Nøkkel til lommeur?

Forum for klokkesamlere!
Post Reply
Posthornet
Posts: 416
Joined: 28 Feb 2013 08:53
Location: Sverige

Nøkkel til lommeur?

Post by Posthornet »

Jeg har begynt å se litt på mine få eldre lommeur som har ligget en stund i skuffa. Et ur merke Valent ser det ut til å være. Made in Liverpool. Nøkkelen som fulgte med klokka kan bare brukes til å stille viserne. Både opptrekker og stille-klokka hullet har en liten firkant på innsiden, dog er firkanten på opptrekkeren som nøkkelen skal inni en liten tanke mindre. Det synes litt rart at en skal ha to forskjellige nøkler til uret? Er det mulig at opptrekker firkanten er slitt, og at det er beregnet bare en nøkkel til klokka.

Det finnes kapsel som en lukker opp for å stille og justere klokka. Interessant klokke. Flere meget små tall/nummer håndgraveringer på baksiden av kapselen er gjort. Kanskje gjort hver gang klokka har vært til reparasjon?

Rettelse.
M ?Tobias Liverpool står det ingravert på innsiden av klokka. Altså ikke Valent som jeg først skrev. Valent skal være Patent. Muligens er det tatt ut Patent på klokka?
User avatar
raniE-noJ
Posts: 460
Joined: 29 Sep 2010 21:37

Re: Nøkkel til lommeur?

Post by raniE-noJ »

Spennende, jeg tror ikke firkant tappen er slitt. Men likevel rart at det isåfall skal være nødvendig med to nøkkler.
Inskripsjoner risset inn er nok som du sier når klokka har vært på service hos urmaker. Også hender det at det er risset inn klokkas takt. Hvor mange tikk/takk klokka skal ha på 1 minutt. Slik er det hvertfall på mine store klokker.
Men hvis du trenger ny nøkkel til din klokke er løsningen her:

http://timesavers.com/search.html?q=pocket&go=Search

Jeg har handlet her veldig mange ganger før. Aldri noe tull, bare husk å lage et notat på bestillingen at de merker pakkens utside med innholdets verdi. Holder du deg under $33 (200 kroner) slipper du toll/straffegebyr.
Posthornet
Posts: 416
Joined: 28 Feb 2013 08:53
Location: Sverige

Re: Nøkkel til lommeur?

Post by Posthornet »

Takker så mye for svar.
Inskripsjoner risset inn er nok som du sier når klokka har vært på service hos urmaker. Også hender det at det er risset inn klokkas takt. Hvor mange tikk/takk klokka skal ha på 1 minutt. Slik er det hvertfall på mine store klokker.
Meget interessant. Det hadde jeg aldri kommet fram til selv. Jeg er glad jeg spurte.
Post Reply

Return to “Klokker og ur”