget til stig.

40 mynter ute pr d.d og så blir det omtrent 20 konger med 3 konger med mynt :shock:
Tor_qxl
Posts: 112
Joined: 21 Jun 2010 09:18

Re: Nye kategorier på Qxl.no

Post by Tor_qxl »

Se der ja, det var en ting som er viktig. Konger utgår hvis vi sitter igjen med noen få mynter i hver kategori. Jeg må si argumentene sitter høyt i forhold til prosessen som må utføres ved å dele opp i konger.
User avatar
Tech
Posts: 33
Joined: 19 Dec 2008 20:51
Location: Hokksund

Re: Nye kategorier på Qxl.no

Post by Tech »

Enig med Lagrinn. Finnes det noe norsk ord for Exonumia?

Konge inndeling etter 1873 er jeg for. Valør før dette.
Last edited by Tech on 04 Aug 2010 09:13, edited 2 times in total.
Tor_qxl
Posts: 112
Joined: 21 Jun 2010 09:18

Re: Nye kategorier på Qxl.no

Post by Tor_qxl »

Etter en rask gjennomgang av trådene er vi alle enige om at forslaget til Stig er bra med unntak av oppdeling i konger eller valører. Det vi da synes er at vi da ser er at vi kan starte med de endringene vi er enige om. Noen som har innvendinger?
User avatar
ramazotti
Posts: 2786
Joined: 23 Mar 2009 23:43
Location: Norge

Re: Nye kategorier på Qxl.no

Post by ramazotti »

Jeg kan ikke forstå at det skulle være så vanskelig å dele inn myntene
etter konger ?
Åpne mappen og se om det er noe fra Fredrik IV,nei det var det ikke .
Slipper da å rote meg gjennom slikt som Viking Penny, Norges Mynter 2010,
Numis Lommealbum eller Grande Myntpermer.

Hva med slikt som Sølvskillinger ?http://www.qxl.no/pris/mynter-sedler/my ... 615004388/

Nei ,jeg leter ikke etter slike heller. En frynsete C VII eller en skilling fra Oscar II
er ikke noe jeg ønsker akkurat nå,jeg samler ikke slikt.

Og hvorfor ikke dele inn alle myntene etter konger,om jeg vil ha en 10-øre fra
Oscar II,slipper jeg jobben med å se på Harald V ,
Olav V og Haakon VII.
Det ser ut til at QXL ikke ønsker å endre noe som helst,og det kun
blir med praten. Store ord,null handling !
Tor_qxl
Posts: 112
Joined: 21 Jun 2010 09:18

Re: Nye kategorier på Qxl.no

Post by Tor_qxl »

ramazotti wrote:Jeg kan ikke forstå at det skulle være så vanskelig å dele inn myntene
etter konger ?
Åpne mappen og se om det er noe fra Fredrik IV,nei det var det ikke .
Slipper da å rote meg gjennom slikt som Viking Penny, Norges Mynter 2010,
Numis Lommealbum eller Grande Myntpermer.

Hva med slikt som Sølvskillinger ?http://www.qxl.no/pris/mynter-sedler/my ... 615004388/

Nei ,jeg leter ikke etter slike heller. En frynsete C VII eller en skilling fra Oscar II
er ikke noe jeg ønsker akkurat nå,jeg samler ikke slikt.

Og hvorfor ikke dele inn alle myntene etter konger,om jeg vil ha en 10-øre fra
Oscar II,slipper jeg jobben med å se på Harald V ,
Olav V og Haakon VII.
Det ser ut til at QXL ikke ønsker å endre noe som helst,og det kun
blir med praten. Store ord,null handling !
Er ikke helt enig med deg ang handling, men jeg ser problemet med å tråle gjennom masse unødige listinger. Der det stopper opp for oss er å sitte igjen med et lass med tomme kategorier eller masse kategorier med en til to listinger i.
User avatar
ramazotti
Posts: 2786
Joined: 23 Mar 2009 23:43
Location: Norge

Re: Nye kategorier på Qxl.no

Post by ramazotti »

Det koster ikke QXL noe som helst å sitte med tomme
felter innenfor mynter eller andre samlerobjekter,kategoriser objektene
slik de hører hjemme.

Denne tråden fører ikke til noe som helst,det blir med pjatt og svada.
Eneste resultat er et skifte av årstall ?
User avatar
AMO Berg
Proveniensentusiast
Posts: 2777
Joined: 29 Mar 2009 21:24
Location: Stjørdal

Re: Nye kategorier på Qxl.no

Post by AMO Berg »

ramazotti wrote:Denne tråden fører ikke til noe som helst,det blir med pjatt og svada.
Eneste resultat er et skifte av årstall ?
Jeg har forlengst skjønt hvor dette bærer hen ramazotti. Det spiller egentlig ingen rolle for meg hvordan Qxl.no ønsker å fremstå. Jeg har aldri handlet mynter der før, og kommer heller ikke til å gjøre det i fremtiden.
hertervig
Posts: 1394
Joined: 03 Sep 2009 22:00

Re: Nye kategorier på Qxl.no

Post by hertervig »

Det finnes et betydelig vekstpotensiale innen de fleste kategorier på Qxl, også mynter. Jeg vil absolutt anbefale å lage et opplegg som holder mål også hvis objektmengden skulle øke betydelig. Noe som er sannsynlig hvis opplegget er lagt til rette for det. En vinn/vinn situasjon hvis man utnytter mulighetene...
User avatar
holofire
Posts: 828
Joined: 07 Nov 2008 15:17
Location: Larvik
Contact:

Re: Nye kategorier på Qxl.no

Post by holofire »

ramazotti wrote:Jeg kan ikke forstå at det skulle være så vanskelig å dele inn myntene
etter konger ?
Åpne mappen og se om det er noe fra Fredrik IV,nei det var det ikke .
Slipper da å rote meg gjennom slikt som Viking Penny, Norges Mynter 2010,
Numis Lommealbum eller Grande Myntpermer.

Hva med slikt som Sølvskillinger ?http://www.qxl.no/pris/mynter-sedler/my ... 615004388/

Nei ,jeg leter ikke etter slike heller. En frynsete C VII eller en skilling fra Oscar II
er ikke noe jeg ønsker akkurat nå,jeg samler ikke slikt.

Og hvorfor ikke dele inn alle myntene etter konger,om jeg vil ha en 10-øre fra
Oscar II,slipper jeg jobben med å se på Harald V ,
Olav V og Haakon VII.
Det ser ut til at QXL ikke ønsker å endre noe som helst,og det kun
blir med praten. Store ord,null handling !
Slik som det er med 10 ører i dag er det kun oscar og Haakon... ikke store jobben å lete :shock:
Ca 150 lots er det på det meste med mynt før 1874, i dag er det ca 40. Hvor mange konger er det... Regnestykket er nok ganske enkelt.. qxl.dk har andre grunnlag for oppdeling av konger. Det er da mye større andel og marked enn her hjemme i norge.
Når du nevner Numis Lommealbum eller Grande Myntpermer, norges mynter 2010 så ligger de feil under mynt før 1874.. mest sannsynlig vil de ligge feil i tiden fremover og...
Locked

Return to “Auksjoner”