Nye kategorier på Qxl.no

Her kan du diskutere online auksjoner.
User avatar
Arve
Posts: 3062
Joined: 25 Sep 2009 15:35
Location: Sandvika

Re: Nye kategorier på Qxl.no

Post by Arve »

Det er ikke noe behov for sølvmynter som egen kategori. Flytt gjerne mynter-euro under europa.
Arve

Interesser:
Romerske republikanske mynter
Italia under Vittorio Emanuele III
Tor_qxl
Posts: 112
Joined: 21 Jun 2010 09:18

Re: Nye kategorier på Qxl.no

Post by Tor_qxl »

vivavegas wrote:Akkurat nå er det jo hele 20-25 ut av 60 gullmynt-annonser som er i denne kategorien.

Det er vel mange fler enn mange av de andre kategoriene som allerede eksisterer, og som også er foreslått på denne tråden.

Disse replica/24K er noe av det største irritasjonsmomentet trur jeg på forumet her, slik at de må enten skilles ut i en egen kategori. Evnt. så må "øvrig"-kategorien brukes. Men da må man nok flytte annonser siden mange vil fortsette å bruke andre kategorier for å markedsføre auksjonen sin bedre.
Ok da er jeg med, skal følge litt med på dette, men hvis mengden sier at disse møkkamyntene er et irritasjonsmoment er det lettere å få igjennom en handling.
Tor_qxl
Posts: 112
Joined: 21 Jun 2010 09:18

Re: Nye kategorier på Qxl.no

Post by Tor_qxl »

MarkusLømo wrote:
Tor_qxl wrote: Kan replica/minigull event legges under gullmynter?
Nei, dette er ikke gullmynter.

Den beste kategorien for slike av de nåværende er "annet". Men få bruker denne frivillig. Er dere innstilt på å tvangsflytte objekter fra en kategori til en annen? Hvis ikke kan dere like gjerne glemme hele denne problemstillingen. Selgerne vil fortsette å feilaktig kalle det gullmynter så lenge ingen hindrer dem direkte.
Hvis dette er et stort problem vil vi gjøre noe med dette, men det må nevnes at vi ikke har kapasitet til å gjøre 15-20 sånne flyttinger om dagen. Men som svar, ja vi er beredt til å tvangsflytte hvis problemet vedvarer etter av vi har opprettet en egen kategori.
User avatar
vemod
Veteran
Posts: 1991
Joined: 14 Oct 2008 13:14
Location: Kongsvinger

Re: Nye kategorier på Qxl.no

Post by vemod »

Tor_qxl wrote:
holofire wrote:Savner en egen kategori for medaljer og poletter. Ang mynt før 1874 tor jeg det kan bli greit å dele inn litt grovere enn kongen + valør. Da eks jeg samler på alle typer og og valører så må jeg bla innom så å si alt...

Kunne delt inn mynt før 1874 i skilling, specie, mark, øvrig- skjeldent det kommer eksempelvis reisedaler etc..

litteratur hadde vært fint å få frem. Tilbehør bør være der da en kan selge album,hb,hansker,kofferter osv der så den blir neppe overflødig.
Burde medaljer og/eller poletter ligge under Mynter og sedler?
Ja. Medaljer sorterer strengt tatt ikke under mynter & sedler (utgåtte eller gyldige betalingsmidler) som begrep, men dette samleområdet er nært beslektet - for ikke å si inngift - under myntsamling, pga. av den kongelige tilknytningen, eller den kongelige "beskyttelsen".

Poletter, betalingsmerker og kredittmerker etc. er heller ikke mynter eller sedler i ordets egentlige betydning, men representerte likevel en verdi i samtiden, i en avgrenset periode, på et bestemt sted, eller i et bestemt geografisk område. Likevel er dette nærmest synonymt med mynt- og seddelsamling.

På alle større myntauksjoner innlemmes derfor medaljer, poletter og kredittmerker naturlig sammen med mynter og sedler.


Skal man dra begrepet "betalingsmidler" enda lenger, var jo f.eks. tobakk også en type betalingsmiddel under og etter 2de verdenskrig.
Tor_qxl
Posts: 112
Joined: 21 Jun 2010 09:18

Re: Nye kategorier på Qxl.no

Post by Tor_qxl »

Arve wrote:Det er ikke noe behov for sølvmynter som egen kategori. Flytt gjerne mynter-euro under europa.
Det skal mye til før jeg får fjernet eller flyttet en "hovedkategori" da den er en del av statistikkstrukturen som ikke bør tulles med, men en rename kan være et alternativ. Ser også at det er en del annonser i den kategorien.
Last edited by Tor_qxl on 22 Jun 2010 13:42, edited 1 time in total.
Tor_qxl
Posts: 112
Joined: 21 Jun 2010 09:18

Re: Nye kategorier på Qxl.no

Post by Tor_qxl »

vemod wrote:
Tor_qxl wrote:
holofire wrote:Savner en egen kategori for medaljer og poletter. Ang mynt før 1874 tor jeg det kan bli greit å dele inn litt grovere enn kongen + valør. Da eks jeg samler på alle typer og og valører så må jeg bla innom så å si alt...

