Ønsker å kjøpe salgslister og liknende over Norske Mynter.

Forum for savnet/etterlyst/mistet
User avatar
KreativProgrammerer
Posts: 65
Joined: 05 Jun 2012 16:48
Location: Norge og Nederland
Contact:

Re: Ønsker å kjøpe salgslister og liknende over Norske Mynte

Post by KreativProgrammerer »

Olav K wrote:Jeg skal ikke blande meg inn i diskusjonen om åndsverkloven - et tema jeg vet lite om, utover at de som drev med det i mitt gamle firma var spesialister på linje med øyeeplekirurger innen medisinfaget.
Mitt spørsmål - eller refleksjon - går på realismen i projektet. Slik jeg oppfatter initiativtager Lars, er håpet å skape en database med "eksakte" verdier basert på vektede tall fra de kataloger man har over norsk mynt 1814-DD. Av kataloger for de siste tiår har vi Sieg og "Norges Mynter", nå supplert med "jenskr"s oversikt og den nye "Handlerkatalogen" - for ikke å glemme MEMs årbøker som Lars ikke ville hente informasjon fra. Hertil kommer auksjonsresultatene fra OMH, nå også OMG, Skanfil (har de statistikk?) - men hva med "auction.no", for ikke å snakke om QXL og muligvis tradera og andre åpne nettauksjoner? Hertil kommer den ikke ubetydelige omsetning som skjer over disk. Hvis jeg ikke er feilinformert har flere mynthandlere "ønskelister" fra kunder. Dukker et "ønske" opp vil salg kunne skje privat - ikke ulikt det som skjer med "kremobjekter" i eiendomsmarkedet. Forfatterne av Handlerkatalogen hevder at slike salg er hensyntatt, men jeg vet ikke i hvilken grad slike salg er vektet i sluttresultatet.
Jeg vil likevel gjette at for "ordinære" mynter: dvs 1+ til kanskje 01 i kurante årganger er rimelige lette å prissette. Ukurante årganger trenger bare to velstående konkurrenter for at prisen skal gå bananas. Det kanske store problemet er "0"myntene. Tilgjengelige kataloger registrerer ikke at 0 ikke bare er 0, det er nok av eksempler på av ellers identiske mynter i 0 gått til forskjellige priser på samme auksjon, og det kan godt være utbud nummer 2 som får høyest pris av dem. Det jeg prøver å si er at ingen database over norsk mynt i den aktuelle periode vil klare å fange opp prisdifferansene som skyldes at noen 0'er er bedre enn andre, om vi så kaller det "eye appeal", "prakt" eller whatever.
Fordelen med en database som kan nås via iPad, iPhone - eller etterhvert PC/Mac er at den kontinuerlig oppdateres, mens en trykt katalog er foreldet dagen den kommer ut. Men det krever en kontinuerlig oppdatering - basert på mange kilder. Vi har sett at mynter er kjøpt på OMH auksjon, for straks å blitt solgt dyrere hos Skanfil. Hva var riktig pris? OMHs eller Skanfils? Tas provisjonen med i regnestykket?
Det er selvfølgelig flott om du klarer å ta inn alle de data som er nødvendig for av databasen skal bli så riktig som mulig. Men er det mulig for annet enn de helt kurante myntene som mynthandleren uansett selger til "katalogpris"? (Og da snakker jeg ikke om "minnemyntene" som pushes av et fortak på Kolbotn og som har foretakets ønskepriser i den katalogen de selv utgir.)
Jeg er litt redd din ide bygger på den drømmen som mange her har: At det finnes en "riktig" pris for hver mynt utgitt etter 1814 ( og gjerne før også). Men "riktig" pris er det noen til enhver tid er villig til å betale. Og siden "noen" varierer og de forskjellige varianter av "noen" har høyst varierende betalingsevne/vilje - kan det som er "riktig" pris i dag være sprut gærnt i morgen.
Men for all del: dessto mer fakta vi får, dessto bedre bakgrunn har vi for egne meninger.

