Bowers & Merena slåes sammen med Stack's

Her kan du diskutere online auksjoner.
Knugen
Posts: 1167
Joined: 09 Aug 2009 19:58
Location: Oljehovedstaden i Europa

Bowers & Merena slåes sammen med Stack's

Post by Knugen »

Ble offentligjort den 22.12.2010:

Nok en sammensmelting innen auksjonshus på verdensbasis, denne gang i US.

Stacks har de siste årene rett og slett ikke klart å holde tritt med en global markedsplass som krever moderne teknologi med nettcasting og god IT platform, dermed ble det tydd til samtaler som førte frem i sammenslåing. Bowers and Merena kjøpte i 2008 Ponterio & Associates og denne gang lå Stack's for føttene

Stack's har ikke klart å holde tritt med med Heritage Auctions som har i forhold til disse to alene vært en overveldende markedsaktør med mange ganger større omsetning og godbiter.

Divisjonen som tar for seg verdensmynter (Ikke US coins) kommer til å hete "Stack’s-Bowers and Ponterio"

http://www.bowersandmerena.com/news/article.aspx?id=130
User avatar
KingO
Posts: 220
Joined: 12 May 2009 14:32

Re: Bowers & Merena slåes sammen med Stack's

Post by KingO »

Denne nyheten er hovedsak på forsiden av siste Coin World. Bekrefter det jeg har ment lenge. Tradisjonelle auksjonshus er i ferd med å utspille sin rolle. En bransje som suger 40% av omsetningen ut av samlermiljøet trenger vi selvsagt ikke.

Forhåpentligvis er de helt borte innen 10 år.
User avatar
jenskr
Numismatiker
Posts: 1095
Joined: 10 Jun 2009 21:36

Re: Bowers & Merena slåes sammen med Stack's

Post by jenskr »

KingO wrote:Denne nyheten er hovedsak på forsiden av siste Coin World. Bekrefter det jeg har ment lenge. Tradisjonelle auksjonshus er i ferd med å utspille sin rolle. En bransje som suger 40% av omsetningen ut av samlermiljøet trenger vi selvsagt ikke.

Forhåpentligvis er de helt borte innen 10 år.
Jeg er iallefall ikke enig i ditt utspill, og jeg håper inderlig at du tar feil.
Knugen
Posts: 1167
Joined: 09 Aug 2009 19:58
Location: Oljehovedstaden i Europa

Re: Bowers & Merena slåes sammen med Stack's

Post by Knugen »

jenskr wrote:
KingO wrote:Denne nyheten er hovedsak på forsiden av siste Coin World. Bekrefter det jeg har ment lenge. Tradisjonelle auksjonshus er i ferd med å utspille sin rolle. En bransje som suger 40% av omsetningen ut av samlermiljøet trenger vi selvsagt ikke.

Forhåpentligvis er de helt borte innen 10 år.
Jeg er iallefall ikke enig i ditt utspill, og jeg håper inderlig at du tar feil.

Enig der jenskr, Heritage for eks tar bare 15% hver vei og det er rimelig, Brun Rasmussen på sin side tar hele 25% på sine sal auksjoner. Dette mener jeg er i overkant mye.

Man må forstå dynamikken i markedet, uten mynthandlere eller auksjonshus ville det ikke være et numismatisk samlemiljø i Norge, antall samlere ville vært like stort som antall pinsamlere.

Jeg vil gjerne at du nevner 1 land som har et stort samlemiljø innen mynter og seddler hvorav det ikke finnes auksjonshus eller mynthandlere som driver med landets mynter.

I Forente arabiske emirater, Vietnam, India har man nesten ikke auksjonshus eller mynthandlere og man har ikke noe samlermiljø eller marked for mynter fra respektive landene, bare se på latterlige lave priser på Indiske mynter for eks.
Deretter retter du blikket til Singapore, Thailand (Pga Jan Olav Aamlid riktignok) og Kina og her finner du masse aktivitet innenfor den numismatiske verdenen.
User avatar
KingO
Posts: 220
Joined: 12 May 2009 14:32

Re: Bowers & Merena slåes sammen med Stack's

Post by KingO »

Knugen wrote:
Man må forstå dynamikken i markedet, uten mynthandlere eller auksjonshus ville det ikke være et numismatisk samlemiljø i Norge, antall samlere ville vært like stort som antall pinsamlere.

Jeg vil gjerne at du nevner 1 land som har et stort samlemiljø innen mynter og seddler hvorav det ikke finnes auksjonshus eller mynthandlere som driver med landets mynter.

