Oldefars gamle IWC Schaffhausen lommeur

Forum for klokkesamlere!
Post Reply
FBI
Posts: 3
Joined: 20 Jan 2020 21:19

Oldefars gamle IWC Schaffhausen lommeur

Post by FBI »

Hei, jeg arvet oldefars gamle lommeur fra bestefar for en tid tilbake og lurer på om noen vet hvor jeg kan finne mer informasjon og/eller verdi på en klokke som dette.

Klokken er i forholdsvis god stand, den tikker og går fortsatt nøyaktig når trukket opp. Glassdekselet over urskiven er klart og uten skader, viserne ser ut som de er av blånet stål?

Det jeg vet frem til nå er at uret ble kjøpt i Sveits, oldefar drev bakeri i Stavanger og var i Sveits på forretningsreise rett etter første verdenskrig. Klokken og deksel er av 14 karat gull, kronen tror jeg er av sølv, men er ikke sikker. Lenken er vistnok også gull har jeg blitt fortalt, men jeg er ikke like sikker da den virker mindre gullaktig enn uret selv.

Jeg har vært i kontakt med IWC, produsenten i Sveits, med tidspunkt og informasjonen som syns inni klokkens deksel og urverk. De har bekreftet at urverket er produsert 1914-1915 og er en "Finger-Bridge Savonette Calibre 66", solgt rundt 1919-1920. Graveringen på fremsiden er B. I. som var oldefars initialer.

Urverk:
Image

Klokke:
Image
Image
Image
User avatar
tho
Posts: 3854
Joined: 08 Sep 2010 15:23
Location: Norge

Re: Oldefars gamle IWC Schaffhausen lommeur

Post by tho »

Du har vel den informasjonen du trenger å vite og som du har fått fra IWC i Sveits.

Hvis lenken er i gull skal det normalt være gullstempel på den.

Verdien er nok mer enn gullverdien siden det er en IWC, vil tro 4-5 tusen kr.
FBI
Posts: 3
Joined: 20 Jan 2020 21:19

Re: Oldefars gamle IWC Schaffhausen lommeur

Post by FBI »

Takk for kjapt svar. Jeg tror jeg skal sjekke rundt og se om det er noen erfarne urmakere i Rogaland eller Oslo som personlig kan taksere uret for meg, har mailet noen urmakere info tilsvarende inlegget her og litt til igår og har fått høre alt fra rundt 10 til 30 tusen med forbehold så langt.
User avatar
tho
Posts: 3854
Joined: 08 Sep 2010 15:23
Location: Norge

Re: Oldefars gamle IWC Schaffhausen lommeur

Post by tho »

FBI wrote: 21 Jan 2020 18:09 Takk for kjapt svar. Jeg tror jeg skal sjekke rundt og se om det er noen erfarne urmakere i Rogaland eller Oslo som personlig kan taksere uret for meg, har mailet noen urmakere info tilsvarende inlegget her og litt til igår og har fått høre alt fra rundt 10 til 30 tusen med forbehold så langt.
Så mye er ikke uret verdt. Desverre. Du kan jo fantasere om det.
FBI
Posts: 3
Joined: 20 Jan 2020 21:19

Re: Oldefars gamle IWC Schaffhausen lommeur

Post by FBI »

5-6000 hørtes for meg også mer realistisk ut og rundt hva jeg forventet. Etter tilbakemeldingene på epost idag har jeg kikket litt rundt og tilsvarende ur ligger ute for 1000-3000 dollar på feks ebay. Blir spennende å se hva som skjer, uret skal uansett ikke selges da affeksjonsverdien for meg er høyere enn slike pengesummer.
Det har vært i familien i hundre år i år og virker fortsatt, fint om bilen og mobilen idag kunne vært laget like robust.
User avatar
tho
Posts: 3854
Joined: 08 Sep 2010 15:23
Location: Norge

Re: Oldefars gamle IWC Schaffhausen lommeur

Post by tho »

FBI wrote: 22 Jan 2020 00:22 5-6000 hørtes for meg også mer realistisk ut og rundt hva jeg forventet. Etter tilbakemeldingene på epost idag har jeg kikket litt rundt og tilsvarende ur ligger ute for 1000-3000 dollar på feks ebay. Blir spennende å se hva som skjer, uret skal uansett ikke selges da affeksjonsverdien for meg er høyere enn slike pengesummer.
Det har vært i familien i hundre år i år og virker fortsatt, fint om bilen og mobilen idag kunne vært laget like robust.
At noe ligger ute til en pris enten på eBay eller Finn betyr jo ikke at gjenstanden er solgt for den prisen
eller vil bli det. Det kan godt være at 5-6.000 kr er realistisk. Regelen er at lommeur ikke oppnår like
høye priser som herre armbåndsur med mindre det er helt spesielle ur. At du beholder uret selv er et
klokt valg. Forsikringsverdi er ofte høyere enn hva man kan forvente i salgspris.
Post Reply

Return to “Klokker og ur”