Lommeur laget av Nathaniel Hedge Sr. i Colchester

Forum for klokkesamlere!
Post Reply
Selliaas
Posts: 7
Joined: 07 Jan 2020 20:35

Lommeur laget av Nathaniel Hedge Sr. i Colchester

Post by Selliaas »

Jeg har arvet et lommeur laget av Nathaniel Hedge, Sr. i Colchester ca. 1745. Kan det antydes en forsikringsverdi på uret, og er det lett å selge.
img219.jpg
img219.jpg (371.39 KiB) Viewed 1248 times
img220.jpg
img220.jpg (328.31 KiB) Viewed 1248 times
hertervig
Posts: 1394
Joined: 03 Sep 2009 22:00

Re: Lommeur laget av Nathaniel Hedge Sr. i Colchester

Post by hertervig »

Det kan vel lønne seg å få en forsikringsvurdering fra anerkjent urmaker på dette. Denne vil rimeligvis være betydelig høyere enn det noen vil være villig til å betale for uret. Urmakeren til ditt ur virker å være ganske kjent og det forlanges betydelige summer for gulvurene hans. Lommeur fra ham finner jeg i farten ingen omsetninger av.

Jeg har et ganske likt utseende ur av en John Darby fra London. Noe senere på 1700.-tallet etter det jeg kan huske (kan jo bare sjekke stemplene - engelsk sølv er greit sånn) , og han virker å være noe mindre kjent. Undersøkte litt rundt det for endel år siden og kom frem til at det kanskje var verdt ca. 5.000,-. Nå har vel prisene moderert seg noe i etterkant, men 3.000 bør det nå fortsatt være verdt. Noe som i og for seg er greit, da blir jeg ikke fristet til å selge det.
Selliaas
Posts: 7
Joined: 07 Jan 2020 20:35

Re: Lommeur laget av Nathaniel Hedge Sr. i Colchester

Post by Selliaas »

Takk for raskt og oppklarende svar. Hvor finner jeg en anerkjent urmaker i Oslo som kan vurdere dette? Det er ikke aktuelt å selge uret - i første omgang.
User avatar
tho
Posts: 3854
Joined: 08 Sep 2010 15:23
Location: Norge

Re: Lommeur laget av Nathaniel Hedge Sr. i Colchester

Post by tho »

Jeg tror ikke urmakere er spesialister på prisvurdering av antikke ur.

Det er bedre å kontakte et auksjonshus f.eks. Bruun Rasmussen i Danmark.
Selliaas
Posts: 7
Joined: 07 Jan 2020 20:35

Re: Lommeur laget av Nathaniel Hedge Sr. i Colchester

Post by Selliaas »

Takk for tipset. Jeg regner med at jeg finner kontaktinformasjon på nettet? Er det ingen norske auksjonshus som kan anbefales?
hertervig
Posts: 1394
Joined: 03 Sep 2009 22:00

Re: Lommeur laget av Nathaniel Hedge Sr. i Colchester

Post by hertervig »

Urmakere virker å være styrt av et overordnet element når de skal vurdere verdi på klokker og det er at verdien bør være så høy at det lønner seg å reparere uret. Med dagens timepris på alt av tjenester så er det som bekjent ikke stort man får utført for tusenlappen, så da må man manipulere litt i den andre enden. Så for en som er i markedet for å selge så blir urmakerens verdivurdering i langt de fleste tilfeller svært misvisende.

For en som trenger en forsikringsvurdering så blir situasjonen litt anderledes og mer fordelaktig. I hvert fall så lenge objektet dekkes av den vanlige hjemforsikringen og ikke krever spesialforsikring.
User avatar
tho
Posts: 3854
Joined: 08 Sep 2010 15:23
Location: Norge

Re: Lommeur laget av Nathaniel Hedge Sr. i Colchester

Post by tho »

Jeg har et lommeur fra ca. 1690-1705, og det selger jeg ikke. Slike ur vokser ikke på trær.
Har man et ekte engelsk ur fra ca. 1745 (og det du har er 100 prosent ekte) så bør du
ikke selge det. Det vil stige i pris med årene.

En fin bok er denne. Nathaniel Hedge Sr. i Colchester står oppført der.
Clocks.jpg
Clocks.jpg (627.18 KiB) Viewed 1137 times
To andre bøker man bør ha, den til venste er om lommur, til høye om armbåndsur.
Ur.jpg
Ur.jpg (538.22 KiB) Viewed 1135 times
Selliaas
Posts: 7
Joined: 07 Jan 2020 20:35

Re: Lommeur laget av Nathaniel Hedge Sr. i Colchester

Post by Selliaas »

Takk for godt råd!
User avatar
tho
Posts: 3854
Joined: 08 Sep 2010 15:23
Location: Norge

Re: Lommeur laget av Nathaniel Hedge Sr. i Colchester

Post by tho »

5. utgave av Brittens bok kan lastes ned gratis som pdf her:

https://library.si.edu/digital-library/ ... s00britten
Post Reply

Return to “Klokker og ur”