Auksjon Numisma

Her kan du diskutere online auksjoner.
Post Reply
User avatar
mynt01
Veteran
Posts: 1513
Joined: 15 Nov 2008 12:24

Auksjon Numisma

Post by mynt01 »

User avatar
ZZzzz
Militant Numismatiker
Posts: 2832
Joined: 29 Aug 2008 08:51

Re: Auksjon Numisma

Post by ZZzzz »

Samlingen var ikke så flott som jeg hadde forestilt meg. I tillegg er det reinspikka vrøvl i teksten for de norske middelaldermyntene fra før 1380. Katalogforfatterene med skribentene har absolutt ikke peiling på falske mynter. Absolutt ikke!

I tillegg er det svært urovekkende å se at flere norske auksjonshus absolutt ikke makter å skille utenlandske brakteater fra norske.

Før man setter i gang med å lage kataloger over norske middelaldermynter, så må man få inn noen som kan norske middelaldermynter. Minstekravet er å kunne kalle en ekte mynt for en ekte, og ikke kalle en annen falsk for ekte.....
karebjarne
Posts: 177
Joined: 18 Apr 2010 19:34

Re: Auksjon Numisma

Post by karebjarne »

ZZzzz wrote: I tillegg er det svært urovekkende å se at flere norske auksjonshus absolutt ikke makter å skille utenlandske brakteater fra norske.

Før man setter i gang med å lage kataloger over norske middelaldermynter, så må man få inn noen som kan norske middelaldermynter. Minstekravet er å kunne kalle en ekte mynt for en ekte, og ikke kalle en annen falsk for ekte.....
Kunne du vera litt meir spesifikk?
User avatar
madsemann
Posts: 2612
Joined: 09 Apr 2010 01:52
Location: Jørpeland

Re: Auksjon Numisma

Post by madsemann »

Jeg er blitt vant med at det sniker seg inn en og annen feil i de fleste auksjonskataloger. Så det er ikke uventet. Jeg synes dette så bra ut! Både oppsett, mynter og tekst. Jeg skal by, og til meg å være skal jeg by mye. Så gjenstår det å se om jeg får noe.

Uansett lykke til, både budgivere og Numisma. Som samler av auksjonskataloger så får jeg uansett en gjenstand :-)
User avatar
ZZzzz
Militant Numismatiker
Posts: 2832
Joined: 29 Aug 2008 08:51

Re: Auksjon Numisma

Post by ZZzzz »

En eller annen feil kommer det ofte. Falske mynter som ekte, og mynter som ikke kan dokumenteres at er norske. Men denne tok toppen av kaka. For mye av det dårlige.

karebjarne: Skribentene har nok fått en pent honorar for sin innsats. En gang fikk jeg et auksjonshus til å fjerne et par mynter, et par andre ganger sendte jeg mail til et par forskjellige auksjonshus uten noen respons. En siste gang lot jeg bare folk kjøpe det som ikke kunne dokumenteres at var norsk. I utlandet roter de mye, og det får så være. Det er ingen vits å si mer. Vil folk vite mer, så får de vise at de virkelig vil vite mer.
User avatar
karstkri
Veteran
Posts: 2206
Joined: 01 Nov 2008 19:13

Re: Auksjon Numisma

Post by karstkri »

Siden jeg overhode ikke har noe greie på middelaldermynt så finner jeg ingen feil. Men ZZzzz vi trenger slike som deg som har den rette kompentansen og når du har finner en del feil kan du ikke ta kontakt med Numisma så de får mulighet til å rette opp før katalogen blir trykket(hvis det ikke er forseint)

Må gi honnør til Numisma for en meget innholdsrik katalog ( jeg liker mye info ikke bare bilder og pris) og at dere holder et lavt salær er med og skjerper konkuransjen i markedet . Ønsker dere lykke til :D Hvordan kan man få tak i katalogen ?
Last edited by karstkri on 02 Sep 2012 01:09, edited 1 time in total.
karstkri
User avatar
Arve
Posts: 3062
Joined: 25 Sep 2009 15:35
Location: Sandvika

Re: Auksjon Numisma

Post by Arve »

