Lenzkirch veggklokke

Forum for klokkesamlere!
Post Reply
Simen
Posts: 2
Joined: 09 Feb 2017 17:20

Lenzkirch veggklokke

Post by Simen »

Hei.
Har en Lenzkirch veggklokke. Er det noen som kan fortelle meg litt om denne klokken, og helst en ca. verdi? På forhånd takk.
Attachments
klokke1.png
klokke1.png (1.08 MiB) Viewed 1044 times
User avatar
tho
Posts: 3854
Joined: 08 Sep 2010 15:23
Location: Norge

Re: Lenzkirch veggklokke

Post by tho »

Den er vel sånn fra 1910-1920 vil jeg tro. Verdi vet jeg ikke.
User avatar
raniE-noJ
Posts: 460
Joined: 29 Sep 2010 21:37

Re: Lenzkirch veggklokke

Post by raniE-noJ »

Hei
Dette er ikke en original Lenzkirch altså. Urkassen er sekundær fra en urmakerforretning i Oslo. Fr Aug Michlet.
Lenzkirch ble lagt ned i 1932.
Lenzkirch serienummer større en 1,6 mill er produsert etter 1928, og frem til nedleggelsen i 1932.
Utseende er for moderne.
Jeg har et bordur merket Fr Aug Michlet med fransk urverk, Japy Freres. Tror jeg ga 1000kr +'salær hos Blomqvist. Sjekk denne tråden og rull ned til bilde nr 3
viewtopic.php?t=9229&start=30
Simen
Posts: 2
Joined: 09 Feb 2017 17:20

Re: Lenzkirch veggklokke

Post by Simen »

Hei. Takk for svar.

Den er stemplet med Lenzkirch på baksiden, hvorfor er den det?

Jeg fant denne www.digitaltmuseum.no/011023252979/klokke som ligner veldig. Er dette den samme klokken?

De skriver FR.AUG.MICHELET KRISTIANIA, men på min står det Fr. Aug. Michlet.
Er dette det samme?
User avatar
raniE-noJ
Posts: 460
Joined: 29 Sep 2010 21:37

Re: Lenzkirch veggklokke

Post by raniE-noJ »

Urverket kan godt være Lenzkirch. Men urkasse er sekundær. Er nok samme Michlet. Var en butikk i Oslo/Kristiania, solgte klokker og annet.
Lenzkirch ble overtatt av Junghans, Lenzkirch merket ble vel brukt i en overgangsperiode. Nå kan du putte et hvilket som helst urverk inn i en hvilket som helst urkasse som er tilpasset, ikke uvanlig før i tiden. Klokken tipper jeg hang i kantina på Tiedemanns tobakksfabrikk, kanskje på 30 tallet en gang
Post Reply

Return to “Klokker og ur”