I Forente arabiske emirater, Vietnam, India har man nesten ikke auksjonshus eller mynthandlere og man har ikke noe samlermiljø eller marked for mynter fra respektive landene, bare se på latterlige lave priser på Indiske mynter for eks.
Deretter retter du blikket til Singapore, Thailand (Pga Jan Olav Aamlid riktignok) og Kina og her finner du masse aktivitet innenfor den numismatiske verdenen.
Nei, dette er da bare tull. Så myntsamling startet ved at ett auksjonshus begynte å selge mynter ?

Dette forumet og QXL er mye viktigere for det numismatiske miljøet enn det auksjonshusene er. Auksjonshusene har bare en agenda og det er profitt.

Det ideelle er selvsagt at all handel skjer internt i miljøet uten at 30-50% av omsetningen forsvinner ut av samlermiljøet. Bare da får man en bærekraftig hobby. Eller hva ?
Knugen
Posts: 1167
Joined: 09 Aug 2009 19:58
Location: Oljehovedstaden i Europa

Re: Bowers & Merena slåes sammen med Stack's

Post by Knugen »

KingO wrote:
Nei, dette er da bare tull. Så myntsamling startet ved at ett auksjonshus begynte å selge mynter ?
Startet nei, men gjort det mulig å samle slik vi kjenner myntmarkedet i dag.

Det er mange som har antikviteter som hobby og man kan stille seg spørsmålet var det folk som samlet på gamle ting før Stockholms Auktionsverk, Sotheby's, Christie's ble grunnlagt på 1600 og 1700 tallet? Svaret på det er ja, men det var ingen oversikt over hva som fantes i hvilken kvalitet det var og kunnskapen var dårlig. Men etterhvert ble kunnskapen bedre trossalt folk som jobber med det hver dag i 9 timer og kanskje i tillegg driver med dette på hobby lærer seg forterere enn andre. Forøvrig har disse gamle auksjonshusene solgt mynter.

Personer som driver med numismatikk eller antikivteter i et auksjonshus har en kunnskap som strekker seg lengre enn 99% av alle hobbysamlerne. Kunnskap koster eller hvorfor streiker lærerne de deler jo bare kunnskap så de kunne jo like så godt jobbet gratis.

I nyere tid kan vi se på hvor myntmarkedet i Norge var før vi fikk OMH og Numisma samt andre mynthandlere i Norge på 1970 tallet.

Personer som har bil som hobby og liker å mekke på biler kjøper for eksempel biler hos Oslo bil auksjoner, mener du det er like ille at Oslo bil auksjon tjener penger på det?

Poenget med et auksjonshus betaler man for arbeid med salget, reklame, kunnskap, trygghet (tenk det finnes så gode forfalskninger at ikke engang du eller jeg ville set forskjellen), graderinger, provinens, skjeldhenhetsanalyse og oppgjør + mer.

En annen ting er når folk dør eller ikke ønsker å samle mer forventer du at vedkommende da skal bruke 100 talls timer på å selge unna alt selv? Folk som kanskje ikke har peiling på mynt eller ikke har tid? For eks. hvis man har blitt pensjonist og ønsker å bruke pengene på å reise skal man da sitte å ta bilder av mynter i hundretusenersklassen og legge ut på QXL med sine egne graderinger der hvor man for øvrig har 0 karakterer og så tror du folk skal sitte å forhåndsbetale inn til selger?
Last edited by Knugen on 05 Jan 2011 18:34, edited 1 time in total.
User avatar
AMO Berg
Proveniensentusiast
Posts: 2776
Joined: 29 Mar 2009 21:24
Location: Stjørdal

Re: Bowers & Merena slåes sammen med Stack's

Post by AMO Berg »

Synes jeg ser for meg Christian Zinck selge familiesamlingen på QXL. Det er helt riktig som knugen skriver at profesjonelle aktører er viktig for å skape interesse og nyrekruttering til vår hobby. Med kun private aktører hadde myntsamling fort fått et dårlig rykte på seg tror jeg.
User avatar
vemod
Veteran
Posts: 1991
Joined: 14 Oct 2008 13:14
Location: Kongsvinger

Re: Bowers & Merena slåes sammen med Stack's

Post by vemod »

Du har gode poenger, Knugen. Tiltredes.
User avatar
KingO
Posts: 220
Joined: 12 May 2009 14:32

Re: Bowers & Merena slåes sammen med Stack's

Post by KingO »

Knugen wrote: Personer som driver med numismatikk eller antikivteter i et auksjonshus har en kunnskap som strekker seg lengre enn 99% av alle hobbysamlerne.
Akkurat det er ikke mitt inntrykk.
Knugen wrote: I nyere tid kan vi se på hvor myntmarkedet i Norge var før vi fikk OMH og Numisma samt andre mynthandlere i Norge på 1970 tallet.
Ja det må du gjerne se på. Nå er det 2011 og alt vi trenger av kunnskap og salgsplattformer har vi på internett.
Knugen wrote:Personer som har bil som hobby og liker å mekke på biler kjøper for eksempel biler hos Oslo bil auksjoner, mener du det er like ille at Oslo bil auksjon tjener penger på det?
Nei

