Gustav Becker Veggur

Forum for klokkesamlere!
Post Reply
ostliea
Posts: 2
Joined: 21 Mar 2014 10:05

Gustav Becker Veggur

Post by ostliea »

Hei,
Jeg kjøpte nettopp hytte på fjellet ferdig møblert.
På veggen der hang et gammelt veggur type Gustav Becker.
Det har nok hengt der en stund og er gammelt, men ser ut til å være i grei stand.
Kanskje noen her kan hjelpe med å finne ut hvor gammelt det er? Og om det evt. er verdt noe..
Jeg vurderer å selge det.

Fikk ikke til dette med bilder, så uret kan ses her http://gustavbeckerveggur.blogspot.no/

Da krysser jeg fingrene for svar ;)
User avatar
tho
Posts: 3854
Joined: 08 Sep 2010 15:23
Location: Norge

Re: Gustav Becker Veggur

Post by tho »

Alder kan du bestemme ved å lese her:

http://www.clockguy.com/SiteRelated/Sit ... story.html

Det er gammelt, over 100 år.

Når uret er i god stand bør det være verdt en tusenlapp.

Vi får vente på hva eksperten sier.

Jeg synes vegguret ser veldig flott ut, synes ikke du?
User avatar
raniE-noJ
Posts: 460
Joined: 29 Sep 2010 21:37

Re: Gustav Becker Veggur

Post by raniE-noJ »

Hei Ostliea

Vegguret er fint, men det er noe som skurrer.
Urkassen er nok Gustav Becker
Men urverket med urskiven som det står "O Løvaas Patent" har ikke noe meg Gustav Becker å gjøre.
Så har vi denne hvite skalaen til pendelen som er opp ned, men den er enkel å snu, festet bare med en skrue.
Og det spørs om det mangler noe på utsiden av urkassen. Denne typen urkasser var rikt utsmykket både over og under.
Så 1000kr på en god dag. 500kr på en dårlig dag.
Uansett om det er Gustav Becker eller ikke. Det finnes 1000-vis av denne type veggur.

Her kan du se trolig Norges flotteste Gustav Becker samling, som også er lagt ut for salg:
http://www.finn.no/finn/torget/annonse? ... tav+becker
Her snakker vi om en helt annen prisklasse
ostliea
Posts: 2
Joined: 21 Mar 2014 10:05

Re: Gustav Becker Veggur

Post by ostliea »

Takk for svar :)
Klokker
Posts: 2
Joined: 27 Aug 2014 10:03

Re: Gustav Becker Veggur

Post by Klokker »

Hei.
Gustav Becker's loddregulator (wienerur) er et meget fint og kvalitetsmessig godt ur langt over gjennomsnittlig for de fleste andre fabrikker. Denne fabrikken som lå i Friburg i Schlesien (nåværende Polen) var en av de aller største. Disse kvaliteter lages ikke lenger og bør i dag taes godt vare på. Men ved at du har et urverk signert O.Løvaas Patent, har uret langt større samlerverdi. Dette uret har en patentert mekanisme for slaget som ble utviklet av en urmaker fra Moss. Han solgte denne patent til Gustav Becker som laget noen få ur med dette type slag. Det ene loddet som da driver slaget (det venstre) er da meget lett. Vi er ikke helt sikre på hvordan Løvaas fikk kontakt med denne verdenskjente og store klokkefabrikken, og på toppen fikk de til å produsere dette urverk, og vi vet ikke mye om Løvaas selv,men uansett er dette et ur som du skal ta godt vare på å få satt i topp teknisk stand. Det er noen utfordringer verd. denne slagmekanismen som er meget enkel i sin konstruksjon, og mekanikken fungerer på grensen til å fungere godt. Men p.g.a. at vi har har en helt spesiell mekanisme som det ikke finnes andre urfabrikker som har laget og på toppen kommer fra Norge som idé, er disse ur med Løvaas Patent bevaringsverdige. Alle loddregulatorurverk fra GB hadde den nye moderne Grahamsgangen som gjør uret til et meget nøyaktig ur der gang-opptrekket har et "kontrasperr" som holder sekundene i gang under opptrekket. Pendelen er IKKE en sekundpendel slik som sekundviseren viser. Den er litt kortere og sekundviseren på disse ur roterer da litt raskere rundt enn en normal sekundviser gjør på ett minutt. Faglig sett er disse ur i meget god kvalitet og bruktverdi i Norge står ikke i samsvar med den reelle verdi uret har. Det kom mange slike ur til Norge og de var langt dyrere enn de normale hus-ur med pendel og fjæropptrekk. Urverkene er nummererte som kan oftest da henvise til produksjonsåret. Så ta godt vare på uret og sett det i topp stand både teknisk og kassen.
Ditt bilde viser at kassen er redusert ved at bunnstykket er fjernet og toppstykket mangler. De to spyd øverst har ant. vært nede på bunnstykket. Men ellers er kassen original slik jeg ser fra bildet.
User avatar
raniE-noJ
Posts: 460
Joined: 29 Sep 2010 21:37

Re: Gustav Becker Veggur

Post by raniE-noJ »

Hei Klokker

Fantastisk!

Her var det mye god kunnskap. Håper det blir mer å se til deg her på forumet. Jeg samler på gamle klokker av alle slag, og har det som hobby.
Post Reply

Return to “Klokker og ur”