Identifisering av veggur.

Forum for klokkesamlere!
Wess
Posts: 2
Joined: 15 Feb 2015 20:21

Identifisering av veggur.

Post by Wess »

Hei
Har hatt dette vegguret i en del år. Av familien er jeg blitt fortalt at det er 100 år +.
Vet forøvrig liten eller ingenting om dets historie.
Noen som kan hjelpe meg med identifisering, antatt alder og evnt. en verdivurdering?
Venter i spenning.
Veggur
Veggur
image.jpg (764.46 KiB) Viewed 3024 times
Innmat i kassen
Innmat i kassen
image.jpg (898.64 KiB) Viewed 3024 times
Verket
Verket
image.jpg (943.06 KiB) Viewed 3024 times
User avatar
raniE-noJ
Posts: 460
Joined: 29 Sep 2010 21:37

Re: Identifisering av veggur.

Post by raniE-noJ »

Hei

Dette er et Amerikaur. Urverket er helt likt det som finnes i de amerikaurene som på folkemunne ble kalt "sildekasser"
Jeg tror det er en Waterbury:

http://www.collectorsweekly.com/clocks/waterbury

Alder ca 1890
Verdi +/- 500kr

Jeg kjøpte et amerikaur engang på auksjon for 70kr De er svært lette å få tak i, og kvaliteten på urverkene er ymse.
Det var tidlig form for masseproduksjon i Amerika
User avatar
tho
Posts: 3854
Joined: 08 Sep 2010 15:23
Location: Norge

Re: Identifisering av veggur.

Post by tho »

raniE-noJ wrote:Jeg kjøpte et amerikaur engang på auksjon for 70kr De er svært lette å få tak i, og kvaliteten på urverkene er ymse.
Det var tidlig form for masseproduksjon i Amerika
I fjor sommer var det en svensk skrothandler (trolig fra Dalarne) som stod på
Morokulien/Svenskegrensen og solgte varer. Han hadde 7-8 sildekasser og
ville selge alt samlet. Jeg tibød han 100 kr for den fineste, men de ble
solgt samlet for 500 kr til en normann som var der samtidig som meg.
Det er umulig å vite hva normannen skulle med alle disse sildekassene :)
User avatar
raniE-noJ
Posts: 460
Joined: 29 Sep 2010 21:37

Re: Identifisering av veggur.

Post by raniE-noJ »

Nå må det jo sies at Vegguret til Wess er finere enn de mest vanlige sildekassene.
Det var også en stor samling amerikaur tilsalgs på Finn.no tidligere. Disse var strøkne å se på. Mellom 1000 og 2000kr pr stk

Mannen du møtte på Svenskegrensa var vel en fisker som trengte kasser til silda si?
User avatar
tho
Posts: 3854
Joined: 08 Sep 2010 15:23
Location: Norge

Re: Identifisering av veggur.

Post by tho »

raniE-noJ wrote:Nå må det jo sies at Vegguret til Wess er finere enn de mest vanlige sildekassene.
Det var også en stor samling amerikaur tilsalgs på Finn.no tidligere. Disse var strøkne å se på. Mellom 1000 og 2000kr pr stk

Mannen du møtte på Svenskegrensa var vel en fisker som trengte kasser til silda si?
Mannen var nok heller en som så muligheter i fortjeneste for videresalg eller en som meg,
sombare handler inn når anledningen byr seg. Selv har jeg satt bremsen på, ellers blir det
mange låver fulle med ting.
Wess
Posts: 2
Joined: 15 Feb 2015 20:21

Re: Identifisering av veggur.

Post by Wess »

Takk for veldig nyttig informasjon. Min far som var møbelsnekker felte inn stykker av finer som var borte og polerte det opp (franskpolering med sprit og politur). Det ble riktig så fint. Skjønner det ikke har den store verdien, men likevel en flott veggdekorasjon.
kugan
Posts: 10
Joined: 25 May 2015 11:46

Re: Identifisering av veggur.

Post by kugan »

Hei!
Jeg er helt ny til denne siden. Jeg har nylig kjøpt en antikk veggur, som er trolig 100 år gammel (Se bildet under). Mannen som solgte det til meg sa at uret tilhørte svigermoren sin og svigermor hadde arvet uret fra faren hennes. Jeg klarer ikke identifisere klokka, da det ikke står noe skrift i klokka, ingen steder!Er det vanskelig å identifisere klokka..? Klokka tikker og går som den skal. Problemet er den slår feil. Den slår halv (et slag) istedenfor hel og slår flere slag (etter gjeldende tid) istedenfor halv!Er det noe enkle grep jeg kan ta for å fikse dette eller må jeg til urmaker...?? Forslag mottas med glede...!!

Mvh.
Kugan Y
Veggur_1.jpg
Veggur_1.jpg (45.39 KiB) Viewed 2862 times
User avatar
raniE-noJ
Posts: 460
Joined: 29 Sep 2010 21:37

Re: Identifisering av veggur.

