Auksjon Numisma

Her kan du diskutere online auksjoner.
User avatar
Jørgen Sømod
Posts: 1441
Joined: 01 Dec 2008 00:19

Re: Auksjon Numisma

Post by Jørgen Sømod »

For gratis rådgivning høster man kun utak.'
Derfor kan "betalingen" i stedet være lidt morskab. Første gang meddeler man, at mindst 15 mønter er falske eller forkert bestemt, men hvilke det er, bliver først offentliggjort efter auktionen. Herligt med de underretninger, man får, når auktionshusene vrider sig, især når de skal betale penge tilbage. Anden gang må købere selv henvende sig. Hvis mønten er ægte koster det ikke noget, men hvis mønten er falsk eller forkert bestemt, da skal der betales et gebyr. Tredie gang koster det gebyr, hvis mønten er ægte, men det er uden omkostninger for køberenaf mønten, hvis den er falsk eller forkert bestemt, da koster det.
User avatar
ZZzzz
Militant Numismatiker
Posts: 2832
Joined: 29 Aug 2008 08:51

Re: Auksjon Numisma

Post by ZZzzz »

Min henvendelse til skanfil var som følger, og var sendt til Haugesund-eposten:

Hei

http://www.skanfil.no/LotDetail.aspx?l=LOT/1044068

Hva er argumentasjonen for at objektet over er norskt?

Dere henviser til Schive VII, 104. Men mynten deres er ikke den samme som den hos Schive.

Mvh.


Mynten ble solgt.
User avatar
Myge
Veteran
Posts: 3732
Joined: 28 Aug 2008 20:38
Location: Haugesund

Re: Auksjon Numisma

Post by Myge »

Gard, beklager at du ikke har fått svar. 9 måneder er for lang svartid, det er ikke bra. Jeg skal sjekke mailene fra desember i fjor og sjekke hva du kontaktet oss om. Usikker om jeg var på ferie da, men mener jeg jobbet til 23., så mailen skal ligge hos meg. Neste henvendelse skal gå raskere å få svar på.

Hvorfor ingen har svart deg vet jeg ikke.
User avatar
ZZzzz
Militant Numismatiker
Posts: 2832
Joined: 29 Aug 2008 08:51

Re: Auksjon Numisma

Post by ZZzzz »

Min plattform er det offentlige rom. Ting skjer kun når det først kommer her.

På auksjonen jeg fikk fjernet to mynter, gikk jeg først ut her på forumet og sa direkte at to mynter kom til å bli fjernet fra auksjonen. De ble trukket, akkurat slik som jeg sa. Deretter sendte jeg en epost til samme auksjonshus, og ba dem vurdere om den ene mynten var falsk. På den henvendelsen fikk jeg ikke noe svar. Mynten ble solgt.
User avatar
ZZzzz
Militant Numismatiker
Posts: 2832
Joined: 29 Aug 2008 08:51

Re: Auksjon Numisma

Post by ZZzzz »

Forøvrig vil jeg bare legge til at det hersker litt uenighet i forståelsen av svaret, som jeg fikk av Numisma på min henvendelse tidligere i dag. Forståelsen går begge veier, både i favør og disfavør av Numisma.
User avatar
Myge
Veteran
Posts: 3732
Joined: 28 Aug 2008 20:38
Location: Haugesund

Re: Auksjon Numisma

Post by Myge »

Jeg jobbet til 21.12.2011, og begynte på igjen i januar. Hvor mailen din er blitt av forblir nok et mysterium. Du skal få en stjerne i boken for forsøket. Men husk at stjerner kan bli strøket også, det lærte du vel på søndagsskolen? Eller gikk du på en gruppe som fikk gullfisk i garn i stedet? Og husk, tildeling av stjerner gjøres av auksjonshusene, ikke av deg selv. Det blir som om du skulle laget en plate, og anmeldt den selv.
User avatar
ZZzzz
Militant Numismatiker
Posts: 2832
Joined: 29 Aug 2008 08:51

Re: Auksjon Numisma

Post by ZZzzz »

Jeg gikk aldri på søndagsskolen. Det burde forklare en hel del om meg.

I går kontrollsjekket jeg grundig hele to ganger at jeg mailen var sendt riktig. Jeg kontrollerte både mailen angitt på Skanfils internettsider, og leste bokstav for bokstav i epostadressen til mottaker i mailen jeg sendte. Jeg fant ingen feil.

Jeg behøver ikke og vil ikke ha noen stjerner av auksjonshusene eller mynthandlere. Hvorfor skal de som ikke har peiling, være de som skal gi meg stjerne? Den vridningen skjønner jeg aldeles ikke. Hvor ligger logikken?

