Falsk Speciedaler på kommende Germeten

Her kan du diskutere online auksjoner.
User avatar
madsemann
Posts: 2612
Joined: 09 Apr 2010 01:52
Location: Jørpeland

Falsk Speciedaler på kommende Germeten

Post by madsemann »

Lot nr 1201, speciedaler 1648 på kommende auksjon på Germeten, er en støpt kopi/forfalskning.

Med den falske 2 specien som ble solgt på frimerkehuset i Sverige i fjor i minne, tror jeg personlig at jeg holder meg til de profesjonnelle innen numismatikk når jeg skal kjøpe myntene mine i fremtiden.

Noen synspunkter noen?
User avatar
ramazotti
Posts: 2786
Joined: 23 Mar 2009 23:43
Location: Norge

Re: Falsk Speciedaler på kommende Germeten

Post by ramazotti »

Link :http://www.germeten.no/pdf-filer/80-s03 ... nt-www.pdf

trodde jeg,klipp ut og lim inn...
User avatar
Sølvskatten
Posts: 97
Joined: 23 Nov 2009 09:14
Location: Akershus

Re: Falsk Speciedaler på kommende Germeten

Post by Sølvskatten »

madsemann wrote:Lot nr 1201, speciedaler 1648 på kommende auksjon på Germeten, er en støpt kopi/forfalskning.

Med den falske 2 specien som ble solgt på frimerkehuset i Sverige i fjor i minne, tror jeg personlig at jeg holder meg til de profesjonnelle innen numismatikk når jeg skal kjøpe myntene mine i fremtiden.

Noen synspunkter noen?
Ser du det bare ut ifra bildene i katalogen? Enig i at "durkdrevne" mynthandlere er tryggest.
User avatar
madsemann
Posts: 2612
Joined: 09 Apr 2010 01:52
Location: Jørpeland

Re: Falsk Speciedaler på kommende Germeten

Post by madsemann »

Sølvskatten wrote:
madsemann wrote:Lot nr 1201, speciedaler 1648 på kommende auksjon på Germeten, er en støpt kopi/forfalskning.

Med den falske 2 specien som ble solgt på frimerkehuset i Sverige i fjor i minne, tror jeg personlig at jeg holder meg til de profesjonnelle innen numismatikk når jeg skal kjøpe myntene mine i fremtiden.

Noen synspunkter noen?
Ser du det bare ut ifra bildene i katalogen? Enig i at "durkdrevne" mynthandlere er tryggest.
Det kan sees utifra bildene at det er noe galt som ikke er riktig ja :-)
Knugen
Posts: 1167
Joined: 09 Aug 2009 19:58
Location: Oljehovedstaden i Europa

Re: Falsk Speciedaler på kommende Germeten

Post by Knugen »

Bilder kan bedra både ene og andre veien.....

Bør ikke noen undersøke mynten "live" før vi slår dette fast?
User avatar
madsemann
Posts: 2612
Joined: 09 Apr 2010 01:52
Location: Jørpeland

Re: Falsk Speciedaler på kommende Germeten

Post by madsemann »

Knugen wrote:Bilder kan bedra både ene og andre veien.....

Bør ikke noen undersøke mynten "live" før vi slår dette fast?
Det er gjort!
Knugen
Posts: 1167
Joined: 09 Aug 2009 19:58
Location: Oljehovedstaden i Europa

Re: Falsk Speciedaler på kommende Germeten

Post by Knugen »

madsemann wrote:
Knugen wrote:Bilder kan bedra både ene og andre veien.....

Bør ikke noen undersøke mynten "live" før vi slår dette fast?
Det er gjort!
Rart du ikke svarte på det med en gang da Sølvskatten spurte om samme. For å være helt ærlig kan man ikke se at det er noe feil med mynten ut i fra PDF katalogen man må ha den papirholdte katalogen for å konkludere dette.

Germeten trekker da selvfølgelig objektet?
gekl
Posts: 232
Joined: 22 Apr 2009 19:34

Re: Falsk Speciedaler på kommende Germeten

Post by gekl »

Gunnar has seen the coin - and told the people in charge in clear words his verdict.
No room for maybe / possible / might be / etc. it is definitely a fake coin - not genuine.

It is now the auctioneers responsibility to react to it.
Knugen
Posts: 1167
Joined: 09 Aug 2009 19:58
Location: Oljehovedstaden i Europa

Re: Falsk Speciedaler på kommende Germeten

Post by Knugen »

gekl wrote: It is now the auctioneers responsibility to react to it.
De bør fortsatte selge objektet som en støpt kopi utrop 100 kroner. Jeg selv er villig til å gi noen hundrelapper.... :lol:

Et annet spørsmål er hvor disse støpte kopiene dukker opp i fra og hvorfor de akkurat havner hos auksjonsfirmaer som spesialiserer seg på frimerker/brev, og prøves å bli solgt der og ikke hos de numismatiske auksjonshusene.