Kunne delt inn mynt før 1874 i skilling, specie, mark, øvrig- skjeldent det kommer eksempelvis reisedaler etc..

litteratur hadde vært fint å få frem. Tilbehør bør være der da en kan selge album,hb,hansker,kofferter osv der så den blir neppe overflødig.
Burde medaljer og/eller poletter ligge under Mynter og sedler?
Ja. Medaljer sorterer strengt tatt ikke under mynter & sedler (utgåtte eller gyldige betalingsmidler) som begrep, men dette samleområdet er nært beslektet - for ikke å si inngift - under myntsamling, pga. av den kongelige tilknytningen, eller den kongelige "beskyttelsen".

Poletter, betalingsmerker og kredittmerker etc. er heller ikke mynter eller sedler i ordets egentlige betydning, men representerte likevel en verdi i samtiden, i en avgrenset periode, på et bestemt sted, eller i et bestemt geografisk område. Likevel er dette nærmest synonymt med mynt- og seddelsamling.

På alle større myntauksjoner innlemmes derfor medaljer, poletter og kredittmerker naturlig sammen med mynter og sedler.


Skal man dra begrepet "betalingsmidler" enda lenger, var jo f.eks. tobakk også en type betalingsmiddel under og etter 2de verdenskrig.
Ok, da er jeg med.
Samlerfrans
Posts: 26
Joined: 12 May 2010 10:46

Re: Nye kategorier på Qxl.no

Post by Samlerfrans »

I Danmark har de laget en kategori som heter:

Falske mønter, sedler og kopimønter.

Med følgende underkategorier:

1. Gamle forfalskninger fra før 1940.
2. Moderne kopier og forfalskninger.
3. Pseudomønter (Fantasimønter).

Med slike kategorier kan minigull, nazigull, museumskopier osv bli fjernet fra kategoriene for ekte mynter.

Etter at kategoriene er innført kan QXL slette alle annonser som legges feil. Etter 1 uke eller 2 blir nok selgerne som legger fantasimynter, kopier, minigull osv. "oppdratt" til å bruke riktig kategori :D

Kanskje noe å prøve i Norge også?
Buskerud
Posts: 1
Joined: 22 Jun 2010 17:36

Re: Nye kategorier på Qxl.no

Post by Buskerud »

Da jeg kun samler Buskerud så har jeg ikke tenkt så mye på kategoriene generellt. Jeg har bare irritert meg over å se de samme objektene bli lastet opp gang på gang. Spesiellt de 2 siste årene har det vært mye av dette. Kjedelig å gå inn og se det samme ligge der.

En mulighet jeg ser er å slå sammen" Hjemmstedsfilateli "og "Brev" kategoriene og lage fylkesmapper i stedenfor lansdelsmapper. Slik jeg ser det så er det mye av det samme i disse to kategoriene. Det vil passe bedre med hjemstedsfilateli når det er delt fylkesvis.
Den eneste lille bakdelen jeg ser med dette er at det krever litt mer geografikunnskaper av selgerene.
Det vil antageligvis ikke hjelpe noe på gjenopplastinger men det splitter det litt mer en det er nå. Bare det å få skilt ut Oslo/Kristiania i en egen kategori vil hjelpe mye.
User avatar
holofire
Posts: 828
Joined: 07 Nov 2008 15:17
Location: Larvik
Contact:

Re: Nye kategorier på Qxl.no

Post by holofire »

Forslaget til stig ser greit ut det, men mangler sedler norge før 1877... Vi har da skille og speciesedler osv..
User avatar
Stig Westerhus
Veteran
Posts: 1274
Joined: 24 Aug 2008 11:34
Location: Trondheim

Re: Nye kategorier på Qxl.no

Post by Stig Westerhus »

holofire wrote:Forslaget til stig ser greit ut det, men mangler sedler norge før 1877... Vi har da skille og speciesedler osv..
Ja tenkte på det etterpå så jeg skrev til Tor etterpå at underkategorien "andre" under "Sedler Norge" Kunne brukes til det.
Er vel ikke så mange omsetninger av de at vi trenger flere underkategorier? Eller tar jeg feil?
Stig Westerhus
Hovedområder; Norge, Både årgangsmynter, varianter, forfalskninger og kopier.
Andre områder; Danmark, Sverige, Island, Grønland og Tranquebar.
Nye samleområder; US Silver eagle og US Philippines

Formann i Trøndelag Numismatisk Forening
Følg Trøndelag Numismatisk Forening på Facebook
Tor_qxl
Posts: 112
Joined: 21 Jun 2010 09:18

Re: Nye kategorier på Qxl.no

Post by Tor_qxl »

Samlerfrans wrote:I Danmark har de laget en kategori som heter:

Falske mønter, sedler og kopimønter.