Post by raniE-noJ »

Hei

Jeg er jammen ikke helt sikker her. Urskiven er skrudd fast med 3 skruer over urverket. Ser det er små skruer kl 3, 9, og 12.
På de gamle klokkene kan urverket tas ut helt, kun ved å hekte av pendel og løsne to skruer med knotter (ikke nødvendig med verktøy), så kommer hele sulamitten ut. Og da står merket bak, preget på selve urverket.

Det kan være et amerikaur. Jeg har sett de med fastskrudd urskive. Så da kan det være en waterburry, eller welch.

Når klokka slår feil slik at halvtimesslaget kommer på hel time. Og timeslagene kommer når klokka er halv. Da må minuttviseren tas av og settes igjen andre veien. Peker den ned skal den peke opp riktig montert. Minuttviseren sitter på plass med en liten pinne, og en liten skive. Den lille pinnen er kon, så den kommer ut kun vei med nebbtang. Krever litt fingerferdighet.

Å ta dette til urmaker? vel vel, hvis den betyr mye for deg og du har god råd:)
kugan
Posts: 10
Joined: 25 May 2015 11:46

Re: Identifisering av veggur.

Post by kugan »

Hei og takk!
For å si det rett ut, er jeg litt redd for å tukle med uret, da dette kan være over 100 år gammel og er kanskje verneverdi! Vil likevel gjerne prøve det du beskrev. Får se om det løser problemet.

Mvh.
Kugan. Y
User avatar
raniE-noJ
Posts: 460
Joined: 29 Sep 2010 21:37

Re: Identifisering av veggur.

Post by raniE-noJ »

Hei igjen

Ja jeg skjønner det. Jeg elsker å ta ting fra hverandre, og sette det sammen igjen. Men har du noe som funker, ikke gjør det.

Don`t change a winnig team. (Som min gamle sjef sa)


Mange har jo slike ur kun hengende til pynt uten at de går.

Jeg skal være forsiktig med å tråkke noen på føttene, eller fornærme noen. Men verneverdig er den ikke. Det finnes et hav av slike klokker der ute. Men klokka er fin, så har du noen bilder under til inspirasjon på hvordan du demonterer viserene:
DSCN5529.JPG
DSCN5529.JPG (104.68 KiB) Viewed 2825 times
DSCN5530.JPG
DSCN5530.JPG (101.36 KiB) Viewed 2825 times
DSCN5532.JPG
DSCN5532.JPG (98.77 KiB) Viewed 2825 times
User avatar
raniE-noJ
Posts: 460
Joined: 29 Sep 2010 21:37

Re: Identifisering av veggur.

Post by raniE-noJ »

Ja det har gått litt fort i svingene her. Mest sansynlig trenger ikke du å demontere viserene for å få den til å stemme med slag og tid.

Disse amerikaurene har "sneglehus" slagmekanisme. Og denne må stilles riktig. Se etter en tynn stang som henger ned bak urskiven. Enten på høyre, eller venstre side.
Klokka må være trekt. Så dytter du denne stanga varsomt opp. Eller trekker den varsomt ned. Enten det ene eller andre virker. Du setter i gang slagene ved å gjøre dette. Så for hver gang du gjør dette slår den enten timeslag, eller halvtimesslag. Dette gjør du helt til slagene stemmer med viserene. F.eks hvis viserene sier fem på syv. Og du betjener slagene til den først slår seks ganger, og en gang til slår den et slag for halv syv. Nå kan du stille viseren fra fem på syv til syv, og sjekke om den slår syv slag. Det gjelder å prøve seg frem. Noen ganger er denne type mekanisme ute av stilling, og da kommer den ut av synk og slår slag som det passer den selv.
kugan
Posts: 10
Joined: 25 May 2015 11:46

Re: Identifisering av veggur.

Post by kugan »

Oja... Jeg var kanskje litt raskt og demontert minuttviseren og justert slik at tiden stemmer med slagene. Det var OK! Men nå ser jeg at klokka går noe saktere. Prøver å justere pendelen opp/ned for å få klokka til å gå riktig.
User avatar
raniE-noJ
Posts: 460
Joined: 29 Sep 2010 21:37

Re: Identifisering av veggur.

Post by raniE-noJ »

Ja det er ikke så farlig uansett. Og om den har "rack" slagmekanisme måtte viseren vært flyttet uansett.

Har du funnet denne stanga som setter igang slagene?

Når du justerer pendelen:
Nedover vil få klokka til å gå saktere.
Oppover og den vil gå fortere. Her må man være tålmodig.

I ditt tilfelle går klokka for sakte, og da skal pendelen opp en smule.
kugan
Posts: 10
Joined: 25 May 2015 11:46

Re: Identifisering av veggur.

Post by kugan »

Ja da, fant stangen! Nå har jeg justert klokka til å gå riktig. Tusen takk for oppmerksomhet...!!!

Mvh.
Kugan Y
User avatar
raniE-noJ
Posts: 460
Joined: 29 Sep 2010 21:37

Re: Identifisering av veggur.

Post by raniE-noJ »

Ja tho , jeg trodde ikke mine egne øyne

Her er stedet å bli kvitt de sildekassene!

Gleder meg til å se endelig tilslag på denne

https://www.blomqvist.no/nettauksjon/ne ... ler/202708
Post Reply

Return to “Klokker og ur”