Knugen wrote: Poenget med et auksjonshus betaler man for arbeid med salget, reklame, kunnskap, trygghet (tenk det finnes så gode forfalskninger at ikke engang du eller jeg ville set forskjellen), graderinger, provinens, skjeldhenhetsanalyse og oppgjør + mer.
Hm nå har det blitt solgt både falske og feilgraderte mynter på auksjon. I tillegg har mynthandlerne holdt tilbake objekter for å skape kunstig etterspørsel, mange som fikk seg en aha opplevelse når internett kom. Og man fikk ett marked som faktisk fungerer. I tillegg gir de ut en latterlig prisliste år etter år der alle prisene er feil.
Knugen wrote: En annen ting er når folk dør eller ikke ønsker å samle mer forventer du at vedkommende da skal bruke 100 talls timer på å selge unna alt selv? Folk som kanskje ikke har peiling på mynt eller ikke har tid? For eks. hvis man har blitt pensjonist og ønsker å bruke pengene på å reise skal man da sitte å ta bilder av mynter i hundretusenersklassen og legge ut på QXL med sine egne graderinger der hvor man for øvrig har 0 karakterer og så tror du folk skal sitte å forhåndsbetale inn til selger?
I ett slikt scenario der bare QXL eksisterer så vil selvsagt annerkjente selgere på QXL (Roschberg etc) ta seg av slike salg. Rimelig opplagt...
User avatar
AMO Berg
Proveniensentusiast
Posts: 2776
Joined: 29 Mar 2009 21:24
Location: Stjørdal

Re: Bowers & Merena slåes sammen med Stack's

Post by AMO Berg »

KingO wrote:I ett slikt scenario der bare QXL eksisterer så vil selvsagt annerkjente selgere på QXL (Roschberg etc) ta seg av slike salg. Rimelig opplagt...
Men da har vi jo plutselig fått tilbake profesjonelle aktører, som selger mynter mot betaling! :wink:
User avatar
Myge
Veteran
Posts: 3732
Joined: 28 Aug 2008 20:38
Location: Haugesund

Re: Bowers & Merena slåes sammen med Stack's

Post by Myge »

Hva om alle heller slutte å samle, så sender vi heller samlingene på rundgang?
Knugen
Posts: 1167
Joined: 09 Aug 2009 19:58
Location: Oljehovedstaden i Europa

Re: Bowers & Merena slåes sammen med Stack's

Post by Knugen »

Knugen wrote:
KingO wrote: Personer som driver med numismatikk eller antikivteter i et auksjonshus har en kunnskap som strekker seg lengre enn 99% av alle hobbysamlerne.
Akkurat det er ikke mitt inntrykk.
Du må lese mellom linjene av hva jeg skriver her. Hobbysamlere kjenner sitt samlefelt men er grønne på samlefelt utenfor sitt område. Kjenner mange som er supermenn når det gjelder mynter fra dansketiden for eks. men bare kan litt eller ingenting når det gjelder middelaldermynter, årgangsmynter, norske seddler, utenlandske mynter, utenlandske seddler, antikke mynter osv. osv. osv.
Knugen wrote:
KingO wrote: I nyere tid kan vi se på hvor myntmarkedet i Norge var før vi fikk OMH og Numisma samt andre mynthandlere i Norge på 1970 tallet.
Ja det må du gjerne se på. Nå er det 2011 og alt vi trenger av kunnskap og salgsplattformer har vi på internett.
Flott, jeg går ut i fra katalogene fra Schou, Schive og alle de andre viktige referanseverkene på norsk og internasjonale mynter er på nett? Jeg går også ut i fra at alle i din familie også bestefar på 90 år klarer logge seg inn på Qxl og selge mynter som om det skulle være ingenting.
Knugen wrote:
KingO wrote:Personer som har bil som hobby og liker å mekke på biler kjøper for eksempel biler hos Oslo bil auksjoner, mener du det er like ille at Oslo bil auksjon tjener penger på det?
Nei
Altså det er greit noen auksjonshus tjener penger på hobbier så lenge det ikke gjelder mynter, jaha det virker jo fullstendig fornuftig.
KingO wrote:Hm nå har det blitt solgt både falske og feilgraderte mynter på auksjon. I tillegg har mynthandlerne holdt tilbake objekter for å skape kunstig etterspørsel, mange som fikk seg en aha opplevelse når internett kom. Og man fikk ett marked som faktisk fungerer.
Hvis du sammenligner antallet falske og feilgraderte mynter på norske auksjonshus kontra hva som blir solgt på qxl hadde du fått deg et sjokk. Hvis jeg husker rett nå hvem blant de første som solgte mynter via internet i Norge? Svaret er mynthandler Bjørn Nordbakk (Numisma) med auction.no
KingO wrote:I tillegg gir de ut en latterlig prisliste år etter år der alle prisene er feil.
Har du tenkt tanken at auksjonsresultatene tilsier markedsprisene fremfor prislisten? Hvordan kan du vite at prislisten ikke stemmer hvis du ikke kan sjekke den mot resultatlister fra auksjoner? Hvem er de vet du hvem som gir ut NM, da kan du kanskje fortelle oss hvem som dikterer prisene i den katalogen i all hovedsak (du skal få et gratis tips av meg det er ikke en mynthandler ei heller et auksjonshus). Prisene i denne prislisten (Norges Mynter) er feil i hovedsak på minnemynter, kanskje du kan fortelle oss hvem som dikterer prisene på minnemynter og gullmynter i denne katalogen i all hovedsak (du skal få et gratis tips av meg det er ikke en mynthandler ei heller et auksjonshus)
KingO wrote:I ett slikt scenario der bare QXL eksisterer så vil selvsagt annerkjente selgere på QXL (Roschberg etc) ta seg av slike salg. Rimelig opplagt...
Så du tror Rochberg auksjonerer bort noe gratis på qxl? Hvis ikke kanskje du kan fortelle meg hva de tar i salær? Nei, vent nå litt sa jeg salær er ikke det det samme som...
KingO wrote:.... at 30-50% av omsetningen forsvinner ut av samlermiljøet
Mine mattekunnskaper er ikke så gode kanskje dine er bedre: Er det forskjell på om et et auksjonshus tar 20% av kjøper og 15% av selger eller om en mynthandler kjøper en samling for 70% av markedspris og selger den for 105% av markedspris?