Jeg ser at du også har tenkt at du, og de som vil bidra til å holde basen vedlike, skal tjene penger på dette. Jeg skulle gjerne ha sett kalkylene, men lar det foreløpig ligge.
Wow,

Ok jeg har lest hele teksten flere ganger, men ikke drep meg om jeg siterer feil nå.

Først. Takk takk og Multi TAKK for at du brakte disse spørsmålene på banen.

Da jeg for et par år siden drev et firma med en del ansatte i Nederland (noe jeg fortsatt gjør, men uten så mye ansatte der), hadde jeg en fyr i firmaet som nesten alltid var skeptisk til mine nye og "Himmelske" prosjekter. Men på en konstruktiv måte.

Når vi hadde hatt en brainstorming session pleide jeg å be ham om å fortelle meg hva han syns, samtidig som jeg satt programmererne til å skrive ned alt han sa.
På den måten fikk jeg dekket over de fleste potensielle "hull" i systemet før jeg i det hele tatt hadde startet med det.

Om du har lyst til å bidra til prosjektet, kunne jeg trenge en til å holde mine svevende tanker borte. Det er seriøst ment. Den funksjonen er en av de viktigste i prosjektsammenheng, men det vet du sikkert. Hadde uansett vært hyggelig å snakke med deg en dag.

Forrige gang jeg snakket med noen om disse, absolutt realistiske scenarioene var over en, ah ok en del øl, som ble en veldig lang natt :)

Du har så rett så rett.

Det er ikke snøball sjans i h...... at jeg vil klare å lage et perfekt system som gir et helt klart bilde av situasjonen. Det vil alltid være "A work in Progress".

Men, og her kommer det.

Hvis jeg klarte det, kunne jeg gå fra prosjeket og starte et nytt, og det vil jeg egentlig ikke. Like lite som noen av de som samler på mynter vil ha alle myntene i velden i 0 kvalitet. Hva gjør man da liksom. Bare for å illustrere...

Jeg kunne og vil kanskje lage et program som gjør det mulig med 99,99 % sikkerhet og skanne bare resultatene fra en auksjon + legge det sammen med selve mynt infoen i katalogen, for deretter bare å klippe ut alle sidene i auksjonsheftet og ta kun resultatene inn i en database, etter å ha skrevet inn hvilken av auksjonsfirmaene det gjelder og når auksjonen var. Det er vel det nærmeste jeg kan komme mot en helautomatisk innlegging av resultater. Og ja, jeg har gjort dette før for andre systemer, helt ned til skriftgjenkjenning av faxer med løkkeskrift for så og legge det inn i en mer lesbare e-post database. Det lar seg gjøre. Det meste er mulig.

Det er mulig å bruke 3D gjenkjenning av mynter for å beregne hvor mye slitasje den har vært igjennom, for så bestemme hvor på M skalaen (M65 eller M66), en mynt ligger, hvor mye av hodet er egentlig synlig. Definere når en mynt går fra å være en M66 til M65 er absolutt mulig, om man tenker på kun slitasje. For de få myntene som faller utenfor må man altså ty til mennesker.

Men så er igjen problemet. Vil vi ha det slik. Vil vi ha en datamaskin som gjør den jobben, NEI, den HOBBYEN, som vi faktisk liker å gjøre selv? Det tror jeg ikke! For hva er så igjen av hobbyen om det blir slik?

En av mine hovedprogrammerere og jeg jobber på et prosjekt med å kjenne igjen en plante fremfor en annen ved hjelp av 3D teknologi. I akkurat dette prosjektet er det litt viktig å finne ut om du er på vei til å spise Hundekjeks (Anthriscus sylvestris) eller den svært like og svært giftige Giftkjeks (Conium maculatum) som bl.a. drepte Sokrates.