Z, du kommer med sterke påstander her, det hadde vært greit om du kunne dokumentere dem.
Arve

Interesser:
Romerske republikanske mynter
Italia under Vittorio Emanuele III
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Auksjon Numisma

Post by Olav K »

ZZzzz: nå driver du med brønnpissing.
Mener du det er konkrete feil i Numismas katalog får du konkretisere det. Du kontaktet Oslo Mynthandel da det kunne reises tvil om beskrivelsen av to brakteater. Siden det kunne reises tvil, trakk de objektene fra auksjonen. Det var fair nok.
Dine forestillinger om "pent honorar" for katalogforfatterne insinuerer samtidig at de mot betaling skal ha gitt gale opplysninger mot betaling. Hvilket grunnlag har du for det?
Min erfaring som "katalogskribent" er at jeg får et tilbud om redusert kommisjon ved innlevering, og jeg har sterke mistanker om at Numismas forfattere heller ikke er fetere honorert.
Har de skrevet noe feil - påpek det!
Det er ingen hemmelighet at det er delte meninger om Kalfarpenningenes ekthet, Trosdahl nevner det selv i sin artikkel. Mynten for salg stammer ikke fra Kalfarfunnet.
Utenlandske brakteater? De brakteatene som legges ut her har alle Schivereferanser. Er referansene feil? Tar Schive feil? Dette er jo ting som vil være interessant for enhver (uansett om han samler middelalder eller ikke) som er interessert i norsk mynthistorie - og - når karebjarne spør, er det bedritent flåsete og si at han og andre må "vise at de virkelig vil vite mer"før du vil nedlate deg til å røpe Numismas fryktelige feiltrinn.

Nå skal jeg senke meg ned til ditt debattnivå: Det er nok din Guru, formannen i den riktignok svært beskjedne bevegelse "Vi som hater Kjetil Kvist", som har beordret deg til å pisse på Numisma fordi det indirekte skvetter på Kvist. Fordi du ikke har noe konkret å fare med må du komme med halvkvedede, udokumenterte antydninger. Når skal du tenke en selvstendig tanke Gard?
User avatar
ZZzzz
Militant Numismatiker
Posts: 2832
Joined: 29 Aug 2008 08:51

Re: Auksjon Numisma

Post by ZZzzz »

Arve wrote:Z, du kommer med sterke påstander her, det hadde vært greit om du kunne dokumentere dem.
Ja, det gjør jeg. Jeg setter hele ryktet på spill.

Jeg har sluttet med å ta kontakt. Det er bare idioti og kun å være dumsnill til liten og ingen nytte. Derfor får de ansvarlige selv ta kontakt! Det er ikke min jobb å gjøre noen andre sin jobb. Jeg forteller at noe er galt, så får de ansvarlige selv sørge for å rydde opp.
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Auksjon Numisma

Post by Olav K »

Samlerhusets ambassadør til forumet har talt.
User avatar
ZZzzz
Militant Numismatiker
Posts: 2832
Joined: 29 Aug 2008 08:51

Re: Auksjon Numisma

Post by ZZzzz »

Olav K wrote:ZZzzz: nå driver du med brønnpissing.
Mener du det er konkrete feil i Numismas katalog får du konkretisere det. Du kontaktet Oslo Mynthandel da det kunne reises tvil om beskrivelsen av to brakteater. Siden det kunne reises tvil, trakk de objektene fra auksjonen. Det var fair nok.
Dine forestillinger om "pent honorar" for katalogforfatterne insinuerer samtidig at de mot betaling skal ha gitt gale opplysninger mot betaling. Hvilket grunnlag har du for det?
Min erfaring som "katalogskribent" er at jeg får et tilbud om redusert kommisjon ved innlevering, og jeg har sterke mistanker om at Numismas forfattere heller ikke er fetere honorert.
Har de skrevet noe feil - påpek det!
Det er ingen hemmelighet at det er delte meninger om Kalfarpenningenes ekthet, Trosdahl nevner det selv i sin artikkel. Mynten for salg stammer ikke fra Kalfarfunnet.
Utenlandske brakteater? De brakteatene som legges ut her har alle Schivereferanser. Er referansene feil? Tar Schive feil? Dette er jo ting som vil være interessant for enhver (uansett om han samler middelalder eller ikke) som er interessert i norsk mynthistorie - og - når karebjarne spør, er det bedritent flåsete og si at han og andre må "vise at de virkelig vil vite mer"før du vil nedlate deg til å røpe Numismas fryktelige feiltrinn.

