Salær

Her kan du diskutere online auksjoner.
Flash
Posts: 884
Joined: 15 Aug 2008 17:25

Salær

Post by Flash »

Hvor mye tar de forskjellige handlerne i salær? Tenker da på både innleverer og kjøper.
kenpal
Posts: 86
Joined: 01 Apr 2010 08:50

Re: Salær

Post by kenpal »

Flash wrote:Hvor mye tar de forskjellige handlerne i salær? Tenker da på både innleverer og kjøper.
alt for mye...
User avatar
madsemann
Posts: 2612
Joined: 09 Apr 2010 01:52
Location: Jørpeland

Re: Salær

Post by madsemann »

kenpal wrote:
Flash wrote:Hvor mye tar de forskjellige handlerne i salær? Tenker da på både innleverer og kjøper.
alt for mye...
Foreslår at du kenpal åpner et auksjonshus uten salær og betaler fra egen lomme alle utgifter selv!

Omh har 18+ 18 (offentlig)
Skanfil 20+20 Både nettauksjon og offentlig auksjon.
Numisma (nettauksjon) 10+10

Tror dette skal stemme, men hvis du har en stor og dyr samling du vil selge går det nok ann å prute ned salæret til selger.
User avatar
madsemann
Posts: 2612
Joined: 09 Apr 2010 01:52
Location: Jørpeland

Re: Salær

Post by madsemann »

For ordens skyld syntes jeg også at salæret var dyrt før. Men det var før jeg fant ut hva som ligger bak. Dette sagt synes jeg personlig at Skanfil kunne hatt differensiert salær på nett og i sal. Det er langt billigere å ha en nettauksjon enn en offentlig, men det viser ikke igjen på prisene. Det er som regel større kundegrunnlag på de store offentlige auksjonene også.
Swede
Posts: 572
Joined: 05 Aug 2010 20:18

Re: Salær

Post by Swede »

madsemann wrote:Det er langt billigere å ha en nettauksjon enn en offentlig, men det viser ikke igjen på prisene. Det er som regel større kundegrunnlag på de store offentlige auksjonene også.
Genomsnittspriset per objekt är dock lägre vid onlineauktionerna? Det kostar inte mer att sälja ett mynt/frimärke för 5000 än ett för 200.


De svenska auktionshusen i branschen ligger ofta på 20+20% (frimärkshuset, MISAB, Philea har 20+21%), Aurum har lite lägre med 15%+moms (18,75%). Jag vet inte vad inlämnarprovisionen är hos Aurum, och det står inte på hemsidan.

Om du lämnar in mycket, eller dyrbara objekt brukar inlämnarprovisionen gå att diskutera.
Flash
Posts: 884
Joined: 15 Aug 2008 17:25

Re: Salær

Post by Flash »

Takker for svar. Det var ikke meningen å dra i gang enda en diskusjon om salærene er for høye eller ikke. Var faktisk kun interessert i fakta.
MarkusLømo
Veteran
Posts: 2003
Joined: 06 Nov 2008 21:42
Location: Fredrikstad

Re: Salær

Post by MarkusLømo »

Jeg er ikke sikker på det der med "18 + 18" og "20 + 20". Jeg minnes å ha lest representater for disse auksjonshusene si at gebyret de tar av selger kan variere også for de uten fantastiske samlinger, og ikke nødvendigvis stemmer overens med dette. Gebyret de tar av kjøper er derimot korrekt.

Europeiske auksjonshus som Künker og Rauch tar som regel 15% av kjøper (Künker tar f.ø. 10% på nettauksjon, Rauch de samme 15%). Hva de tar fra selger aner jeg ikke.
User avatar
madsemann
Posts: 2612
Joined: 09 Apr 2010 01:52
Location: Jørpeland

Re: Salær

Post by madsemann »

Jeg har skrevet feil på omh ser jeg de tar 15 fra selger og 18 fra kjøper Sorry
User avatar
bengt
Posts: 1772
Joined: 08 Jul 2008 13:30

Re: Salær

Post by bengt »

I reglene til Skanfil står det vel at hvis det er objekter som selger har lite informasjon om og som det kreves mye arbeid for å få beskrevet korrekt så kan de ta høyere salær.
User avatar
Arve
Posts: 3062
Joined: 25 Sep 2009 15:35
Location: Sandvika