Men å lage et system som tar bort gleden ved å være myntsamler, er ikke like viktig. Det får forbeholdes visse utgivere av minnemynter :)

Altså, jeg ønsker å lage et datasystem som gjør det mulig for en person uten en utrolig hukommelse å finne ut hva en mynt har gått for på auksjon de siste 10-20 årene. Oppgitt som et lettoversiktlig graf.

Men visse unntak, som omtalt ovenfor tror jeg at grafen i det store og det hele vil vise seg og holde jevnt tempo

Unntakene er som riktig sagt av Olav: "Ukurante årganger trenger bare to velstående konkurrenter for at prisen skal gå bananas.".
Godt sagt, eller som man sier i Nederland: "tingen er verdt det en gal mann er villig til å gi" :)

Når det gjelder tilfeller av 0 kvalitetet, som har gått til forskjellig pris, fikk jeg høre om dette av en venn av meg (Du vet hvem du er), og det er klart at slike ting skjer i en bransje som dette. Spesielt vil det kunne skje når vi her i norden i hovedsak bruker svært få kvalitets grader i forhold til M skalaen, hvor en 0 kvalitet kan ha mange M-grader.

Min løsning på dette er å bruke M skalaen som hovedskala får så legge våre nordiske kvalitets grader på toppen av denne.

I et auksjonsresultat med M grad vil det stå f.eks. M63 og den nordiske 0
I et auksjonsresultat uten M grad vil det stå f.eks:
(Beklager den dårlige grafikken :)
-------------0-----------
/<<<<<<<<<<<<<<<<<\
? M61 M62 M63 M64 M65 M66 ?

Nå tar jeg muligens litt feil med tanke på hvor 0 egentlig ligger på M skalaen, men husk at jeg er bare systemutvikler, ikke verdensmester.
Tar mer enn gjerne i mot informasjon om en slik sammenligning er gjort og hvordan den ser ut. Og selvfølgelig alle andre innspill som kan tenkes

Så over til auksjonskatalogene og online auksjoner.

Det er betraktlig flere kataloger enn de du har tatt med her. Med tanke på Danske og Svenske. Jeg har ikke alle ennå, men jeg er på god vei, Jeg har så å si alt av Norske offentlige utkommet etter 1969. Uoffisielle av type numismatiske foreninger er av interesse om det er noen som vil bidra. Av Svenske og Danske mangler jeg en del. Har bare ca 40+50% av det jeg ønsker, men altså, det blir bare et problem, når hendene mine har stumper til fingre igjen etter å ha lagt inn all informasjonen :) Derav grunnen til at jeg nå etterlyser andre som innehar slikt materiale, gjerne realisert i databaseform. (Her må jeg understreke at jeg ikke ønsker å få databaser oversendt som er kopiert fra MEMs bøker) Kun egenproduserte databaser. Om ikke MEM selv kunne tenke seg å..... fortsettelse følger :)

Da bliver overskriften på app'en:

Udviklet af MEM

med en lille fodnote i nederste hjørne: Og en der hedder Lars :)

Online auksjoner er flotte, da det tar meg litt tid å lage et skript som tar ut all den infoen som ligger på nettstedet fra gamle utgåtte auksjoner etter at jeg har lastet ned hele nettstedet. Igjen dette er i det offentlige domenet. Sjekke gjerne med archive.org og liknende organisasjoner, som stadig kopierer alt på nett for så å arkivere det og gjøre det tilgjengelig for alle. Det finns internet arkiver tilbake til 1994, som har resten. Litt jobb, men det lar seg gjøre. Er faktisk allerede gjort, av meg for noen måneder siden :) Trengte å sjekke hvordan muligheten var. Men har ikke gjort dette for alle ennå, noe som tar litt lenger tid, men altså ikke umulig. Og er noe umulig tar det ennå litt ekstra tid :)

Det jeg selvfølgelig heller ønsker er et samarbeid med disse nettsidene slik at brukerne på appen kan kan få tilgang til våre søk på deres databaser for å se hva som er til salgs, og for å kunne se realiseringspriser. Dette har jeg jobbet med i de siste 6 månedene og har fått gode tilbakemeldinger fra flere av de oppgitte nettstedene du snakker om.
Vi snakker her om et stort antall auksjonssalg over mange år, over hundre ganger flere auksjoner skjer på nett bare i europa enn de som foregår på såkalte papirauksjoner.

