8 skilling 1809 Stjålet

Forum for savnet/etterlyst/mistet
User avatar
mynt01
Veteran
Posts: 1511
Joined: 15 Nov 2008 12:24

Re: 8 skilling 1809 Stjålet

Post by mynt01 »

kråkerøy wrote:Fra deg, fra selger eller i postgangen?
Vet du hvem som har stjålet den? Kjedelig å miste en morsom mynt.
Jeg har bare etterlyst en mynt i forumet etterlyst. Men det virker som om jeg tråkker noen på tærne.
diatonix
Posts: 198
Joined: 28 Feb 2013 16:39

Re: 8 skilling 1809 Stjålet

Post by diatonix »

God dag mann, økseskaft...
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: 8 skilling 1809 Stjålet

Post by Olav K »

Hvis du leser - langsomt - det som er skrevet av andre ovenfor, så vil du se:
-noen prøver å hjelpe deg
-du har ikke tråkket på noen tær, men nok irritert noen ved at du korrigerer faktum i ettertid.

Faktum slik jeg (og mange andre) likevel har fortstått det:
Du har vunnet en auksjon på Tradera.
Du har betalt for mynten.
Den har havnet hos en som ikke er deg.

Er dette riktig - er muligheten for at han som har fått den, etter at du har sagt at han er en tyv -frivillig melder seg her på forumet meget beskjeden.
Er det riktig, har Tradera en PLIKT till å hjelpe deg. De må jo vite hvem de har sendt den til. Det du da gjøre er å henvende deg til Tradera. Du har kjøpt og betalt en vare du ikke har fått. Det er Traderas problem.
Tradera har nøkkelen til en løsning, men hvis du ikke ber om den, er det fint lite forummedlemmene kan bidra med.

Hvis Tradera ikke yter hjelp, er det en interessant opplysning for de som bruker Tradera her på forumet, selvom det neppe bidrar til at du får mynten tilbake.

Har jeg misforstått hva som er faktum, vil du kanskje få gode råd om du korrigerer fakta - men fortsetter du med å si at mynten bre er etterlyst, vil du hverken få råd - eller se mynten tilbake.
User avatar
mynt01
Veteran
Posts: 1511
Joined: 15 Nov 2008 12:24

Re: 8 skilling 1809 Stjålet

Post by mynt01 »

Arve wrote:Ja det er vanskelig å skjønne. Er det sånn at du har betalt den, men ikke mottatt den? I så fall kan du klage via Tradera. Hvis du derimot har vunnet den, men ikke betalt noe så kan jeg ikke skjønne at du har noen sak.
Har du betalt for dine mynter Arve?
User avatar
mynt01
Veteran
Posts: 1511
Joined: 15 Nov 2008 12:24

Re: 8 skilling 1809 Stjålet

Post by mynt01 »

Olav K wrote: - men fortsetter du med å si at mynten bre er etterlyst, vil du hverken få råd - eller se mynten tilbake.
Denne var jo tøff.
diatonix
Posts: 198
Joined: 28 Feb 2013 16:39

Re: 8 skilling 1809 Stjålet

Post by diatonix »

Det beste råd jeg kan gi er å kontakte Mikke Mus. Han løser jo alle krimgåter i Donald Duck & Co, så hvorfor ikke denne: "Mikke Mus og den Forsvunne 8 Skillingen".
2rhaug
Posts: 674
Joined: 09 May 2009 16:02

Re: 8 skilling 1809 Stjålet

Post by 2rhaug »

Her er mange som gjerne hjelper til.
Her trenges det hjelp til selvhjelp.
User avatar
Stig Westerhus
Veteran
Posts: 1274
Joined: 24 Aug 2008 11:34
Location: Trondheim

Re: 8 skilling 1809 Stjålet

Post by Stig Westerhus »

Jeg har lest gjennom alle postene 2 ganger.
Jeg har aldri følt meg som en dum idiot, men de svarene her er fullstendig sanseløst ufullstendig.
Hvorfor etterlyse en mynt når man ikke gidder å fortelle omstendighetene? Hva er hensikten når ingen vet hvordan de skal hjelpe?
Men det er nå meg da, sikkert mange andre som har forstått alt i denne topicen.
Stig Westerhus
Hovedområder; Norge, Både årgangsmynter, varianter, forfalskninger og kopier.
Andre områder; Danmark, Sverige, Island, Grønland og Tranquebar.
Nye samleområder; US Silver eagle og US Philippines

