eldre klokke

Forum for klokkesamlere!
Post Reply
toa
Posts: 1
Joined: 17 Mar 2015 21:22

eldre klokke

Post by toa »

Screenshot_2015-03-17-21-46-52.png
Screenshot_2015-03-17-21-46-52.png (1.36 MiB) Viewed 877 times
Hei!

Er det noen som kan fortelle meg noe om en klokke jeg har? Det er en glycine altus, compressor automatic. Forsøkte å laste inn bilder her men de er for store, og jeg får ikke gjort noe med det nå. Fant ingen bilder av lik klokke. Bildet jeg legger ved er funnet på nettet. selve uret ser likens ut, mens "reima" på min klokke er av metall, fixoflex som der står inni. Usikker hvor gammel den er, fikk den av min oldemor før hun døde. Trekkes opp, og virker enda :) bruker den ikke til daglig men fant den nettopp frem fra en skuff, og har lyst til å ta den I bruk. Hvordan får jeg forandret dato? (Antar det er det som vises med tallet ), og hvordan trekker man den opp Ordentlig? Skrudde bare litt, så virket den...
annen info? Står bakpå den 14k, 0.585. Antar dette har noe med gull å gjøre? Står også 26-308 cg. Inni reima står det ramset opp mange pat nummer.

All info mottas med takk :)
User avatar
tho
Posts: 3854
Joined: 08 Sep 2010 15:23
Location: Norge

Re: eldre klokke

Post by tho »

Reima i metall har ikke noe med klokka å gjøre. Den er vanlig på gamle ur.

Det er et sveitsisk merke med et ETA mekanisk automatikkverk. Det ser
du på linken der du hentet bildet ditt ifra.

Ellers så er det jo bare å google. Et fint ur, og hvis det er gull,
så er det jo enda finere.
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: eldre klokke

Post by Olav K »

Kronen, det lille hjulet rett ut for datoen, vrir du medsols for å trekke opp. Datoen stiller du (gjetter) jeg ved å trekke kronen litt ut, mens du stiller tiden ved å trekke den ut så langt du kommer. For noen ur er det ytre posisjon sim styrer datoen, men dette er uvanlig. Prøv deg frem.Når du har stilt dato og tid er det på noen ut lettere å få kronen på plass ved å vri litt mot høyre (medsols) mens du skyver inn.
User avatar
tho
Posts: 3854
Joined: 08 Sep 2010 15:23
Location: Norge

Re: eldre klokke

Post by tho »

Anbefalers for alle som ikke har lært seg klokka:

http://www.gruble.net/matte/klokka/
Post Reply

Return to “Klokker og ur”