Auksjon Numisma

Her kan du diskutere online auksjoner.
User avatar
ZZzzz
Militant Numismatiker
Posts: 2832
Joined: 29 Aug 2008 08:51

Re: Auksjon Numisma

Post by ZZzzz »

madsemann wrote:Jeg tror du har missforstått ironien og humoren i innlegget til Olav, Gard. Du må ta deg tid og lese med åpent sinn.
Jeg skriver klart og tydelig at jeg ser at det er en spøk. Men en anklage er fortsatt satt frem, om at jeg slaktet Numismas auksjon for at noen skulle få objekter billig. En slik anklage vil jeg ikke ha på meg fra en som selv er ute og slakter meg for det han mener er grunnløse påstander fra min side.

En slik anklage blir etter mitt syn også hengende i "luften" frem til den evt. blir motsagt. Olav K vil nok også fare videre med denne spøken i Oslo, helt til spøken fremstår som en sannhet når den har blitt viderefortalt en rekke ganger fra Olav K og hans venner.
User avatar
madsemann
Posts: 2612
Joined: 09 Apr 2010 01:52
Location: Jørpeland

Re: Auksjon Numisma

Post by madsemann »

Det første objektet jeg kjøpte, tok ca 30 sekund å selge. Men det føltes som en time :P Jeg krysset fingrene og tærne i håp om å ikke få motbud slik at jeg kunne få en mynt til. Motbudene uteble, og jeg fikk mynten 19000 billigere enn Hellebust hadde betalt selv for noen år siden. Superhappy som bare det. Og det var helt greit å betale 2000 mer enn Hellebust for det andre objektet. Det var jo 3,5 år siden han kjøpte det.

Jeg har ikke noe å utsette på auksjonen. Synes Kjetil gjorde en god jobb, selvfølgelig ikke helt på Gunnar sitt nivå, men det skulle bare mangle. Rammen rundt var også bra. Særlig de "Danske tilstandene" (alkoholservering) Det tror jeg er en genistrek, da man alltid bruker mer penger etter å ha tatt seg en tår :-)

Det var selvfølgelig også kjekt å treffe flere av forumdeltakerene :-)
Last edited by madsemann on 07 Oct 2012 20:39, edited 1 time in total.
User avatar
madsemann
Posts: 2612
Joined: 09 Apr 2010 01:52
Location: Jørpeland

Re: Auksjon Numisma

Post by madsemann »

ZZzzz wrote:
madsemann wrote:Jeg tror du har missforstått ironien og humoren i innlegget til Olav, Gard. Du må ta deg tid og lese med åpent sinn.
Jeg skriver klart og tydelig at jeg ser at det er en spøk. Men en anklage er fortsatt satt frem, om at jeg slaktet Numismas auksjon for at noen skulle få objekter billig. En slik anklage vil jeg ikke ha på meg fra en som selv er ute og slakter meg for det han mener er grunnløse påstander fra min side.

En slik anklage blir etter mitt syn også hengende i "luften" frem til den evt. blir motsagt. Olav K vil nok også fare videre med denne spøken i Oslo, helt til spøken fremstår som en sannhet når den har blitt viderefortalt en rekke ganger fra Olav K og hans venner.
Greit. Jeg tror bare du tillegger Olav K noen meninger han ikke har. Jeg skal ikke blande meg noe mer, men kan for synsskyld bekrefte at ZZzzz ikke kjøpte noen av myntene han hadde påpekt feil ved. Jeg kan også bekrefte at vi ikke er en del av den fryktede numismatiske jørpelandsmafiaen, dog ville det vært gøy om vi var det :P
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Auksjon Numisma

Post by Olav K »

Du har tatt poenget Madsemann!
Jeg har tatt feil når jeg bare trodde at ZZzzz sto langt bak i køen når Vårherre delte ut selvironiens nådegave, men jeg forstår nå at han aldri fant den køen.

Dette var en ert, en litt slem ert fordi jeg brukte ZZzzzs teknikk mot ham, tok utgangspunkt i noe som er riktig (ZZzzz var der, og han kjøpte mynt - like riktig som at det er feil i auksjonskataloger) for så å legge inn intensjoner det ikke er grunnlag for (nedsnakking/flipping - auksjonshus lyver for å tjene penger/ berømte samlere bruker navnet sitt til å flippe).
Men for ordens skyld: Som påpekt av Madsemann. ZZzzz kjøpte ikke noen av de mynter han hadde hatt konkret bemerkninger til. Prisen var sikkert grei, jeg kjenner ikke prisnivået for middelaldermynt, og det var vel bare én som lå i nedre del av estimat. "Jørpelamdsmafiaen" besto av ZZzzz og Madsemann - som vel ovenfor og tidligere har demonstrert at de kan ha divergerende syn på ting. At de opptok "hele benken" skyldes at Madsemann stadig flyttet på seg, og omringet en ellers sakesløs mann fra Sandnes (som ikke fikk tilslag på noen av de middelaldermyntene han prøvet seg på).
Og - nei - jeg tror ikke ZZzzz kommer til å "flippe" myntene han kjøpte. Så heftig som han i flere tråder over flere år har tatt avstand fra innkjøp med det formål å videreselge, tror jeg ikke han har moralsk mot til å gjøre det - men nå er jeg godtroende, jeg tror jo at myntkataloger helst vil være ærlige...

