Stolne antikke myntar.

Forum for savnet/etterlyst/mistet
User avatar
svessien
Numismatograf
Posts: 2426
Joined: 22 Oct 2008 16:36
Location: Stavanger
Contact:

Re: Stolne antikke myntar.

Post by svessien »

Jeg ble frastjålet en Augustus as i høst. Vet ikke hvor på veien den forsvant, men jeg bor også i Stavanger.

Det er deprimerende at tillitsnivået i samfunnet synker, som følge av uærlighet og grådighet.
Når vi i tillegg ser at politiet får mindre og mindre ressurser, kan utviklingen bare fortsette en vei.

Hvor er æresfølelsen til de som jobber på posten? Før het det "Posten skal fram, uansett", hva er credoet i dag?
"jeg er ikke min brors vokter"?
There's always a bigger fool

The Perma Bear of Numismatics
MarkusLømo
Veteran
Posts: 2003
Joined: 06 Nov 2008 21:42
Location: Fredrikstad

Re: Stolne antikke myntar.

Post by MarkusLømo »

Faren min har også mistet et par antikke mynter i posten nylig.

De ble sendt med vanlig post. Skulle en bruke rekommandert hver gang en kjøper for 600,- blir det dyrt.

Selgeren sa at han hadde fått beskjed fra alle de fem kundene han sendte til ved samme anledning at de ikke hadde mottatt noe. Neppe en tilfeldighet.
User avatar
vestavind02
Posts: 145
Joined: 13 Nov 2008 19:30

Re: Stolne antikke myntar.

Post by vestavind02 »

Det er noe med dagens samfunn og æresfølelse og ærlighet som ikke passer i hop.
Har mine mistanker om hva det er, men la jeg frem dem ble det sikkert ramaskrik og det som verre er :twisted:
User avatar
kråkerøy
Posts: 741
Joined: 12 Nov 2008 20:25

Re: Stolne antikke myntar.

Post by kråkerøy »

vestavind02 wrote:Det er noe med dagens samfunn og æresfølelse og ærlighet som ikke passer i hop.
Har mine mistanker om hva det er, men la jeg frem dem ble det sikkert ramaskrik og det som verre er :twisted:
Kom igjen! Mange er sikkert enige med deg. :wink:

Selv har jeg kanskje hatt flaks. :mrgreen:
Ingen ting har blitt borte i posten inn til meg, bortsett fra en sending av en litt tung mynt, der den var dårilg emballert, og konvolutten åpenbart hadde blitt skadet. En annen, og dyrere mynt lå løst i konvolutten, selv om den var åpen! :P
firmaet som solgte den, erstattet mynten med en gang, uten noe spørsmål.

Jeg har heller aldri hatt problemer med at mynter jeg har sendt ut har blitt borte. (Har sendt lite det siste året!)
User avatar
Torashe
Posts: 1339
Joined: 22 Mar 2009 14:56

Re: Stolne antikke myntar.

Post by Torashe »

Jeg har opplevd begge deler kan en vel si,har skjedd et par ganger pakker er blitt våte, og rett og slett røket,posten har pakket på nytt et par ganger,og pakker som er kommet ødelagte frem til butikken jeg henter de i,da hadde post dama tatt godt vare på myntene,de vet jeg samler og tror nok og med det at de følger litt ekstra med. Så var det jo når jeg leverte inn penger på et annet post i butikk,sendte penger som verdi post,leverte inn,fikk lapp,men brevet kom liksom ikke lengre,så var jo ikke noe problem sånn sett,tok karen det ble levert til en liten stripe,og vips så ringte de dagen etter at brevet var på vei,endte jo med at en mistet jobben, og en havnet i retten. En av tinga var jo rettferdige spør du meg :lol: Men ser jo problemet er mye vanskeligere når brevet/pakka er ute i systemet en plass og på magisk vis bare forsvinner,og da mye verre på vanlige brev,det er jo umulig legge på noen om det tryller seg vekk.
User avatar
skakke
Posts: 88
Joined: 17 Mar 2009 15:01
Contact:

Re: Stolne antikke myntar.

Post by skakke »

Ja, her var det tydeligvis ein del ting som er verdt å ta opp.
Vil berre koma med litt forklarande og utfyllande informasjon om kva som skjedde med mine myntar. Dette var individuelle sendingar sendt FRÅ meg til ulike kjøparar. Altså, dette var ikkje ein konvolutt på vei inn til meg. Den dyraste mynten som forsvann var ein Sabina denarius som skulle til ein dansk samlar. Dette var første gang han tok sjansen på å senda uten rekommandert sending, og han hadde altså ikkje særleg suksess med dette.
Det var min svoger som posta pakkane i Stavanger, og han forklarter at han leverte i samme postkasse i nærleiken av der han bur. Altså må det vera ein ansatt som har ansvaret med å henta post frå nettopp denne postkassen som står bak tjuveriet. Saka er tatt opp med posten.
User avatar
jornkris
Posts: 1962
Joined: 14 Aug 2008 19:54

Re: Stolne antikke myntar.