Nå skal jeg senke meg ned til ditt debattnivå: Det er nok din Guru, formannen i den riktignok svært beskjedne bevegelse "Vi som hater Kjetil Kvist", som har beordret deg til å pisse på Numisma fordi det indirekte skvetter på Kvist. Fordi du ikke har noe konkret å fare med må du komme med halvkvedede, udokumenterte antydninger. Når skal du tenke en selvstendig tanke Gard?
Av erfaring er det totalt nyttesløst å forklare at noe er feil, og i tillegg spesifisere klart og tydelig hva som er feil. Vil noen vite om hva som er feil, så får de ta kontakt.

Forøvrig tolker du ting litt i hytt og pine.
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Auksjon Numisma

Post by Olav K »

ZZzzz wrote:Forøvrig tolker du ting litt i hytt og pine
Og konkret betyr det?
User avatar
ZZzzz
Militant Numismatiker
Posts: 2832
Joined: 29 Aug 2008 08:51

Re: Auksjon Numisma

Post by ZZzzz »

Olav K wrote:Samlerhusets ambassadør til forumet har talt.
Jeg har virkelig prøvd. Virkelig. Sannheten er at jeg har fått dem til å kjøpe tilbake samlinger. Jeg har hjulpet folk. At de har publisert den gode tilbakekjøpsordningen på nettet var ene og alene etter forslag fra meg. Og takket være Samlerhuset, så syntes de at det var en god ide. Jeg har prøvd å få dem til å fjerne løgn og villeding. Jeg har jobbet hardt og til tider vært frustrert.

Senest for kort tid siden prøvde jeg å veilede en her på forumet for hvordan han skulle gå frem, for å få tilbake mest mulig for samlingene sine. Jeg forsøker å hjelpe på flest mulige måter.

Det er slike som deg, som hjelper på for at jeg ikke ser noen vits i det jeg har jobbet med.

Hva er takken? Masse dritt fra blant annet deg.
User avatar
ZZzzz
Militant Numismatiker
Posts: 2832
Joined: 29 Aug 2008 08:51

Re: Auksjon Numisma

Post by ZZzzz »

Olav K wrote:
ZZzzz wrote:Forøvrig tolker du ting litt i hytt og pine
Og konkret betyr det?
At dette grunner i "vi hater NN", og at jeg insinuerer at skribenter er betalt for å servere feil. Om jeg har skrevet ting på en slik måte at du tolker det dithen, så får jeg beklage det. I fremtiden skal jeg prøve å være tydeligere, slik at du ikke mistolker det jeg skriver.
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Auksjon Numisma

Post by Olav K »

Hvis du var konkret ville du få takk - også fra meg.
Du bidro til at Håkon Magnusson penningen/prøvemynten ble vurdert av myntkabinettet. Veldig bra. Omtalt i siste NNF-Nytt.
Om det er deg eller "TV2-hjelper deg" og andre forbrukerstøttere (senest bladet "Vi over 60" som noen sender meg) som har fått Samlerhuset til å forholde seg til norsk lov, har jeg egentlig ikke noen mening om - men det koster meg lite å gi deg ære for det.
Men jeg tar deg når du er uetterrettelig - og det er du her.
Du behøver ikke å gå ut med alt i detalj. Sier du at lot X i Numismas auksjon er beskrevet feil: Den er falsk - så vil nok Numisma ta kontakt for å få nærmere detaljer.

Nå fremstår du som en brønnpisser som ikke kan subtstansiere sine påstander, og da er neste konklusjon - at du er en patetisk marionett for Kvisthateren - også nærliggende.

Det er ganske mange som kan bekrefte at jeg har argumentert for at du er god på bunnen, men du gjør det stadig tyngre :(
Post Reply

Return to “Auksjoner”