------

Så, nå har du sett mailen fra meg. Hvordan vil dere argumentere for at mynten er norsk?
User avatar
Myge
Veteran
Posts: 3732
Joined: 28 Aug 2008 20:38
Location: Haugesund

Re: Auksjon Numisma

Post by Myge »

Nå er jeg opptatt på jobb, med å sluttføre auksjonen vi skal ha i oktober. Jeg har ikke noe svar å gi deg her på forumet nå. Hvis mailen din er fra en hotmail.com adresse skal du ikke se bort ifra at den har havnet i Spam-filteret på den tiden. Jeg kunne i alle fall ikke finne den hos meg. Om du har spørsmål om mynter, send til eirik@skanfil.no, så får jeg den direkte neste gang.

Jeg lover å ikke gi deg stjerne.

Ting som angår Skanfil ellers som du lurer på får du heller kontakte Skanfil om. Men nå må jeg jobbe. Ellers får jeg betalt for å sitte å skrive med en siddis på nettforum i en diskusjon som aldri kommer til å ta slutt. Det blir det ikke penger av :lol:

Stå på Gard, du har sikkert mange gode poenger å komme med. Bare husk at man lettere får svar om man spør eller kontakter på en normal høflig måte.

Slå gjerne på tråden om du har noen invendinger å komme med, så svarer vi deg muntlig i fremtiden om det er noe.
User avatar
ZZzzz
Militant Numismatiker
Posts: 2832
Joined: 29 Aug 2008 08:51

Re: Auksjon Numisma

Post by ZZzzz »

Du har ihvertfall blitt informert nå (dere klarte ihvertall å svare på en henvendelse sendt til dere på samme epost 3/11 samme år).

Men av erfaring (se hva jeg har nevnt i tråden), så blir det bare tull om jeg tar kontakt direkte eller skriver hva jeg vet her på forumet. Uansett blir det feil. Så da ender det opp med, som jeg allerede har skrevet, at jeg holder det for meg selv. Men bare for morroskyld, så gir jeg her på samlerforum eller andre steder et par hint om når jeg finner "noe".
User avatar
AMO Berg
Proveniensentusiast
Posts: 2777
Joined: 29 Mar 2009 21:24
Location: Stjørdal

Re: Auksjon Numisma

Post by AMO Berg »

Det er feil i proveniensen på 4 mark 1736 ser jeg. Den skal være Oslo Mynthandel 21 (01)--->Oslo Mynthandel 62 (1+/01), ikke Oslo Mynthandel 58 og 62 som det står i katalogen.
User avatar
jornkris
Posts: 1962
Joined: 14 Aug 2008 19:54

Re: Auksjon Numisma

Post by jornkris »

Det bør vel kommenteres hvor DWI 12 sk 1767 er preget siden det er tre forskjellige steder de ble preget på og et har norsk tilknytning.
Når utenlandske mynter gis norsk tilknytning går jo norske samlere går amok og betaler 10 ganger så mye forhold til prisen i hjemmemarkedet.
User avatar
Jørgen Sømod
Posts: 1441
Joined: 01 Dec 2008 00:19

Re: Auksjon Numisma

Post by Jørgen Sømod »

Nej, det går ikke. For det var mig, der fandt løsningen på DVI-problemet.
User avatar
madsemann
Posts: 2612
Joined: 09 Apr 2010 01:52
Location: Jørpeland

Re: Auksjon Numisma

Post by madsemann »

Da kan man kjøpe katalogen via SAS http://www.auction.no/no/bid.php?oid=1480084
Jeg har allerede kjøpt den :-)
User avatar
Heb
Posts: 590
Joined: 10 May 2009 06:59

Re: Auksjon Numisma

Post by Heb »

Det samme har jeg gjort.
User avatar
karstkri
Veteran
Posts: 2206
Joined: 01 Nov 2008 19:13

Re: Auksjon Numisma

Post by karstkri »

jornkris wrote:Det bør vel kommenteres hvor DWI 12 sk 1767 er preget siden det er tre forskjellige steder de ble preget på og et har norsk tilknytning.
Når utenlandske mynter gis norsk tilknytning går jo norske samlere går amok og betaler 10 ganger så mye forhold til prisen i hjemmemarkedet.
jornkris jeg lurte på det samme og jeg ringt Numisma idag å bestilte katalogen og fikk oppgitt at 12sk. DWI var fra Kjøpenhavn.
karstkri
Post Reply

Return to “Auksjoner”