Den største forskjellen er at nettauksjonene vanligvis har et mindre utvalgt av såkalte gode objekter enn det man finner på papirauksjonene.

Derimot er de fleste auksjonsfirmaene nå godt etablert på nett og kommer nok til å mer og mer basere seg på nettauksjon, i hvertfall som hovedgeskjeft. Da er ikke reisen lang til enkelt og greit lage et script som henter resultat alle solgte mynter hver dag.

Om provisjonen skal taes med eller ikke vil være noe brukeren kan forandre ved å trykke på en knapp inni appen, der hvor han ser resultatene.
Jeg vil legge inn auksjonsfirmaets individuelle provisjon på den tiden auksjonen var. For de som kjenner til programmering er dette noe man beskriver i et auksjonsObjektet og deretter skriver inn for den auksjonen du legger inn.

Valuta vil også være en faktor, heldigvis fikk jeg tak i norske kr mot alle andre valutaer i verden fra 1809 til idag (Noen ganger bør man takke Norges Bank (Denne gangen og den gangen de solgte meg 20 ubrukte 50 lapper fra femtitallet, for, ja pålydende :) ), så det ordner seg slik at jeg legger inn hva valutaomregningen var den dagen auksjonen var. Egentlig legger jeg hele databasen inn i systemet for å slippe å skrive det inn manuelt.

Private Salg:

For å kunne innhente denne informasjonen vil jeg legge inn skulte mikrofoner og kameraer i alle hjem og mynthandler som slår seg på når noen sier Speciedaler til salgs e.l. hehe

Altså, det kommer ikke i det hele tatt til å bli vektlagt å innhente slik informasjon, da det ikke er mulig å verifisere at et slikt salg i det hele tatt har funnet sted til det beløpet som oppgis av selger eller kjøper. Hemmelig salg er hemmelige fordi en eller begge partene av en eller annen årsak ønsker å være anonyme. Jeg velger å la dem være det.

Salg over disk kan bli tatt med om mynthandleren ønsker å inngå en avtale om dette, som gagner både dem og prosjektet. Men dette er ikke auksjonssalg og vil ikke bli oppgitt som om det er det.

Lit om viktige forskjeller på salg over disk og auksjonssalg.

På en auksjon er ikke alltid alle interessenter med. Kanskje de har ferie, ute og lufter hunden eller hva vet jeg. Slik er det bare. Dermed vil mynten oppnå den prisen den "galeste" personen i lokalet er villig til å gi, om vi gå etter den Nederlandske modellen :)

I en mynthandel kan ikke eieren bestemme seg for at nettopp idag skal han selge alle myntene sine, uansett pris, for han har gitt en del penger for dem og han er faktisk villig til å vente den tiden det tar for at den kunden som vil ha mynten til den prisen kommer innom (etter at han er ferdig med hva han enn gjorde i mellomtiden. Spesielt er dette sant om han handler med meget sjeldne mynter. Dette er enkelt og bevise fordi da bare trenger å gå innom mynthandleren og se om han har et stort eller lite utvalg av sjeldne mynter for å om han har en for høy pris for det generelle markedet eller ikke. Jeg sier ikke at dette er feil av mynthandleren, for hans jobb er å fremskaffe mynter som er sjeldne eller umulig å finne på en auksjon. Det han tjener på mynten er med rette hans på grunn av den ekspertisen han har skaffet seg i den tiden han har drevet med dette som profesjon, og som tar lang tid å tilegne seg.

