Peder Björlin - Gulvklokke

Forum for klokkesamlere!
Post Reply
Øystein73
Posts: 2
Joined: 04 Oct 2015 18:32

Peder Björlin - Gulvklokke

Post by Øystein73 »

Hei!

Arvet en gulvklokke etter min far, som igjen arvet den fra sin far osv?. Lurer på om noen har litt mer informasjon om klokken eller urmakeren. Google ga veldig lite bortsett fra av følgende:

http://forum.arkivverket.no/topic/18510 ... og-vestby/

Ryktene tilsier at klokken har gått/skal gå i arv fra far til sønn, men siden jeg ikke har arvinger lurer jeg på om den kanskje har verdi, samt at klokken kanskje er ønsket av noen som har mer interesse enn meg.

Skal så vidt jeg vet være komplett og i relativ god stand? ( inkl 2 lodd, pendelstang, 1 nøkkel til skap og et håndtak til opptrekk?) Men har ikke vært i bruk på 30 år.

Image

Image

Image

Image

På forhånd takk.
User avatar
raniE-noJ
Posts: 460
Joined: 29 Sep 2010 21:37

Re: Peder Björlin - Gulvklokke

Post by raniE-noJ »

Hei

Generelt er ikke gulvur i slaget om dagen (Finn.no)
Men Norske originale ur med signerte urskiver har noe mer potensiale.
I boken norsk urmakerkunst er det nevnt veldig mange urmakere i Norge. Så noen er mer attraktive enn andre.
Jeg er ingen gulvurekspert, men om du skal selge ville jeg lagt ut en annonse på Finn.no.
Den dekker hele landet i 60 dager gratis. Få med Peder Bjørlin i overskriften, så kanskje du når en samler et sted som er villig til å bla opp noen lapper.
Øystein73
Posts: 2
Joined: 04 Oct 2015 18:32

Re: Peder Björlin - Gulvklokke

Post by Øystein73 »

Takk for tilbakemeldingen :-)
KariB
Posts: 2
Joined: 28 Feb 2016 22:27

Re: Peder Björlin - Gulvklokke

Post by KariB »

Har du solgt klokka?
User avatar
ramazotti
Posts: 2786
Joined: 23 Mar 2009 23:43
Location: Norge

Re: Peder Björlin - Gulvklokke

Post by ramazotti »

Jeg har lest litt bakvendt i tråden, og Ås er ikke Ås , som noen mener.Kommunen,altså.
Ås er en gård i Vestby.Ledetråder på Sundstad, Sundstredet,Fergeveien.
KariB
Posts: 2
Joined: 28 Feb 2016 22:27

Re: Peder Björlin - Gulvklokke

Post by KariB »

Peder Bjørlien bodde en periode i Ås, i Ås kommune på Åros under Hogstvedt, og bygde da gulvur. Senere flyttet han til Vestby, og fortsatte å bygge gulvur. Han ble nevnt som en "habil Mecanicus og Uhrmager". Den plassen han bodde på i Vestby, fikk navn etter Peder Bjørlien, - stedet han bodde i Vestby heter Bjørlien.
Post Reply

Return to “Klokker og ur”