Hadde det hjulpet om jeg hadde skrevet siste setning slik: "I zay dizz only ounce?" Det er noe år siden 'allo,'allo var fast innsalg på lørdagskvelden, så "fleipeflagget" ble visst ikke oppdaget av andre enn Madsemann. "Slik fikk fnden fordi han var dum, og feilberegnet sitt publikum" heter det i Peer Gynt. Jeg får ta det til meg - nå vil jeg se på Dowtown Abbey.
Last edited by Olav K on 07 Oct 2012 21:10, edited 1 time in total.
aashild123
Posts: 363
Joined: 20 Dec 2010 02:45

Re: Auksjon Numisma

Post by aashild123 »

Veldig hyggelig å treffe mange av forumets medlemmer live eller "håndholdt" som det sies i numismatisk terminologi.

Etter små justeringer tror jeg Numisma kommer til å vise veien framover hva angår internett-budgivning sammen med live i salen. Helt topp!!
User avatar
ZZzzz
Militant Numismatiker
Posts: 2832
Joined: 29 Aug 2008 08:51

Re: Auksjon Numisma

Post by ZZzzz »

Fint, da er det avkreftet.

Jeg er vel en av de få som egentlig ikke har noe å utsette på auksjonen.
User avatar
ZZzzz
Militant Numismatiker
Posts: 2832
Joined: 29 Aug 2008 08:51

Re: Auksjon Numisma

Post by ZZzzz »

Jeg kan også legge til at jeg synes at det er uheldig at man konkret går ut og sier at den og den privatpersonen kjøpte på auksjonen. Det er greit at det snakkes om det, men ikke på en slik offentlig platform. Jeg har konsekvent prøvd å ikke fortelle om de fleste av mine kjøp her inne. Men i den mer "private" sfære synes jeg det er greit, for da vet jeg hvem som hører på.
aashild123
Posts: 363
Joined: 20 Dec 2010 02:45

Re: Auksjon Numisma

Post by aashild123 »

:) !
User avatar
svessien
Numismatograf
Posts: 2426
Joined: 22 Oct 2008 16:36
Location: Stavanger
Contact:

Re: Auksjon Numisma

Post by svessien »

"Mine kommentarer til diverse auksjoner begynte for en stund siden. Siden da har jeg fått fjernet 3 brakteater fra auksjoner, kommentert direkte til selger i to tilfeller, og nå i det siste kommentert både Numisma, OMG og Skanfils middelaldermynter."

Det må jeg si: Det er jo UTROLIG bra jobbet. Med tanke på hvor miserabelt renomeet ditt har blitt etter at alle har fått en overdose med "rants" fra deg, sier dette noe om hvor gode argumenter du har hatt. Hvilket igjen speiler kunnskapsnivået ditt på feltet. Bra. Kjekt å høre, både at du er observant, og at dine "meningsmotstandere" fortsatt evner å lytte.

Det var mange fine mynter på auksjonen. Jeg skulle gjerne hatt noen av dem. Dessverre glemte jeg å by. Jeg var opptatt med andre ting, som syntes meg viktigere.

Håper forumfolket fikk gleden av å tette et nytt hull i samlingen.
There's always a bigger fool

The Perma Bear of Numismatics
Coin123
Posts: 37
Joined: 27 Apr 2012 11:49

Re: Auksjon Numisma

Post by Coin123 »

Jeg vil gi Numisma honnør for vel gjennomført auksjon.
Det er godt at vi har to gode auksjonshus i Norge for tiden (tre hvis OMH kommer seg over bøygen igjen til våren), og det er bra for oss samlerne.

Gratulerer til dere på hjørnet, og selvsagt også til de som har fått skaffet seg noen godbiter til samlingen sin.
User avatar
grenl.har
Posts: 589
Joined: 11 May 2010 20:29

Re: Auksjon Numisma

Post by grenl.har »

Fikk ikke vært med. Var på "Charter" til Gran Canaria med venner(25 i sjøen og oppmot 35grC i skyggen) kom hjem igår. Kunne selvfølgelig sittet på hotelrommet og vært online. Valgte ikke det og fikk poeng av min bedre halvdel. Jeg hadde flere bud på middelalder, men hadde for lave bud.
Jeg ser at Numisma traff ganske bra på verdivurderingen (Hellebust, middelalder og dansketid.) med få unntak.
Har fått min middelaldermynt denne måneden. Sier som ZZzzz; man trenger ikke å fortelle absolutt alle kjøp man gjør :wink:
PCL
Posts: 589
Joined: 06 Nov 2008 20:59

Re: Auksjon Numisma

Post by PCL »

Jeg vil bare gratulere Numisma med en flott auksjon, gjennomført på en god måte til glede for mange samlere.
User avatar
brafin
Posts: 1688
Joined: 15 Nov 2008 21:58

Re: Auksjon Numisma

Post by brafin »

Re siste : Støttes. Mvh.
aashild123
Posts: 363
Joined: 20 Dec 2010 02:45

Re: Auksjon Numisma

Post by aashild123 »

:evil:
Post Reply

Return to “Auksjoner”