Lommeur i gull 1800-tallet

Forum for klokkesamlere!
Post Reply
Hougaard
Posts: 99
Joined: 05 Dec 2008 21:02

Lommeur i gull 1800-tallet

Post by Hougaard »

Jeg har arvet et lommeur i gull som har tilhørt broren til min tippoldefar. På baksiden er navnet "H. Sanne" inngravert. Dette er Hans Hansen Sanne som drev en restaurant i Kristiania og døde i 1879. Uret må følgelig være eldre enn det. Innenfor lokket står det "ANCRE 13 Rubis No 13198".

Er det noen som kjenner til hva slag ur dette er? Hvor gammelt er det? Hva kan det være verdt? (Det siste er av ren teoretisk interesse, det er ikke til salgs!)
Attachments
Gullur.jpg
Gullur.jpg (347.65 KiB) Viewed 4134 times
User avatar
raniE-noJ
Posts: 460
Joined: 29 Sep 2010 21:37

Re: Lommeur i gull 1800-tallet

Post by raniE-noJ »

Hei Hougaard.
Nydelig lommeur du har. På engelsk heter disse Hunter Pocket watch. Så skilles det også mellom full Hunter Pocket watch, og half Hunter Pocket watch. Avhengig av om de er produsert i Europa eller Korea.
Verdi er vanskelig, ditt ur har synlige spor av bruk, og slitasje som trekker ned. Et perfekt eksemplar av en så gammel klokke vil være verdt mer. Din trekkes med nøkkel? Har du den, og prøvd om den virker?
Når det gjelder 13 rubin betyr det at akslene på tannhjulene er foret opp med "rubin" foringer. Som gir urverket lang levetid, og så og si ingen slitasje. Nå er det ikke brukt rubiner, dette er bare et kallenavn fordi disse foringene er som regel røde. Lagd av et annet materiale.
Du bør se denne tråden her på forumet:
viewtopic.php?f=36&t=10685
Tror verdien på din klokke begrenser seg til gullvekten.
Så kan du se her:
http://www.ebay.com/sch/i.html?_trksid= ... &_from=R40
Og et bildesøk på Google er alltid nyttig:
https://www.google.no/search?q=hunter+p ... =666&dpr=1
Hougaard
Posts: 99
Joined: 05 Dec 2008 21:02

Re: Lommeur i gull 1800-tallet

Post by Hougaard »

Takk for svar. Uret bærer preg av å ha vært mye brukt. Det følger med to nøkler, en til å trekke opp med og en til å stille viserne med. Det virker som det er helt trukket opp, så det må være noe som er feil siden det ikke går. Er det mulig å finne fram til produksjonsår ved hjelp av serienummeret som er gravert inn?
User avatar
raniE-noJ
Posts: 460
Joined: 29 Sep 2010 21:37

Re: Lommeur i gull 1800-tallet

Post by raniE-noJ »

Ja det skal være mulig å finne ut, men da må jeg vite lommeurets merke. Dette finnes gravert inn på selve urverket. Så du må åpne lokkene bak på klokka for å komme til. Mulig bare et lokk, men noen ganger to lokk. Og når du får åpnet her kan du se både merke, og disse "rubin-foringene" Og selve hjulet med denne såkalte "hairspring" fjæren. Denne gjør at tannhjulet beveger seg frem og tibake og skaper tikk takk lyden. Du kan med noe forsiktighet forsøke å røre dette hjulet, og kanskje uret begynner å gå hvis den har "satt" seg. Sikkert ligget i ro en stund.
Bilde av den utrolige hairspring
Hairspring.jpg
Hairspring.jpg (95.63 KiB) Viewed 4066 times
Hougaard
Posts: 99
Joined: 05 Dec 2008 21:02

Re: Lommeur i gull 1800-tallet

Post by Hougaard »

Nå har jeg fått åpnet uret og tatt et bilde av urverket. Jeg kan ikke se noe navn her.
Attachments
Gullur - urverk.jpg
Gullur - urverk.jpg (711.19 KiB) Viewed 4049 times
Hougaard
Posts: 99
Joined: 05 Dec 2008 21:02

Re: Lommeur i gull 1800-tallet

Post by Hougaard »

På innsiden av ytterlokket står det 1718 DG 13198. Bokstavene DG er i en oval. Et annet sted på lokket står det 18, det betyr vel 18 karat gull?
User avatar
raniE-noJ
Posts: 460
Joined: 29 Sep 2010 21:37

Re: Lommeur i gull 1800-tallet

Post by raniE-noJ »

DG er nok urets merke, men jeg finner ikke ut hva det står for. Og når du googler DG blir du koblet mot Dolce&Gabbana. Kanskje en tidlig variant?
Bilde av selve urverket bekrefter at dette ikke er topp kvalitet.
På de beste lommeur fra den tiden var innsiden av urverket rikt utsmykket og de nydeligste graveringer.
Gullstempel pleier å være K18 eller 18K. Men om din er 18 karat øker det verdien.
Kunne vært greit med noen andres synspunkter her også?
Tråden er lest over 100 ganger til nå.
User avatar
raniE-noJ
Posts: 460
Joined: 29 Sep 2010 21:37

Re: Lommeur i gull 1800-tallet

Post by raniE-noJ »

Mulig en Elgin pocket watch.
Men uansett Hougaard, det triste faktum er at om dette lommeuret ikke hadde hatt en urkasse av gull ville den ikke vært verdt noe som helst.
Men for deg er det jo arv og historie, så for deg er den verdt mye.
Hougaard
Posts: 99
Joined: 05 Dec 2008 21:02

Re: Lommeur i gull 1800-tallet

Post by Hougaard »

Takk for svar! For meg er dette et familieklenodium og har størst verdi som det. Jeg var forberedt på at den ikke er verdt så mye i penger. Det jeg var mest interessert i å finne ut av er hvor gammel den er. Jeg forstår at det kan være vanskelig siden den ikke er tydelig merket med merke-navn. Den opprinnelig eieren kom fra fattige kår på en husmannsplass, men gjorde "karriere" som restauranteier i Kristiania. Han ville vel ha ei klokke som så fin ut på utsiden med gullkasse, men valgte ei med billig urverk. Den har tydelige spor etter langvarig bruk.
Post Reply

Return to “Klokker og ur”