Et eksempel fra en av mine gamle jobber for 18 år siden, da jeg drev en butikk for samlere i Oslo. En god bekjent av meg Bjørn Smith (RIP), var en av de antikvitetshandlerne i Oslo som hadde drevet på lengst, dermed hadde han mest gamle sjeldne ting av alle. En dag jeg var oppe hos ham så jeg en dame som kjøpte en såkalt lampe for et meget høyt beløp, ca 3 ganger høyere enn det jeg ville ha mulighet til å få for den. Som den uvitne nybegynner jeg var spurte jeg Bjørn hvordan han klarte å oppnå de prisene. Han svarte bare: "Hun hadde valget mellom å gå den veien jeg har gjort i mange år for å finne den lampen som passet i den filmer NRK skal bruke den i, og til normal pris, eller gå rett ned til meg å hente den og spare tiden. Hva er egentlig billigst?"

Rett og slett altfor mye forskjellige faktorer som spiller inn, og den viktigste av dem alle. De som hadde hatt mest bruk for denne informasjonen er andre mynthandlere, og ikke myntsamlerne, da de svært sjelden driver profesjonelt som mynthandlere. Og det er myntsamlerne jeg lager denne app'en for.

Jeg tror en myntsamler er mer interessert i hva en mynt er verdt i dag, ikke hva den kan være verdt hos i en mynthandel når den rette kunden kommer innom.

Riktig pris: OMHs eller Skanfil

Dagens pris er den viktigste og den er fra Skanfil om ikke den er solgt igjen, men for ordens skyld vil OMHs pris også være å finne i databasen, begge både med og uten provisjonen.

"Alle de data som er nødvendig for av databasen skal bli så riktig som mulig". Det er det jeg vil prøve på. Jeg starter med de siste årene først og så går jeg tilbake i tid samtidig som jeg oppdaterer med siste auksjonsresultater fra Norge og Norden i første omgang.

"Men er det mulig for annet enn de helt kurante myntene som mynthandleren uansett selger til "katalogpris"? ". Kan ikke si mye annet enn "Time will show" på den der.

"Jeg ser at du også har tenkt at du, og de som vil bidra til å holde basen vedlike, skal tjene penger på dette. Jeg skulle gjerne ha sett kalkylene, men lar det foreløpig ligge."

Jeg tror jeg egentlig ikke trenger å forklare at app'en kan tjene penger nok til å være bærekraftig, spørsmålet er heller om den skal være basert på å tjene penger å gi faen i brukerne som vi har så altfor mange eksempler på, eller være et kult værktøy for massene. Personlig ønsker jeg det siste, men jeg vet jo at det faktisk koster penger å lage app'en. ikke minst en hel del jobb, noe jeg har erfart selv. Pluss at det er bare SÅ mye arbeid folk er villig til å bidra med, uten å få betalt for det. Jeg foretrekker heller en app for samlere laget av samlere. Nettopp derfor retter jeg meg til miljøet for å spørre om de ønsker å bidra, mot å få noe tilbake.

Skape et fellesskap på en helt ny måte rundt et kult prosjekt er det jeg egentlig ønsker å oppnå. Kanskje kan man få med hele grupper i Norge slik at vi kan få til et kjempeprosjekt. Det hadde vært noe det! Arrangere noen auksjoner selv også :)

Om alt annet feiler har jeg i hvertfall hundrevis av kilo med tykke kataloger å varme meg på :)
Men ærlig talt, jeg har stor tro på at prosjektet vil lykkes. Jeg har lagt inn nesten et års arbeide med å utarbeide det. Ikke hver eneste dag, men hjernen surrer jo uansett. I tillegg har jeg brukt en del tusen på kataloger o.l. Men, den som intet våger...