Re: Salær

Post by Arve »

Italienske auksjonshus tar som regel 15% av kjøper og 10% på ettersalg. Hva de tar av selger vet jeg ikke. Men forskjellen fra Europa til Norge er jo at vi ikke har moms på mynter, frimerker og bøker, det har de i alle europeiske land.
Arve

Interesser:
Romerske republikanske mynter
Italia under Vittorio Emanuele III
Kaller
Posts: 13
Joined: 23 Mar 2011 14:43

Re: Salær

Post by Kaller »

Jeg lurer litt på hvorfor det tas gebyrer både av selger og kjøper? Hadde det ikke vært for kjøperen hadde de ikke hatt noe å gjøre i det hele tatt, virker litt overdrevent, jeg skjønner at det er et gebyr for å legge ut noe for salg, men et gebyr for å kjøpe noe??
Knugen
Posts: 1167
Joined: 09 Aug 2009 19:58
Location: Oljehovedstaden i Europa

Re: Salær

Post by Knugen »

Kaller wrote:Jeg lurer litt på hvorfor det tas gebyrer både av selger og kjøper? Hadde det ikke vært for kjøperen hadde de ikke hatt noe å gjøre i det hele tatt, virker litt overdrevent, jeg skjønner at det er et gebyr for å legge ut noe for salg, men et gebyr for å kjøpe noe??
Et salær er ingen gebyr, et gebyr er et fastsatt beløp mens et salær er en varierende prosentsats ettersom enkelte auksjonshus har et fastsatt gebyr for å innlevering (for eks. 50 kroner).

Det er så enkelt at man skal ha x antall prosenter av salg for å dekke utgiftene både fra selger og fra kjøper. Du må se alternativet som da ville blitt å krevd 35% av selger (innleverer). Hvem ville levert inn til de når man alltid har i auksjonsbransjen (snart 300 år) dekket sine utgifter ved å ta salær fra begge parter.
myntape
Posts: 51
Joined: 22 Mar 2009 19:28
Location: London

Re: Salær

Post by myntape »

Jeg har ikke noe problem med å betale salær.
Men jeg justerer selvfølgelig budet. Om jeg er villig til å betale 5.000 for en mynt og det tilkommer et salær på 20% byr jeg litt over 4.000.
User avatar
Spicyspecie
Veteran
Posts: 547
Joined: 22 Nov 2008 11:46
Location: Oslo

Re: Salær

Post by Spicyspecie »

Marginene i denne bransjen er absolutt ikke store jmfr med mange andre bransjer. Si at feks OMH i snitt har tilsammen 30% i salær fra kjøper og selger ved salg av objekter på auksjon. OMH som driver tradisjonelle auksjoner (ikke på nett foreløpig) har høye kostnader i forbindelse med dette.

Kostnadene i forbindelse med en tradisjonell auksjon er store i forhold til nettauksjoner når man må ta med utgifter til leie av lokaler, leie av ekstra personell, produksjon av katalog (tykk og design), tiden det tar å lage en katalog og porto.

Takk og lov at dette fortsatt eksisterer. Anbefales på det sterkeste til de som ikke har prøvd..
User avatar
madsemann
Posts: 2612
Joined: 09 Apr 2010 01:52
Location: Jørpeland

Re: Salær

Post by madsemann »

Spicyspecie wrote:Marginene i denne bransjen er absolutt ikke store jmfr med mange andre bransjer. Si at feks OMH i snitt har tilsammen 30% i salær fra kjøper og selger ved salg av objekter på auksjon. OMH som driver tradisjonelle auksjoner (ikke på nett foreløpig) har høye kostnader i forbindelse med dette.

Kostnadene i forbindelse med en tradisjonell auksjon er store i forhold til nettauksjoner når man må ta med utgifter til leie av lokaler, leie av ekstra personell, produksjon av katalog (tykk og design), tiden det tar å lage en katalog og porto.

Takk og lov at dette fortsatt eksisterer. Anbefales på det sterkeste til de som ikke har prøvd..
Nok en gang leter jeg etter "liker" knappen, men det er jo Facebook :-) Kunne med andre ord ikke sagt det bedre selv :) Og jeg gleder meg som et lite barn til Oma 66 :-) Håper jeg får treffe mange av dere der :-)
Post Reply

Return to “Auksjoner”