Klenodium eller hva

Forum for klokkesamlere!
Post Reply
Hamster
Posts: 33
Joined: 31 Mar 2013 17:58

Klenodium eller hva

Post by Hamster »

18209.jpg
18209.jpg (79.37 KiB) Viewed 1468 times
Hei!
Har arvet dette urmøbelet, kan ikke finne finne noe inskripsjon eller kjennetegn som viser hvor det er produsert eller når, hadde også vært fint med en verdiantydning.
Noen som kan hjelpe?
User avatar
raniE-noJ
Posts: 460
Joined: 29 Sep 2010 21:37

Re: Klenodium eller hva

Post by raniE-noJ »

Ja dette er nok noe utenom det vanlige. Virkelig flott klokke. Kategori bordur, kanskje konsollur. For å finne ut mer må du åpne lokket, eller døra bak urverket og ta bilder. Her finnes 100% sikkert logoen til firmaet som har produsert den, og et produksjonsnummer. Hvis det er en Lenzkirch snakker vi virkelig høy verdi.
Kan du si noe om figurene og ornamentene? Er det tre/gips som er malt. Eller er det metall?
Flere bilder er fint, og målene: Høyde, bredde, dybde.
Hamster
Posts: 33
Joined: 31 Mar 2013 17:58

Re: Klenodium eller hva

Post by Hamster »

Målene er H = 57, b = 34, d = 17,5 cm.
Dekor og figurer er i metall. Kan ikke finne andre inskripsjoner, nr etc. enn det som er vedlagt på bildene.
På baksiden av skjoldet som løven holder ser det ut som om det står MF DEP.
Attachments
skjold2.jpg
skjold2.jpg (199.16 KiB) Viewed 1394 times
nummer på urverk.jpg
nummer på urverk.jpg (159.53 KiB) Viewed 1394 times
Klokke innvendig IMG_8364 copy.jpg
Klokke innvendig IMG_8364 copy.jpg (160.14 KiB) Viewed 1394 times
Bokstaver i skjold.jpg
Bokstaver i skjold.jpg (357.11 KiB) Viewed 1394 times
User avatar
raniE-noJ
Posts: 460
Joined: 29 Sep 2010 21:37

Re: Klenodium eller hva

Post by raniE-noJ »

Hei igjen. Bra bilder.
Denne klokken har helt sikkert fått nytt urverk. Når du ser på bildet av urverket synes ikke jeg det er den helt store finishen på arbeidet. Treverket har forskjellig farge som viser at det er gjort inngrep her i senere tid. Gamle, orginale klokker er like strøkne inni, som utenpå.
Urverket er tysk, enten Gustav Becker, eller Junghans, ca 1910-1920 Vil jeg tro da, for på den tiden var det mange urverk fra forskjellige produsenter som var ganske like.
Figurene og ornamenter er nok messing, evt brennforgylt messing.
Litt av en nøtt egentlig, kan også være slik at du har en fingernemm 1000-kunstner som har laget klokka selv. Dette er slett ikke uvanlig, og heller ingen vanskelig oppgave.
Når det kommer til verdi da klokka ikke er orginal, evt hjemmelaget, vil jeg tippe rundt 1000kr. Og da er det klokkens ytre som trekker opp.
For den er virkelig et syn utvendig.
Håper svaret hjalp litt, dette er kun utfra mine egne erfaringer som samler og hobbyurmaker.
En urmaker av gamle slaget kan sikkert gi et bedre svar, men dem er det ikke mange igjen av.
Hamster
Posts: 33
Joined: 31 Mar 2013 17:58

Re: Klenodium eller hva

Post by Hamster »

Hei, tusen takk for svar, da vet jeg litt mer om klokka.
Hamster
Posts: 33
Joined: 31 Mar 2013 17:58

Re: Klenodium eller hva

Post by Hamster »

Hei!
Da ligger dette uret også ute på qxl, hvis noen har interesse av det :-)
Post Reply

Return to “Klokker og ur”