Igjen Olav. Tusen takk for at du brakte disse viktige spørsmålene på banen :)

De finnes nok en mengde andre spørsmål og til og med problemer, men jeg tror at om vi blir en samlet enhet kan vi fikse disse også.


Og nå fortjener jeg å gå i seng :)

Med Vennlig Hilsen

Lars
kreativguru \a-\t \gmail.com
Telefon 46 47 20 74 hver dag mellom 10 - 23, Jada også i helgen om du vil :)
Mvh
Lars
http://icoinsapp.com
Tlf: +47 46 47 20 74
e-post: lars@icoinsapp.com
Ta også kontakt via PM om du vil meg noe.
User avatar
AMO Berg
Proveniensentusiast
Posts: 2776
Joined: 29 Mar 2009 21:24
Location: Stjørdal

Re: Ønsker å kjøpe salgslister og liknende over Norske Mynte

Post by AMO Berg »

Vi behøver noe som dette for å styrke interessen for myntsamling blant de yngre aldersgrupper. Vi som har over 2000 postinger på Samlerforum er vel kanskje ikke hovedmålgruppen for dette prosjektet, men jeg ser alikevel et stort potensiale i dette. Jeg har tidligere tatt til orde for at moderne teknologi bør brukes til å registrere eldre mynter, for å få oversikt over hva som finnes og bl.a. forbygge at forfalskninger brer om seg i enda større grad. Dette er nok noe som ennå ligger litt frem i tid, men et system som dette er helt klart et steg i riktig retning. Hvis økonomien i dette skulle vise seg å være bærekraftig, er det mulig å utvide prosjektet for å gjøre det mer interessant også for spesialsamlerne.
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Ønsker å kjøpe salgslister og liknende over Norske Mynte

Post by Olav K »

Takk for at du ike lar deg skremme av min skepsis Lars, og for et fyldig og informativt svar.
Det vil alltid være positivt at mest mulig informasjon samles og systematiseres.
La meg likevel ta opp noe jeg nevner sent i innlegget og som du ikke kommenterer: forestillingen om "riktig pris".
Riktig pris er i utgangspunktet skjæringspunktet mellom tilbud og etterspørel.
Men selv for "massevare" som gull og sølv, varierer prisen daglig. Det er likevel lett å legge inn i en database, fordi en barre med en unse gull er bare det, en barre har ikke større samlerverdi enn en annen. Går vi over til skandinaviske 20 kr. i gull blir bildet litt mer nyansert. "Samlerpremien" varier med land, og årgang - men fortsatt håndterlig. Og dog: Går du på auksjon merker du fort på hvilket nivå Samlerhusets oppkjøper legger seg, vil du ha en selv må du legge deg over dette- Samlerhuset bruker vel 2-gangern når de de selger videre til enker og faderløse som abonnerer på "den skandinavike gullmynthistorien" eller hva serien for tiden heter. Er Samlerhusets vidersalgspris den riktige? innkjøpsprisen deres? den prisen du betalte får å slå dem?
Beveger vi oss over til litt mer uvanlige mynter, pre-kronereformen - kommer ikke 10 til 20 stk for salg på samme auksjon som gullkronene gjør. Det dukker kanskje opp én pr. auksjon. På vårauksjonen konkurrerer A og B, begge med god økonomi - A får tilslaget på 35.000 etter et utrop på 15.000. På høstauksjonen dukker en lik mynt opp, like tiltalende, samme grad osv., men A har fått sin mynt, og selvom auksjonshuset har øket utropet til 20.000, får B tilsalget for denne summen. Hva er "riktig" pris?
Nå vet jeg ikke om ditt mål er å gi "riktig pris" - eller om det bare er å maksimalt med informasjon, i mitt eksempel både om salg vår og høst. For meg vil informasjonsverdiev være størst i siste tilfelle. Å si at vektet verdi er 27.500 for denne mynt vil hos meg fremstå som misvisende.
User avatar
KreativProgrammerer
Posts: 65
Joined: 05 Jun 2012 16:48
Location: Norge og Nederland
Contact:

Re: Ønsker å kjøpe salgslister og liknende over Norske Mynte

Post by KreativProgrammerer »

AMO Berg wrote:Vi behøver noe som dette for å styrke interessen for myntsamling blant de yngre aldersgrupper. Vi som har over 2000 postinger på Samlerforum er vel kanskje ikke hovedmålgruppen for dette prosjektet, men jeg ser alikevel et stort potensiale i dette. Jeg har tidligere tatt til orde for at moderne teknologi bør brukes til å registrere eldre mynter, for å få oversikt over hva som finnes og bl.a. forbygge at forfalskninger brer om seg i enda større grad. Dette er nok noe som ennå ligger litt frem i tid, men et system som dette er helt klart et steg i riktig retning. Hvis økonomien i dette skulle vise seg å være bærekraftig, er det mulig å utvide prosjektet for å gjøre det mer interessant også for spesialsamlerne.

Hei AMO,

Takk for fin tilbakemelding,

Kjente forfalskninger en en ting jeg har tenkt å ta med i prosjektet, samt kjente kopier, varianter o.l..

Mvh

Lars
Mvh
Lars
http://icoinsapp.com
Tlf: +47 46 47 20 74
e-post: lars@icoinsapp.com
Ta også kontakt via PM om du vil meg noe.
User avatar
KreativProgrammerer
Posts: 65
Joined: 05 Jun 2012 16:48
Location: Norge og Nederland
Contact:

Re: Ønsker å kjøpe salgslister og liknende over Norske Mynte

Post by KreativProgrammerer »

Olav K wrote:Takk for at du ike lar deg skremme av min skepsis Lars, og for et fyldig og informativt svar.
Det vil alltid være positivt at mest mulig informasjon samles og systematiseres.
La meg likevel ta opp noe jeg nevner sent i innlegget og som du ikke kommenterer: forestillingen om "riktig pris".
Riktig pris er i utgangspunktet skjæringspunktet mellom tilbud og etterspørel.
Men selv for "massevare" som gull og sølv, varierer prisen daglig. Det er likevel lett å legge inn i en database, fordi en barre med en unse gull er bare det, en barre har ikke større samlerverdi enn en annen. Går vi over til skandinaviske 20 kr. i gull blir bildet litt mer nyansert. "Samlerpremien" varier med land, og årgang - men fortsatt håndterlig. Og dog: Går du på auksjon merker du fort på hvilket nivå Samlerhusets oppkjøper legger seg, vil du ha en selv må du legge deg over dette- Samlerhuset bruker vel 2-gangern når de de selger videre til enker og faderløse som abonnerer på "den skandinavike gullmynthistorien" eller hva serien for tiden heter. Er Samlerhusets vidersalgspris den riktige? innkjøpsprisen deres? den prisen du betalte får å slå dem?
Beveger vi oss over til litt mer uvanlige mynter, pre-kronereformen - kommer ikke 10 til 20 stk for salg på samme auksjon som gullkronene gjør. Det dukker kanskje opp én pr. auksjon. På vårauksjonen konkurrerer A og B, begge med god økonomi - A får tilslaget på 35.000 etter et utrop på 15.000. På høstauksjonen dukker en lik mynt opp, like tiltalende, samme grad osv., men A har fått sin mynt, og selvom auksjonshuset har øket utropet til 20.000, får B tilsalget for denne summen. Hva er "riktig" pris?
Nå vet jeg ikke om ditt mål er å gi "riktig pris" - eller om det bare er å maksimalt med informasjon, i mitt eksempel både om salg vår og høst. For meg vil informasjonsverdiev være størst i siste tilfelle. Å si at vektet verdi er 27.500 for denne mynt vil hos meg fremstå som misvisende.

Hei Olav,

Det ble en lang natt i går :) men svært interessant.