Post by jornkris »

skakke wrote:... leverte i samme postkasse i nærleiken av der han bur. Altså må det vera ein ansatt som har ansvaret med å henta post frå nettopp denne postkassen som står bak tjuveriet.
Eller en narkoman, sigøyner eller annen kjeltring som har tømt postkassa før postmannen gjorde det.
User avatar
skakke
Posts: 88
Joined: 17 Mar 2009 15:01
Contact:

Re: Stolne antikke myntar.

Post by skakke »

Tja, når det har skjedd seks gonger så byrjar ein jo å lura. Skal ein kjeltring inn i postkassa, må han vel bryta seg inn? Hadde posten ikkje lagt merke til dette? Eg berre undrar...
per1988
Posts: 29
Joined: 13 Apr 2010 21:25
Location: Sandefjord

Re: Stolne antikke myntar.

Post by per1988 »

skakke wrote:Tja, når det har skjedd seks gonger så byrjar ein jo å lura. Skal ein kjeltring inn i postkassa, må han vel bryta seg inn? Hadde posten ikkje lagt merke til dette? Eg berre undrar...
Dette er klart et postbud som stjeler, tømmekassene våre har lås på og man ser jo om de er brutt opp. Det er også vanskelig å vri hånden nedi får å ta noe ut. Men håper virkelig at du får erstatning for myntene, og at dette postbudet blir kastet på hodet og ræva ut. Det er slike som øddelegger for oss som faktisk har yrkesstolthet.
User avatar
tho
Posts: 3854
Joined: 08 Sep 2010 15:23
Location: Norge

Re: Stolne antikke myntar.

Post by tho »

Posten har hatt problemer med Østlandsterminalen:

http://www.nettavisen.no/nyheter/article2863848.ece

Jeg var selv plaget med at brev som var addressert meg
forsvant, og har sendt inn mange klager til Postens kundeservice.

Hittils har Posten bare besvart klagene med et standardbrev og
ikke følt noe egentlig ansvar for sendingene, siden sendingene
var vanlig A-post.

Det finnes allikevel et punkt, nemlig at Posten er ansvarlig
når det er utvist grov uaktsomhet fra Postens side.

Man kan lese om dette på Post- og teletilsynets sider.

Jeg kontaktet Post og teletilsynet, og de mente at Posten
ikke kan skylde på problemer med Østlandsterminalen mer,
for det må anses som grovt uaktsomt, dersom ikke
starproblemene nå er løst.

Derfor, er du plaget at post blir borte, klag. Får du ikke
mehold, få saken prøvet (Posten overprøver egne saker),
og går ikke overklagen igjennom, så send et erstatningskrav
til Posten.

Det var det jeg fikk høre fra Post- og teletlsynet.

:mrgreen:
User avatar
PENGEBINGEN
Posts: 545
Joined: 27 Aug 2010 02:30
Location: Molde

Re: Stolne antikke myntar.

Post by PENGEBINGEN »

Myge wrote:Per, ikke meningen å hakke på deg. Men jeg liker ikke posten lenger. Er ikke din feil, det er sjefene dine på toppen som skulle blitt klasket hardt på pungen med en kald øse.
Du har vel ikke vurdert å bli standup-komiker?? :lol: :lol: :lol:
Syntes at ordvalget ditt var såpass spesielt akkurat her. :lol:
Så her har det bygget seg opp en frustrasjon over lang tid, som nå endelig ble frigitt til alles begeistring :D
Steinar fra Molde.
Noe over middels interessert i mynter og alle slags betalingsmidler.
User avatar
Myge
Veteran
Posts: 3732
Joined: 28 Aug 2008 20:38
Location: Haugesund

Re: Stolne antikke myntar.

Post by Myge »

Sorry, ikke min vits, gammel slager fra Pyton på 80-tallet. Jeg er morsom til husbruk, ikke så mye mer.
rega65
Posts: 987
Joined: 01 Dec 2009 14:13
Location: stavanger

Re: Stolne antikke myntar.

Post by rega65 »

Synes det er vel mange sendinger fra stavangerområdet som kommer bort,har selv opplevd at 4 sendinger har kommet bort,1smartpakke kom tom,2pakker kom aldri frem og en jeg sendte som smartpost forsvant. :roll:
Medlem av Norsk Numismatisk Forening og Stavanger&Rogaland Myntklubb.
User avatar
Myge
Veteran
Posts: 3732
Joined: 28 Aug 2008 20:38
Location: Haugesund

Re: Stolne antikke myntar.

Post by Myge »

Smartpostpakker forsvunnet? Slike med sporing, eller tenker du Smartpost som ferdigfrankert sending uten sporing?
User avatar
kråketoppen
Posts: 2436
Joined: 14 Sep 2009 18:12

Re: Stolne antikke myntar.

Post by kråketoppen »

Har vært inne på dette før og nå lager vi en tråd med bilder av våre mynter som er blitt tapt i postgangen. Ingen tyv gidder vel å sitte på flere mynter om han/hun ikke er samler da?
Myntene burde dukke opp hos mynthandlere, netauksjoner eller under/over disk.
Noen ungdommer her på øya stjal posten fra kassene i mange måneder føre dem ble tatt, men
hos purken/posten fikk jeg ikke noe hjelp. Har etterlyst dem her på forumet med bilder og setter dem gjerne opp igjen og igjen. :evil:
Post Reply

Return to “Etterlyst”