Hvor mye er historien verdt?

Forum for klokkesamlere!
Post Reply
User avatar
raniE-noJ
Posts: 460
Joined: 29 Sep 2010 21:37

Hvor mye er historien verdt?

Post by raniE-noJ »

Hei og hå i fjern og nær:)

Kunne vært greit å få noen meninger om dette.
Når jeg handler brukt/antik, kommer det ofte med noe historie rundt gjenstanden. Dette er hyggelig prat, men øker ikke verdien på gjenstanden?
Jeg betaler ikke for historien, kun objektet.
Se på denne, dette uret er så vanlig at det er mulig å få tak i til mellom 500kr til 1000kr. Er virkelig historien her verdt 7000kr?
http://www.finn.no/finn/torget/annonse; ... type=agent
User avatar
Arve
Posts: 3062
Joined: 25 Sep 2009 15:35
Location: Sandvika

Re: Hvor mye er historien verdt?

Post by Arve »

Hvordan kan selger dokumentere at denne historien er sann? Kvitteringer, kopi av testamente eller bilder med personer og klokke?
Uten dokumentasjon ville jeg si at historien er verdiløs.
Arve

Interesser:
Romerske republikanske mynter
Italia under Vittorio Emanuele III
User avatar
raniE-noJ
Posts: 460
Joined: 29 Sep 2010 21:37

Re: Hvor mye er historien verdt?

Post by raniE-noJ »

Ja det er nettopp det også, dokumentasjon mangler. Men jeg er ikke sikker på om jeg hadde gitt noe mer selv om historien var sann.
Man får i brukt/samler/antikk bransjen levert mange historier på gamle ting som ligger ute for salg. Og selv om historiene er sanne, forklarer jeg høflig at jeg ikke betaler for historien, kun objektet. Da må det i så fall være noe helt ekstraordinært, som et privat armbåndsur til en kjent person.
Inskripsjoner, graveringer, mer håndfaste bevis på opprinnelse.
Utenlandske auksjonshus har av og til auksjonert bort eiendeler til avdøde kjente personer. Til gode priser.
User avatar
tho
Posts: 3854
Joined: 08 Sep 2010 15:23
Location: Norge

Re: Hvor mye er historien verdt?

Post by tho »

Gjenstander etter B-kjendiser er ikke mere verdt enn det gjenstanden uten kjent eier er verdt.
User avatar
raniE-noJ
Posts: 460
Joined: 29 Sep 2010 21:37

Re: Hvor mye er historien verdt?

Post by raniE-noJ »

Ja det var godt sagt. En god tommelfingerregel. Kort og godt tho.

Må jo si at det er utrolig hva folk er villig til å bla opp for skikkelige røverhistorier. Folk vil bedras :lol:

Var det virkelig slik at tyskerne i Norge under okkupasjonen gikk rundt fra hus til hus og vingeklipte ørnene på disse veggurene?
Jeg trodde, og har hørt, at det var de som eide klokkene som gjorde det selv, la de vekk, vingeklipte de, eller kastet/brente de. Nettopp fordi ørnen kunne assosieres med naziørnen.

Fra Finn annonsen:
Uret har ørnen som så ofte mangler på disse, da tyskerne tok de av og knuste de under krigen, da de lignet for mye på ørnen som forbindes med nazismen.ørnen har vært reparert men dette er ikke så synlig.

Også urmakeren da som gir 5 års garanti på et overhalt 100 år gammelt urverk :D
tunet 15
Posts: 2
Joined: 19 Jul 2015 22:59

Re: Hvor mye er historien verdt?

Post by tunet 15 »

All ære til Rønneberg, hadde det vært en gjenstand som kunne dokumenteres relatert til hans krigsinnsats, hadde nok den kunne trukket prisen langt.
Derimot et veggur som det påstås har hengt i huset gir jo ingen spesiell samlerverdi.
Historien om at tyskerne knuste ørnene på veggurene trekker jo heller i retning av at her prøver noen å produsere en historie rundt noe som overhode ikke er reelt.
Slike veggur har en utrolig lag salgsverdi i dag.
Post Reply

Return to “Klokker og ur”