Virker som største problemet ditt med auksjonshus er at de ikke er på internett nok eller at de tjener penger på at ikke man lever uendelig og dermed kan bruke all den tid som trengs for kjøpe og selge selv.

I bunn å grunn må jeg si dine påstander er kunnskapsløse, men se det fra den positive siden du har nå fått gratis kunnskaper av meg på internet. Fantastisk :D
User avatar
KingO
Posts: 220
Joined: 12 May 2009 14:32

Re: Bowers & Merena slåes sammen med Stack's

Post by KingO »

Mitt syn er at auksjonshus er alt for dyrt. De aller fleste transaksjonene er små (i praksis risikofrie), særlig hos Skanfil, da synes jeg det er unødvendig at 40% skal forsvinne ut av miljøet.

Jeg er fullstendig klar over at auksjonshus har en funksjon. Jeg synes bare det er trist at enkelte mener at auksjonshus bør være den primære salgskanalen. Kjøper/selger man utelukkende på auksjon så må man ha en prisstigning på 40% før man har fortjeneste.
Tenk hvor latterlig det ville vært hvis for.eks. boligsalg hadde like høye gebyrer.

Det ideelle hadde selvsagt vært en online katalog, med hundrevis av bilder av hver mynt, (ulike graderinger etc.). Kontinuerlig oppdatering av forfalskninger osv. Men det er klart ikke alle ville være tjent med en slik katalog...
User avatar
Lagrinn
Numismatograf
Posts: 1551
Joined: 10 Mar 2009 08:35
Location: Buskerud

Re: Bowers & Merena slåes sammen med Stack's

Post by Lagrinn »

Siden du drar opp oslo bilauksjon som ett eksempel så har dem kun 10% salær, med maks og min salær, du vill aldri betale mere en 8950kr selv om bilen koster 500000,-

Jeg mener Numisma har lagt seg på ett veldig ålreit nivå kontra priser dem oppnår.
User avatar
jenskr
Numismatiker
Posts: 1095
Joined: 10 Jun 2009 21:36

Re: Bowers & Merena slåes sammen med Stack's

Post by jenskr »

Lagrinn wrote:Siden du drar opp oslo bilauksjon som ett eksempel så har dem kun 10% salær, med maks og min salær, du vill aldri betale mere en 8950kr selv om bilen koster 500000,-

Jeg mener Numisma har lagt seg på ett veldig ålreit nivå kontra priser dem oppnår.
Du kan ikke sammenligne Numismas, og andre aktørers Internettauksjoner, med de store offentlige auksjonene. Profesjonelle aktører som kun har Internett baserte auksjoner har begrensete utgifter knyttet til dette. I motsetning til en offentlig auksjon.
Post Reply

Return to “Auksjoner”