Med følgende underkategorier:

1. Gamle forfalskninger fra før 1940.
2. Moderne kopier og forfalskninger.
3. Pseudomønter (Fantasimønter).

Med slike kategorier kan minigull, nazigull, museumskopier osv bli fjernet fra kategoriene for ekte mynter.

Etter at kategoriene er innført kan QXL slette alle annonser som legges feil. Etter 1 uke eller 2 blir nok selgerne som legger fantasimynter, kopier, minigull osv. "oppdratt" til å bruke riktig kategori :D

Kanskje noe å prøve i Norge også?

En god ide, da kan vi samle all "dritten" der:) Noen andre som bifaller?
Tor_qxl
Posts: 112
Joined: 21 Jun 2010 09:18

Re: Nye kategorier på Qxl.no

Post by Tor_qxl »

Buskerud wrote:Da jeg kun samler Buskerud så har jeg ikke tenkt så mye på kategoriene generellt. Jeg har bare irritert meg over å se de samme objektene bli lastet opp gang på gang. Spesiellt de 2 siste årene har det vært mye av dette. Kjedelig å gå inn og se det samme ligge der.

En mulighet jeg ser er å slå sammen" Hjemmstedsfilateli "og "Brev" kategoriene og lage fylkesmapper i stedenfor lansdelsmapper. Slik jeg ser det så er det mye av det samme i disse to kategoriene. Det vil passe bedre med hjemstedsfilateli når det er delt fylkesvis.
Den eneste lille bakdelen jeg ser med dette er at det krever litt mer geografikunnskaper av selgerene.
Det vil antageligvis ikke hjelpe noe på gjenopplastinger men det splitter det litt mer en det er nå. Bare det å få skilt ut Oslo/Kristiania i en egen kategori vil hjelpe mye.
Vi kommer til å bevege oss inn i postkort og frimerker etterhvert som vi blir enige her, takk for tanken.
User avatar
Stig Westerhus
Veteran
Posts: 1274
Joined: 24 Aug 2008 11:34
Location: Trondheim

Re: Nye kategorier på Qxl.no

Post by Stig Westerhus »

Tor_qxl wrote:
Samlerfrans wrote:I Danmark har de laget en kategori som heter:

Falske mønter, sedler og kopimønter.

Med følgende underkategorier:

1. Gamle forfalskninger fra før 1940.
2. Moderne kopier og forfalskninger.
3. Pseudomønter (Fantasimønter).

Med slike kategorier kan minigull, nazigull, museumskopier osv bli fjernet fra kategoriene for ekte mynter.

Etter at kategoriene er innført kan QXL slette alle annonser som legges feil. Etter 1 uke eller 2 blir nok selgerne som legger fantasimynter, kopier, minigull osv. "oppdratt" til å bruke riktig kategori :D

Kanskje noe å prøve i Norge også?

En god ide, da kan vi samle all "dritten" der:) Noen andre som bifaller?
Støttes.
Stig Westerhus
Hovedområder; Norge, Både årgangsmynter, varianter, forfalskninger og kopier.
Andre områder; Danmark, Sverige, Island, Grønland og Tranquebar.
Nye samleområder; US Silver eagle og US Philippines

Formann i Trøndelag Numismatisk Forening
Følg Trøndelag Numismatisk Forening på Facebook
User avatar
KingO
Posts: 220
Joined: 12 May 2009 14:32

Re: Nye kategorier på Qxl.no

Post by KingO »

Viktig å skille mellom "minigullmynter" og små gullmynter som 1/20 oz Panda, Maple Leaf etc. som jo er ekte gullmynter. Problemet med "minigullmyntene" er jo at de hverken er gull eller mynter.

Jeg liker ikke disse sølvbelagte minnebarrene heller. Eller 1 grams sølvbarrene.
Tor_qxl
Posts: 112
Joined: 21 Jun 2010 09:18

Re: Nye kategorier på Qxl.no

Post by Tor_qxl »

holofire wrote:Savner en egen kategori for medaljer og poletter. Ang mynt før 1874 tor jeg det kan bli greit å dele inn litt grovere enn kongen + valør. Da eks jeg samler på alle typer og og valører så må jeg bla innom så å si alt...

Kunne delt inn mynt før 1874 i skilling, specie, mark, øvrig- skjeldent det kommer eksempelvis reisedaler etc..

litteratur hadde vært fint å få frem. Tilbehør bør være der da en kan selge album,hb,hansker,kofferter osv der så den blir neppe overflødig.
Funker det å legge til polletter til Medaljer/Pokaler? Så vi ender opp med medaljer/pokaler/polletter
Locked

Return to “Auksjoner”