Formann i Trøndelag Numismatisk Forening
Følg Trøndelag Numismatisk Forening på Facebook
User avatar
bingo
Posts: 177
Joined: 28 Oct 2008 15:46

Re: 8 skilling 1809 Stjålet

Post by bingo »

Stig Westerhus wrote: Men det er nå meg da, sikkert mange andre som har forstått alt i denne topicen.
Nei, du er ikke den eneste, jeg skjønner heller ikke.
User avatar
svessien
Numismatograf
Posts: 2426
Joined: 22 Oct 2008 16:36
Location: Stavanger
Contact:

Re: 8 skilling 1809 Stjålet

Post by svessien »

bingo wrote:
Stig Westerhus wrote: Men det er nå meg da, sikkert mange andre som har forstått alt i denne topicen.
Nei, du er ikke den eneste, jeg skjønner heller ikke.
Kanskje dere, i stedet for å gi dere til kamp med det meningsløse, skulle bruke tiden deres på å skrive en interessant post om et numismatisk tema på en annen tråd, da?

Det går an å ignorere postere. Man går inn på profilen deres og trykker "legg til som uvenn".
Ikke meningen å være veileder her. Bare et forslag til forumets beste (synes jeg, da.)
There's always a bigger fool

The Perma Bear of Numismatics
User avatar
Arve
Posts: 3062
Joined: 25 Sep 2009 15:35
Location: Sandvika

Re: 8 skilling 1809 Stjålet

Post by Arve »

mynt01 wrote:
Arve wrote:Ja det er vanskelig å skjønne. Er det sånn at du har betalt den, men ikke mottatt den? I så fall kan du klage via Tradera. Hvis du derimot har vunnet den, men ikke betalt noe så kan jeg ikke skjønne at du har noen sak.
Har du betalt for dine mynter Arve?
Nei ikke for alle, men for de fleste.
Arve

Interesser:
Romerske republikanske mynter
Italia under Vittorio Emanuele III
User avatar
attenfjorten
Posts: 330
Joined: 23 Jul 2009 11:51

Re: 8 skilling 1809 Stjålet

Post by attenfjorten »

Dessverre, godtfolk, han bare trekker og erter på dere, blir flau på godviljens vegne her.
User avatar
mynt01
Veteran
Posts: 1511
Joined: 15 Nov 2008 12:24

Re: 8 skilling 1809 Stjålet

Post by mynt01 »

Jeg har som sagt bare lagt ut etterlysning av mynten. men siden Olav kan love mynten tilbake dersom opplysninger kommer frem.
Kan han bare spørre selger. Han kan nok svare.

http://www.tradera.com/e470-8-skilling- ... _205050347
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: 8 skilling 1809 Stjålet

Post by Olav K »

Hvis du leste hva jeg skrev, vil du se at det er DU som (hvis vi skal forstå deg rett) har betalt til Tradera, som MÅ henvende deg til dem, fordi Tradera da har en PLIKT overfor deg som betalende kjøper til å reparere skaden du er påført, enten ved å skaffe mynten tilbake fra den som måtte ha fått den ved en feil, tilby deg en erstatningsmynt (som du kan godta eller la være) eller betale deg pengene tilbake. Tradera er neppe fast leser av Samlerforum, så etterlysning her har ingen effekt på dem - som ikke bare er de nærmeste til å hjelpe deg, men også har en plikt (hvis du har betalt) til å hjelpe.
Hvis du kvier deg for å ta saken opp med Tradera, synes jeg du bør søke hjelp til det hos vergen din - det er kanskje lettere for en foresatt.
Indy2
Posts: 71
Joined: 21 Aug 2013 17:22

Re: 8 skilling 1809 Stjålet

Post by Indy2 »

Auksjonssiden er Tradera, selger er Numis, og kjøper er ingaru (alias mynt01). Da er det vel slik at selger Numis har sendt mynten til feil kjøper, og denne ikke vil returnere mynten slik at feilen kan rettes opp. Siden mynten nå har fått så god omtale her, og er lett gjenkjennelig, er det nok flere av oss som vil reagere hvis den dukker opp for salg igjen. Jeg skal i allefall holde utkikk. Ser at Skilling AS var den du bød i mot. Er han involvert?
Locked

Return to “Etterlyst”