Dette er absolutt spørsmål som trenger svar. Så la meg prøve:

Hva en mynt har oppnådd i pris en gang, er vel egentlig ikke 100% veiledende for hva den vil oppnå neste gang osv. Det er sant. Spesielt hvis markedet er mettet.

Men den høyeste prisen, som er oppnådd for en mynt er helt klart den viktigste etter min mening, da den er med å dra prisen oppover, for neste auksjon, som du sier.

Når man får en graf over solgte mynter, er det ikke slik at det nødvendigvis er den høyeste prisen man får om man legger den samme mynten ut på markedet, men den viser hvilken vei mynten tar i prismarkedet. Over tid vil man kunne se bedre hvordan mynten ligger an osv.

Med tanke på "Riktig Pris", er vel det beste man kan uppnå det man i matematikken kaller for ~ pris, altså tilsvarende lik, eller ca pris om man vil.

Men enn ca vil man aldri kunne si om en slik pris, heller ikke om gull eller andre metaller, selvom det er en mye mer sikker pris på gull enn på mynter.

Tilbud og etterspørsel er selvsagt med, men som jeg skrev i mitt forrige innlegg vil også viten om hvem som har og hvem som vil ha være en faktor, og en viktig en sådan.

Mvh

Lars
Mvh
Lars
http://icoinsapp.com
Tlf: +47 46 47 20 74
e-post: lars@icoinsapp.com
Ta også kontakt via PM om du vil meg noe.
User avatar
Coin
Posts: 70
Joined: 16 Jan 2011 22:23

Re: Ønsker å kjøpe salgslister og liknende over Norske Mynte

Post by Coin »

Spennende prosjekt.

Ser at det nå ligger litt informasjon ute i cyberspace også.
nabben65
Posts: 16
Joined: 18 Apr 2013 21:32

Re: Ønsker å kjøpe salgslister og liknende over Norske Mynte

Post by nabben65 »

Kan forstå at det var noe utydelig.
Jeg har tenkt til (i første omgang) å ta for meg Norske myneter 1814 --> 2013.

Derimot er det katalogprisene fra kataloger utgitt mellom 1960 tallet og 2013, som jeg vil gjenskape i mitt system. Slik at brukeren kan se hvordan katalogprisen har utviklet seg i fra 1960 tallet og til i dag.

Så jeg vil gjerne ha dine bidrag. Ta gjerne kontakt på telefon eller epost (Se under).

Med Vennlig Hilsen

Lars
kreativguru \a-\t \gmail.com
Telefon 46 47 20 74 hver dag mellom 10 - 23, Jada også i helgen om du vil[/quote]

Interessant prosjekt! For å unngå både useriøse overvurderinger på auksjoner samt skape et nøytralt miljø for graderinger, tror jeg dette er et godt prosjekt. Som "ny" samler, kunne jeg basert på egne erfaringer ikke stole på andre vurderinger, så jeg bestemte meg for å lage et eget system for meg selv (se eksempel på noe fra 1 øre).

Dette er imidlertid ikke så enkelt... De profesjonelle handlerne vurderer forskjellig, selv på egne mynter, og det finnes ikke mange graderinger av nyere mynter (Haakon/Olav/Harald). Selv om disse i dag er uinteressante for oss, tenker jeg at det kanskje er interessant for de neste generasjoner...

Jeg applauderer derfor en mulig database som kan gi god informasjon om både patina, merker etc., men ikke minst konkrete eksempler på graderinger. De som prøver seg på overgraderinger (ref. flere diskusjoner på forumet), vil da få litt dårligere arbeidsforhold.. Gi beskjed når løsningen din er er klar KreativProgrammerer...
Attachments
Test kvalitetsvurdering.jpg
Test kvalitetsvurdering.jpg (86.28 KiB) Viewed 2309 times
Post Reply

Return to “Etterlyst”