God butikk?

Forum for klokkesamlere!
User avatar
Arve
Posts: 3062
Joined: 25 Sep 2009 15:35
Location: Sandvika

Re: God butikk?

Post by Arve »

Årsaken til innlegget mitt lenger opp i tråden er at jeg er lei av sammenblandingen av begrepene toll og avgift. De brukes dessverre synonymt alt for ofte. Ellers er det å si at jeg har drevet med privatimport av varer i over 50 år uten å se behovet for å få varene levert i f.eks. Sverige for så å hente dem selv. Du kan allikevel bare ta med deg varer for inntil 3000 NOK toll og avgiftsfritt inn i Norge etter en dagstur til Sverige og for inntil 6000 NOK hvis du har vært ute av landet i mer enn 48 timer.
Arve

Interesser:
Romerske republikanske mynter
Italia under Vittorio Emanuele III
User avatar
raniE-noJ
Posts: 460
Joined: 29 Sep 2010 21:37

Re: God butikk?

Post by raniE-noJ »

Ja, og det er vel ikke bare bare for tollbetjentene å bedømme verdien på antikke saker en har i bilen. Eller pakker i posten merket kun som gave/gift?
Men når jeg handler nye reservedeler fra utenlandske nettbutikker er det viktig å passe på grensen for tollfri handel. Som nå er 350kr. Jeg deler som regel opp bestillingen min slik at hver enkelt er under grensen.

Litt av hvert å sette seg inn i uansett, se bare her:

Tollfritt betyr ikke momsfritt
Mange varer er tollfrie, men det betyr ikke at man slipper unna moms. Passerer man avgiftsfri grense som er varens verdi inklusive kostnader til frakt og forsikring på NOK 350,- må man betale 25% moms av vareprisen + frakt + evt. forsikring i tillegg til et eventuelt fortollingsgebyr.
http://www.posten.no/produkter-og-tjene ... ttbutikker

Men over til noe hyggeligere, jeg fikk tilslaget på denne onsdag:
Junghans mai 2015.JPG
Junghans mai 2015.JPG (99.68 KiB) Viewed 512 times
Det er nyere produksjon Junghans, 1900 tallets siste halvdel.

Og det spilles musikk:) Legg merke til 3 hull å trekke = musikk:) :mrgreen:
User avatar
Arve
Posts: 3062
Joined: 25 Sep 2009 15:35
Location: Sandvika

Re: God butikk?

Post by Arve »

raniE-noJ wrote:Ja, og det er vel ikke bare bare for tollbetjentene å bedømme verdien på antikke saker en har i bilen. Eller pakker i posten merket kun som gave/gift?..........
Nei, det er du som må kunne legge frem faktura for de varene du har med deg inn i landet hvis du blir stoppet. Kan du ikke det tar tollvesenet beslag i varene til du kan skaffe tilfredsstillende dokumentasjon. Gaver må være sendt fra privatpersoner, ikke fra firmaer.
Arve

Interesser:
Romerske republikanske mynter
Italia under Vittorio Emanuele III
Post Reply

Return to “Klokker og ur”