Enda en begrunnelse til at jeg ikke kjøper Frimerker hos Kuenker eller OMH.
Last edited by Knugen on 06 Apr 2011 17:26, edited 1 time in total.
User avatar
madsemann
Posts: 2612
Joined: 09 Apr 2010 01:52
Location: Jørpeland

Re: Falsk Speciedaler på kommende Germeten

Post by madsemann »

Sølvskatten spurte ikke om det.

Og gekl bekrefter som du ser min påstand.

Jeg går utifra at siden de er gjort oppmerksomme på dette, at de trekker den.

Men det er uansett meget kjedelig det som har skjedd. Jeg er glad vi har Gunnar i blant oss for å si det slik :-)
gekl
Posts: 232
Joined: 22 Apr 2009 19:34

Re: Falsk Speciedaler på kommende Germeten

Post by gekl »

Enda en begrunnelse til at jeg ikke kjøper Frimerker hos Kuenker eller OMH.
Problem is - OMH doesn't sell or even try to offer frimerker - simply because they have no the slightest idea about them, the market, prices etc. - even though some of them are collecting stamps too...
Knugen
Posts: 1167
Joined: 09 Aug 2009 19:58
Location: Oljehovedstaden i Europa

Re: Falsk Speciedaler på kommende Germeten

Post by Knugen »

gekl wrote:
Enda en begrunnelse til at jeg ikke kjøper Frimerker hos Kuenker eller OMH.
Problem is - OMH doesn't sell or even try to offer frimerker - simply because they have no the slightest idea about them, the market, prices etc. - even though some of them are collecting stamps too...
Som bringer tilbake kjernen i mitt spørsmål, hvorfor er det Filateliske auksjonshus som skal prøve å selge numismatiske objekter mens Numismatiske auksjonshus holder seg til området sitt. Dette gjelder både nasjonalt og internasjonalt. Har det simplet hen med at de anseer numismatikken som "lett" og alle kan dette mens vi numismatikere anseer frimerker som det motsatte.
PS: Dette gjelder ikke auksjonshus som har ansatt personer med numismatisk ekspertise.

Denne oppsumeringen min tiltrekker seg det naturlige spørsmålet hvorfor dukker disse støpte kopiene opp hos Filiatiske auksjonshus og ikke hos Numismatiske auksjonshus. (To stykker ikke en tilfeldighet)
User avatar
mynt01
Veteran
Posts: 1513
Joined: 15 Nov 2008 12:24

Re: Falsk Speciedaler på kommende Germeten

Post by mynt01 »

Her er bilde av en annen falsk, tatt ifra en Sømod katalog. Ikke samme preg.
19750002.jpg
19750002.jpg (301.37 KiB) Viewed 1819 times
User avatar
Kjetil Kvist
Veteran
Posts: 5287
Joined: 29 Jul 2008 12:44
Location: Oslo
Contact:

Re: Falsk Speciedaler på kommende Germeten

Post by Kjetil Kvist »

Eller frimerkehandlerne forsøker seg på mynter fordi markedet for frimerker er elendig. Det er noen ganske få frimerkehandlere som også er gode på mynter - og omvendt.
Kjetil Kvist
Hjemmeside Academia-profil | Blogg: Rosabloggen | Sverdsluking Facebookside
Medlem av Norsk Numismatisk Forening | Jobb All Verdens Mynter
User avatar
madsemann
Posts: 2612
Joined: 09 Apr 2010 01:52
Location: Jørpeland

Re: Falsk Speciedaler på kommende Germeten

Post by madsemann »

Knugen wrote:
gekl wrote:
Enda en begrunnelse til at jeg ikke kjøper Frimerker hos Kuenker eller OMH.
Problem is - OMH doesn't sell or even try to offer frimerker - simply because they have no the slightest idea about them, the market, prices etc. - even though some of them are collecting stamps too...
Som bringer tilbake kjernen i mitt spørsmål, hvorfor er det Filateliske auksjonshus som skal prøve å selge numismatiske objekter mens Numismatiske auksjonshus holder seg til området sitt. Dette gjelder både nasjonalt og internasjonalt. Har det simplet hen med at de anseer numismatikken som "lett" og alle kan dette mens vi numismatikere anseer frimerker som det motsatte.
PS: Dette gjelder ikke auksjonshus som har ansatt personer med numismatisk ekspertise.

Denne oppsumeringen min tiltrekker seg det naturlige spørsmålet hvorfor dukker disse støpte kopiene opp hos Filiatiske auksjonshus og ikke hos Numismatiske auksjonshus. (To stykker ikke en tilfeldighet)
Kan det være pga penger???
Når det kommer til ditt siste spørsmål, så ser jeg antagelsene dine, men det finnes ingen dokumentasjon på det foreløpig, og da blir det antagelser.
Post Reply

Return to “Auksjoner”